Recenzja #469 Sagrada Pasja i Życie
Bardzo doceniona logiczna gra o projektowaniu witraży doczekała się kolejnych dwóch dodatków: Pasja i Życie. Nowe wyzwania, umiejętności, cele indywidualne i grupowe, a wszystko dzięki rzadkiej odmianie szkła i mistrzowskim kostkom. Nie obędzie się również bez kart czeladników, które wpłyną na decyzje podczas Waszych rozgrywek. A Ty, który moduł wybierasz?
Informacje o grze Sagrada Pasja i Życie
Autorzy gry Sagrada: Daryl Andrews i Adrian Adamescu
Wydawnictwo: Fox Games
Liczba graczy: 1-4 (1-6 z dodatkiem Jeszcze Więcej Szkła)
Czas gry: 30-45 minut
Wiek: 13+
Sagrada to wciąż jedna z moich ulubionych gier logicznych, która często wraca na nasz stół. Z tego też powodu zainteresowaliśmy się dwoma z trzech zapowiedzianych dodatków do tejże gry. Ominęło nas jednak rozszerzenie „Jeszcze więcej szkła”, gdyż przeznaczone jest ono głównie dla 5 i 6 graczy, a my w takim gronie gramy bardzo rzadko. Natomiast jeśli chodzi o dodatki Pasja i Życie, to byliśmy bardzo ciekawi, co autorzy gry mogli jeszcze wprowadzić do tej bardzo ciekawej mechaniki projektowania witraży za pomocą kosteczek przypominających kolorowe szkło. Zapraszamy do recenzji obu dodatków!
Tutaj link do naszej recenzji Sagrady
Recenzja Sagrada: Pasja
Pierwsze z trzech rozszerzeń Pasja wprowadza do gry 3 moduły, z których możemy korzystać oddzielnie lub grać ze wszystkimi na raz. My od samego początku naszych testów graliśmy ze wszystkimi modułami i ani razu nie pomyśleliśmy o wykorzystaniu tylko jednego z nich. Co wprowadzają zatem te moduły? Zobaczmy.
Moduł inspiracji to specjalne karty, które pozwalają graczom na skorzystanie podczas rozgrywki ze specjalnej zdolności. To nic innego jak indywidualne umiejętności, które urozmaicają nasze rozgrywki, wprowadzając już od samego początku delikatną asymetrię pomiędzy graczy. Oczywiście umiejętne ich wykorzystanie może przechylić szalę zwycięstwa na naszą stronę. Nie zmieniają one jednak za wiele, a podczas niektórych rozgrywek w ogóle z nich nie skorzystamy.
Moduł Rzadkiego Szkła to nowy typ kostek, pełniących funkcję pół-jokera (kostki nie mają żadnego koloru, ale wciąż znaczenie ma ich wartość). Zdobędziemy je z wybranej przed grą planszetki rzadkiego szkła, która zastępuje jedno z narzędzi. Tak samo, jak w przypadku narzędzi możemy zdecydować się na wydanie znaczników uznania, aby pozyskać unikatową kość (choć w niektórych przypadkach warunki te się zmieniają) i umieścić ją we własnym witrażu. Z nowym typem kości powiązane są jeszcze nowe cele indywidualne, co od samego początku bardzo mi się spodobało. Cele indywidualne z podstawowej Sagrady są bardzo przewidywalne i szybko mi się znudziły. Tutaj jest o wiele lepiej.
Ostatnim modułem są Symetryczne Cele Grupowe, które możemy wtasować do pozostałych kart, by zwiększyć różnorodność rozgrywek. Nowe cele, to coś, na co bardzo czekałem, ponieważ podstawowe również trochę mi się już ograły, a te mocno wpływają na nasze decyzje podczas kolejnych partii.
Bardzo spodobał mi się ten dodatek, ponieważ zdecydowanie odświeża rozgrywkę, nie zmieniając prawie w ogóle zasad podstawowej gry. Bardzo ładne białe kości pełniące funkcję jokerów i różne sposoby na ich pozyskanie, cele indywidualne z nimi powiązane, indywidualne zdolności i nowe cele grupowe wystarczą na długo, aby ponownie cieszyć się Sagradą na nowe sposoby. Wyzwanie intelektualne podjęte. Dodatek przeznaczony dla kogoś, kto lubi Sagradę i chce urozmaicić sobie rozgrywkę, nie zmieniając przy tym praktycznie żadnych zasad z gry podstawowej. Polecam!
Recenzja Sagrada: Życie
Drugi omawiany dzisiaj dodatek to Życie. To kolejne 3 moduły urozmaicające zabawę. Również tym razem podczas testów graliśmy z wykorzystaniem wszystkich na raz. Do naszej dyspozycji oddano Moduł Czeladników, Moduł Mistrzowskich Kostek oraz Moduł wymagających celów grupowych.
Moduł Czeladników wprowadza do gry nowe karty, które pozwalają na skorzystanie z jednorazowych umiejętności lub modyfikują zasady punktacji na koniec rozgrywki. Aby móc skorzystać z karty czeladnika, musimy umieścić kostkę na specjalnym polu na nowych kartach wzorów, które zastąpią standardowe wzory znane z podstawki. To bardzo ciekawe urozmaicenie rozgrywki, które rozszerza nasze możliwości podczas kolejnych partii i pozwala punktować na nowe, nieznane dotąd sposoby.
Największe dotąd zmiany wprowadza natomiast Moduł Mistrzowski, który wykorzystuje nowe pomarańczowe kostki z symbolami strzałek w różnych układach. Aby z nich skorzystać, musimy uprzednio w fazie wybierania kostek, poświecić jedną kostkę na rzecz nowej mistrzowskiej kości. To jeszcze nie koniec wymagań, bo wybrana kość musi pasować kolorem lub wartością do oznaczeń na specjalnej planszy, na której znajdują się mistrzowskie kości. Dodatkowo możemy uzyskać jeszcze kolejne znaczniki uznania, które mogą się przydać podczas rozgrywki. Za spełnienie wymagań na jednej mistrzowskiej kostce możemy otrzymać dodatkowe 5 punktów, gdy jednak nie uda nam się tego dokonać, wtedy tracimy 2 punkty.
Przykładem Mistrzowskiej Kości może być ta, która posiada dwie poziome strzałki, po lewej i prawej stronie. Oznacza to, że po obu stronach tej kości musimy umieścić kostki tego samego koloru lub tej samej wartości. Na podobnej zasadzie działają inne mistrzowskie kości. Ten moduł zmienia grę, wprowadzając nowe aspekty, jednocześnie nie naruszając fundamentu rozgrywki. To dodatkowa głębia, która spodoba się bardziej wymagającym graczom. Wprowadzając do tego wszystkiego ostatni moduł z wymagającymi celami grupowymi, sprawiamy, że Sagrada z pozycji familijnej staje się grą średnio-zaawansowaną i właśnie dlatego tak bardzo dodatek Życie przypadł mi do gustu.
Słowem podsumowania
Jeśli tylko jesteś fanem Sagrady i ten tytuł wciąż ląduje na Twoim stole, to warto zastanowić się nad zakupem przynajmniej jednego lub nawet obu rozszerzeń. W moim przypadku Sagrada jeszcze częściej będzie lądowała na stole i w zależności od okazji i potrzeb wykorzystam jeden z dodatków, raczej nie wracając już do podstawowej gry. Cieszę się, że twórcy nie zdecydowali się na całkowitą zmianę charakteru rozgrywki, modyfikując ją jedynie na tyle, aby dostarczyć graczom nowych wrażeń i możliwości. Większa decyzyjność, nieco zwiększony poziom trudności, modularność dodatków i płynące za tym urozmaicenie rozgrywki to świetny powód, aby zdecydować się na ich zakup. Jeśli miałbym wybrać tylko jeden z nich – to byłoby to Życie, ze względu na nieco większy poziom trudności. Polecam!
Mocne Strony:
- nowe elementy odświeżające rozgrywkę,
- rozgrywka nie wywraca się do góry nogami,
- modularność dodatków,
- nowe sposoby na zdobywanie punktów,
- większe zróżnicowanie kolejnych partii,
- świetne wykonanie.
Słabe Strony:
- nieco dłuższy set-up i nieco więcej zasad do ogarnięcia.
Przydatne linki:
Dodatek Pasja najtaniej kupisz tutaj
Dodatek Życie najtaniej kupisz tutaj
Profil gry w serwisie Board Game Geek