Top 30 najgorętszych gier na Essen – Edycja 2019 – miejsca od 30 do 21
Top najgorętszych tytułów na Essen Spiel 2019 część 1
Jakiś czas temu głośno było o Gen Con’ie – największym konwencie gier planszowych w Ameryce. W tym roku padł tam nowy rekord – 70 tysięcy uczestników. Tymczasem niecałe 600 km od granicy naszego kraju (od roku 1983!), za dwa tygodnie odbędzie się Internationale Spieltage SPIEL w Essen. Uczestników z roku na rok przybywa, a w zeszłym było ich aż 190 tysięcy. Będzie tam można zobaczyć wiele planszówkowych nowości, porozmawiać z twórcami i przetestować prototypy z ludźmi z całego świata. W tym roku nie zabraknie tam również nas. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was listę najbardziej oczekiwanych gier według serwisu BGG.
Na naszym blogu znajdziesz zawsze najlepsze gry planszowe! Zajrzyj na naszego FB
W artykule wykorzystano zdjęcia z serwisu Board Game Geek
Miejsce 30 – Ecos: First Continent
A co, jeśli Ziemia ukształtowałaby się zupełnie inaczej?
W „Ecos: Pierwszy Kontynent”, gracze wcielą się w rolę sił natury formujących planetę, ale z konkurencyjnymi wizjami jej wielkości. Mamy okazję, by stworzyć część świata, podobną, ale różniąca się od tego, co znamy na co dzień. Który krajobraz, siedliska i gatunki dobrze się rozwiną, zależy tylko od nas.
Rozgrywka w Ecos jest jednoczesna. W każdej rundzie, jeden gracz odsłania tokeny elementów z torby, dając wszystkim uczestnikom możliwość zagrania karty z ich ręki i ukształtowania kontynentu do własnych celów. Elementy, które nie mogą być użyte, zamieniamy na kostki energii lub dodatkowe karty. Istnieje również możliwość dodania ich do naszych zasobów, aby zyskać korzystniejsze opcje w miarę rozwoju gry. Łańcuchy górskie, dżungla, rzeki, morza, wyspy i sawanny – każda z nich z własną fauną – a to wszystko znajduje się w naszym zasięgu!
Miejsce 29 – Suburbia: Collector’s Edition
Suburbia Collector’s Edition to odnowiona wersja klasycznej gry Suburbia wydanej przez Bezier Games. Starzy i nowi fani tego tytułu zakochają się w zaktualizowanej trójwymiarowej grafice, nadwymiarowych kafelkach i gigantycznej wieży z płytek. To piękne kolekcjonerskie wydanie zawiera kilka niesamowitych organizerów od Game Trayz oraz posiada wszystkie istniejące rozszerzenia, jak również zupełnie nowe: Życie nocne, które oferuje nam budynki i lokalizacje bardziej aktywne w godzinach wieczornych.
Suburbia to strategiczna gra, w której gracze używają płytek budowlanych w kształcie sześciokąta, aby stworzyć własne, unikalne miasto. Kafle te obejmują obszary mieszkalne, handlowe, cywilne i przemysłowe, jak również specjalne punkty zainteresowania, które zapewniają korzyści i wykorzystują zasoby pobliskich miejsc. Naszym celem jest rozwijać swoje miasto i skończyć z największą populacją.
Każdy gracz buduje swój własny silnik ekonomiczny i infrastrukturę, które początkowo będą samowystarczalne, a ostatecznie staną się dochodowe i zwiększą populację. Wraz z rozwojem miasta, zwiększamy zarówno nasze dochody (dające więcej gotówki do wydania), jak i reputację (zwiększającą zaludnienie). Zwycięzcą jest gracz z największą populacją.
Podczas każdej partii, gracze walczą o unikalne cele, które oferują dodatkowe przyrosty populacji – a dzięki wielu różnym budynkom i właściwościom, nigdy nie zagramy w tę samą grę dwa razy!
Miejsce 28 – Coloma
Coloma to miasto, w którym nieoczekiwane wydarzenie ukształtowało historię zachodniej granicy. Zimą 1848 roku człowiek budujący tartak na południowym rozwidleniu amerykańskiej rzeki zauważył kilka jasnych bryłek w wodach poniżej. Oczywiście, to było złoto! Choć starał się utrzymać swoje odkrycie w tajemnicy, wieść szybko się rozprzestrzeniała i wywołała kalifornijską gorączkę złota z ’49 roku. Tysiące ludzi przybyło z daleka, czyniąc z Colomy jedno z najszybciej rozwijających się miast w kraju. Roszczenia były wznoszone, budowano obozy i prowizoryczne domy, a hotele i salony powstawały niemalże z dnia na dzień. Każdy chciał wyciąć swoje bogactwo ziemi!
W grze wcielamy się w pioniera, który ostatnio wyruszył na zachód, aby odnaleźć bogactwo i zyskać sławę. Będziemy poszukiwać złota i wykorzystywać nieoczekiwane zyski do rekrutacji pracowników i zakładania firm. Otrzymamy również możliwość zwiedzania okolicznych szlaków wodnych i terenów przygranicznych. Niestety, nie będziemy sami – każdy inny pionier wpadł na ten sam pomysł! Dlatego też, aby nie splajtować, trzeba będzie dodatkowej sprytnej taktyki z naszej strony…
Na początku każdego rozdziału, wszyscy gracze jednocześnie wybierają akcję do wykonania na planszy. Kiedy nasze wybory zostaną ujawnione, musimy sprawdzić, czy większość graczy wybrała tę samą opcję. Jeśli tak, to bonus Boom nie zostaje uwzględniony. Następnie wszyscy wykonują na zmianę akcje, takie jak zdobywanie surowców, poruszanie wagonów na mapie, budowanie mostów i firm oraz umieszczanie obozów i strzelców. Na koniec część planszy jest obracana – nieznacznie zmieniając układ akcji na następny rozdział.
Kiedy część obrotowa wyznaczy południe, runda kończy się hukiem: strzelaniną przeciwko coraz większej liczbie bandytów! Jeśli po połączeniu naszych strzelców z innymi graczami mamy przewagę liczebną nad złoczyńcami, dostaniemy sprawiedliwy udział w nagrodach. Jeśli nie, zyski przepadną, a niektórzy strzelcy pójdą na cmentarz… Gra kończy się po trzeciej strzelaninie, a gracz z największą liczbą punktów wygrywa!
Miejsce 27 – Alubari: A Nice Cup of Tea
Darjeeling jest miastem i gminą w indyjskim stanie Bengal Zachodni. Znajduje się w Małych Himalajach i jest znane z przemysłu herbaciarskiego, spektakularnych widoków na Kangczenjungę, trzecią co do wysokości górę świata i z Himalajskiej Koleji Dardżylińskiej. Sadzenie herbaty w Darjeeling rozpoczęło się w 1841 r. przy użyciu nasion chińskiej rośliny herbacianej (Camellia sinensis); w tym czasie rząd brytyjski założył również szkółki herbaty, a w 1856 r. firma Kurseong and Darjeeling Tea otworzyła ogródek herbaty Alubari, po którym szybko pojawiło się ponad 80 Herbacianych włości.
W A Nice Cup of Tea, gracze rywalizują o uprawę i zbiory własnych Herbacianych posiadłości oraz pomagają w budowie kolei w Darjeeling i Himalajach, od miasta Siliguri do „szczytu” w Ghum. Kierując się działaniami związanymi z rozmieszczeniem pracowników, uczestnicy mogą również wykorzystać zebrane liście herbaty, aby napoić spragnionych pracowników i jeszcze bardziej zwiększyć swoje działania! Kiedy kolej zostanie ukończona, zwycięzcą zostanie gracz, który wniósł największy wkład w budowę kolei oraz miast po drodze na równi z posiadaniem najbardziej obiecujących Herbacianych Ogrodów.
Miejsce 26 – Glen More II: Chronicles
W Glen More II: Chronicles, każdy gracz reprezentuje przywódcę szkockiego klanu od wczesnego średniowiecza do XIX wieku – przywódcę, który chce rozszerzyć swoje terytorium i bogactwo. Sukces naszego klanu zależy od zdolności podejmowania właściwej decyzji w odpowiednim czasie, czy to poprzez stworzenie nowego pastwiska dla naszego inwentarza żywego, uprawę jęczmienia do produkcji whisky, sprzedaż towarów na różnych rynkach, czy też uzyskanie kontroli nad specjalnymi punktami orientacyjnymi, takimi jak jeziora i zamki.
Gra trwa cztery rundy, reprezentowane przez cztery stosy płytek. Po każdej rundzie odbywa się faza punktacji, w której gracze porównują swoją liczbę beczek po whisky, szkotów w domowym zamku, kart krajobrazu i podliczają przeciwko graczowi z najmniejszą liczbą przedmiotów w każdej kategorii i otrzymują punkty zwycięstwa (VPs) na podstawie względnej różnicy. Po czterech rundach dodatkowe PZ są przyznawane za złote monety i kilka krain, podczas gdy kary dla PZ oceniane są na podstawie wielkości terytorium, porównując obszar każdego z graczy do najmniejszego w rozgrywce.
Główny mechanizm Glen More II: Chronicles and Glen More działa w ten sam sposób: ostatni gracz w linii bierze płytkę z toru czasu, posuwając się na tym torze tak daleko, jak sobie tego życzy. Po opłaceniu kosztów umieszczamy płytkę na swoim terytorium, a ta aktywuje siebie i wszystkie sąsiednie kafle, uruchamiając produkcję surowców, punktów ruchu, VP’s itp. Następnie gracz, który jest ostatni w kolejce, rozpoczyna swoją turę.
Ulepszenia w stosunku do oryginalnego Glen More obejmują większe płytki, lepsze materiały, nowe dzieła sztuki, możliwość kontrolowania przez każdego gracza końca gry oraz poprawki balansujące płytki w celu uzyskania lepszej krzywej suspensów. Gra ma składać się z jednej trzeciej znanych systemów, jednej trzeciej nowych mechanizmów i jednej trzeciej ulepszeń w Glen More.
Miejsce 25 – RatVille
Każdy mieszkaniec stanowi kluczowy element dla naszego rozwoju. Zdecydowanie znajdzie się u nas specjalne miejsce dla Ciebie.
W RatVille gracze odgrywają rolę przywódców społeczności ocalałych, którzy żyją w kanałach. Każda zmiana powinna być wybierana spośród najbardziej wykwalifikowanych osób w ich społeczności, aby zapewnić sobie środki niezbędne do utrzymania. Zwycięzcą będzie gracz, który sprawi, że ich społeczność będzie wzrastać i rozwijać się najszybciej.
RatVille łączy zarządzanie kartami, kostkami i zasobami w celu rozwoju naszej społeczności i konfrontacji z przerażającymi stworzeniami.
Miejsce 24 – The Castles of Burgundy (z dodatkami)
Edycja Zamków Burgundii z 2019 roku, która obejmuje jedenaście rozszerzeń – dziesięć zostało wcześniej wydanych jako artykuły promocyjne, a jeden jest całkowicie nowym dodatkiem.
Zamki Burgundii znajdują się w regionie Burgundii w Wysokiej Średniowiecznej Francji. Każdy gracz wciela się w rolę arystokraty, pierwotnie kontrolującego małe księstwo. Podczas gry mamy na celu budowę osiedli i potężnych zamków, handel wzdłuż rzeki, eksploatację kopalni srebra i wykorzystanie wiedzy podróżnych.
W grze pobieramy płytki z planszy i umieszczamy je w swoim królestwie, reprezentowanym przez planszę graczy. Każdy kafel ma inną funkcję, która rozpoczyna się w momencie umieszczenia go przed sobą. Królestwo samo w sobie składa się z kilku regionów, z których każdy wymaga innego rodzaju płytek – określone są odpowiednimi kolorami. Gra rozgrywana jest w pięciu fazach, składających się z pięciu rund. Runda rozpoczyna się od zaopatrzenia planszy gry w płytki osadnicze i towary. Na początku wszyscy gracze rzucają dwiema kostkami, a osoba, która jest obecnie pierwsza w kolejności, dodatkowo odpowiada za rozmieszczenie towaru.
Podczas każdej rundy, gracz może wykonać dowolne dwa z czterech możliwych typów akcji:
- dobranie kafelka z planszy z miejsca odpowiadającego wynikowi kości.
- wyłożenie kafelka z podręcznego magazynu na swoje włości (i wykonanie jego akcji).
- sprzedaż towarów.
- dobranie dwóch robotników (pozwalających później modyfikować wyniki rzutów).
Gra kończy się, gdy ostatni gracz zakończy swoją kolejkę w piątej rundzie. Punkty zwycięstwa są przyznawane za niewykorzystane pieniądze i pracowników oraz za niedostarczone towary. Pozostałe punkty zdobywamy podczas rozgrywki, głównie za zapełnianie regionów planszetek, sprzedaż towarów i punktujące żetony nauki. Gracz z największą liczbą punktów zwycięstwa wygrywa.
Miejsce 23 – Deep Blue
Kupno tej legendarnej mapy było przebłyskiem geniuszu. Najstarsze, legendarne i ekstrawaganckie podwodne wraki czekają na nurków. Na pokładzie znajdują się kombinezony i zbiorniki z tlenem, a statek jest gotowy do podniesienia kotwicy. Nie ma czasu do stracenia! Zwiększony zgiełk w porcie, gdzie kapitanowie statków próbują zatrudnić najlepszych nurków i historyków, może oznaczać tylko jedno: inni mają tę samą mapę, a największe poszukiwanie skarbów wszech czasów ma się rozpocząć!
Deep Blue to gra rodzinna, w której gracze nurkują w poszukiwaniu bogactwa i mogą dołączyć do innych, czerpiąc w ten sposób z ich bogactwa. W tej pozycji, uczestnicy muszą zebrać odpowiednią załogę nurków, marynarzy i archeologów, ścigać się na wraki, aby zdobyć najlepsze miejsca do nurkowania, a także badać morza, aby odkrywać nowe wraki. Gracze muszą podjąć ryzyko, jeśli chcą być najbogatszym nurkiem!
Miejsce 22 – Barrage
W dystopijnych latach 30. rewolucja przemysłowa zepchnęła eksploatację zasobów kopalnianych do granic możliwości, a teraz jedyną rzeczą wystarczająco potężną, by ugasić pragnienie mocy maszyn i niepowstrzymanego postępu technicznego, jest nieograniczona energia wodna dostarczana przez rzeki.
Barrage to strategiczna gra skupiająca się na zarządzaniu zasobami, w której gracze rywalizują o budowę majestatycznych tam, powiększanie ich w celu zwiększenia magazynów oraz dostarczanie całej potencjalnej mocy poprzez tunele ciśnieniowe połączone z turbinami energetycznymi swoich elektrowni.
Każdy gracz reprezentuje jedną z czterech międzynarodowych firm, które gromadzą maszyny, innowacyjne patenty i błyskotliwych inżynierów, aby kontrolować najlepsze lokalizacje do zbierania i wykorzystywania wody w regionie alpejskim, przez który przepływają rzeki. Tytuł ten zawiera dwa innowacyjne i wymagające mechanizmy.
Po pierwsze, gracze muszą starannie zaplanować swoje działania i obsługę maszyn, ponieważ zarówno ich tokeny akcji, jak i zasoby są przechowywane na kole konstrukcji i będą dostępne dopiero po pełnym jego obrocie. Im lepiej zarządzamy swoim kołem, tym wcześniej wrócą do nas zasoby i akcje.
Po drugie, przepływ wody na rzekach przedstawionych na planszy jest wspólnym i spornym zasobem. Gracze muszą przechwytywać i przechowywać tyle wody, ile mogą, budować tamy, powiększać je, aby zwiększyć ich pojemność oraz budować długie tunele, aby skierować wodę do swoich siłowni. Woda nigdy nie jest zużywana – jej przepływ jest wykorzystywany tylko do produkcji energii – zamiast tego jest uwalniana z powrotem do rzek, więc musimy strategicznie umieścić nasze tamy, aby odzyskać wodę przekierowaną przez nas i innych graczy.
W ciągu pięciu rund gracze muszą spełnić wymagania energetyczne reprezentowane przez wspólny tor konkurencyjny i spełnić określone warunki kontraktów osobistych. Jednocześnie, umieszczając ograniczoną liczbę inżynierów, próbujemy udoskonalić nasze maszyny, aby zdobyć nowe i bardziej wydajne działania budowlane oraz zbudować i aktywować specjalne budynki o unikalnych efektach, które pozwolą nam rozwinąć własną strategię rozwoju.
Miejsce 21 – Terramara
Terramara to nazwa wiosek założonych około 1500 r. p.n.e. w północnych Włoszech gdzie ludzie żyli, podróżowali i handlowali pomiędzy pasmem górskim Alp a rzeką Pad. Głównymi zajęciami mieszkańców Terramary było polowanie, rolnictwo, hutnictwo oraz odlewanie narzędzi z brązu. Domy we wsiach były budowane na palach, co oznacza, że każdy z nich znajdował się nad ziemią.
W Terramarze, gramy jako szef klanu mieszkającego w jednej z wcześniej wspomnianych wiosek. Naszym celem jest rozwój klanu, eksploracja świata, handel z innymi wioskami i dotarcie do miejsc świętych. Rozwijamy naszą siłę walki i odkrywamy nowe technologie, aby tworzyć przydatne artefakty. Gracz, który rozwinie najlepszy klan, zdobywając najwięcej punktów rozwoju, staje się liderem całej Terramary i wygrywa grę!
w Glenn More nie chodzi o „lochy i zamki” a o „jeziora i zamki” raczej „słowo loch w języku szkockim oznacza jezioro, jak słynne Loch Ness
Dzięki, poprawimy to 😉