Top 30 najgorętszych gier na Essen – Edycja 2019 – miejsca od 10 do 1

Top najgorętszych tytułów na Essen Spiel 2019 część 3

Jakiś czas temu głośno było o Gen Con’ie – największym konwencie gier planszowych w Ameryce. W tym roku padł tam nowy rekord – 70 tysięcy uczestników. Tymczasem niecałe 600 km od granicy naszego kraju (od roku 1983!), za dwa tygodnie odbędzie się Internationale Spieltage SPIEL w Essen. Uczestników z roku na rok przybywa, a w zeszłym było ich aż 190 tysięcy. Będzie tam można zobaczyć wiele planszówkowych nowości, porozmawiać z twórcami i przetestować prototypy z ludźmi z całego świata. W tym roku nie zabraknie tam również nas. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was listę najbardziej oczekiwanych gier według serwisu BGG.

Jeśli nie widziałeś jeszcze miejsc 20-11 kliknij TUTAJ.

Jeśli nie widziałeś jeszcze miejsc 30-21 kliknij TUTAJ.

Na naszym blogu znajdziesz zawsze najlepsze gry planszowe! Zajrzyj na naszego FB

W artykule wykorzystano zdjęcia z serwisu Board Game Geek

Miejsce 10 – Teotihuacan: Late Preclassic Period

Teotihuacan tętni życiem! Miasto ciągle rozwija się i rośnie, przyciągając mieszkańców pobliskich terenów, aby zostać ich nowym domem. Właśnie wybudowano wspaniałą nową świątynię, która przyciąga lokalnych gubernatorów, by szukali błogosławieństw bogów, podczas budowania i dekorowania miasta. Ponieważ napływ ludzi i aktywności wymagają dostosowania się do okresu zmian, wraz z szybkim postępem pojawiają się również nowe wyzwania.

Teotihuacan: Late Preclassic Period to rozszerzenie, które wprowadza kilka nowych opcji wzbogacających i rozszerzających wrażenia z rozgrywki. Asymetryczne moce dają każdemu uczestnikowi unikalną korzyść. Prestiżowa czwarta świątynia pozwala na odblokowanie stałych, potężnych umiejętności, a jednocześnie jest znacznie trudniejsza do rozwinięcia. Zmienne efekty wpływają na każdy sezon i zaćmienie. Nowe techniki inżynieryjne i odnowione plany upiększania centralnej Piramidy Słońca oferują świeże wyzwania i możliwości.

O grze Teotihuacan: Miasto Bogów pisaliśmy TUTAJ.


Miejsce 9 – Jetpack Joyride

Jetpack Joyride to logiczna gra w czasie rzeczywistym zaadaptowana z mobilnej gry o tej samej nazwie! Gracze muszą przelecieć przez laboratorium za pomocą skradzionego plecaka odrzutowego w serii trzech rund. Podczas każdej rundy:

  • Gracze otrzymują cztery nowe karty laboratoryjne.
  • Wszyscy gracze, w czasie rzeczywistym jednocześnie chwytają płytki ze wspólnej puli i układają je, aby utorować sobie drogę przez laboratorium.
  • Punkty zdobywane są za pomocą kart misji lub poprzez zbieranie monet!
  • Pierwszy gracz, który dotrze do końca swojego laboratorium, uruchamia koniec rundy.
  • Wyniki są sumowane i zapisywane na koniec każdej rundy.
  • Gracze, zaczynając od tego z najniższym wynikiem, otrzymują wybrany, dodatkowy gadżet
  • Rozpoczyna się nowa runda!

Miejsce 8 – Terraforming Mars: Turmoil

Turmoil, piąte rozszerzenie do Terraformacji Marsa, zabiera graczy z powrotem na Marsa po walkę o kontrolę oraz rozwój ludzkości na tej dużej i niebezpiecznej planecie.

Rozszerzenie zawiera nowe korporacje, projekty i nowy typ kart – Globalne wydarzenia – od burz piaskowych i zamieszek, po rosnące zapotrzebowanie na stopy materiałów – które dają nam szerokie pole do planowania.


Miejsce 7 – Cooper Island

W dobie eksploracji przybywamy do nowego domu z dala od ojczyzny. Próbujemy skolonizować dużą wyspę, umieszczając płytki krajobrazu. Płytki te zapewniają zasoby, które służą do wznoszenia budynków o specjalnych zdolnościach. Aby móc jeszcze bardziej eksplorować otoczenie, musimy najpierw usunąć bariery. W grze budujemy cenne posągi, a statki zapewniają nam zapasy, których potrzebujemy, aby odnieść sukces jako osadnik na Cooper Island.

Szczególną cechą gry jest sposób, w jaki zaznaczamy swoje punkty zwycięstwa. Układamy znaczniki małych statków dookoła wyspy. Podróżując, znajdujemy na wybrzeżu mniejsze wyspy, które zapewniają nam cenne korzyści. Po pięciu rundach gra kończy się, a osoba, która opracowała najlepszy plan i zaszła najdalej ze swoimi statkami, wygrywa.


Miejsce 6 – Paladins of the West Kingdom

Akcja Paladins of the West Kingdom osadzona jest w burzliwym okresie Zachodniej Francji, około 900 roku. Pomimo ostatnich wysiłków na rzecz rozwoju miasta, sąsiednie miasteczka są nadal zagrożone przez obcych. Saraceni przeszukują granice, podczas gdy wikingowie plądrują bogactwo i zwierzęta gospodarskie. Nawet Bizantyjczycy ze wschodu pokazali swoją ciemną stronę. Jako szlachetni mężczyźni i kobiety musimy zebrać robotników z miasta, aby bronić się przed wrogami, budować fortyfikacje i szerzyć wiarę i nadzieję w całym kraju. Na szczęście nie jesteśmy sami. W swojej wielkiej mądrości król wysłał swoich najlepszych rycerzy, aby pomogli nam w naszych wysiłkach. Więc przygotuj konie i wyostrz miecze. Zbliżają się Paladyni!

Celem Paladins of the West Kingdom jest uzbieranie największej liczby punktów zwycięstwa na koniec gry. Punkty zdobywa się za budowanie placówek i fortyfikacji, powoływanie mnichów i zwalczanie obcych. W każdej rundzie będziemy korzystać z pomocy konkretnego Paladyna i gromadzić pracowników do wykonywania zadań. W trakcie gry będziemy powoli zwiększać swoją wiarę, siłę i wpływy. Wpłyną one nie tylko na ostateczny wynik, ale także wzmocnią znaczenie naszych działań. Gra kończy się po siedmiu rundach.


Miejsce 5 – It’s a Wonderful World

W It’s a Wonderful World, jesteśmy rozwijającym się imperium i musimy wybrać ścieżkę swojej przyszłości. Naszym zadaniem jest rozwijać się szybciej i lepiej niż przeciwnicy. Będziemy uważnie planować swoją ekspansję, aby rozwijać swoją siłę produkcyjną i panować nad tym nowym światem.

It’s a Wonderful World to gra od 1 do 5 graczy, polegająca na tworzeniu talii kart i budowaniu silników. W każdej rundzie gracze dobierają 7 kart, a następnie decydują, które z nich zostaną poddane recyklingowi w celu natychmiastowego zdobycia zasobów, a które zostaną zatrzymane do budowy w celu produkowania zasobów w każdej rundzie i/lub zdobycia punktów zwycięstwa.


Miejsce 4 – Paranormal Detectives

Otwierasz oczy, by odkryć najstraszliwszą prawdę w życiu… Właśnie się skończyło i jesteś duchem, unoszącym się w powietrzu! Przerażony patrzysz na swoje ciało. Grupa dziwnych osób zgromadziła się wokół twoich śmiertelnych szczątków, obserwując je z iskrą fascynacji w oczach. Chcą się z tobą porozumieć, aby dowiedzieć się, jak zakończyło się twoje życie. Musisz z nimi porozmawiać i ujawnić prawdę, aby winowajcę można było osądzić!

Paranormal Detectives to imprezowa gra dedukcyjna. Jeden gracz wciela się w Ducha. Wszyscy pozostali gracze pracują jako paranormalni detektywi i muszą dowiedzieć się, jak zmarła ofiara. Używając zdolności paranormalnych, będą komunikować się z Duchem, zadając otwarte pytania o szczegóły przestępstwa. Duch odpowiada na różne upiorne sposoby – układając węzeł kata, grając w wybrane karty tarota, układając puzzle na planszy, rysując, trzymając dłoń detektywa i wiele więcej!

Na początku gry gracz-duch otrzymuje kartę opowieści z pełnym opisem morderstwa. Każda karta przedstawia wszystkie szczegóły sprawy. Każdy detektyw otrzymuje asymetryczny, wstępnie zbudowany zestaw kart interakcji, arkusz dochodzenia i planszetkę gracza.

Podczas swojej tury każdy detektyw zadaje duchowi dowolne otwarte pytanie i zagrywa jedną kartę interakcji. Karta wskazuje sposób, w jaki Duch może odpowiedzieć na pytanie. W sumie jest 9 różnych interakcji, z których większość daje informacje wszystkim detektywom. Ponieważ detektywi mogą zadawać wszelkie otwarte pytania, a karty interakcji są różne, gra pozwala na dużą kreatywność zarówno dla detektywów ducha, jak i paranormalnych.

Detektywi mogą dwa razy spróbować zgadnąć, co się stało z ofiarą, stwierdzając, kto był zabójcą, gdzie to się stało, jaki był motyw, jak to zrobiono i jakie było narzędzie zbrodni. Następnie Duch potajemnie zapisuje na arkuszach dochodzeniowych Detektywa, ile odpowiedzi jest poprawnych.

Gra może zakończyć się na dwa sposoby:

  • Kiedy detektyw udzieli wszystkich poprawnych odpowiedzi. W tym przypadku wygrywa detektyw wraz z duchem.
  • Kiedy wszystkim detektywom zabraknie kart interakcji. W tym przypadku jeżeli nikt nie zgadł odpowiedzi na wszystkie pytania wygrywa osoba, która odgadła najwięcej.

Miejsce 3 – Black Angel

Ludzkość poprzez swoje nieodpowiedzialne zachowanie wyczerpała naturalne zasoby Ziemi, czyniąc ją niemal niezdatną do zamieszkania. Nieodwracalna degradacja waszej planety sprawiła, że wielkie narody zmuszone są odłożyć na bok swoje różnice i dzielić się swoją wiedzą w celu stworzenia największego statku kosmicznego, jaki kiedykolwiek zbudowano. W ten sposób rozpoczyna się projekt BLACK ANGEL.

Czarny Anioł, pierwsza międzygalaktyczna fregata w historii, musi przenieść dziedzictwo genetyczne ludzkości poza znane światy, podczas podróży, która prawdopodobnie potrwa kilka tysięcy lat. Jej załoga będzie się składać tylko z robotów. Ponieważ żaden naród nie chce ufać stworzeniu sztucznej inteligencji (AI), która będzie kontrolować tę załogę w stosunku do jakiegokolwiek innego narodu, znaleziono kompromis: Czarnym Aniołem będzie zarządzać kilka AI, a użyteczność każdej decyzji będzie oceniane podczas VP (Procesu Walidacji).

Po zakończeniu tej długiej i niebezpiecznej podróży, gdy Czarny Anioł dotrze do nowej planety nadającej się do zamieszkania, AI, która zdobyła najwięcej PZ, zostanie powierzona przebudzeniu Ludzkości i nadzorowaniu jej nowego początku…

Wszystkie raporty są zgodne: Czarny Anioł zbliża się do Spes, planety o najwyższym prawdopodobieństwie zamieszkiwania przez gatunek ludzki. Skorzystaj z naszego podejścia, aby utrzymywać dobre relacje, które nawiązałeś z dobroczynnymi gatunkami Obcych zamieszkującymi galaktykę i uważaj na przerażających Niszczycieli, którzy zrobiliby wszystko, aby powstrzymać cię przed dotarciem do Spes.


Miejsce 2 – Maracaibo

Maracaibo to gra strategiczna dla 1-4 graczy autorstwa Alexandra Pfistera. Akcja gry osadzona jest na Karaibach w XVII wieku. Gracze starają się zwiększyć swój wpływ w trzech krajach. Rozgrywka trwa cztery rundy, a czas jej trwania wynosi 40 minut na gracza.

Naszym zadaniem będzie pływanie statkiem po malowniczych Karaibach i wykonywanie akcji na kafelkach miast oraz dostarczanie towarów. W grze mamy również tryb misji zapewniający graczom więcej wątków fabularnych.

Jeśli chodzi o mechanikę zarządzania statkiem, bazuje ona na kartach – podobnie jak w innych grach Alexandra Pfistera.


Miejsce 1 – On Mars

Po sukcesie bezzałogowych misji łazików ONZ utworzyła Departament Operacji i Eksploracji Marsa (D.O.M.E.). Pierwsi osadnicy przybyli na Marsa w 2037 r. a po kilkudziesięciu latach od założenia Mars Base Camp prywatne firmy poszukiwawcze rozpoczęły prace nad stworzeniem samowystarczalnej kolonii. Jako główny astronauta w jednym z tych przedsiębiorstw chcesz być pionierem w rozwoju największej, najbardziej zaawansowanej kolonii na Marsie, osiągając zarówno cele wyznaczone przez D.O.M.E. a także prywatny plan Twojej firmy.

Na początku będziesz zależny od zapasów z Ziemi i będziesz musiał często podróżować między stacją kosmiczną a powierzchnią planety. W miarę rozwoju kolonii wraz z upływem czasu będziesz przestawiał swoje działania na budowę kopalni, generatorów prądu, ekstraktorów wodnych, szklarni, fabryk tlenu i schronień. Twoim celem jest stworzenie samowystarczalnej kolonii niezależnej od jakiejkolwiek organizacji naziemnej. Będzie to wymagało zrozumienia znaczenia wody, powietrza, energii i żywności – niezbędnych do przetrwania.

Czy odważysz się wziąć udział w największym wyzwaniu ludzkości?

Na Marsie rozgrywa się kilka rund, z których każda składa się z dwóch faz – fazy kolonizacji i fazy wahadłowca.

Podczas fazy kolonizacji każdy gracz wykonuje turę, podczas której wykonuje akcje. Dostępne akcje zależą od strony planszy, na której się znajdują. Jeśli jesteś na orbicie, możesz robić plany, kupować i rozwijać technologie oraz odbierać zapasy z magazynu. Jeśli jesteś na powierzchni planety, możesz budować budynki za pomocą botów, ulepszać je za pomocą planów, przyjmować naukowców i nowe kontrakty, witać nowe statki i badać powierzchnię planety za pomocą łazika. W fazie wahadłowej gracze mogą podróżować między kolonią a stacją kosmiczną na orbicie.

Wszystkie budynki na Marsie są od siebie zależne, a niektóre z nich są niezbędne do rozwoju kolonii. Budowanie schronień dla kolonistów, w których żyją, wymaga tlenu; wytwarzanie tlenu wymaga roślin; uprawa roślin wymaga wody; wydobywanie wody z lodu wymaga energii; wytwarzanie energii wymaga wydobycia minerałów; a wydobycie minerałów wymaga kolonistów. Aby zapewnić dostęp do wszystkich zasobów, niezbędne jest ulepszanie naszej kolonii. W miarę jej wzrostu potrzeba więcej schronień, aby Koloniści mogli przetrwać w nieprzyjaznych warunkach na Marsie.


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do polubienia nas na facebooku.

Leave a Reply