Recenzje

Recenzja #73 Spinderella

Recenzja 73

Pajęczyca Spinderella i jej bracia Parker i Peter już czekają na gromadę mrówek, które za chwilę wyruszą w niebezpieczną wyprawę po lesie. Czy uda ci się doprowadzić wszystkie mrówki w swoim kolorze do miejsca docelowego? Przekonasz się o tym w przestrzennej grze jaką jest Spinderella.

Informacje o grze

Autor gry: Roberto Fraga

Ilustracje: Doris Matthäus

Wydawnictwo: Zoch

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 20 minut

Wiek: 6+

Zarys fabularny/krótki opis z pudełka

„Wszystkie dobre rzeczy pochodzą z góry…

Spinderella, Parker i Peter grają w swoją ulubioną grę. Dwóch braci opuszcza Spinderellę na linie, podczas gdy mała pajęczyca wprowadza chaos wśród mrówek pośpiesznie przemierzających las. Celuj i łap! Uciekaj i rób uniki! Wszystko polega na tym, aby znaleźć się w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie. Spinderella jest pozytywnie zakręconą grą przestrzenną dla każdego, kto lubi wszelkiego rodzaju robaczki lub chciałby poznać je trochę lepiej”

Spinderella (1)

Wykonanie/elementy gry

Pierwsze co rzuca nam się w oczy w kontakcie z grą Spinderella, to duże pudełko z bardzo ciekawą ilustracją. Grafika ta idealnie przedstawia sytuację, z którą spotkamy się podczas gry. Zanim jednak przejdziemy do szczegółowego opisu rozgrywki, skupmy się na tym co znajdziemy wewnątrz pudełka.

Po otworzeniu wieczka, widzimy dwie plansze, z których będziemy budowali nasz las. Jedna z nich przedstawia koronę drzew, po której będą się poruszali bracia Peter i Parker. Druga z nich do ściółka leśna, po której będą wędrowały nasze odważne mróweczki. Jest ona dwustronna i z jednej strony przedstawia krótką, a z drugiej nieco dłuższą trasę.

Spinderella (7)

Poniżej znalazła się instrukcja do gry. Same zasady mieszczą się na 5 stronach i są wzbogacone o liczne ilustracje ułatwiające ich zrozumienie. Pierwsza lektura instrukcji może nie wystarczyć, gdyż zasady zawierają kilka wyjątków, o których pamiętamy tuż po pierwszej rozgrywce, dlatego też druga i każda kolejna partia nie powinna nam już sprawiać problemów.

Spinderella (15)

Teraz naszym oczom ukazuje się naprawdę solidna wypraska do gry, w której przechowamy wszystkie elementy. Czuć tutaj dużą ilość wolnej przestrzeni, ale tym razem na potrzeby budowania planszy 3D, taki zabieg był konieczny.

Spinderella (2)

Bardzo ciekawym i dobrze wykonanymi elementemi Spinderelli są pnie drzewa służące jako ścianki, na których umieścimy drugą planszę. Otrzymujemy również 4 zaczepy stabilizujące całość, a także pieniek, który będzie niezbędny podczas rozgrywki. Wspomniane elementy zostały wykonane z trwałego plastiku i nie powinny ulec uszkodzeniu. Dodatkowo wpasowują się one w całość i dopełniają końcowy efekt przestrzennej planszy.

Spinderella (3)

Do gry dołączone zostały również tytułowa Spinderella oraz jej bracia Peter i Parker. Wszystkie 3 pająki prezentują się znakomicie, ale co najlepsze, zawierają w sobie specjalny magnes, który posłuży zarówno do stworzenia pewnego ciekawego mechanizmu jak i do łapania mrówek. Mechanizm ten działa bez zarzutu, a zabawa nim dostarcza niesamowitej frajdy podczas zabawy.

Spinderella (4)

Ostatnimi elementami są mrówki w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim oraz żółtym. Do gry dołączone zostały również 3 różniące się od siebie kości: czarna do poruszania się pająkami, brązowa do poruszania się mrówkami, a także zielona, która informuje nas czym w naszej turze możemy się poruszyć.

Poniżej na zdjęciach zaprezentowane zostały poszczególne etapy budowy przestrzennej planszy do gry Spinderella. Całość jest niezwykle prosta i nie powinna zająć dłużej niż minutę.

Rozgrywka

Zasady gry w Spinderellę są całkiem proste. Przejdźmy zatem do ich omówienia. Po przygotowaniu i wybraniu odpowiedniej planszy do gry (krótka lub długa wersja), dwa górne pająki powinny znaleźć się w pozycji oddalonej od siebie o 2 czerwone pola. Pamiętaj, by nigdy nie unosić ich w powietrze, tylko zawsze przesuwać po planszy. Mrówki w wybranych przez nas kolorach powinniśmy umieścić na początku planszy, a mały pieniek w dowolnym miejscu na drodze mrówek. Kości do gry umieszczamy w pobliżu wszystkich graczy i teraz jesteśmy gotowi do gry.

Spinderella (14)

Grę rozpocznie osoba, która najbardziej lubi pająki (są takie osoby?). Jej zadaniem jest rzut trzema kośćmi. Ich wynik zadecyduje o możliwej do wykonania akcji. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na wynik zielonej kości, na której wypaść może pająk, mrówka lub liść.

Jeśli wypadł pająk…

Wtedy przesuwamy dowolnym lub oboma pająkami o tyle czerwonych pól, ile wskazuje nam liczba oczek na czarnej kostce. Pamiętaj o tym, żeby odstępy między braćmi Peterem i Parkerem nigdy nie były większe, niż dwa czerwone pola, gdyż wtedy Spinderella może się odczepić i spaść na planszę.

Spinderella (13)

Jeśli wypadła mrówka…

Wtedy poruszamy dowolną z naszych mrówek o tyle pól, ile oczek wskazała tym razem brązowa kostka. Ważne zasady mówią, że:

  • możesz poruszać się mrówką nad innymi mrówkami jak i nad pniem,
  • jeśli mrówka zatrzyma się w miejscu, w którym stoi już inna mrówka, to wtedy połóż ją na jej grzbiecie. Jeśli będzie to pień, to połóż ją na pniu. Jeśli na pniu jest już jakaś mrówka, to połóż ja na samej górze (jednak pamiętaj, że na pniu nie może być więcej niż dwie mrówki, jeśli spotka cię taka sytuacja, wtedy nie możesz przesunąć takiej mrówki do przodu),
  • jeśli poruszasz się mrówką, na której stoją inne mrówki, to poruszają się one razem z tobą,
  • nie możesz poruszyć mrówki, która znajduje się pod pniem.

Spinderella (21)

Jeśli wypadł liść?

Wtedy możesz poruszyć pniem i umieścić go w dowolnym miejscu na trasie. Dodatkowo możesz poruszyć mrówką lub pająkiem na wcześniej wspomnianych zasadach. Jeśli chodzi o poruszanie pniem, to obowiązują pewne zasady:

  • pień należy położyć w miejscu, w którym znajdują się już jakieś mrówki, jednak należy pamiętać, że pod pniem mogą znaleźć się maksymalnie dwie mrówki,
  • do ciebie należy decyzja czy najpierw poruszysz pniem czy zdecydujesz się na ruch pająkami lub mrówką,
  • jeśli na pniu znajdują się mrówki, to poruszają się one razem z pniem.

Spinderella (20)

Gdy tylko poprzez sprytne manewrowanie braćmi Spidnerelli sprawisz, że złapie ona jakąś mrówkę, to trafia ona z powrotem na początek wędrówki. Jeśli kilka mrówek znajduje się na sobie, to pajęczyca łapie wtedy tą, która znajduje się najwyżej. Jeśli udało ci się złapać mrówkę przeciwnika, to otrzymujesz nagrodę w postaci ruchu swoją mrówką o tyle pól, ile wskazuje brązowa kostka. Drugą czynnością, którą należy wykonać, to ponowne odsuniecie się od siebie braci o dwa czerwone pola.

Spinderella (17)

Gra dobiega końca, gdy tylko jeden z graczy doprowadzi gromadę swoich mrówek do miejsca docelowego, w którym znajdują się owoce. Jeśli zdarzy się sytuacja, że mrówki dwóch lub więcej graczy (podczas jazdy na barana) znajdą się w tym samym czasie na mecie, wtedy dzielicie się wygraną.

Podsumowanie

Jak sami widzicie Spinderella to bardzo oryginalnie wykonana gra planszowa. Rzadko kiedy zdarzają się tak innowacyjne pomysły, a ten bardzo mi się spodobał. Trójwymiarowa plansza robi wrażenie i zachęca najmłodszych do zainteresowania się grą i skupieniu na niej. Elementy prezentują się znakomicie i są bardzo solidne, a dodatkowo całość jest ze sobą niezwykle spójna. Samo zbudowanie planszy nie powinno dostarczyć wam trudności – jest to łatwy proces i przebiega dość sprawnie. Cieszy również fakt, że do gry otrzymujemy dwustronną planszę z torem krótszym i dłuższym. To, na który się zdecydujemy, zależy tylko i wyłącznie od naszych preferencji i dostępnego czasu.

Spinderella (18)

Ciekawa mechanika, okraszona świetnym wykonaniem sprawiają, że jest tutaj odczuwalny klimat wędrówki mrówek. Doskonale działa również mechanizm pająków, który początkowo może sprawiać trudności w rozumieniu, jak on dokładnie działa. Jednak już podczas pierwszej partii potrafimy sobie z nim doskonale radzić i gra przebiega płynnie. Warto nadmienić, że zabawa pajączkami dostarcza niesamowitej frajdy nie tylko dzieciom, ale także dorosłym.

Powiedzmy nieco o skalowaniu, które według mnie jest po prostu ok. Gra działa na dwóch graczy, ale zdecydowanie lepiej sprawdza się w trzy i najlepiej w czteroosobowym gronie. Podczas gdy w rozgrywce bierze udział komplet graczy i gra toczy się na dłuższej trasie, odczujemy niesamowitą rywalizację i dużo więcej ciekawego kombinowania. Mechanizm poruszania pniem, a także układania mrówek jedna na drugiej sprawiają, że jest nad czym się zastanawiać. Poruszanie się mrówką, na której stoją inne mrówki, nigdy nie jest łatwą decyzją, gdyż wtedy nie tylko my zyskujemy, ale także nasi oponenci. Jednak warto czasem jest stanąć na innej mrówce i cierpliwie czekać, aż przejedziemy się na gapę. Mechanizm przypomina mi nieco ten, który pojawia się w w grze „Pędzące Żółwie”, jednak tutaj głębia i decyzyjność jest zdecydowanie większa.

Spinderella (19)

Nasze wrażenia z rozgrywek są jak najbardziej pozytywne. Pomimo dość dużej losowości kości, jest tutaj sporo ciekawych decyzji do podjęcia. Losowość ta sprawia, że gra się doskonale balansuje między młodszymi uczestnikami rozgrywek, a dorosłymi. Nie ma tutaj mowy o dominacji jednej ze stron – wygrać może każdy. Zasady początkowo wydają się dość skomplikowane, jednak pierwsza partia pokazuje nam, że wcale tak nie jest. Może zdarzyć się sytuacja, że podczas pierwszej partii będzie trzeba ponownie zajrzeć do instrukcji, gdyż są pewne wyjątki, o których łatwo zapomnieć w czasie emocjonującej rozgrywki.

Spinderella to gra, która rozwinie u naszych pociech nie tylko umiejętności taktycznego myślenia, ale również zręczność przy poruszaniu pająkami. Warto nadmienić, że gra zdobyła kilka nagród w kategorii gry dla dzieci, a najważniejszą z nich była KinderSpiel des Jahres 2015. Tytuł ten bez wątpienia zasługiwał na tę niezwykle prestiżową nagrodę. Innowacyjny pomysł w połączeniu ze świetnym wykonaniem i ciekawą mechaniką sprawiają, że Spinderella będzie często witała na naszym stole. Zwłaszcza wtedy, gdy w gronie grających będą nieco młodsi gracze. Zdecydowanie polecam.


Zalety:

  • innowacyjny pomysł,
  • śliczne i trwałe wykonanie,
  • trójwymiarowa plansza,
  • uczy taktycznego myślenia i zręczności,
  • wyrównane szanse dorosłych i dzieci,
  • dwa warianty: krótszy i dłuższy.

Wady:

  • działa nieco gorzej na dwóch graczy,
  • mechanizm poruszania pająkami może wydawać się początkowo trudny do opanowania.

Przydatne linki:

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Dziękujemy wydawnictwu Zoch za przekazanie gry do recenzji

zoch small

 

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

One thought on “Recenzja #73 Spinderella

  • Witam Dzieci dostały tą grę ale instrukcja jest w języku niemieckim. Czy mógł bym otrzymać skany albo choć zdjęcia telefonem polskiej instrukcji tej gry?? Byłbym bardzo w dzięczny

    Z góry dziękuję za pomoc

    Pozdrawiam Romek

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *