Top 30 najgorętszych gier na Essen – Edycja 2019 – miejsca od 10 do 1

Top najgorętszych tytułów na Essen Spiel 2019 część 3
Jakiś czas temu głośno było o Gen Con’ie – największym konwencie gier planszowych w Ameryce. W tym roku padł tam nowy rekord – 70 tysięcy uczestników. Tymczasem niecałe 600 km od granicy naszego kraju (od roku 1983!), za dwa tygodnie odbędzie się Internationale Spieltage SPIEL w Essen. Uczestników z roku na rok przybywa, a w zeszłym było ich aż 190 tysięcy. Będzie tam można zobaczyć wiele planszówkowych nowości, porozmawiać z twórcami i przetestować prototypy z ludźmi z całego świata. W tym roku nie zabraknie tam również nas. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was listę najbardziej oczekiwanych gier według serwisu BGG.
Jeśli nie widziałeś jeszcze miejsc 20-11 kliknij TUTAJ.
Jeśli nie widziałeś jeszcze miejsc 30-21 kliknij TUTAJ.
Na naszym blogu znajdziesz zawsze najlepsze gry planszowe! Zajrzyj na naszego FB
W artykule wykorzystano zdjęcia z serwisu Board Game Geek
Miejsce 10 – Teotihuacan: Late Preclassic Period
/pic4595440.jpg)
Teotihuacan tętni życiem! Miasto ciągle rozwija się i rośnie, przyciągając mieszkańców pobliskich terenów, aby zostać ich nowym domem. Właśnie wybudowano wspaniałą nową świątynię, która przyciąga lokalnych gubernatorów, by szukali błogosławieństw bogów, podczas budowania i dekorowania miasta. Ponieważ napływ ludzi i aktywności wymagają dostosowania się do okresu zmian, wraz z szybkim postępem pojawiają się również nowe wyzwania.
/pic4668441.png)
Teotihuacan: Late Preclassic Period to rozszerzenie, które wprowadza kilka nowych opcji wzbogacających i rozszerzających wrażenia z rozgrywki. Asymetryczne moce dają każdemu uczestnikowi unikalną korzyść. Prestiżowa czwarta świątynia pozwala na odblokowanie stałych, potężnych umiejętności, a jednocześnie jest znacznie trudniejsza do rozwinięcia. Zmienne efekty wpływają na każdy sezon i zaćmienie. Nowe techniki inżynieryjne i odnowione plany upiększania centralnej Piramidy Słońca oferują świeże wyzwania i możliwości.
/pic4668443.png)
O grze Teotihuacan: Miasto Bogów pisaliśmy TUTAJ.
Miejsce 9 – Jetpack Joyride
/pic4176837.png)
Jetpack Joyride to logiczna gra w czasie rzeczywistym zaadaptowana z mobilnej gry o tej samej nazwie! Gracze muszą przelecieć przez laboratorium za pomocą skradzionego plecaka odrzutowego w serii trzech rund. Podczas każdej rundy:
- Gracze otrzymują cztery nowe karty laboratoryjne.
- Wszyscy gracze, w czasie rzeczywistym jednocześnie chwytają płytki ze wspólnej puli i układają je, aby utorować sobie drogę przez laboratorium.
- Punkty zdobywane są za pomocą kart misji lub poprzez zbieranie monet!
- Pierwszy gracz, który dotrze do końca swojego laboratorium, uruchamia koniec rundy.
- Wyniki są sumowane i zapisywane na koniec każdej rundy.
- Gracze, zaczynając od tego z najniższym wynikiem, otrzymują wybrany, dodatkowy gadżet
- Rozpoczyna się nowa runda!
/pic4131942.png)
Miejsce 8 – Terraforming Mars: Turmoil
/pic4599496.jpg)
Turmoil, piąte rozszerzenie do Terraformacji Marsa, zabiera graczy z powrotem na Marsa po walkę o kontrolę oraz rozwój ludzkości na tej dużej i niebezpiecznej planecie.
/pic4693641.png)
Rozszerzenie zawiera nowe korporacje, projekty i nowy typ kart – Globalne wydarzenia – od burz piaskowych i zamieszek, po rosnące zapotrzebowanie na stopy materiałów – które dają nam szerokie pole do planowania.
/pic4711239.png)
Miejsce 7 – Cooper Island
/pic4881695.jpg)
W dobie eksploracji przybywamy do nowego domu z dala od ojczyzny. Próbujemy skolonizować dużą wyspę, umieszczając płytki krajobrazu. Płytki te zapewniają zasoby, które służą do wznoszenia budynków o specjalnych zdolnościach. Aby móc jeszcze bardziej eksplorować otoczenie, musimy najpierw usunąć bariery. W grze budujemy cenne posągi, a statki zapewniają nam zapasy, których potrzebujemy, aby odnieść sukces jako osadnik na Cooper Island.
/pic4858288.jpg)
Szczególną cechą gry jest sposób, w jaki zaznaczamy swoje punkty zwycięstwa. Układamy znaczniki małych statków dookoła wyspy. Podróżując, znajdujemy na wybrzeżu mniejsze wyspy, które zapewniają nam cenne korzyści. Po pięciu rundach gra kończy się, a osoba, która opracowała najlepszy plan i zaszła najdalej ze swoimi statkami, wygrywa.
/pic4858290.jpg)
Miejsce 6 – Paladins of the West Kingdom
/pic4462987.png)
Akcja Paladins of the West Kingdom osadzona jest w burzliwym okresie Zachodniej Francji, około 900 roku. Pomimo ostatnich wysiłków na rzecz rozwoju miasta, sąsiednie miasteczka są nadal zagrożone przez obcych. Saraceni przeszukują granice, podczas gdy wikingowie plądrują bogactwo i zwierzęta gospodarskie. Nawet Bizantyjczycy ze wschodu pokazali swoją ciemną stronę. Jako szlachetni mężczyźni i kobiety musimy zebrać robotników z miasta, aby bronić się przed wrogami, budować fortyfikacje i szerzyć wiarę i nadzieję w całym kraju. Na szczęście nie jesteśmy sami. W swojej wielkiej mądrości król wysłał swoich najlepszych rycerzy, aby pomogli nam w naszych wysiłkach. Więc przygotuj konie i wyostrz miecze. Zbliżają się Paladyni!
/pic4547332.jpg)
Celem Paladins of the West Kingdom jest uzbieranie największej liczby punktów zwycięstwa na koniec gry. Punkty zdobywa się za budowanie placówek i fortyfikacji, powoływanie mnichów i zwalczanie obcych. W każdej rundzie będziemy korzystać z pomocy konkretnego Paladyna i gromadzić pracowników do wykonywania zadań. W trakcie gry będziemy powoli zwiększać swoją wiarę, siłę i wpływy. Wpłyną one nie tylko na ostateczny wynik, ale także wzmocnią znaczenie naszych działań. Gra kończy się po siedmiu rundach.
/pic4562552.png)
Miejsce 5 – It’s a Wonderful World
/pic4651175.jpg)
W It’s a Wonderful World, jesteśmy rozwijającym się imperium i musimy wybrać ścieżkę swojej przyszłości. Naszym zadaniem jest rozwijać się szybciej i lepiej niż przeciwnicy. Będziemy uważnie planować swoją ekspansję, aby rozwijać swoją siłę produkcyjną i panować nad tym nowym światem.
/pic4673065.png)
It’s a Wonderful World to gra od 1 do 5 graczy, polegająca na tworzeniu talii kart i budowaniu silników. W każdej rundzie gracze dobierają 7 kart, a następnie decydują, które z nich zostaną poddane recyklingowi w celu natychmiastowego zdobycia zasobów, a które zostaną zatrzymane do budowy w celu produkowania zasobów w każdej rundzie i/lub zdobycia punktów zwycięstwa.
/pic4743391.jpg)
Miejsce 4 – Paranormal Detectives
/pic4746947.png)
Otwierasz oczy, by odkryć najstraszliwszą prawdę w życiu… Właśnie się skończyło i jesteś duchem, unoszącym się w powietrzu! Przerażony patrzysz na swoje ciało. Grupa dziwnych osób zgromadziła się wokół twoich śmiertelnych szczątków, obserwując je z iskrą fascynacji w oczach. Chcą się z tobą porozumieć, aby dowiedzieć się, jak zakończyło się twoje życie. Musisz z nimi porozmawiać i ujawnić prawdę, aby winowajcę można było osądzić!
Paranormal Detectives to imprezowa gra dedukcyjna. Jeden gracz wciela się w Ducha. Wszyscy pozostali gracze pracują jako paranormalni detektywi i muszą dowiedzieć się, jak zmarła ofiara. Używając zdolności paranormalnych, będą komunikować się z Duchem, zadając otwarte pytania o szczegóły przestępstwa. Duch odpowiada na różne upiorne sposoby – układając węzeł kata, grając w wybrane karty tarota, układając puzzle na planszy, rysując, trzymając dłoń detektywa i wiele więcej!
/pic4803447.jpg)
Na początku gry gracz-duch otrzymuje kartę opowieści z pełnym opisem morderstwa. Każda karta przedstawia wszystkie szczegóły sprawy. Każdy detektyw otrzymuje asymetryczny, wstępnie zbudowany zestaw kart interakcji, arkusz dochodzenia i planszetkę gracza.
Podczas swojej tury każdy detektyw zadaje duchowi dowolne otwarte pytanie i zagrywa jedną kartę interakcji. Karta wskazuje sposób, w jaki Duch może odpowiedzieć na pytanie. W sumie jest 9 różnych interakcji, z których większość daje informacje wszystkim detektywom. Ponieważ detektywi mogą zadawać wszelkie otwarte pytania, a karty interakcji są różne, gra pozwala na dużą kreatywność zarówno dla detektywów ducha, jak i paranormalnych.
/pic4773826.jpg)
Detektywi mogą dwa razy spróbować zgadnąć, co się stało z ofiarą, stwierdzając, kto był zabójcą, gdzie to się stało, jaki był motyw, jak to zrobiono i jakie było narzędzie zbrodni. Następnie Duch potajemnie zapisuje na arkuszach dochodzeniowych Detektywa, ile odpowiedzi jest poprawnych.
Gra może zakończyć się na dwa sposoby:
- Kiedy detektyw udzieli wszystkich poprawnych odpowiedzi. W tym przypadku wygrywa detektyw wraz z duchem.
- Kiedy wszystkim detektywom zabraknie kart interakcji. W tym przypadku jeżeli nikt nie zgadł odpowiedzi na wszystkie pytania wygrywa osoba, która odgadła najwięcej.
Miejsce 3 – Black Angel
/pic4830520.jpg)
Ludzkość poprzez swoje nieodpowiedzialne zachowanie wyczerpała naturalne zasoby Ziemi, czyniąc ją niemal niezdatną do zamieszkania. Nieodwracalna degradacja waszej planety sprawiła, że wielkie narody zmuszone są odłożyć na bok swoje różnice i dzielić się swoją wiedzą w celu stworzenia największego statku kosmicznego, jaki kiedykolwiek zbudowano. W ten sposób rozpoczyna się projekt BLACK ANGEL.
Czarny Anioł, pierwsza międzygalaktyczna fregata w historii, musi przenieść dziedzictwo genetyczne ludzkości poza znane światy, podczas podróży, która prawdopodobnie potrwa kilka tysięcy lat. Jej załoga będzie się składać tylko z robotów. Ponieważ żaden naród nie chce ufać stworzeniu sztucznej inteligencji (AI), która będzie kontrolować tę załogę w stosunku do jakiegokolwiek innego narodu, znaleziono kompromis: Czarnym Aniołem będzie zarządzać kilka AI, a użyteczność każdej decyzji będzie oceniane podczas VP (Procesu Walidacji).
/pic4830504.jpg)
Po zakończeniu tej długiej i niebezpiecznej podróży, gdy Czarny Anioł dotrze do nowej planety nadającej się do zamieszkania, AI, która zdobyła najwięcej PZ, zostanie powierzona przebudzeniu Ludzkości i nadzorowaniu jej nowego początku…
Wszystkie raporty są zgodne: Czarny Anioł zbliża się do Spes, planety o najwyższym prawdopodobieństwie zamieszkiwania przez gatunek ludzki. Skorzystaj z naszego podejścia, aby utrzymywać dobre relacje, które nawiązałeś z dobroczynnymi gatunkami Obcych zamieszkującymi galaktykę i uważaj na przerażających Niszczycieli, którzy zrobiliby wszystko, aby powstrzymać cię przed dotarciem do Spes.
/pic4830502.jpg)
Miejsce 2 – Maracaibo

Maracaibo to gra strategiczna dla 1-4 graczy autorstwa Alexandra Pfistera. Akcja gry osadzona jest na Karaibach w XVII wieku. Gracze starają się zwiększyć swój wpływ w trzech krajach. Rozgrywka trwa cztery rundy, a czas jej trwania wynosi 40 minut na gracza.
/pic4915464.png)
Naszym zadaniem będzie pływanie statkiem po malowniczych Karaibach i wykonywanie akcji na kafelkach miast oraz dostarczanie towarów. W grze mamy również tryb misji zapewniający graczom więcej wątków fabularnych.
Jeśli chodzi o mechanikę zarządzania statkiem, bazuje ona na kartach – podobnie jak w innych grach Alexandra Pfistera.
/pic4909435.png)
Miejsce 1 – On Mars
/pic4357658.jpg)
Po sukcesie bezzałogowych misji łazików ONZ utworzyła Departament Operacji i Eksploracji Marsa (D.O.M.E.). Pierwsi osadnicy przybyli na Marsa w 2037 r. a po kilkudziesięciu latach od założenia Mars Base Camp prywatne firmy poszukiwawcze rozpoczęły prace nad stworzeniem samowystarczalnej kolonii. Jako główny astronauta w jednym z tych przedsiębiorstw chcesz być pionierem w rozwoju największej, najbardziej zaawansowanej kolonii na Marsie, osiągając zarówno cele wyznaczone przez D.O.M.E. a także prywatny plan Twojej firmy.
/pic4602560.png)
Na początku będziesz zależny od zapasów z Ziemi i będziesz musiał często podróżować między stacją kosmiczną a powierzchnią planety. W miarę rozwoju kolonii wraz z upływem czasu będziesz przestawiał swoje działania na budowę kopalni, generatorów prądu, ekstraktorów wodnych, szklarni, fabryk tlenu i schronień. Twoim celem jest stworzenie samowystarczalnej kolonii niezależnej od jakiejkolwiek organizacji naziemnej. Będzie to wymagało zrozumienia znaczenia wody, powietrza, energii i żywności – niezbędnych do przetrwania.
Czy odważysz się wziąć udział w największym wyzwaniu ludzkości?
Na Marsie rozgrywa się kilka rund, z których każda składa się z dwóch faz – fazy kolonizacji i fazy wahadłowca.
/pic4613119.jpg)
Podczas fazy kolonizacji każdy gracz wykonuje turę, podczas której wykonuje akcje. Dostępne akcje zależą od strony planszy, na której się znajdują. Jeśli jesteś na orbicie, możesz robić plany, kupować i rozwijać technologie oraz odbierać zapasy z magazynu. Jeśli jesteś na powierzchni planety, możesz budować budynki za pomocą botów, ulepszać je za pomocą planów, przyjmować naukowców i nowe kontrakty, witać nowe statki i badać powierzchnię planety za pomocą łazika. W fazie wahadłowej gracze mogą podróżować między kolonią a stacją kosmiczną na orbicie.
/pic4687370.jpg)
Wszystkie budynki na Marsie są od siebie zależne, a niektóre z nich są niezbędne do rozwoju kolonii. Budowanie schronień dla kolonistów, w których żyją, wymaga tlenu; wytwarzanie tlenu wymaga roślin; uprawa roślin wymaga wody; wydobywanie wody z lodu wymaga energii; wytwarzanie energii wymaga wydobycia minerałów; a wydobycie minerałów wymaga kolonistów. Aby zapewnić dostęp do wszystkich zasobów, niezbędne jest ulepszanie naszej kolonii. W miarę jej wzrostu potrzeba więcej schronień, aby Koloniści mogli przetrwać w nieprzyjaznych warunkach na Marsie.