Recenzja #447 God of War – Gra Karciana
Kooperacyjna gra karciana na podstawie chyba najpopularniejszej serii gier komputerowych, czyli God of War? Tak to możliwe. W grze wspólnie z innymi graczami lub solo zmierzycie się ze znanymi z cyfrowej wersji scenami oraz bossami. Mechanika budowania talii, zróżnicowane postaci i mitologia nordycka. Jak zatem twórcy przełożyli dynamiczną grę komputerową na grę bez prądu?
Informacje o grze God of War – Gra Karciana
Autorzy gry God of War – Gra Karciana: Fel Barros, Alex Olteanu
Wydawnictwo: Portal Games
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 90 minut
Wiek: 14+
Seria God of War jest znana chyba wszystkim miłośnikom gier komputerowych. Sam z wypiekami na twarzy na przestrzeni kilku ostatnich lat przechodziłem kolejne części, śledząc losy wojowniczego Kratosa. A to wszystko dlatego, ponieważ uwielbiam gry typu hack and slash, lubię dobre historie oraz jestem zainteresowany szeroko pojętą mitologią i dawnymi wierzeniami. Najnowsza część to nowy rozdział dla całej serii i przeniesienie głównego wątku z mitologicznej Grecji do równie ciekawej mitologii nordyckiej. Tym razem planszomaniacy mają okazję wcielić się w Kratosa, jakże ikoniczną postać dla świata gier cyfrowych. Czy jednak przeniesienie gry opartej na dużej dynamice i refleksie na planszę miało sens? Zaraz się o tym przekonacie.
Recenzja God of War – Gra Karciana
Średniej wielkości pudełko do gry God of War – Gra Karciana mieści w sobie całkiem sporo porządnie wykonanych elementów. W jego wnętrzu znajdziemy instrukcję, której pojedyncza lektura nie wystarczy, aby w pełni zrozumieć zasady poszczególnych scen pojawiających się podczas walki. Na szczęście twórcy gry szybko stanęli na wysokości zadania i opracowali FAQ, w którym znajdziecie odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania – link tutaj (wersji polskiej jeszcze nie ma). Kolejnymi elementami są tekturowe figurki pięciu postaci, mnóstwo kart służących do budowania talii i innych, większe karty tworzące 10 zróżnicowanych scen, dodatkowe znaczniki oraz kość. Wszystkie elementy przechowamy w specjalnie dostosowanej wyprasce, która pomaga w przygotowaniu rozgrywki i segregacji. Całość wykonania bardzo na plus.
Sceny żywcem wyjęte z gry God of War
Jeśli natomiast chodzi o warstwę artystyczną, to na kartach scen zdecydowano się zastosować sceny pochodzące z najnowszej odsłony God of War na konsolę PlayStation. Z jednej strony to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ idealnie oddaje to klimat pierwowzoru, z drugiej grafika komputerowa na kartach nie wygląda aż tak elegancko. Mnie to w żadnym stopniu nie przeszkadzało w rozgrywce, a nawet można było się pozachwycać niektórymi scenami żywcem wyjętymi z gry. Drugim ważnym elementem są karty startowe każdych postaci i pozostałe karty rozwoju. Nie posiadają one praktycznie żadnych grafik, co wpływa pozytywnie na ich czytelność. Ikonografia w grze już od samego początku jest jasna i zrozumiała.
Ciekawe rozwiązania mechaniczne
W grze God of War – Gra Karciana przyjdzie nam się zmierzyć z najróżniejszymi przeciwnikami oraz bossami. Na przestrzeni jednej rozgrywki rozegramy 3 sceny następujące kolejno po sobie. Oczywiście tylko w przypadku, jeśli uda nam się przeżyć i spełnić ich wymagania, ponieważ rozgrywka może skończyć się znacznie wcześniej, gdy nasi bohaterowie polegną lub spełni się warunek przegranej. Dlatego też tak trudno jest ocenić właściwy czas potrzebny na rozgrywkę. Zauważyłem, że na pełne rozegranie jednej sceny potrzebujemy około 45 minut, a więc całość może zająć nawet ponad dwie godziny.
W trakcie rozgrywania sceny będziemy stawiali czoła różnym przeciwnikom i wyzwaniom, zagrywając kolejne karty z naszej talii. Mamy tutaj mechanikę ataku z bliska, z dystansu, a także bloku. Dodatkowo rozbudowując naszą talię, będziemy pozyskiwali inne karty, które pozwolą na ciekawsze zagrania (np. leczenie, dobór dodatkowych kart, czy też wzmacnianie ataku sojuszników). Różne efekty mogą sprawić, że do naszej talii trafią karty trucizny, czy też ogłuszenia. Po turze każdego bohatera następuje aktywacja sceny. Opracowano tutaj specjalną mechanikę, która pozwala aktywować różne elementy scen, dzięki czemu sytuacja na stole ulega ciągłym zmianom – jest dynamiczna.
Dopracowany tryb kooperacyjny działa bardzo dobrze – są dyskusje, jest zabawa!
Urozmaiceni bohaterowie
Warto pochwalić twórców za pomysł ze scenami, ponieważ jest on zaprojektowany naprawdę dobrze. Sceny są mocno zróżnicowane i na każdą trzeba znaleźć sposób. Gdy mamy do czynienia po raz pierwszy z daną sceną, to mamy nie lada zagwozdkę, jak w ogóle ją rozegrać. Na szczęście po chwili wszystko staje się jasne, co nie oznacza, że proste. Wydaje mi się, że poziom trudności stoi na wysokim poziomie, chociaż miejscami jest nierówno. Duży problem miałem ze sceną sugerowaną jako pierwszą (zginąłem kilka razy), a z innymi bywało prościej.
Również bohaterowie, w których przyjdzie nam się wcielić (Kratos, Atreus, Mimir, Freya oraz Brok i Sindri) są bardzo urozmaiceni i rozgrywka każdym z nich wygląda nieco inaczej. Każda postać ma do dyspozycji unikalną talię startową oraz może pochwalić się inną zdolnością szału. Dodatkowe w trybie solo postacie zyskują kolejne zdolności. Klimat pierwowzoru został tutaj zachowany, jednakże nie zaznamy tutaj ani grama fabuły – a szkoda. To czysta rozgrywka kooperacyjna oparta na grze komputerowej, w której zaprezentowane rozwiązania mechaniczne udają miejscami, to co mogliśmy poczuć podczas rozgrywki w wersję cyfrową.
Słowem podsumowania
God of War – Gra Karciana to pudełko pełne świetnych pomysłów i rozwiązań mechanicznych. Bardzo dobre wykonanie, czytelna ikonografia i klimat wylewający się z pudełka. Nie obyło się jednak bez drobnych wpadek w postaci instrukcji, która nie wyjaśnia wszystkiego oraz nierównego poziomu trudności. Nie mniej jednak gracze otrzymują solidną grę karcianą, w którą mogą zagrać z rodziną lub znajomymi. Dopracowany tryb kooperacyjny działa bardzo dobrze – są dyskusje, jest zabawa! Na dodatek przygotowano specjalny tryb solo. Tak samo jak w pierwowzorze wcielimy się w Kratosa, a wspierać nas będą Atreus oraz Mimir.
Początkowo miałem obawy związane z powtarzalnością tego tytułu z uwagi na dziesięć dostępnych scen. Moje wątpliwości szybko minęły, gdy okazało się, że rozgrywki różnią się od siebie i trwają dość długo. Na dodatek tytuł ten jak na to, co oferuje, wcale dużo nie kosztuje. Dla fanów Kratosa jest to pozycja obowiązkowa. Fani planszówek, zwłaszcza tych kooperacyjnych i z dopracowanymi trybami solo również powinni być zadowoleni. Nas gra porwała, a z mechaniką scen jeszcze się nie spotkaliśmy, dlatego też bardzo ją polecamy i liczymy na to, że wkrótce pojawi się dodatek z nowymi scenami z gry!
Mocne strony:
- świetna mechanika scen i bossów,
- tryb kooperacyjny oraz solo,
- zróżnicowanie postaci,
- czytelna ikonografia,
- dobre wykonanie,
- funkcjonalna wypraska,
- przygotowanie rozgrywki,
- klimat pierwowzoru,
- w łatwy sposób można rozbudować podstawkę o kolejne elementy.
Słabe strony:
- niedopowiedzenia w instrukcji (konieczność zajrzenia do FAQ – link tutaj),
- pojawiająca się powtarzalność po kilku rozgrywkach,
- nierówny poziom trudności,
- ciężko ocenić czas potrzebny na pojedynczą partię,
- brak fabuły.
Przydatne linki:
Profil gry w serwisie Board Game Geek
Chyba czas sięgnąć po tę grę 🙂 Od siebie polecam lamę z egmontu, w którą ostatnio bardzo często gram 🙂 Trzy sposoby rozgrywek umożliwiają dostosowanie gry do własnych preferencji 🙂