Recenzje

Recenzja #40 Wybuchowa Mieszanka

Recenzja 40

W grze Wybuchowa Mieszanka wcielimy się w młodych czarodziejów, którzy kończą naukę w Akademii Magii i Szachrajstwa. Staniemy do egzaminu końcowego, w którym postaramy się uwarzyć jak najbardziej skomplikowane eliksiry.

Informacje o grze

Autor gry: Stefano Castelli, Andrea Crespi, Lorenzo Silva

Ilustracje: Giulia Ghigini

Wydawnictwo: Rebel

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 30-60 minut

Ranking BGG: Ogólny – 447, (Rodzinne – 77)

Wiek: 8+

Mechaniki w grze: Pattern Recognition, Set Collection, Take That

Kliknij i zobacz oferty sklepów

Zarys fabularny/krótki opis z pudełka

Drodzy uczniowie!

Ostatni rok Waszej nauki w Akademii Magii i Szachrajstwa dla Przebiegłych Czarodziejów i Czarownic dobiega końca, nadszedł więc czas najwyższy na przeprowadzenie egzaminu końcowego!

Zasady pozostają niezmienione – aby uwarzyć wybrane Eliksiry, należy pobierać ingrediencje z podajnika w Laboratorium Eliksirów. Eksplozje wywołane podczas tego procesu mogą być bardzo użyteczne! Spożywanie sporządzonych w czasie egzaminu Eliksirów jest nie tylko dozwolone, ale również wysoce zalecane! Należy jednak używać ich z rozwagą, aby szybciej i skuteczniej kompletować ingrediencje. To z kolei może dowieść Waszej wartości jako przyszłych Czarodziejów i Czarownic.

Wybuchowa Mieszanka

Wykonanie/elementy gry

Wykonanie gry nie daje nam powodów do narzekań. Po otworzeniu ładnie ilustrowanego pudełka naszym oczom ukaże się dobrze napisana instrukcja. Już po jednokrotnej jej lekturze nie powinniśmy mieć wątpliwości co do zasad gry i będziemy mogli bez przeszkód rozegrać naszą premierową partię.Wybuchowa Mieszanka

Następnie zobaczymy sporą liczbę kartonowych elementów, których wyciśnięcie z arkuszy zajmie nam chwilę. W ich skład wchodzą: 64 płytki eliksirów, które podzielone są na 8 różnych rodzajów. Każdy z nich daje nam inną umiejętność jednorazową po jego wypiciu. Na każdej płytce znajdziemy z jednej strony ilustrację zawartości oraz z drugiej podział na kolory ingrediencji, jakich będzie trzeba użyć aby dany eliksir uwarzyć. Płytki eliksirów posiadają otwory, w których będziemy mogli umieszczać zdobyte składniki.

15 żetonów biegłości, które będą nam zarówno dostarczać punktów zwycięstwa, jak i determinować koniec rozgrywki. 21 żetonów drobnej pomocy pozwalających skorzystać nam z podpowiedzi naszego profesora, 4 plansze stanowiska alchemicznego oraz żeton pierwszego gracza.

Z arkuszy wyciśniemy również części, z których złożymy podajnik kulek ingrediencji. Złożenie go nie jest specjalnie problematyczne, ponieważ instrukcja zawiera opis i ilustracje, jak krok po kroku tego dokonać.Wybuchowa Mieszanka

Ostatnimi elementami gry są szklane kulki ingrediencji (80 sztuk) w czterech kolorach. Każdy z nich symbolizuje inny składnik naszego eliksiru. Tak więc znajdziemy tu, np: łupież wróżki, ogrzą flegmę czy łzy jednorożca.

Wykonanie wszystkich elementów stoi na wysokim poziomie i zapewnia ich dużą trwałość. Jedynie podajnik kulek ingrediencji może przysparzać nam pewnych problemów, gdyż części z których się składa są ze sobą luźno połączone. W genialnej wyprasce pomyślano o miejscu dla niej właśnie w formie złożonej, aby nie musieć powtarzać tej czynności przed każdą rozgrywką. Jednak stosunkowo często zdarza się, że jakiś z elementów się odłączy, co niekiedy pociąga za sobą reakcję łańcuchową. Być może jest to jedynie wynik mojej nieudolności podczas wyjmowania tego elementu albo specyfika akurat mojego egzemplarza.Wybuchowa Mieszanka

 

Zasady gry

Zasady gry są bardzo proste i na pewno nikomu nie przysporzą trudności. Przygotowując grę odrzucamy dwa z ośmiu rodzajów eliksirów. Dzięki temu każda rozgrywka będzie nieco inna. Następnie każdy z graczy wybierze, bądź wylosuje dwa początkowe eliksiry, które będzie starał się uwarzyć. Są one specjalnie oznaczone gwiazdką i są łatwiejsze do wykonania, lecz mniej wartościowe.Wybuchowa Mieszanka

Na koniec układamy stos odliczania złożony z żetonów biegłości. W instrukcji znajdziemy sugerowaną liczbę żetonów w stosie w zależności od liczby graczy biorących udział w grze, możemy jednak dowolnie modyfikować ich liczbę i wydłużać lub skracać rozgrywkę.Wybuchowa Mieszanka

Teraz możemy rozpocząć zabawę. W swojej turze gracz może wykonać jedną z trzech akcji.  Pierwsza z nich, pobranie ingrediencji z podajnika, jest akcją obowiązkową. Naszym zadaniem będzie wybranie jednej z kulek w podajniku, wyjęcie jej i umieszczenie na jednym z naszych eliksirów lub w puli rezerwowej. Jednak pobieranie ingrediencji nie jest tak prostym procesem. Może okazać się, że wybierając jeden składnik rozpoczniemy reakcję łańcuchową, która doprowadzi do serii eksplozji. Eksplozji, które są przez nas jak najbardziej pożądane.

Do wybuchów dochodzi, gdy po wyjęciu przez nas kulek zderzą się ingrediencje (kulki) tego samego koloru. W takim przypadku możemy również pobrać z podajnika wszystkie składniki, które się zderzyły. Jeśli po ich usunięciu ponownie dojdzie do eksplozji, zyskamy jeszcze więcej. Ten mechanizm sprawia, że gra nie jest już taka bezmyślna i oczywista.

Druga akcja, która jest opcjonalna, pozwala na skorzystanie z pomocy profesora. Dzięki temu będziemy mogli zyskać kolejny składnik z podajnika, nie powodując tym razem żadnych eksplozji. Po skorzystaniu z podpowiedzi, będziemy musieli jednak pobrać żeton drobnej pomocy, który na koniec gry będzie kosztował nas dwa punkty zwycięstwa.Wybuchowa Mieszanka

Ostatnią możliwością jest wypicie ukończonego eliksiru i skorzystanie z jego właściwości. Podobnie jak poprzednia akcja, możemy ją wykonać zarówno przed, jak i po obowiązkowym pobraniu ingrediencji z podajnika. Właściwości mikstur są różne, jednak wszystkie pozwalają nam na pozyskanie dodatkowych składników oraz/lub wpłynięcie na układ kulek w podajniku. W momencie gdy uda nam się ukończyć eliksir, wszystkie kulki wykorzystane do tego celu trafiają z powrotem do podajnika, a my obracamy kartonową buteleczkę na drugą stronę. Jeśli zdecydujemy się na wypicie mikstury, buteleczkę obracamy do góry nogami.

Każdy ukończony eliksir, w zależności od stopnia trudności wykonania, daje nam określoną liczbę punktów zwycięstwa. Dodatkowe punkty otrzymamy zdobywając żetony biegłości. Aby je dostać należy uwarzyć 3 mikstury tego samego rodzaju lub 5 różnych.  Gra toczy się do momentu, aż wyczerpią się wszystkie żetony biegłości w stosie odliczania. Gdy to się stanie, gracze wykonują swoją ostatnią turę i podliczają punkty. Osoba, która zgromadzi ich najwięcej, zostaje najlepszym absolwentem Akademii Magii i Szachrajstwa.

Rozgrywka

Wrażenia z gry są bardzo pozytywne. Oczywiście należy brać pod uwagę do jakiego rodzaju gier należy ta pozycja. Zasady są bardzo proste i na pewno nikomu nie sprawi problemu ich zrozumienie. Również liczba akcji, które możemy wykonać nie jest zbyt duża. Pomimo swej prostoty, gra zemści się, jeśli nie skupimy się na niej odpowiednio. Przynajmniej dwukrotnie zdarzyło nam się rozegrać partię, w której jeden z graczy był rozkojarzony. W obu tych rozgrywkach nie miał on najmniejszych szans na zwycięstwo.

Mechanizm wybuchów, możliwość korzystania z pomocy kosztem straty punktów i różne właściwości eliksirów do wykorzystania sprawiają, że decyzje które mamy do podjęcia nie są aż tak proste i oczywiste. Będziemy musieli się nad nimi chwilę zastanowić i wybrać najlepszą opcję, czy też poszukać korzystniejszego połączenia kilku akcji na raz. Dzięki temu rozgrywki są bardzo przyjemne zarówno dla „świeżych” graczy, jak i osób bardziej doświadczonych. Nie jest to oczywiście gra, która wywróci nam mózg na lewą stronę, jednak pozwoli nam poczuć lekkie mrowienie z tyłu głowy. Podczas gry doświadczymy również nieco interakcji, zarówno bezpośredniej (możliwość zabrania składników z rezerwy przeciwnika) jak i pośredniej, poprzez zmianę układu kulek w podajniku czy zabraniu eliksiru, który przydałby się bardziej naszemu przeciwnikowi.

Podsumowanie

Wybuchowa mieszanka należy zdecydowanie do gier rodzinnych. Ma proste i łatwe do przyswojenia zasady, jest ładnie wykonana i wykorzystuje ciekawy temat. To czy w grze poczujemy klimat bycia młodym alchemikiem, zależy raczej w głównej mierze od nas samych. Gra stara się go jak najbardziej oddać zarówno poprzez sposób napisania instrukcji i wykonanie, jak i samą mechanikę gry. Tytuł ten skaluje się dość dobrze. Oczywiście im nas więcej, tym weselej, jednak grając nawet we dwie osoby możemy się przy niej dobrze bawić. Jest to na pewno pozycja, którą można polecić do wprowadzania w świat gier planszowych nowych osób. Gra jest dynamiczna, prosta i wymaga od nas planowania i analizowania jaki ruch w danym momencie naszej tury będzie dla nas najlepszy. Dzięki temu nawet doświadczeni gracze nie powinni zasnąć podczas partii, a czas spędzony przy grze powinien być przyjemnością i relaksem.

Wybuchowa Mieszanka cz2 (6)

Poszukiwanie tego najlepszego ruchu może niestety okazać się wadą gry. Przez ciągłą zmianę sytuacji na planszy nie jesteśmy w stanie w 100% zaplanować swojego następnego ruchu. Oczywiście analizując sytuację w turach innych graczy możemy wytypować kilka ciekawych zagrań, z których będziemy mogli skorzystać. Dzięki temu ograniczymy czas na rozmyślanie we własnej kolejce, a tym samym skrócimy oczekiwanie innych graczy na własną turę. Jednak będziemy musieli ocenić, jak zagranie gracza nas poprzedzającego wpłynęło na sytuację w grze. Grając z osobami, które mają skłonność do dłuższych rozważań (niestety sam często się do nich zaliczam)oczekiwanie na kolejny ruch możę się przedłużać.

Regrywalność tej pozycji nie powinna stanowić problemu. Układ kulek w podajniku na pewno w każdej grze będzie inny. Możemy wykorzystywać różne układy eliksirów, a dodatkowo to które z nich będą dla nas dostępne podczas dobierania nowych buteleczek jest losowe. Wszystko to powinno zapewnić nam dobrą zabawę na wiele partii. Jeśli jednak mielibyśmy wrażenie, że gra niczym nas już nie zaskakuje i odczuwamy nudę, możemy skorzystać z dostępnego na rynku dodatku. Sam jednak nie miałem możliwości jego wypróbowania, a po kilkunastu/kilkudziesięciu partiach nie czuję też konieczności jego posiadania, co też potwierdza moje wcześniejsze słowa o regrywalności .


Zalety

  • Proste zasady.
  • Dynamiczna rozgrywka.
  • Ciekawy temat.
  • Ładne wykonanie.
  • Możliwość regulowania czasu rozgrywki.
  • Dobra pozycja dla początkujących graczy.
  • Świetna wypraska.

Wady

  • Może okazać się zbyt prosta dla doświadczonych graczy.
  • Podajnik na ingrediencje może sprawiać problemy podczas wyjmowania z pudełka.
  • Podatność na wydłużanie się czasu oczekiwania na własną turę.

Przydatne linki:

Kliknij i znajdź najtańszą ofertę

*Otwierając okienka kolejnych sklepów na Ceneo sprawiasz, że otrzymujemy drobną bonifikatę, z której utrzymujemy serwer i domenę. Nic cię to nie kosztuje, a dokładasz małą cegiełkę w rozwoju serwisu, który jest całkowicie wolny od reklam.

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *