Recenzje

Recenzja #675 Akropolis

Wciel się w jednego z architektów w starożytnej Grecji i zaprojektuj najwspanialsze polis składające się z domów, targów, świątyń, parków i koszar. Buduj nie tylko w poziomie, ale również w pionie i twórz świetne kombinacje punktowe.


Informacje o grze Akropolis

Autor gry Akropolis: Jules Messaud

Wydawnictwo: Lucky Duck Games

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 25 minut

Wiek: 8+


Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Lucky Duck Games. Wydawnictwo Lucky Duck Games nie miało wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl



Recenzja Akropolis

Akropolis to familijna gra z niskim progiem wejścia o budowaniu miast z kafelków o nietypowych kształtach. Znajdziemy na nich minimalistyczne grafiki kamieniołomów, domów, koszar, parków, świątyń oraz targów. Godne uwagi są bardzo grube kafelki. Z pewnością przetrwają one wiele emocjonujących rozgrywek. Warto zaznaczyć, że Akropolis zamknięto w nieco mniejszym pudełku o niestandardowych rozmiarach. Oczywiście w niczym to nie przeszkadza, zwłaszcza, że wnętrze skrywa bardzo dobrą wypraskę, świetną instrukcją, karty pomocy, notes oraz drewniane żetony kamienia. Reasumując, całość wykonania oraz rozgospodarowanie przestrzeni bardzo na plus.

Capital spotyka się z Kingdomino

Bezsprzecznie rozgrywka w Akropolis to połączenie gry Capital z punktowaniem wywodzącym się rodem z Kingdomino. Tam również budując odpowiednie budynki, pomnażamy nasze wyniki punktowe. Jak na wzorowy city-builder przystało, Akropolis posiada kilka typów dzielnic, z których będziemy budowali nasze polis. Naturalnie każda dzielnica posiada inne warunki punktacji. I tak w przypadku domów będzie istotna największa grupa. Z kolei rozmieszczenie targów będzie korzystniejsze, gdy nie będą się ze sobą stykać. Znajdziemy także świątynie, które będziemy chcieli otoczyć z każdej strony. Co więcej – koszary warto postawić przy granicach naszego miasta. Na koniec są także parki, które zapewnią nam punkty bez spełnienia żadnych istotnych wymogów.

Przede wszystkim ciekawym urozmaiceniem i najlepszym elementem rozgrywki jest tutaj możliwość wznoszenia miasta „do góry”. W efekcie gracze mogą układać kolejne poziomy kafelków, zakrywając poprzednie. W wyniku im wyżej położona dzielnica, tym więcej punktów za nią zdobędziemy. Zakrywając w ten sposób szare kamieniołomy, otrzymamy kamień niezbędny do pozyskiwania żetonów z rynku. Co ciekawe, możemy dodawać do gry stopniowo nowe warunki rywalizacji, które znacząco urozmaicają rozgrywkę i pozwalają zdobyć jeszcze więcej punktów po spełnieniu określonych warunków.

Proste zasady, a jednak ciekawe decyzje.

Akropolis to gra logiczna, z niesamowicie niskim progiem wejścia, znikomą interakcją, ograniczoną losowością, świetną dynamiką i niezłą regrywalnością. W Akropolis najbardziej spodobały mi się decyzje dotyczące tego, który kafelek z rynku wybrać i jak go ułożyć w naszym polis. Czy budować dalej w poziomie? Czy skusić się na wybudowanie wyższych dzielnic, poświęcając te położone niżej? Oczywiście możemy stawiać kafelki w taki sposób, aby wyższe dzielnice zakrywały jedynie kamieniołomy, ale nie jest to takie proste, jeśli zależy nam na właściwym ułożeniu dzielnic. Oczywiście wciąż musimy pamiętać o placach z gwiazdkami, które są naszymi mnożnikami punktów. Bez nich nawet najlepsze dzielnice nie przyniosą nam punktów.

Reasumując, bez wątpienia satysfakcja z rozgrywki gwarantowana, tym bardziej że partie nie trwają dłużej niż 30 minut, włącznie z rozłożeniem gry. Z pewnością Akropolis to tytuł, który zadowoli graczy familijnych, a nawet średnio-zaawansowanych graczy szukających sprytnego city-buildera. Zdecydowanie w naszej kolekcji Akropolis zostaje na stałe i jest mocnym kandydatem do osobistej topki gier w tym roku. Kończąc, z czystym sumieniem mogę polecić ten tytuł.


Mocne Strony:

  • świetne wykonanie,
  • solidna wypraska,
  • bardzo dobre skalowanie,
  • niski próg wejścia,
  • ciekawy zabieg mechaniczny z budowaniem miasta „do góry”,
  • dynamiczna rozgrywka,
  • dodatkowe warianty uatrakcyjniające rozgrywkę.

Słabe Strony:

  • losowość, może wpływać na wyniki.

Przydatne linki:

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do polubienia nas na facebooku.


Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 10 lat (z małą przerwą), a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zastosowano się użyć mechanikę kości w unikatowy sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają w gronie najbliższych miło spędzić czas i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *