Planszowy Express

Planszowy Express #78

15 lipca 2018 roku – wracamy po wakacyjnej przerwie!

Witaj w Planszowym Expressie! Przygotowaliśmy dla Ciebie najciekawsze wiadomości ze świata gier planszowych.

W tym tygodniu: Zamek Smoków, Horror w Arkham LCG – Powrót Nocy Fanatyka, Wsiąść do Pociągu: Nowy Jork, Dworzyszcze na trzęsawisku, Wysokie Napięcie: Gra Karciana, Puerto Rico: Gra Karciana, Origami, Terraformacja Marsa: Kolonie, nowe wydawnictwo Funiverse i zapowiedź kilku ich gier, Orbis, Spy Club, Implodujące Kotki, TIME Stories: Bractwo Wybrzeża, Patchwork Express, Zimna Wojna powraca dzięki wydawnictwu Phalanx, Atlantis: Island of Gods, The Little Flower Shop, najpopularniejsze gry na BGG w ostatnich tygodniach i wiele, wiele innych.


Zajrzyjcie koniecznie do naszych najnowszych artykułów/recenzji:


Premiera: Zamek Smoków (wyd. Rebel)

Zamek smoków express (1)

Zamek Smoków to gra w luźny sposób nawiązująca do koncepcji popularnego mahjonga – zadaniem graczy będzie pozyskiwanie kamieni o różnych kolorach i wartościach, a następnie jak najefektywniejsze budowanie z nich własnego zamku. Uczestnicy będą musieli mądrze planować swoje ruchy, dążyć do skutecznych kombinacji oraz tak wykorzystywać specjalne zdolności i cele, by zdobywać jak najwięcej punktów.

Od momentu wydania gra zbiera bardzo dobre opinie i wydaje się podtrzymywać dobrą passę pięknie wykonanych gier logicznych. Już niebawem będziecie mogli przekonać się co o tej pozycji sądzi nasza ekipa.

Gra jest już do kupienia w sklepach.


Premiera: Horror w Arkham LCG – Powrót Nocy fanatyka (wyd. Galakta)

W minionym tygodniu swoją premierę miało także kolejne rozszerzenie do gry Horror w Arkham LCG. Tym razem gracze powrócą do początków swojej przygody.

„Powrót Nocy fanatyka pozwala raz jeszcze przeżyć (lub oszaleć próbując) pierwszą kampanię, wzbogacając ją o 66 nowych kart, wśród których znajdą się karty scenariusza, spotkań i badaczy. Dodatkowo rozszerzenie zapakowano w pudełko, które jest idealnym rozwiązaniem do przechowywania całej kampanii – zmieści wszystkie scenariusze z gry podstawowej, a dzięki osiemnastu przegródkom żadne karty się nie pomieszają.”

Dodatek jest już do kupienia w sklepach.


Premiera: Wsiąść do Pociągu: Nowy Jork (wyd. Rebel)

Tym razem zwiedzać będziemy jedno z głównych miast USA – Nowy York. Co ciekawe, wbrew nazwie, nie będziemy przemieszczać się koleją, a taksówkami. Tytuł ten ma być szybszą wersją klasycznych odsłon gry, dzięki mniejszej planszy i krótszym połączeniom. Ma to sprawić, że gra okaże się idealną pozycją dla początkujących graczy.

Gra jest już do kupienia w sklepach


Zapowiedź: Dworzyszcze na trzęsawisku (wyd. Rebel)

Nakładem wydawnictwa Rebel ukaże się niebawem polska edycja gry Shaky Manor.

Stara rezydencja na wzgórzu od zawsze miała dość kiepską reputację. Okoliczni mieszkańcy szepczą czasami, że to miejsce jest nawiedzone. Po zmroku wieśniakom zdarza się widzieć dziwne postaci przemykające za oknami, choć przecież od dawna nikt tam nie mieszka, a sam dom zdaje się kołysać i przechylać w swoim własnym, niezrozumiałym rytmie. Podobno to klątwa…

Mówi się, że aby ją zdjąć, trzeba by spędzić do jednego pomieszczenia wszystkie strachy, upiory, węże, pająki i inne potwory zamieszkujące domostwo. Kto okaże się na tyle odważny, by podjąć to wyzwanie, a tym samym uwolnić mieszkańców wioski od klątwy ponurego dworzyszcza? A może… Ty? Wyglądasz na doskonałego kandydata!

Aby wygrać w Dworzyszcze na trzęsawisku musisz jako pierwszy ukończyć pięć wyzwań wymagających nie lada zręczności i precyzji. Podczas gry Twoim zadaniem będzie poruszanie i potrząsanie pudełkiem w taki sposób, aby umieścić w odpowiednim pokoju to, co wskazuje karta. Wydaje się proste? Pamiętaj, że w pomieszczeniu mają znajdować się wyłącznie obiekty pokazane na karcie – wszystkich innych musisz jak najszybciej się pozbyć! Sprawy nie ułatwia fakt, że każdy z obiektów ma inny kształt, rozmiar i wagę, a więc porusza się w zupełnie inny sposób.

Premiera gry w połowie lipca 2018 roku


Premiera: Wysokie Napięcie: Gra Karciana (wyd. Lacerta)

Wcielcie się w role dyrektorów potężnych korporacji produkujących energię elektryczną. W trakcie gry będziecie licytować elektrownie na aukcjach i dostarczać paliwo niezbędne do ich działania. Wasze zyski zależą od ilości energii, którą jesteście w stanie wyprodukować w każdej rundzie. Zwycięży ten, kto na koniec gry wyprodukuje najwięcej energii.

Wysokie napięcie: gra karciana zapewnia te same emocje i wyzwania taktyczne, co jej większa siostra – gra Wysokie napięcie. Ta wersja nie wymaga jednak używania map. Przygotujcie się na 60 minut intensywnej rozgrywki!

Gra jest już do kupienia w sklepach


Premiera: Puerto Rico: Gra Karciana (wyd. Lacerta)

Poszukiwacz złota czy Gubernator? Burmistrz czy Budowniczy?
Bez względu na rolę, w którą wcielisz się w Nowym Świecie, twój cel będzie pewnie taki sam: odnieść sukces i zdobyć uznanie. Kto najlepiej zarządzi produkcją? Kto zbuduje najważniejsze budynki? Kto zbierze najwięcej punktów zwycięstwa?

Puerto Rico – Gra karciana to doskonałe przełożenie starszej siostry – gry planszowej Puerto Rico na mały format, który można ze sobą zabrać wszędzie. Gra toczy się kilkanaście rund. W każdej rundzie jeden gracz wybiera jedną z pięciu postaci, przez co ustala akcję, która będzie realizowana przez wszystkich graczy. Kluczem do wygranej jest jak najlepsze wykorzystanie akcji i przywilejów, które pojawiają się w następujących po sobie rundach gry, w różnej kolejności.

Gra jest już do kupienia w sklepach


Zapowiedź: Origami (wyd. Rebel)

W walce o tytuł najlepszego z najlepszych w sztuce tworzenia origami, uczestnicy sięgają wyżyn swoich możliwości, aby zaimponować sędziom. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ w tej tradycyjnej japońskiej sztuce nie można papieru ciąć, kleić ani nawet przyozdabiać. Czy uda Ci się pokonać innych i sięgnąć po tegoroczny tytuł Największego Artysty Origami?

Gra Origami jest szybką grą karcianą, którą łatwo wytłumaczyć nawet początkującym graczom, a jednocześnie pozostawia wiele przestrzeni do kombinowania. Każde z nas zaczyna z zestawem kart na ręku. W trakcie swojej kolejki, będziemy mogli zrobić jedną z trzech rzeczy: zagrać kartę do jednej z dwóch kolekcji, dobrać nowe karty lub użyć specjalnych zdolności zagranych wcześniej kart. Brzmi bardzo prosto, ale w praktyce możliwości jest bardzo wiele.

Premiera gry w połowie lipca 2018 roku


Zapowiedź: Terraformacja Marsa: Kolonie (wyd. Rebel)

Świat otworzył przed nami swe wrota. Korporacje, które do tej pory działały na Marsie, w pogoni za minerałami i zasobami, rozszerzają swoją działalność na inne zakątki Układu Słonecznego. Większości z nich nie da się przystosować do życia na większą skalę, ale budowanie na nich niewielkich kolonii może okazać się bardzo opłacalne i przynieść Ci profity na drodze do terraformowania Marsa. Wyślij swoją flotę handlową na odległe księżyce! Stwórz kolonię gdzieś w chmurach Jowisza! I pozwól, by Twoje ziemskie aktywa popchnęły Cię do sukcesu.

Terraformacja Marsa: Kolonie to dodatek, do którego potrzebujemy podstawowej wersji gry. W pudełku znajdziemy specjalne płytki kolonii, które pozwolą na budowę nowych rodzajów terenów, a także zestaw dodatkowych kart i nowe korporacje.

Kolonie to kolejne rozszerzenie do gry Terraformacja Marsa, które można dowolnie łączyć z innymi dodatkami i wariantami.

Premiera dodatku w październiku 2018 roku


Nowe wydawnictwo Funiverse i zapowiedź kilku ich gier

W Blue Lagoon każdy gracz zarządza grupą osadników, która rozprzestrzenia się na wyspach tego nowego archipelagu, aby odkryć jego bogactwo i zbudować wioski. Aby wygrać, potrzebne są inteligentne miejsca docelowe i antycypacja.

Gra autorstwa Dr. Reinera Knizii. Laguna, bo tak będzie nazywać się polski tytuł, została pięknie zilustrowana przez naszego rodaka – Tomasza Larka. To bardzo szybka gra, w której będziemy osiedlać archipelag pięknych wysp na Pacyfiku. Do tego zadania będziemy podchodzić 2 razy, a co za tym idzie – będziemy 2 razy punktować w trakcie rozgrywki. Najpierw osiedlamy wyspy, zdobywając je od strony wody, następnie już jako lud osiadły – będziemy eksplorować z naszych niedawno założonych osad. Dla grających najważniejszą sprawą jest takie wyłożenie osadników, aby wyciągnąć z rozgrywki jak najwięcej punktów za liczbę połączonych wysp, liczbę samych wysp, pozyskane surowce itd.

Wydawnictwo zamierza wypuścić na polski rynek również inne tytuły, takie jak: Hunowie, Little Big Fish, Seikatsu, Carta Imperia Victoria, Paper Tales, Feelinks, Ilôs, Jurrasic Snack.

Premiera wszystkich gier przewidziana jest na 2018 rok.


Zapowiedź: Orbis (wyd. Rebel)

Doszło do magicznej katastrofy, przez którą w eterze krążą regiony pełne wyznawców. Wybieraj je i łącz, by stworzyć idealną krainę! Wioski, monumenty, lasy, a nawet wulkany… Tylko od Ciebie zależy, w jaki sposób powstanie idealny wszechświat!

Orbis to niezwykle przyjemna gra, w której umiejętne planowanie i łączenie różnorodnych zdolności stanowi prostą drogę do sukcesu.

W grze Orbis każdy z graczy wciela się w kreatora światów, który z porozrzucanych, pozornie niezwiązanych ze sobą elementów będzie tworzył zupełnie nową, sprawnie działającą krainę. W grze dostępnych jest 6 rodzajów regionów, które będziemy dobierali, a następnie łączyli według określonego schematu: w piramidę o podstawie z 5 kafli. Jest tylko jedno ograniczenie: aby umieścić kafel w określonym kolorze na wyższych poziomach, pod nim musi znajdować się przynajmniej jeden teren identycznego rodzaju.

Premiera gry w październiku 2018 roku


Zapowiedź: Spy Club (wyd. Rebel)

“Moglibyśmy założyć klub szpiegów” – zasugerowała Beatrice. “Wiesz, szukasz wskazówek i próbujesz znaleźć tajemnice do rozwiązania.”

W grze Spy Club (edycja polska) uczestnicy współpracują jako grupa młodych detektywów, starając się rozwiązywać sąsiedzkie tajemnice. Rozgrywka ma format kampanii, która nadaje się do wielokrotnego przechodzenia dzięki zmiennej zawartości. W trakcie kampanii odblokowywane są dodatkowe moduły, które zawierają nowe reguły i elementy historii.

W standardowej grze każdy z uczestników ma przed sobą dwustronne karty wskazówek. Podczas swojej tury wykonujemy akcje, które pozwalają nam odwracać, dobierać i wymieniać karty, zdobywać pomysły i potwierdzać autentyczność dowodów. Gdy potwierdzimy 5 dowodów tego samego typu, rozwiązujemy część sprawy. A to dopiero początek!

W miarę poznawania kolejnych rozwiązań, nasza sprawa się rozwija i nabiera indywidualnego charakteru. Sąsiad ukradł coś z lodziarni? Ale co to było? I dlaczego? Aby zakończyć sprawę musisz znaleźć rozwiązania wszystkich 5 części zagadki zanim podejrzany ucieknie lub zabraknie Ci wskazówek.

Premiera gry w 2019 roku


Zapowiedź: Implodujące Kotki (wyd. Rebel)

Zupełnie nowe karty, zupełnie nowe żarty, jeszcze więcej wybuchów i dodatkowy, szósty gracz przy stole! To i jeszcze więcej znajdziecie w tym niepozornym pudełeczku, które stanowi dodatek do puchatej rosyjskiej ruletki – Eksplodująch Kotków.

Wraz z rozszerzeniem do gry dołącza nowy rodzaj karty – Implodujący Kotek. Gdy pociągniesz go z talii, nie wybucha od razu! Zamiast tego umieszczasz go w wybranym przez siebie miejscu talii ODKRYTEGO, więc od tej pory będzie wiadomo, gdzie się znajduje. Gracz, który będzie musiał go dobrać, będzie w nie lada opałach, bo na Implodującego Kotka nie działa karta rozbrojenia.

Premiera dodatku w 2019 roku


Zapowiedź: TIME Stories: Bractwo Wybrzeża (wyd. Rebel)

Wciągnijcie na maszt flagę agencji T.I.M.E i przygotujcie się do wypłynięcia na pełne morze z Bractwem Wybrzeża, siódmym dodatkiem do gry T.I.M.E Stories!

Czterech doświadczonych agentów zostało wysłanych na XVII-wieczne Karaiby. Niestety kontakt z nimi został zerwany, a ich obecna lokalizacja nie jest znana. Nosiciele, o których mowa, to czwórka braci, znanych korsarzy. Twoja pomoc jest potrzebna, żeby ich wytropić.

Czym prędzej zbierz załogę i dobrze się przygotuj – na wodach, na które zostaniesz wysłany, może się zdarzyć absolutnie wszystko.

Premiera gry w październiku 2018 roku


Zapowiedź: Patchwork Express (wyd. Lacerta)

Patchwork Express jest samodzielną grą, sprowadzającą oryginalną grę Patchwork do jej podstaw. Dzięki temu oraz z uwagi na większy rozmiar żetonów i niższe liczby, znakomicie nadaje się dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz dla osób starszych.

Jeśli wiesz, jak grać w Patchwork, nie musisz czytać większości instrukcji, ponieważ prawie wszystkie zasady są identyczne. Wystarczy więc, że zapoznasz się z opisem różnic, znajdującym się na ostatniej stronie!

Premiera już 16 lipca 2018 roku


Zimna Wojna powraca dzięki wydawnictwu Phalanx

W 1945 roku Alianci wraz z Sowietami zatrzymali hitlerowską machinę wojenną, a najgroźniejsza broń wymyślona przez ludzkość rzuciła Cesarstwo Japońskie na kolana. Dawne światowe potęgi zostały zastąpione przez dwa supermocarstwa: USA i ZSRR. Świat miał ledwie kilka miesięcy na złapanie oddechu zanim pojawiła się groźba nowego konfliktu. Ta wojna, odmiennie od poprzednich konfliktów, będzie toczona nie przez żołnierzy, a polityków i szpiegów, naukowców i intelektualistów, artystów i zdrajców.

Zimna wojna 1945-1989 jest grą dla dwóch graczy, odwzorowującą czterdziestopięcioletni taniec intryg, wpływów i konfliktów zbrojnych między ZSRR i USA. Cały świat jest szachownicą, na której tych dwóch tytanów przesuwa pionki. Gra rozpoczyna się pośród ruin Europy, kiedy dwa supermocarstwa ścierają się o powojenne zgliszcza, a kończy się w 1989, kiedy na scenie pozostały już tylko Stany Zjednoczone.

Premiera gry w 2018 roku


Zapowiedź: Atlantis: Island of Gods (RedImp) – Kickstarter

W grze Atlantis: Island of Gods gracze reprezentują najwyższych kapłanów mitologicznych bogów, dla których wznoszą monumenty tuż przed czasem ostatecznej zagłady Atlantydy. Jest to logiczna gra karciana z czterema planszami reprezentującymi regiony Atlantydy. W każdej turze gracze dysponują pięcioma akcjami, dzięki którym będą starać się rekrutować mieszkańców, jako nowych wyznawców dla swojego boga, odprawiać święta na jego cześć oraz budować świątynie tak, aby ukończyć ich budowę przed innymi graczami, co zapewni wszystkim łaskę boga i przetrwanie przepowiedzianej zagłady wyspy.

Dla zainteresowanych odsyłam do recenzji Mirosława Gucwa z portalu ZnadPlanszy

Kampania gry startuje już 17 lipca na platformie Kickstarter


Zapowiedź: The Little Flower Shop (wyd. Granna)

The Little Flower Shop (wyd. Dr. Finn’s Games) to przeurocza gra jednego z autorów Niezłych ziółek.

W grze staniemy się właścicielami kwiaciarni w małym miasteczku. Aby wybić się między aktywną konkurencją, każdy z nas będzie starał się stworzyć najpiękniejszą witrynę, która przyciągnie potencjalnych klientów. Będziemy mieli do dyspozycji dzbany, wazony, podwieszane koszyki oraz kwiaty.

Wszystko to na zgrabnych kartach, którymi będziemy się wymieniać (draft) oraz umieszczać na naszych planszach. Osoba, która utworzy najlepsze bukiety i zapełni witrynę najbardziej wartościowymi kwiatami zwycięży.



Gry, które w tym tygodniu zyskały największą popularność (wraz z linkami):

27 czerwca 2018

  1. The Island of El Dorado – skok z 4394 na 3716 miejsce, obecnie 3080.
  2. Welcome to… – skok z 2190 na 1884 miejsce, obecnie 1568.
  3. Century: Cuda Wschodu – skok z 3929 na 3418 miejsce, obecnie 2025.
  4. Ganz schön clever – skok z 1769 na 1424 miejsce, obecnie 1335.
  5. Projekt Gaja – skok z 11 na 10 miejsce, obecnie 10.

4 lipca 2018

  1. Founders of Gloomhaven – skok z 5184 na 4315 miejsce, obecnie 3081.
  2. Century: Cuda Wschodu – skok z 3418 na 2853 miejsce, obecnie 2025.
  3. The Island of El Dorado – skok z 3716 na 3275 miejsce, obecnie 3080.
  4. Big Trouble in Little China: The Game – skok z 4830 na 4309 miejsce, obecnie 3683.
  5. Black Rose Wars  – skok z 4830 na 4309 miejsce, obecnie 3683.

11 lipca 2018

  1. Rise of Tribes – skok z 4370 na 3309 miejsce, obecnie 3079.
  2. Founders of Gloomhaven – skok z 4315 na 3516 miejsce, obecnie 3081.
  3. Century: Cuda Wschodu – skok z 2853 na 2351 miejsce, obecnie 2025.
  4. Lowlands – skok z 4273 na 3760 miejsce, obecnie 3272.
  5. Coimbra – skok z 3992 na 3606 miejsce, obecnie 3436.

Szybkie informacje:

  • Zostały wydane takie gry jak: It Startup – Gra Karciana, Pewnego razu (II edycja), Potwory w Tokio/Nowym Jorku: King Kong, Fruit Ninja: Combo Party, Potwory w Tokio: Doładowanie (Power Up!), Potwory w Nowym Jorku: Doładowanie (Power Up!), Potwory w Tokio/Nowym Jorku: Cthulhu, Widzę kształty, Kraina zagadek, Poznaję zwierzęta, Układam stwory, Widzę kolory, Rycerze i Rabusie, Zakręcone labirynty, Poznaję cyferki, Poznaję literki, Pogromcy potworów, Dolina Kupców, Dolina Kupców 2, Istambuł: Listy i pieczęcie, Kto to zrobił?
  • Great Western Trail: Kolej na północ (Lacerta) – premiera gry w lipcu 2018 roku,
  • The Walking Dead: All Out War (Czacha Games) – premiera gry we wrześniu 2018 roku,
  • Pszczoły (Trefl-Kraków) – premiera gry w lipcu 2018 roku,
  • Posiadłości Szaleństwa – Wyparte wspomnienia (Galakta) – premiera dodatku w IV kwartale 2018 roku,
  • Posiadłości Szaleństwa – Powracające koszmary (Galakta) – premiera dodatku w IV kwartale 2018 roku,
  • Horror w Arkham LCG – Miasto Archiwów (Galakta) – premiera gry w 2018 roku,
  • Horror w Arkham LCG – Czeluście Yoth (Galakta) – premiera gry w 2018 roku,
  • Poszukiwania Pierścienia (Galakta) – premiera gry w sierpniu 2018 roku,
  • Star Wars: Przeznaczenie – Ścieżka Mocy (Galakta) – premiera gry w lipcu 2018 roku,
  • Slawia (Into the Unknown) – premiera gry w październiku 2018 roku,
  • Pictomania (druga edycja) (Rebel) – premiera gry w 2019 roku,
  • Koncept Kids – Zwierzęta (Rebel) – premiera gry w 2019 roku,
  • Jednym słowem (Rebel) – premiera gry w październiku 2018 roku,
  • Jungle Speed: Kids (Rebel) – premiera gry we wrześniu 2018 roku,
  • Skaczące Jajeczka (Rebel) – premiera gry we wrześniu 2018 roku,
  • Terraformacja Marsa: Preludium (Rebel) – premiera dodatku w lipcu 2018 roku,
  • Bolidy (Portal Games) – premiera gry we wrześniu 2018 roku,
  • Solar City (Games Factory) – premiera gry w październiku 2018 roku,
  • Łap za słówka (Egmont) – premiera gry w lipcu 2018 roku,
  • Duuuszki za pięć 12:00 (Egmont) – premiera gry we wrześniu 2018 roku,
  • Polowanie na robale (Deluxe) (Egmont) – premiera gier we wrześniu 2018 roku,
  • Polska Luxtorpeda: Odjazd (Egmont) – premiera gry we wrześniu 2018 roku
  • Dopasowani (Egmont) – premiera gry w październiku 2018 roku,
  • Ubongo 3D (Egmont) – premiera gry w październiku 2018 roku,
  • Seria Deckscape (Fox Games) – premiera gier we wrześniu 2018 roku,
  • Gangster City (Granna) – premiera gry we wrześniu 2018 roku,
  • Patataj (Granna) – premiera gry w 2018 roku,

Przegapiłeś poprzedni Planszowy Express? Nic straconego – kliknij tutaj


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba ci się Diceland, to koniecznie polub nas na Facebooku.


Zapraszamy również na kanał Krainy Gier Planszowych, gdzie znajdziecie wideo-recenzje i unboxingi gier planszowych:

Kraina Gier

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *