Recenzja #693 Eter
Czy znana i lubiana przez wielu gra „kółko i krzyżyk” może jeszcze zaskoczyć fanów gier planszowych? Tak! Jeśli rozszerzymy znaną mechanikę o kolejne elementy dodające głębi rozgrywce. Jesteście ciekawi jak wygląda pojedynek magów w Eter?
Informacje o grze Eter
Autor gry Eter: Radosław Ignatow
Wydawnictwo: Smart Flamingo
Liczba graczy: 2
Czas gry: 10-30
Wiek: 8+
Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Smart Flamingo. Wydawnictwo Smart Flamingo nie miało wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.
Współpraca reklamowa z Ceneo.pl
Recenzja gry Eter
Jak już wspomniałem w zajawce, Eter to nic innego jak „kółko i krzyżyk”, czyli znana wszystkim gra/zabawa na kartce. Tym razem autorzy dodali od siebie do tej znanej mechaniki nowe pomysły. Grafiki na kartach przypominają mi nieco Voodoo, czyli szmaciane lalki wykorzystywane w okultystycznych rytuałach. Nie ma to jednak nic wspólnego z mechaniką gry, ale Eter ładnie prezentuje się na stole. Najbardziej spodobały mi się grafiki na kartach władców żywiołów.
Pojedynek władców żywiołów
W tej dwuosobowej grze karcianej, dwójka magów staje ze sobą w szranki. Wykładają oni kolejne karty na stół, tworząc pole o wymiarach 3×3 lub 4×4, w zależności, na jaki wariant gry się zdecydują. Zadaniem gracza jest oczywiście utworzenie pionowej, poziomej lub skośnej linii składającej się tylko i wyłącznie z jego kart. Karty mają różną siłę i mogą zostać użyte również, aby zakrywać słabsze karty przeciwnika lub swoje – nic nie stoi na przeszkodzie. Do dyspozycji graczy oddano nawet zagrania specjalne „Iluzja” – zagrania zakrytej karty oraz „Eksplozja Mocy” – która może zmienić pole gry, poprzez zabranie kart z powrotem na rękę lub ich odrzucenie.
W pełnym wariancie gry pojawia się również specjalna karta „Eteru„, która nie może zostać ani zakryta, ani zabrana z pola gry. Dodatkowo gracze losują jednego z 4 podwójnych magów o unikalnych zdolnościach i wybierają jednego z nich. Podczas rozgrywki skorzystają z ich mocy, aby przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. Wariantów i trybów rozgrywki jest sporo i każdy może wybrać najlepszy dla siebie.
Doskonała wariacja?
Eter to ciekawa wariacja na temat klasycznej gry. Wydawałoby się, że nie sposób z tak prostej mechaniki wyciągnąć coś jeszcze, a autorowi się to udało! To lekka, sympatyczna gra pojedynkowa, nastawiona na rywalizację dwóch graczy z dużą dawką negatywnej interakcji. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozegrać pojedynczą batalię lub zdecydować się na tryb turniejowy, gdy mamy więcej czasu i stoczyć 5 pojedynków z rzędu. Eter to niezwykle dynamiczna gra karciana o prostych zasadach, która pozwala pokombinować. Gra przyciągnęła mnie głównie grafikami i ciekawą ilustracją na okładce, nie spodziewałem się jednak, że w środku odnajdę klasyka w nowych szatach z różnymi modyfikacjami, a to miłe zaskoczenie. To ciekawa propozycja dla początkujących graczy lub do rozgrywek w gronie rodzinnym np. z partnerką, mamą, babcią czy dziadkiem. Całkiem niezła różnorodność i brak losowości, choć to wciąż „kółko i krzyżyk”. Nie mniej jednak warto sprawdzić, bo to ciekawa propozycja. Polecam!
Mocne Strony:
- ciekawa szata graficzna,
- rozbudowana mechanika gry kółko i krzyzyk,
- kilka wariantów rogzrywki,
- proste zasady,
- dynamiczna i niezobowiązująca rozgrywka,
- niezła regrywalność,
- bezpośrednia negatywna interakcja,
- rozgrywka pozbawiona losowości.
Słabe Strony:
- to wciąż kółko i krzyżyk.
Przydatne linki:
Profil gry w serwisie Board Game Geek