Topki

Top 30 najgorętszych gier na Essen – Edycja 2019 – miejsca od 20 do 11

Top najgorętszych tytułów na Essen Spiel 2019 część 2

Jakiś czas temu głośno było o Gen Con’ie – największym konwencie gier planszowych w Ameryce. W tym roku padł tam nowy rekord – 70 tysięcy uczestników. Tymczasem niecałe 600 km od granicy naszego kraju (od roku 1983!), za dwa tygodnie odbędzie się Internationale Spieltage SPIEL w Essen. Uczestników z roku na rok przybywa, a w zeszłym było ich aż 190 tysięcy. Będzie tam można zobaczyć wiele planszówkowych nowości, porozmawiać z twórcami i przetestować prototypy z ludźmi z całego świata. W tym roku nie zabraknie tam również nas. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was listę najbardziej oczekiwanych gier według serwisu BGG.

Jeśli nie widziałeś jeszcze miejsc 30-21 kliknij TUTAJ.

Na naszym blogu znajdziesz zawsze najlepsze gry planszowe! Zajrzyj na naszego FB

W artykule wykorzystano zdjęcia z serwisu Board Game Geek

Miejsce 20 – Anachrony: Fractures of Time

Od kiedy ścieżki Szczeliny w Czasie zostały zasilone po raz pierwszy w Dzień Oczyszczenia, masy ludzi na całej Nowej Ziemi zobaczyły wizję piątej szczeliny unoszącej się nad Punktem Zero. Wizje te wywołały również coraz większe poczucie empatii i wspólnoty między ludźmi – więź znacznie silniejsza niż ich przynależność do Ścieżki. Masowy exodus ze stolic Ścieżki miał miejsce w trakcie pierwszej Ery i pierwsi pionierzy odkryli, że Szczelina w Czasie w ich wizjach nie tylko istnieje, ale również utrzymuje fundamenty nowej cywilizacji, takiej, która może ostatecznie sprowadzić wszystkich ludzi z Nowej Ziemi na nową ścieżkę – Ścieżkę Jedności.

Odkrywcy ze Ścieżki Jedności szybko odkryli odosobnioną górską dolinę, w której tajemnicza flora nie tylko przetrwała uderzenie, ale zmutowała i rozwinęła się pod wpływem toksycznego pyłu asteroidy – Neutronium. Powstałe w ten sposób formacje kryształów przypominające kwiaty syntetyzują substancję zwaną Flux, która jest zbierana i badana przez żniwiarzy, tajemniczych mieszkańców doliny. Chętnie dzielą się oni sekretami technologii Flux z odkrywcami ze ścieżki Jedności, ale milczą na temat jej skutków ubocznych, na które tylko oni są odporni….

W alternatywnej opowieści o Pęknięciach Czasu, pierwszym dużym dodatku Anachrony, cztery oryginalne Ścieżki i nowo powstała – Ścieżka Jedności – zyskały dostęp do potężnej nowej technologii zwanej Flux. Rdzenie Flux można nabyć w Dolinie Ametyni, nowej strefie głównej ekspansji. Używając rdzeni Flux do zasilania urządzenia wykrywającego pęknięcia, gracze mogą przenieść jeden ze swoich już umieszczonych egzoszkieletów do nowej przestrzeni akcji, zamiast umieszczać nowy, lub natychmiast odzyskać część swoich Robotników lub markerów Darmowej Akcji. Może to skutkować nigdy wcześniej nie widzianą skutecznością akcji, ale tak jak w przypadku Time Rifts, technologia Flux jest mieczem obusiecznym. Bez wystarczająco zaawansowanego urządzenia Pęknięć, nadużywanie go może spowodować tymczasowe usterki – gorączkowe negatywne skutki, takie jak zamknięcie szczelin w zatoce Egzoszkieletów, tymczasowe wyłączenie budynków lub zwiększenie podatności graczy na anomalie.

Dolina posiada również inne sekrety. Zaawansowana technologia Operatorów pozwala graczom na usunięcie tymczasowych usterek, udoskonalenie klasycznej techniki Path tech o nowe dziwactwa, a nawet werbowanie samych Żniwiarzy jako potężnej nowej klasy Robotników, którzy są odporni na efekty uboczne Fluxu.

O grze Anachrony pisaliśmy TUTAJ.


Miejsce 19 – 1987 Channel Tunnel

Od wieków stosunki między Wielką Brytanią i Francją naznaczone były wojnami i rywalizacją, ale także wzajemnymi sojuszami. Oba społeczeństwa mają wyraźnie odmienną koncepcję Europy, ale intensywne stosunki handlowe, które pozwoliły im na współpracę we wspólnym interesie: budowę tunelu pod kanałem La Manche.

W 1987 Channel Tunnel, możemy objąć dowództwo nad zespołem budowniczych z Wielkiej Brytanii lub Francji, aby zjednoczyć oba kraje pod morzem! W tej konkurencyjnej grze dla dwóch graczy, musimy poprowadzić swój zespół pracowników, rozwijać technologię i szukać funduszy, aby doprowadzić maszynę wiercącą tunele do miejsca spotkania w samym sercu tego epickiego wyczynu inżynierskiego. Kiedy środek długości tunelu zostanie osiągnięty, gracze zdobywają punkty w zależności od tego, jak daleko rozwinęli swoje technologiczne ścieżki, jakie karty mają i czy nie zboczyli zbytnio z kursu ze swoimi maszynami.

Podczas podejmowania działań w trakcie gry, zagrywamy część swojej wieży z kolorowych żetonów, aby wykonać akcję. Ta akcja nie będzie dostępna przez resztę rundy, chyba że ktoś zagra na niej wyższą wieżę (z większą liczbą żetonów). Jak tylko obaj gracze spasują, zwracamy żetony do torby, a następnie rozpoczynamy nową rundę.


Miejsce 18 – Imperial Settlers: Empires of the North

Imperial Settlers: Imperia Północy to nowa, samodzielna gra karciana w znanym nam świecie, w której gracze zmierzają na daleką północ, gdzie mieszkają trzy różne frakcje: Szkoci, Eskimosi i Wikingowie. Weź na siebie rolę lidera i spraw, aby Twoja frakcja stała się najlepszym imperium na świecie!

Wybór frakcji jest jednak tylko pierwszym krokiem, ponieważ każda frakcja może być odgrywana za pomocą jednego z dwóch oddzielnych i unikalnych decków. Tak, w grze podstawowej, gracze znajdą sześć wstępnie zbudowanych decków gotowych do użycia. Każdy z nich oferuje zupełnie inny styl rozgrywki!

Rozwijaj swoją gospodarkę, przeszkadzaj przeciwnikowi i walcz o dominację na północy. Poznaj nowe mechanizmy i doświadcz unikalnego stylu Imperial Settlers. Czy będziesz w stanie stworzyć najlepszą cywilizację w Imperial Settlers: Imperia Północy?


Miejsce 17 – 1942 USS Yorktown

Na scenie Wojny na Pacyfiku miała miejsce konfrontacja, która była kamieniem milowym w historii amerykańskiego lotniskowiec USS Yorktown z japońskim lotniskowcem IJN Shōhō. Mówi się, że była to pierwsza bitwa morska, w której statki nigdy się nie widziały i stanęły naprzeciwko siebie, wysyłając samoloty, aby zlokalizować wroga i zbombardować go.

W grze kooperacyjnej 1942 USS Yorktown, przyjdzie nam wcielić się w rolę amerykańskich pilotów, którzy startują z USS Yorktown i próbują zlokalizować i zatopić Shōhō. Czas będzie naszym głównym wrogiem, ponieważ nie będzie go wystarczająco dużo na przygotowanie świetnych strategii lub na przerażający „efekt lidera”.


Miejsce 16 – The Artemis Project

Europa, księżyc Jowisza. Oceany tętnią obcym życiem morskim. Skorupiaki, rośliny, stawonogi, nawet dziwne ryby i większe morskie stworzenia zamieszkują szeroką, wzajemnie powiązaną sieć ukrytych mórz. Wulkany szaleją, ogrzewając bogate w minerały wody i stwarzając doskonałe warunki do pozyskiwania energii.

Największa jaskinia w pobliżu powierzchni znana jest jako Kieszeń. To tutaj początkowe zespoły stabilizatorów zbudowały swoje pierwsze placówki, z zamiarem utworzenia długoterminowych społeczności zdolnych do przetrwania w nieskończoność. Gospodarka wodna jest dobrze ugruntowana, a żywność i inne zasoby są skutecznie gromadzone. Kieszeń posiada wiele złóż minerałów i kryształów, które mogą być wydobywane i przetwarzane w celu stworzenia silnych i wszechstronnych materiałów budowlanych na miejscu.

Koloniści przybywają do Drzwi w regularnych odstępach czasu. Przybysze podzieleni są na cztery typy: Pionierzy (którym powierzono zadanie zbadania zmieniającej się powierzchni księżyca i labiryntu mórz pod nim), inżynierowie (którzy opracowują i obsługują maszyny i struktury potrzebne do prowadzenia kolonii), Marines (którzy bronią kolonii przed wrogim życiem morskim, niechcianymi intruzami i innymi koloniami) oraz Stewardzi (nadzorcy odpowiedzialni za strategię i negocjacje).

Rozwój kolonii odbywa się głównie pod lodem. Tu koncentrują się wszystkie zasoby księżyca. Aby utrzymać się blisko powierzchni, większość struktur kolonialnych jest budowana przylegając do spodniej części skorupy lodowej. Struktury powierzchniowe zostaną zbudowane tylko wtedy, gdy placówka podwodna będzie dobrze ugruntowana i zacznie się rozwijać. Oprócz budowy i gromadzenia zasobów, kolonie wkładają wiele wysiłku w odkrywanie nowego środowiska. Działania wulkaniczne i wody bogate w minerały sprawiają, że skanowanie dalekiego zasięgu staje się niewykonalne, dlatego też konieczne jest przeprowadzenie badań w celu wyznaczenia głębokości.

W miarę gdy Kieszeń jest badana i rozszerzana, istniejące kolonie dokonują niezwykłych odkryć pod lodem. W głębi wykopów zaczynają znajdować się artefakty pochodzenia nieludzkiego. Ciemne morza kryją wiele tajemnic. Od czasu do czasu na powierzchni i pod morzem pojawiają się oddziały najemników, aby wykonać nieznaną misję na Księżycu. Te aspekty są niepokojące, ale nie mogą odwracać uwagi kolonii od głównych celów.

Jest jeszcze za wcześnie na realizację projektu Artemis. Uzyskano tu oparcie dla życia, ale potrzeba będzie dużego wysiłku ze strony konkurujących ze sobą kolonii, aby dotrzeć do punktu, w którym Europa jest prawdziwie dobrym miejscem do życia.

Artemis Project to gra zarządzania kośćmi i budowania silniczka, w której walczymy zarówno z planetą, jak i z innymi graczami. Rzucamy kostkami i umieszczamy je taktycznie, aby udaremnić plany innych kolonistów. Zbieramy energię i minerały. Licytujemy budynki. Pracujemy razem, aby iść na wyprawy, tym samym zdobywając nagrody. Czy nasze wysiłki wystarczą, aby przetrwać?


Miejsce 15 – Through the Ages: New Leaders and Wonders

To twoja szansa na stworzenie historii! W historii było wiele odważnych kobiet i pomysłowych mężczyzn, których dziedzictwo niesiemy ze sobą do dziś. Niektórzy z tych mężczyzn i kobiet, wraz z ich najdziwniejszą twórczością, dołączają teraz do nowego i długo oczekiwanego dodatku do gry.

Rozszerzenie New Leaders & Wonders przynosi nowe, ekscytujące treści do gry podstawowej, dodając liderów, cuda i karty wojskowe, abyśmy mogli zmienić bieg historii i zbudować jeszcze większe cywilizacje!

Through the Ages: NOWA HISTORIA CYWILIZACJI

Through the Ages to rozbudowana gra cywilizacyjna sklasyfikowana jako trzecia najlepsza gra planszowa w historii według Board Game Geek.

Zaczynamy od małego plemienia. Rozwijając swoje farmy i kopalnie, kładziemy podwaliny pod postęp technologiczny, lepsze rządy i wielkie cuda. Nasze wojsko może wesprzeć posiadane przez nas umiejętności polityczne, kiedy kierujemy swoją cywilizację do doskonałości.


Miejsce 14 – Chocolate Factory

Akcja gry osadzona jest na początku XX wieku, kiedy to przedsiębiorcy i czekoladnicy eksperymentowali z nowymi sposobami tworzenia i wprowadzania na rynek czekolady. To my otrzymujemy zadanie głównego producenta czekolady! Fabryka Czekolady to gra euro polegająca na dosłownym budowaniu fabryk i przemieszczaniu czekoladek (przy użyciu elementu przenośnika taśmowego), których trzeba wykonać jak największą liczbę, wymaganą przez sprzedawców detalicznych w celu uzyskania jak najwyższej wartości. Gra zawiera również drewniane kawałki czekolady i ruchomy przenośnik taśmowy, dzięki czemu elementy zmieszane z mechaniką euro są wyjątkowym połączeniem.

Każdy z graczy otrzymuje planszetkę, która będzie miała dwie części fabryki. Część przenośnika na planszy gracza zawiera długi slot z pustym obszarem, w którym możemy układać kwadratowe płytki. Będą one zawierać kawałki czekolady, które przestawiamy przez cały czas trwania gry.

W trakcie rozgrywki uczestnicy będą początkowo dobierać nowe części (aby dodać je do swojej planszy) oraz specjalistów (jednorazowego użytku karty o specjalnych mocach).

Następnie każdy gracz „wepchnie” kakao trzy razy do swoich maszyn. Podczas każdego „pchnięcia” będziemy mogli używać paliwa i części fabrycznych do manipulowania kawałkami czekolady. Należy dokładnie rozważyć element przestrzenny gry, ponieważ kawałkami czekolady możemy manipulować tylko podczas pchnięcia przez część fabryki sąsiadującą z ich płytką.

Gracze zdobywają punkty, tworząc czekoladki do celów publicznych i osobistych. Osoba z największą liczbą punktów na końcu wygrywa.


Miejsce 13 – Terra Mystica: Merchants of the Seas

Frakcje Terra Mystica otworzyły swoje podwoje dla biznesu poza Placówką Handlową. Handel między frakcjami odbywać się będzie przy pomocy statków pływających po rzekach.

Nowy duży budynek, Stocznia, unowocześnia naszą żeglugę lub zasięg i produkuje statki z 20 rozszerzeniami plansz frakcji.

Frakcje, które będą eksportować, otrzymają PZ i zasoby w zależności od budynku, do którego dostarczą. Frakcje importujące i przyjmujące statek przeciwnika uzyskają moc. Statki będą kopać i budować na sąsiednich heksach. Ruch statków i akcje zamieszkiwania dodają nowy taktyczny element do już głębokiej strategii Terra Mystica.

Frakcje muszą również dostosować się do całego nowego zestawu 12 okrągłych płytek punktacji, czterech nowych Przysług związanych ze statkiem, trzech nowych płytek bonusowych, trzech dodatkowych akcji mocy, płytek miejskich i dwóch map: Loon Lakes i Fjords. Mapy i większość punktowania w rundzie mogą być również używane w grze bazowej, jeśli zajdzie taka potrzeba.


Miejsce 12 – Trismegistus: The Ultimate Formula

Jesteś adeptem tajemniczej sztuki alchemii, poszukującym sposobu, aby stać się następcą największego alchemika, jaki kiedykolwiek żył – Hermesa Trismegistusa. Aby to zrobić, będziesz zamieniał zwykłe metale w czyste złoto, przeprowadzał eksperymenty i wymyślał artefakty, aby w końcu osiągnąć wieczną chwałę.

Trismegistus: Ultimate Formula jest rozgrywana w trzech rundach, podczas których będziemy dobierać dokładnie trzy kości. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu mocy kości, będziemy w stanie zamieniać cenne materiały, zbierać alchemiczne esencje, kupować i aktywować artefakty oraz przeprowadzać eksperymenty, które przesuną nas wzdłuż czterech ścieżek mistrzostwa. Zbudujemy również tajną rękę z kart publikacji, które – wraz z wartością naszych eksperymentów, wypełnionymi formułami kamienia filozoficznego i zebranym złotem – określą nasz ostateczny wynik w punktach zwycięstwa i, być może, uczynią nas największym alchemikiem, kimś zdolnym do rywalizacji z samym Hermesem Trismegistusem!

Gra zawiera kości niestandardowe, których boki reprezentują materiały alchemiczne. Na początku każdej rundy, kości są rzucane i grupowane według ich typów. W swojej kolejce musimy albo dobrać nową kostkę albo wykorzystać niewykorzystaną moc wcześniej przygotowanej. W oparciu o materiał związany z wybraną kością, będziemy w stanie zebrać konkretne esencje. Dodatkowo kolor kości określi, jakie rodzaje transmutacji możemy wykonać, uszlachetniając surowce i zwiększając swoje mistrzostwo elementów.

Zdobądź cenne artefakty, aby zmaksymalizować efekty swoich transmutacji. Przeprowadzaj eksperymenty. Zwiększ swoją wiedzę i doświadczenie i odkryj ostateczną formułę!

Gra zawiera tryb solowy autorstwa Dávida Turczi i Nicka Shawa. W Polsce za jej wydanie odpowiadać będzie Lucrum Games.


Miejsce 11 – Tapestry

Tapestry to dwugodzinna gra dla 1-5 graczy zaprojektowana przez Jamey Stegmaier.

Stwórz cywilizację z najbardziej rozwiniętą historią, zaczynając od początku istnienia ludzkości i sięgając w przyszłość. Ścieżki, które wybierzesz, będą się znacznie różnić od rzeczywistych wydarzeń – Twoja cywilizacja jest wyjątkowa!

W Tapestry, zaczynamy od zera i rozwijamy się na którejkolwiek z czterech ścieżek rozwoju (nauka, technologia, eksploracja i wojsko), aby stopniowo osiągać coraz lepsze korzyści. Możemy skupić się na konkretnej ścieżce lub przyjąć bardziej zrównoważone podejście. Zwiększymy również swoje dochody, zbudujemy swoją stolicę, wykorzystamy asymetryczne zdolności, zdobędziemy punkty zwycięstwa i zyskamy karty Tapestry, które opowiedzą historię naszej cywilizacji.

Za wydanie gry w Polsce odpowiedzialne będzie wydawnictwo Phalanx.


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Katarzyna Dzierżęga

Gry planszowe są naszą pasją. Zapytasz co u nas słychać? – Gry planszowe. Jak tam w Poznaniu? – Gry planszowe. Co robicie w Sylwestra? – you-know-what! Każde z nas zaczęło osobno. Kasia od Talizmana, Adrian od… Monopoly Deal. I to w dużej mierze właśnie gry nas połączyły. Jesteśmy zdecydowanie freak-ami. Na naszej drodze szybko zaczęły pojawiać się coraz to cięższe euro i ameritrashe. Im bardziej nietypowo – tym lepiej. Staramy się grać jak najczęściej, co chwilę odnajdując pozycje godne naszej uwagi. Szukamy tych, które urzekną nas na długie godziny. Nie znaczy to jednak, że odmawiamy sobie krótkich i lekkich gier. W naszej kolekcji mamy już ponad 300 tytułów. Chcielibyśmy wskazać kilka konkretnych, tych ulubionych, ale może zamiast tego podzielimy się z Wami tym, co jest na naszej półce:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *