Recenzja #800 Księga Zaklęć
Zostań najlepszym magiem i oczaruj innych podczas Wielkiego Rytuału! Księga Zaklęć to strategiczna gra karciana, w której gracze dobierają żetony materii, rozwijają swoje magiczne umiejętności oraz opiekują się swoimi chowańcami.
Informacje o grze
Autor gry Księga Zaklęć: Phil Walker-Harding
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 45 minut
Wiek: 12+
Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Rebel. Wydawnictwo Rebel nie miało wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.
Współpraca reklamowa z Ceneo.pl
Witamy w Krainie Magii… Księga Zaklęć to gra rodzinna, stworzona przez prawdziwego specjalistę od rozgrywek w familijnym gronie. Phil Walker-Harding może się pochwalić wieloma hitami, takimi jak Park Niedźwiedzi, Kakao, czy Llamaland… Jego gry charakteryzują się nieskomplikowanymi zasadami i dobrze skrojonymi mechanikami, które tworzą spójną i przyjemną w odbiorze grę. Czy udało mu się również i tym razem? Zapraszamy do naszej recenzji!
Przegląd elementów
Księga Zaklęć zajmuje dość spore i ciężkie pudełko. Oprawa graficzna gry przypadła mi do gustu, jest kolorowo i magicznie! Okładkę zdobi ciekawa grafika przedstawiająca tajemniczą księgę oraz pojawiającego się nad nią płomiennego smoka. Ciekawe grafiki znajdziemy również na kartach zaklęć oraz na planszetkach graczy. Wszystko prezentuje się bardzo ładnie i na pewno zadowoli wymagających czarodziejów.
Wszystkie elementy gry zostały starannie wykonane i jest ich całkiem sporo. Najważniejsze są oczywiście żetony materii, które zostały pokryte warstewką akrylu! Wygląda to świetnie i jest bardzo praktyczne: żetony łatwo wylosować z woreczka oraz podnieść ze stołu. Jeśli chodzi o sam woreczek, jest on wygodny w użytkowaniu i naprawdę ładnie się prezentuje, a grafika, która go zdobi, przywodzi na myśl prawdziwy magiczny wir. Warto również wspomnieć o tacce na odrzucone żetony, która świetnie się sprawdza podczas rozgrywki.
Instrukcja Księgi Zaklęć jest dobrze napisana i szczegółowo przedstawia zasady gry. Zawiera również dokładne opisy działania poszczególnych zaklęć na ich wszystkich trzech poziomach.
Zarys Rozgrywki
Na początku rozgrywki gracze otrzymują swoje planszetki przedstawiające chowańców oraz zestaw 7 kart zaklęć. Mamy do wyboru karty na 3 poziomach, możemy zagrać danym zestawem, możemy również mieszać karty z różnych poziomów, warunek jest jeden-wszyscy muszą mieć przed sobą identyczne karty. Podczas zabawy gracze wykonują swoje tury, które składają się z 3 następujących po sobie faz. W fazie porannej dobieramy żetony (1 wybrany z ołtarza bądź dwa losowe z woreczka) lub możemy rzucić zaklęcie z którejś z porannych kart, najpierw jednak musimy je opanować. W drugiej, popołudniowej fazie mamy możliwość odłożyć jeden z naszych żetonów na tor na planszetce chowańca, który przyniesie nam punkty na koniec gry. Trzecia faza (wieczorna) to czas opanowywania nowych zaklęć lub użycia czarów z kart z księżycem.
Podczas rozgrywki możemy mieć w naszych zapasach jedynie 9 żetonów materii, musimy więc dobierać je z głową. Wszystkie karty wymagają żetonów w określonych kolorach, trzeba je więc najpierw uzbierać. Warto wspomnieć, że możemy użyć również trzech żetonów z identyczną runą zamiast danego koloru. Warto kupować droższe zaklęcia, które zapewniają nie tylko mocniejsze efekty, ale również więcej punktów na koniec gry. Gra kończy się w momencie, gdy któryś z magów opanuje wszystkie swoje czary, bądź zapełni żetonami cały tor na planszetce chowańca.
Recenzja
Księga Zaklęć to niezbyt skomplikowana gra, która wymaga jednak nieco ogrania i poznania wszystkich synergii występujących między kartami. Warto na początku gry ustalić sobie jakąś strategię i się jej trzymać. Do dyspozycji mamy 7 zaklęć, każde z nich możemy opanować jednak na 3 poziomach, co daje nam 21 potencjalnych akcji! Kolejność ich opanowania ma znaczenie, gdyż niektóre karty przyniosą nam na przykład więcej żetonów, a inne tylko udoskonalą zaklęcia, które już mamy. Warto również dokładać żetony na tor chowańca, gdyż może się okazać, że nasz przeciwnik skończył grę, kiedy my próbujemy uzbierać żetony, na trzecie czy czwarte zaklęcie…
Podczas rozgrywki nie doświadczymy zbyt dużej interakcji z innymi graczami, chociaż musimy obserwować ich poczynania, aby nie zostać w tyle. Podczas gry w pełnym składzie gra może się wydłużyć, wolę więc rozgrywki w 2 i 3-osobowym gronie. Spróbowałam również grać solo i jednak chętniej wybiorę rozgrywkę z innymi graczami. W grze jednoosobowej, w każdej turze dokładamy żeton na planszetkę przeciwnika, jeśli więc nie powiedzie nam się dobór żetonów z ołtarza, czy z woreczka, może się okazać, że przeciwnik ma już mnóstwo punktów, a my nadal walczymy z losowością i próbujemy uzbierać żetony na pierwsze zaklęcia. W rozgrywce z innymi graczami ten losowy dobór nie jest tak dokuczliwy, gdyż wszyscy muszą się z nim zmierzyć.
Księga Zaklęć sprawdza się również przy rozgrywkach z dziećmi, myślę, że nieco ograne 10-latki spokojnie poradzą sobie z rozgrywką. Gra sprawdzi się szczególnie dla fanów klimatów fantasy i Harrego Pottera – magii mamy tutaj naprawdę sporo. A jeśli znudzą nam się kart pierwszego poziomu, możemy zawsze sięgnąć po te nieco trudniejsze, aby urozmaicić sobie rozgrywkę, możemy również pomieszać karty z różnych poziomów, aby na nowo móc opracować swoją strategię.
Podsumowanie
Księga Zaklęć to przyjemna gra strategiczna, w której uczymy się czarów i umiejętnie z nich korzystamy podczas wykonywania różnych akcji. Gra jest starannie wykonana, charakteryzuje się nieskomplikowanymi zasadami i świetnie sprawdzi się jako gra rodzinna. Sprawdźcie ją koniecznie, szczególnie jeśli lubicie inne gry Phila Walkera-Hardinga oraz jeśli macie w domu wielbicieli magii!
Mocne Strony:
- magiczny klimat,
- różne możliwości punktowania,
- bardzo ładne wykonanie,
- nieskomplikowane zasady,
- bardzo dobra pozycja rodzinna.
Słabe Strony:
- brak.
Przydatne linki:
Profil gry w serwisie Board Game Geek