Recenzje

Recenzja #367 Pracownia Snów

Pracownia Snów zaprasza do swoich Zakątków, gdzie odnajdziecie Okruchy niezbędne do stworzenia pięknych Sennych Krajobrazów. Noc jest jednak krótka, więc każdy Twój ruch musi być dobrze przemyślany. Korzystaj mądrze z Mocy Snów i wykorzystaj swoją wyobraźnię, aby spędzić ją w spokoju.


Informacje o grze Pracownia Snów

Autor gry: David Ausloos

Ilustracje: David Ausloos

Wydawnictwo: Lacerta

Liczba graczy: 1-4

Czas gry: 25 min./os.

Wiek: 12+

Mechaniki w grze: Action Points, Action Queue, Pattern Building, Point to Point Movement, Set Collection


Ta recenzja powstała dzięki uprzejmości księgarni internetowej Gandalf, w której możecie kupić omawiany dziś tytuł, ale także inne gry planszowe.


Nie możesz zasnąć… Zagubiony w labiryncie nieprzespanych nocy, szukasz sposobu na odzyskanie kontroli nad swoimi snami. Twoja świadomość wędruje nieznanymi ścieżkami, by w końcu doprowadzić cię na skraj nieznanego świata, w którym krajobraz nieustannie się zmienia. Nie mogąc się doczekać, aby odkryć, co kryje się w tym tajemniczym miejscu, decydujesz się skoczyć i doświadczyć świadomego snu…

Pracownia Snów to gra, na którą czekałam z niecierpliwością, od kiedy o niej usłyszałam. Lekka tematyka, przyjemna oprawa graficzna, a do tego rozgrywka wymagająca zaangażowania sprawiły, że z ogromną chęcią zasiadłam do pierwszej gry. Czy się nie zawiodłam i do kolejnych również siadam z takim zapałem? Przekonacie się po przeczytaniu niniejszej recenzji.


Przegląd elementów gry Pracownia Snów

Zanim zajrzymy do wnętrza pudełka, warto choć rzucić okiem na obrazy z sennych krain, które zewsząd je otaczają. To doskonałe odzwierciedlenie tego, co czeka na nas w środku. A w Pracowni Snów znajdziemy niemałą liczbę elementów, które od razu przypadły nam do gustu.

Na każdego z graczy czeka planszetka Pracowni Snów wraz z figurką Marzyciela, postać Podróżnika oraz znaczniki Świec i Drzemki. Wszystkie elementy są drewniane, a ich urocze kształty i kolory sprawiają, że gra na stole prezentuje się naprawdę ładnie. Choć trzeba przyznać, że zajmuje na nim niemało miejsca. Centrum rozgrywki jest plansza Krainy Snów, na której dostrzec można Zakątki, po których będziemy wędrować w celu zbierania Okruchów Snu – znaczników w pięciu kolorach symbolizujących Wodę, Ziemię, Łąkę, Skałę i Ruch. To dzięki nim gracze będą tworzyć sny przedstawione na kartach Sennych Krajobrazów. Urozmaicać będą je również figurki Drzew, które będą konieczne do stworzenia niektórych krajobrazów.

Nie zawsze jednak nasze sny są piękne i kolorowe, dlatego dla wprawionych graczy przygotowany został dodatkowy wariant rozgrywki. Wprowadza on do gry Pana Koszmara i Okruchy Koszmaru, które będą utrudniały rozgrywkę, włączając do niej złe sny.


Zasady gry Pracownia Snów

Przed przystąpieniem do kreowania snów, w centralnym miejscu należy umieścić planszę Krainy Snów. W jej 6 Zakątkach kładziemy odpowiednią liczbę losowo wybranych Okruchów Snu oraz Podróżników w kolorach wybranych przez graczy. Obok planszy głównej nie może zabraknąć planszy Sennych Marzeń.

Budzik, który na niej ustawimy, będzie nas informował o rozgrywanej rundzie. Umieszczamy na niej również zakryte karty Sennych Krajobrazów w stosach podzielonych na trzy poziomy trudności, a także 4 losowe żetony Sennych Marzeń, aby wskazywały nam, za co można zdobyć dodatkowe punkty na koniec gry. Każdy z graczy otrzymuje planszetkę Pracowni Snów, figurkę Marzyciela i Świecę do odznaczania, ile ruchów mu zostało w danej rundzie.

Rozgrywka składa się z 6 rund, a każda z nich z trzech faz:

  1. Zasypianie.
  2. Wędrowanie.
  3. Kreowanie Snu.

Wyjątkiem jest rozgrywka rozszerzona o koszmary, która przed ostatnią fazą dodaje jeszcze Koszmar. Więcej znajdziecie o nim w dalszej części.

Zasypianie

To faza przygotowująca do nowej rundy. Podczas jej trwania uzupełniamy Krainę Snów o brakujące Okruchy, odzyskujemy te, które wykorzystaliśmy do skorzystania z Mocy Snów i ustalamy kolejność, w jakiej gracze będą wykonywali swoje działania. Nie jest ona przypadkowa, ale zależy od Zakątków, w których zakończyli swoją wędrówkę nasi Podróżnicy. Warto więc mieć na uwadze, gdzie kończymy swoje ruchy, bo każdy z nich ma ogromne znaczenie dla dalszej rozgrywki!

Wędrowanie

Wędrowanie to niezwykle ważna faza gry, w której gracze wykorzystują 4 punkty akcji, aby móc później realizować swoje sny. Zaczynając od osoby z żetonem nr 1, można wykonać następujące czynności:

  • za 1 punkt akcji:
    • zebranie Okruchu Snu z Zakątka, w którym znajduje się nasz Podróżnik i umieszczenie go w Dłoniach na planszy Pracowni Snów,
    • przesunięcie Podróżnika do sąsiedniego Zakątka,
  • bez utraty punktów akcji:
    • skorzystanie z klucza, a więc przesunięcie Podróżnika do Zakątka, w którym Kluczem jest trzymany w naszych Dłoniach Okruch ,
    • użycie Mocy Snu Zakątka, w którym stoi nasz Podróżnik lub dostępnego na posiadanej karcie Sennych Krajobrazów, poprzez umieszczenie na nim jednego z zebranych Okruchów.

Zarówno na kartach Sennych Krajobrazów, jak i w Zakątkach, można dostrzec 6 symboli, które umożliwiają nam skorzystanie z dodatkowych akcji. Są to:

  • Archiwum Oniryczne – dociągnięcie dodatkowego Okruchu z woreczka do swoich Dłoni.
  • Zbieracz Snów – wylosowanie dwóch Okruchów z woreczka i umieszczenie ich w dowolnych Zakątkach.
  • Wieża Wędrówki – przeniesienie do dwóch Okruchów z Pracowni Snów do Dłoni.
  • Mechaniczny Golem – przesunięcie do trzech Okruchów Snu w Pracowni. Ta akcja często będzie niezbędna, do realizacji Snu, który wymaga przekształcenia wcześniej wykreowanego.
  • Jezioro Wiecznego Lata – zmiana ułożenia Okruchów w wybranym Zakątku. Akcja może ułatwić zebranie potrzebnego Okruchu, ponieważ musimy je dobierać od prawej strony.
  • Władca Snów – dociągnięcie 6 kart z wybranego stosu w celu zatrzymania co najwyżej jednej karty Sennych Krajobrazów.

Kreowanie Snu

Zebrane wcześniej Okruchy wreszcie można wykorzystać, aby stworzyć z nich Sny przedstawione na posiadanych przez nas kartach Sennych Krajobrazów! W zależności od stopnia złożoności danego Snu, możemy otrzymać za nie bardzo zróżnicowaną liczbę punktów: od 4 za Jezioro Cudów wymagające 4 elementów, do 20 za stworzenie Mglistego Lasu z co najmniej 14 elementów. Pracownia Snów to gra, w której każdy ruch niesie za sobą konsekwencje. Błędne decyzje będą nas srogo kosztowały. Nawet każdy z Okruchów ma inne działanie: Skała i Woda dają możliwość zdobycia dodatkowych punktów, biały Okruch Ruchu jest konieczny, aby przemieścić Marzyciela, Ziemia tworzy ścieżki, dając mu dodatkowy ruch, a zielony Okruch można odrzucić, aby zasadzić Drzewo.

Gra kończy się po zakończeniu 6 rundy. Jeśli jednak komuś wydaje się, że to dużo czasu, aby zrealizować wszystkie plany, może się bardzo zaskoczyć! Mocno ograniczona liczba ruchów w fazie Wędrowania zmusza gracza do dokładnej analizy sytuacji. Jeśli nie będzie realizował jak najbardziej zoptymalizowanych działań, może skończyć ze zbyt małą liczbą Okruchów koniecznych do stworzenia rozbudowanych Snów.

Dodatkowy wariant gry – Koszmary

Jeśli jednak doszliście już do momentu, kiedy potraficie poradzić sobie z wersją podstawową gry, Pracownia Snów może zostać nawiedzona przez Pana Koszmara. To postać, która (dosłownie!) będzie wędrowała po Zakątkach, rozsiewając przy tym Okruchy Koszmaru. A te wniosą do naszych Snów dodatkowe ograniczenia i ujemne punkty. Sprytni gracze mogą jednak próbować wykorzystać Koszmary dla swoich zysków, poprzez podkładanie ich innym graczom lub zbieranie w celu wymiany trzech Okruchów Koszmaru z Dłoni na inny. Nie jest to jednak łatwe, bo dobranie trzeciego jednakowego Okruchu w danym kolorze nie jest możliwe w tradycyjny sposób. Trzeba więc będzie trochę pogłówkować!


Recenzja gry Pracownia Snów

Pracownia Snów to gra mocno osadzona w przyjemnym, sennym – w pozytywnym tego słowa znaczeniu – klimacie. Nie da się zaprzeczyć, że z każdego jej elementu autorom udało się naprawdę wiele wyciągnąć!

Wykonanie

Wszystkie drewniane elementy, począwszy od znaczników Świec po mroczną postać Pana Koszmara, sprawiają, że gra efektownie prezentuje się na stole, choć jej kolory są mocno stonowane. Piękne ilustracje na kartach Sennych Krajobrazów i wszystkich planszach również doskonale współtworzą klimat, który podczas rozgrywki jest bardzo odczuwalny. Na szczęście na wyglądzie się nie kończy i samo wykonanie elementów gry także nie ma sobie nic do zarzucenia. Jeśli jednak ktoś nie lubi przechowywać znaczników w woreczkach strunowych, o wyprasce będzie musiał pomyśleć na własną rękę, gdyż tej tutaj nie znajdziemy. Do gry dołączony jest też dodatkowy komplet Okruchów Snu i Drzewo, z którego możemy skorzystać w razie zagubienia któregoś z elementów.

Dla kogo Pracownia Snów?

Pracownia Snów, choć nie ma bardzo skomplikowanych zasad, raczej nie nadaje się na pierwszą grę, jak zaproponowałabym początkującym graczom. Poza sporą liczbą działań, o których musimy pamiętać, wpływa też na to duże ograniczenie ruchów w każdej rundzie. Wymaga ono od graczy dobierania odpowiednich strategii, które jak najbardziej zoptymalizują działania, dając z nich jak najwięcej korzyści. A pole do popisu w tym zakresie jest naprawdę spore! Klucze, korzystanie z Mocy Snów i zatrzymywanie do realizacji dobrze przemyślanych kart, to tylko niektóre z elementów, których znajomość i odpowiednie wykorzystanie może stać się bardzo efektywne! Pracownię Snów możemy więc zaliczyć do grona gier średnio zaawansowanych, która powinna spodobać się osobom lubiącym rozgrywki wymagające, ale nie zajmujące zbyt wiele czasu. A ten zamykał się u nas między jedną a dwiema godzinami.

Jeśli lubicie warianty solowe, możecie rozegrać Pracownię Snów w pojedynkę. Rozgrywka opiera się wówczas na pojedynku z Koszmarem, a zasady do niej znajdziecie na krótkiej, dodatkowej instrukcji.

Nie tylko zabawa, ale i trening logicznego myślenia

Poza treningiem w układaniu dobrych strategii, w Pracowni Snów mamy okazję poćwiczyć wyobraźnię przestrzenną, która może okazać się zbawienna w odpowiednim dobieraniu kolejnych kart Sennych Krajobrazów. Dzięki niej możemy przekształcić jeden Sen w drugi w jak najmniejszej liczbie (i tak już mocno ograniczonych!) ruchów. Logiczne myślenie także odegra w Pracowni Snów ważną rolę.

W pierwszych rozgrywkach może okazać się, że ostatecznie udało się zrealizować na przykład tylko dwie karty Sennych Krajobrazów. Nie ma się jednak czym martwić, bo Pracownia Snów to gra, w której każda kolejna rozgrywka będzie wyglądać nieco inaczej. Wpływa na to losowość przy wybieraniu nowych kart i umieszczaniu Okruchów w Zakątkach oraz różne żetony Sennych Marzeń dające punkty na koniec gry.

Wpływ sennej tematyki na rozgrywkę

Choć tematyką gry są sny, to rozgrywka nie należy do sennych i monotonnych. Aczkolwiek, każdy ruch musi być przemyślany, więc jeśli gracze w tym czasie nie zastanawiają się nad swoimi kolejnymi działaniami, mogą zacząć odczuwać niecierpliwość w stosunku do osób, które mają tendencje do długich rozważań. My doskonale bawiliśmy się w składzie trzyosobowym, ale dwie osoby również śmiało mogą przyjemnie spędzić czas przy tej planszówce. Im liczniejsza grupa, tym wyższy wskaźnik negatywnej interakcji, która występuje przy podbieraniu innym potrzebnych Okruchów, mieszaniu w Zakątkach lub w wariancie z Panem Koszmarem. Ale oczywiście w pełnym składzie będziemy dłużej czekali na swój ruch.

Pracownię Snów ciężko mi porównać do innych gier, choć moje pierwsze skojarzenie odniosło się do Azula, gdzie również w przemyślany sposób zbieramy kolorowe znaczniki, aby następnie jak najlepiej je wykorzystać. Nie da się jednak zaprzeczyć, że ta pozycja jest bardziej złożona i wymagająca.

Podsumowanie

Czy Pracownia Snów spełniła moje oczekiwania? Tak, tak i jeszcze raz tak! Mogę powiedzieć nawet, że gra zapewniła mi więcej, niż tego oczekiwałam. Jako osoba, która uwielbia średnio zaawansowane tytuły wymagające myślenia, analizowania i planowania, ale jednocześnie unikająca gier w mocno fantastycznych, mrocznych lub kosmicznych klimatach, tutaj odnalazłam się doskonale!


Mocne strony:

  • rozwija wyobraźnię przestrzenną,
  • wymaga główkowania,
  • klimatyczne wykonanie,
  • intuicyjne oznaczenia ułatwiające przyswojenie zasad.

Słabe strony:

  • w towarzystwie długo planujących graczy warto uzbroić się w cierpliwość.

Przydatne linki:

Grę kupisz tutaj

Link do wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.


Grę do recenzji przekazała Księgarnia internetowa Gandalf. Bardzo dziękujemy!

One thought on “Recenzja #367 Pracownia Snów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *