Recenzja #62 TREXO
TREXO to niezwykle kreatywna wariacja na temat znanej i lubianej gry kółko i krzyżyk. Tym razem przeniesiemy się do trzeciego wymiaru, dzięki czemu głębia strategiczna staje na bardzo wysokim poziomie. Będą się przy niej dobrze bawić dzieci z rodzicami i dziadkami.
Informacje o grze
Autor gry: Jan Åke Hansson
Wydawnictwo: Egmont Polska
Liczba graczy: 2
Czas gry: 15
Wiek: 7+
Mechaniki w grze: Pattern Building, Tile Placement
Zarys fabularny/krótki opis z pudełka
„Jeden błyskotliwy ruch może zadecydować o zwycięstwie„
Wykonanie/elementy gry
TREXO to gra do której wykonania nie można się przyczepić. Tak naprawdę mamy tutaj zielone, średniej wielkości pudełko, a w środku świetną wypraskę, w której umieścimy klocki przypominające „te z klasycznego domina” jednak z drobną zmianą.
Każdy żeton posiada dwa symbole: czerwony – kółko i niebieski – krzyżyk. Są one bardzo przyjemne w dotyku i zostały dobrze wyważone, przez co przyjemnie umieszcza się je na planszy gry. Sama plansza to po prostu siatka kwadratów 10×10. Jest ona bardzo estetyczna i niezwykle dobrze prezentuje się podczas trwającej rozgrywki.
Podczas trwającej partii, 45 żetonów może po prostu znajdować się w wyprasce, dzięki temu gra nie zajmuje dużo miejsca. Dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest tak naprawdę natychmiastowy set-up. Po prostu otwieramy wieczko pudełka, umieszczamy planszę na środku stołu i rozpoczynamy rozgrywkę.
W pudełku znajdziemy również krótką dwustronną instrukcję do gry, która jest napisana bardzo dobrze, przez co zrozumienie pełnych zasad nie powinno zająć dłużej niż minutę. Na jej drugiej stronie znajdziemy przykłady, które jeszcze bardziej ułatwią nam zrozumienie, o co chodzi w TREXO.
Rozgrywka
Zasady w TREXO są proste niczym klasyczne kółko i krzyżyk. Jednak pewne modyfikacje sprawiają, że gra nabiera nowego wymiaru i nie są to tylko słowa rzucone na wiatr, gdyż słowo wymiar pojawia się tutaj nie bez znaczenia. Celem w grze jest ułożenie rzędu 5 symboli w wybranym przez nas kolorze na początku gry. Jak już pewnie zdążyliście zauważyć, płytki zawierają nie tylko nasz symbol, ale także symbol przeciwnika. W skrócie na każdej płytce znajduje się zarówno kółko jak i krzyżyk.
Zatem umieszczając taki żeton na planszy pojawia się tam symbol jednocześnie nasz jak i naszego oponenta. Oznacza to, że musimy być bardzo ostrożni gdzie umieszczamy taką płytkę, gdyż nieumiejętne jego położenie może skutkować naszą natychmiastową porażką. Dodatkową wariacją jest reguła, która pozwala korzystając z płytek budować nie tylko wzdłuż i wszerz planszy, ale także w górę. Możemy tworzyć kolejne piętra pamiętając o kilku zasadach. Płytka powinna zostać umieszczona na dwóch innych płytkach znajdujących się na tym samym piętrze. Zatem taka płytka nie może zostać umieszczona w taki sposób, że będzie leżała ukosem (musi leżeć płasko). Nie może również wystawać poza planszę i niższe płytki.
Przed rozgrywką należy jednak zdecydować, który z graczy zagra danym symbolem, gdyż zasady wyraźnie mówią, że grający iksem rozpoczyna rozgrywkę. W turze gracza, które następują na zmianę możemy wykonać tylko jeden krok – umieszczenie płytki na planszy. Gracze umieszczają je do momentu, aż któremuś z nich uda się ułożyć rząd pięciu symboli (pionowo, poziomo lub ukosem). Oczywiście nie ma znaczenia, w którym poziomie się one znajdują – liczy się tylko widok z góry. Raz umieszczona płytka nie może zostać poruszona ani usunięta z gry. Jeśli zostanie wyłożona ostatnia płytka i nadal nie został wyłoniony zwycięzca, wtedy gra kończy się remisem.
Musimy pamiętać jeszcze o zasadzie, że nowo umieszczana płytka nie koniecznie musi sąsiadować z płytkami już umieszczonymi. Może również pojawić się sytuacja, w której po wyłożeniu płytki zostaną utworzone rzędy składające się z przynajmniej pięciu symboli obu graczy. Wtedy osoba, która umieściła tę płytkę – przegrywa.
Podsumowanie
TREXO to bardzo ciekawa i wciągająca gra logiczna. Jej wykonanie stoi na bardzo wysokim poziomie. Mamy świetną wypraskę oraz przyjemne w dotyku płytki gry. Reguły gry są bardzo proste, ich wytłumaczenie jest banalnie łatwe i trwa nie dłużej niż kilka sekund. Sama gra została skonstruowana w taki sposób, że tuż po otwarciu wieczka pudełka możemy od razu zacząć partię. I pewne jest to, że nigdy na jednej partii się nie skończy. Zawsze pojawia się chęć odegrania, ponieważ akurat przeoczyliśmy pewną rzecz, która zadecydowała o naszej porażce. W grze trzeba być bardzo uważnym przez większość rozgrywki.
Regrywalność tego tytułu jest raczej standardowa, tak jak w przypadku większości gier logicznych. Raczej nie powinny się pojawić dwie takie same rozgrywki. Trudno tutaj mówić o jakiejkolwiek skalowalności, gdyż tak naprawdę jest to tytuł przeznaczony tylko i wyłącznie dla dwóch graczy. TREXO sprawdzi się nie tylko jako przerywnik między większymi tytułami, ale także jako świetna zabawa podczas wizyty dziadków czy rodziców. W grze dobrze będą się bawili najmłodsi jak i najstarsi członkowie rodziny. Pojedynki między pierwszym a drugim niedzielnym posiłkiem, będą niezwykle zaciekłe.
Gra jest dynamiczna, także nie będziemy się tutaj nudzić podczas tury przeciwnika, gdyż zazwyczaj są one szybkie i następują jedna po drugiej. Czasem jednak możemy trafić na myślicieli, którzy przeanalizują każdy swój ruch i skutecznie zablokują przejście do naszej tury. Takim osobom dziękujemy. Trexo to gra, przy której przyjemnie spędziliśmy czas. Polecam każdemu fanowi gier logicznych jak i niedzielnym graczom. Gra idealnie sprawdzi się jako prezent pod choinkę. Do tej pory nie udało mi się poznać lepszej wariacji na temat klasycznego kółka i krzyżyk. Serdecznie polecam.
Zalety:
- szybki set-up,
- proste zasady,
- to chyba najlepsza wariacja na temat kółka i krzyżyk,
- spora głębia,
- gra sprawdzi się w każdym gronie (dzieci, rodzice, dziadkowie),
- szybka i dynamiczna,
- zazwyczaj nie kończy się na jednej partii,
- budowanie przestrzenne.
Wady:
- brak.
Przydatne linki:
Link do strony gry
Profil gry w serwisie Board Game Geek
Dziękujemy wydawnictwu Egmont Polska za przekazanie gry do recenzji