Recenzja #559 Fabula Rasa

Dawno dawno temu… była sobie gra. Ułóż własną zwariowaną historię na podstawie kart i zapamiętuj, jak najwięcej szczegółów z opowiadań innych. Fabula Rasa to świetna gra narracyjna, która ćwiczy pamięć i kreatywność. Zapraszamy do recenzji.


Informacje o grze Fabula Rasa

Wydawnictwo gry Fabula Rasa: Egmont

Liczba graczy: 2-5

Czas gry: 20 minut

Wiek: 8+



Przegląd elementów

Fabula Rasa. To jest kryminał! oraz Fabula Rasa Morskie Opowieści zajmują małe, typowe dla karcianek opakowania. Obie gry mają podobną szatę graficzną, w pierwszej z nich dominuje jednak kolor czerwony (nawet kostka do gry jest czerwona!), a w drugiej niebieski… Gry różnią się również obrazkami i klimatem, w jaki mają wprowadzić graczy. Morskie Opowieści to grafiki związane z piratami, więc najprzeróżniejsze skrzynie, statki, papugi, a nawet…cebula. To jest kryminał! ma, jak sama nazwa wskazuje dość mroczny klimat, ale nie epatujący przemocą. Mamy tutaj różne postacie, przedmioty, podejrzane czerwone plamy, ciemne zaułki…

Do każdej z gier oprócz kart, kostki i instrukcji dołączono również klepsydrę, która jest niejako poganiaczem dla zbyt długo zastanawiających się graczy. Możemy użyć jej w miarę potrzeby, w zależności od naszych współgraczy.


Zarys Rozgrywki

Fabula Rasa to gra narracyjna, w której po kolei opowiadamy sobie historyjki na podstawie zestawu kart. Co rundę jedna karta zostaje usunięta z gry (na podstawie rzutu kością), a kolejny gracz musi dostosować historię, oraz dodać kolejne elementy opowieści. Podczas rozgrywki trzeba wykazać się uważnością i umiejętnością słuchania.

Na początku wszystko wydaje się proste, dość łatwo wszystko zapamiętać, ale im dalej zagłębiamy się w opowiadanie, obrazki zaczynają się mieszać i łatwo można się pomylić. Gra jest bardzo zabawna, ale wiele zależy tutaj od graczy, czy mają bujną wyobraźnią i wymyślają śmieszne historie. W Morskich Opowieściach mamy piracki, przygodowy klimat, ta wersja gry sprawdzi się więc dobrze w rozgrywkach z młodszymi dziećmi. To jest kryminał! ma oznaczenie na pudełku 8+, ale to jest pewnie kwestia indywidualna i zależy od wrażliwości dziecka. Nie próbowałam grać w nią z córkami, testowałam ją w gronie dorosłych.


Recenzja

Rozgrywka w Fabula Rasa jest bardzo przyjemna i zabawna. Podczas naszych rozgrywek nieraz wybuchaliśmy śmiechem, gdy ktoś wymyślił szaloną historię! Często dochodziło również do pomyłek, szczególnie wtedy, kiedy kilka kart zostało usuniętych i dochodziły nowe. Zwykle najlepiej pamiętaliśmy pierwszą i drugą historyjkę, później następowała już walka o przetrwanie.

Gra jest szalenie regrywalna, gdyż właściwie zależy ona w dużej mierze od samych graczy. Dostają oni tylko obrazek, nie muszą nawet użyć konkretnego słowa, żeby go opisać. Zabawa na pewno spodoba się dzieciom i graczom z wyobraźnią. Nie przypadnie do gustu komuś, kto nie lubi wymyślać, lub po prostu nie lubi gier pamięciowych – tutaj do zapamiętywania jest sporo.

Dynamika gry zależy również od grających, niektórym szybko przychodzi opowiadania historyjki, inni wolą dłużej pomyśleć. Z pewnością właśnie o tych, wolniejszych graczy do pudełka dołączono klepsydrę, którą można pogonić spowalniaczy.

Gra ma bardzo proste zasady, do wytłumaczenia w minutę. Mogą zagrać w nią spokojnie dzieciaki na wycieczce, czy w szkole. Zabawa będzie na pewno świetna, gdyż najmłodsi mają zwykle świetną wyobraźnię i pamięć. Nie muszę dodawać, że w grę przegrałam sromotnie… Dzieci za każdy razem mnie pokonywały i to ja zwykle popełniałam błędy. Nie zmienia to faktu, że i tak dobrze się bawiłam, wymyślając kolejne przygody naszych bohaterów.


Podsumowanie

Fabula Rasa to ciekawa gra narracyjna, która sprawdzi się równie dobrze na imprezie, wycieczce szkolnej, czy na rodzinnym spotkaniu. Nie zajmuje wiele miejsca, karty można trzymać nawet w dłoni i grać w samochodzie, czy w pociągu. Rozgrywka jest wyjątkowo zabawna, wyzwala kreatywność i ćwiczy pamięć. Dzięki dwóm wersjom gry każdy może wybrać tą, która bardziej przypadła mu do gustu, a kto wie… może pojawią się u nas kolejne gry z tej serii?


Mocne Strony:

  • zajmuje niewiele miejsca,
  • idealna w podróży,
  • proste zasady gry,
  • zabawna rozgrywka,
  • ćwiczy pamięć,
  • zapewnia trening uważnego słuchania.

Słabe Strony:

  • przyjemność z gry w dużej mierze zależy od ekipy graczy i ich kreatywności.

Przydatne linki:

Grę Morskie Opowieści najtaniej kupisz tutaj

Grę To jest kryminał! najtaniej kupisz tutaj

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do polubienia nas na facebooku.


Grę do recenzji przekazało wydawnictwo Egmont. Bardzo dziękujemy!

egmontpolska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.