Recenzja #64 Fantazja
Fantazja od Fox Games to gra, która została przepięknie wydana. Tematyka podniebnych wysp od razu mnie przekonała. Na okładce przeczytamy, że Fantazja to baśniowa kraina, która legła w gruzach, czy tak też jest z tą grą? Przekonajcie się w naszej recenzji.
Informacje o grze
Autor gry: Tomek Larek
Ilustracje: Marcin Podsiadło
Wydawnictwo: Fox Games
Liczba graczy: 2
Czas gry: 25 minut
Wiek: 7+
Mechaniki w grze: Tile Placement
Kliknij i zobacz oferty najtańszych sklepów
Zarys fabularny/krótki opis z pudełka
„Fantazja – baśniowa kraina – legła w gruzach. Odbudować ją mogą wyłącznie potężni Rzeźbiarze Natury lub Inżynierowie Światła, którzy powołują do istnienia rzeczy, wykorzystując moc swojej wyobraźni. Podczas zabawy wcielicie się w ich role i odtworzycie zniszczone królestwo – zaczynając od jego stolicy. Osoba, która popisze się większą fantazją, otrzyma nieprzebrane bogactwa i rękę pięknej królewny… lub królewicza.„
Wykonanie/elementy gry
Okładka do gry Fantazja zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie i to właśnie dzięki niej gra trafiła do naszej recenzji. Tematyka podniebnych wysp oraz ilustracje Tomka Larka sprawiły, że gdy tylko gra trafiła w moje ręce, momentalnie odpakowałem pudełko i zajrzałem do środka.
Pierwsza w moje ręce trafiła instrukcja. Została ona napisana bezbłędnie. W prosty sposób tłumaczy zasady gry oraz zawiera liczne ilustracje ułatwiające jej zrozumienie.
Tuż pod instrukcją ukrywa się pozostała zawartość pudełka oraz świetnie skonstruowana tekturowa wypraska, w której swoje miejsce znalazły bardzo przyjemne w dotyku żetony gry. Przedstawiają one dwie frakcje: Inżynierów Światła oraz Rzeźbiarzy Natury. Na kafelku znajdziemy kawałek podniebnej wyspy wraz z budynkiem należącym do jednej z 5 kategorii: mieszkalne, produkcyjne, militarne, magiczne i specjalne. Do gry dołączony został także startowy kafelek Magicznego Zamku. Ilustracje na kafelkach są bardzo ładne, ale pomimo tego, że są to dwie odmienne frakcje i budynki nieco różnią się od siebie, to już od początku gry zauważamy pewien mankament, o którym za chwilę.
Ostatnimi elementami, które znajdziemy w pudełku jest 5 żetonów Mocy Budynków oraz 8 żetonów Bonus. Ich wykonanie uważam za poprawne.
Rozgrywka
Zasady gry w Fantazję są całkiem proste. Zaczynamy od umieszczenia na środku stołu startowego kafelka Magicznego Zamku oraz w zasięgu graczy 8 żetonów bonusu i 5 żetonów Mocy Budynków. Teraz decydujemy, którą z frakcji chcemy grać (frakcje nie mają żadnych cech specjalnych, także ich wybór to tylko kwestia waloru estetycznego). Kafelki te należy odpowiednio przetasować i ułożyć z nich stos dobierania. Na naszą rękę trafia 6 kafelków, będziemy je trzymać w taki sposób, aby nie ujawniać ich naszemu przeciwnikowi.
Od teraz naszym zadaniem będzie stworzenie jak największego królestwa z podniebnych wysp, jednocześnie pozbywając się wysp z budynkami przeciwnika, rozbudowując przy tym swoje. W swojej turze możemy wykonać tylko jedną z trzech możliwych akcji:
- budowa Małego Budynku,
- pozyskanie 1 punktu wyobraźni,
- budowa Dużego Budynku.
Dodatkowo w każdej turze będziemy mogli skorzystać z mocy jednego z budynków w którego posiadaniu i przewadze jesteśmy. Na koniec tury uzupełniamy naszą rękę do 6 kafelków.
Budowa Małego Budynku będzie polegała na dołożeniu do wyłożonych już kafelków lub Magicznego Zamku jednego kafelka z ręki, na którym widnieje symbol budynku z cyfrą rzymską oznaczoną numerem I. Kafelek, który będziemy dokładali musi pasować żywiołem lub żywiołami do już istniejących. Żywioły znajdują się na czterech bokach każdego kafelka, mamy: ziemię, wodę, powietrze i ogień. Mogą występować pojedyncze, podwójne, a nawet potrójne symbole żywiołów. Ważna zasada mówi, że dokładany kafelek musi mieć przynajmniej taką samą liczbę żywiołów lub większą od tego, do którego bokiem jest przykładany. Oczywiście jeśli boków jest więcej, to przy każdej ściance musi zostać spełniony ten warunek. Budynki pierwszego poziomu są na koniec gry warte 1 punkt.
Pozyskanie 1 punktu wyobraźni polega na odrzuceniu jednego kafelka z ręki, celem zamienienia go w wspomniany punkt wyobraźni i umieszczenia go rewersem do góry przed nami. Posłużą nam one do budowy Specjalnych i Dużych Budynków.
Budowa Dużego budynku polega na odrzuceniu jednego punktu wyobraźni (trafia on na stos kafelków odrzuconych) i umieszczeniu kafelka II lub III poziomu na planszy. Muszą one zostać ułożone na budynkach tego samego typu, a budynek poniżej musi być o jeden poziom niższy. Kafelki te możemy umieszczać zarówno na naszych budynkach jak i przeciwnika. Dzięki temu sprytnemu mechanizmowi ograniczamy przeciwnikowi możliwości rozwojowe, jak i punkty na koniec gry. Gdy zdecydujemy się umieścić budynek III poziomu na naszym budynku II poziomu, wtedy pobieramy premię w postaci 5 punktów, które są oznaczone na specjalnym żetonie.
Jeśli w którymś momencie rozgrywki będziemy mieć 2 lub więcej budynków tego samego typu i będziemy w posiadaniu ich większej liczby od naszego przeciwnika, wtedy pobieramy żeton premii charakterystyczny dla typu budynku. Pozwala nam ona na korzystanie ze specjalnej mocy. Pozostaje u nas do momentu utraty przewagi. Moce budynków są różne:
- Mieszkalny: wybieramy do 3 kafelków z ręki i wymieniamy je na taką samą liczbę kafelków ze stosu odrzuconych.
- Produkcyjny: weź jeden kafelek ze stosu odrzuconych i dodaj go do puli punktów wyobraźni.
- Militarny: umieść ten żeton na dowolnym kafelku. Przeciwnik w swojej turze nie może dokładać do niego, ani umieszczać na nim swoich kafelków.
- Magiczny: weź do 4 losowych kafelków z ręki przeciwnika, wybierz maksymalnie 2 z nich i umieść na spodzie jego stosu dobierania. Pozostałe wracają do niego na rękę (przeciwnik zaczyna turę z mniejszą liczbą kafelków).
- Specjalny: zamień dowolny budynek (za wyjątkiem specjalnego) z innym budynkiem tego samego poziomu z ręki.
Na niektórych kafelkach pojawia się jeszcze dodatkowy symbol – mowa o mrocznej energii. Jej działanie polega na usuwaniu kafelków jeśli dojdzie do połączenia dwóch z symbolem mrocznej energii. Wtedy takie kafelki oraz wszystkie te, które po tym działaniu nie tworzą ciągu z Magicznym Zamkiem trafiają na stos odrzuconych. Innymi słowy, jeśli takie połączenie zostało zerwane w wyniku takiej akcji – wszystkie kafelki znikają.
Na koniec gry podliczamy wszystkie punkty na naszych kafelkach oraz na żetonach premii. Ich suma to nasz wynik końcowy. Osoba z najwyższym wynikiem zostaje zwycięzcą.
Podsumowanie
Fantazja to gra, której okładka już od pierwszego spojrzenia przyciąga uwagę. Jej magiczna aura sprawiła, że od razu zauroczyłem się tym tytułem. W środku pudełka jest również bajecznie. Kafelki są bardzo ładnie ilustrowane, do tego mamy bardzo dobrze napisaną instrukcję oraz świetną tekturową wkładkę, w której idealnie komponują się nasze kafelki dwóch frakcji i magicznego zamku. Zabrakło mi może dwóch kart pomocy z wyjaśnieniem działania mocy specjalnych. Najsłabszym elementem wykonania są żetony premii i mocy budynków. Są one wykonane z dość cienkiego kawałka tektury, ale nie przeszkadza to w żaden sposób w rozgrywce, dlatego uważam, że ich wykonanie jest tylko poprawne.
Fantazja pomimo baśniowej otoczki nie posiada klimatu. Dziwnym i niewytłumaczalnym zgrzytem klimatycznym z mechaniką jest umieszczanie wysp do góry nogami oraz bokami, co ostatecznie sprawia, że baśniowa kraina staje się bardzo dziwną krainą. Fantazja to gra czysto mechaniczna, ale nie oznacza to, że grafiki na żetonach nie cieszą oka – wręcz przeciwnie. Tomek Larek znowu dał popis swoich umiejętności. Jednak za tą piękną oprawą graficzną ukrywa się pewna drobnostka, która dość wyraźnie wpływa na doznania płynące z rozgrywki.
Gra została przeznaczona tylko i wyłącznie dla dwóch graczy, ale równie dobrze mogłaby być przeznaczona dla 3, a nawet 4 graczy – wystarczyłoby dodać kolejne frakcje. Niestety większa liczba kafelków wyłożonych na stole mogłaby sprawić, że gra stałaby się niegrywalna. Już teraz gra sprawia pewne trudności, zapytacie dlaczego? Spieszę z wytłumaczeniem. Fantazja pomimo pięknego wyglądu kafelków – co jest zaletą gry, jest jednocześnie jej wadą. Projekt kafelków uważam za mocno nieprzemyślany. Frakcje z daleka praktycznie nie różnią się od siebie, a powinny mieć przynajmniej inny odcień obramowań, w dużej mierze ułatwiło by to czytelność gry.
Drugim dość poważnym zarzutem jest typ budynku i jego poziom. Ilustracja ta jest niewielka, jest koloru niebieskiego i znajduje się, uwaga… na niebieskim tle. Dodatkowo mechanika umożliwia układanie kafelków na najróżniejsze sposoby. Jaki mamy tego efekt? Sałatka jarzynowa. Wpadłem na pomysł, aby frakcje odróżniać od siebie żetonami w dwóch różnych kolorach i gra od razu stała się przyjemniejsza, a przecież mogło to zostać rozwiązane już na etapie projektowania gry.
Na ostatniej stronie instrukcji widzimy, że grę testowało szerokie grono osób i dziwi mnie fakt, że żadna osoba nie zwróciła na to uwagi. Wada ta również sprawia, że gra cierpi nieco na dynamice rozgrywki, która mogła stać na wyraźnie wyższym poziomie, a tak musimy się najpierw odpowiednio poprzyglądać wszystkim kafelkom na planszy i dopiero wtedy zastanowić nad naszym kolejnym ruchem. Pomijając ten element gra posiada naprawdę ciekawą i wciągającą mechanikę. Jest tutaj całkiem sporo przyjemnego kombinowania, możemy uzyskiwać przewagi, czerpać korzyści z użycia mrocznej energii oraz układać żetony drugiego i trzeciego poziomu na budynkach gracza. Jak sami widzicie, gra posiada dość sporą negatywną interakcję, ale spodobała się ona nawet osobom, które za negatywną interakcją nie przepadają.
Zasady gry w Fantazje są proste, a jej tłumaczenie trwa zaledwie chwilę. Sprawia to, że gra sprawdzi się idealnie wśród niedzielnych graczy oraz dzięki jej bajecznemu wykonaniu spodoba się młodszym graczom. Czas rozgrywki nie powinien przekroczyć 30 minut, dlatego też gra idealnie sprawdzi się jako przerywnik między większymi tytułami. Jeśli lubicie gry kafelkowe, to powinniście sprawdzić ten tytuł. Jednak uważajcie na jej czytelność – pewne domowe modyfikacje sprawiają, że gra się przyjemniej, dlatego zanim kupicie ten tytuł, koniecznie musicie go najpierw sprawdzić.
Zalety:
- świetne wykonanie,
- oryginalna tematyka,
- piękne ilustracje Tomka Larka,
- proste zasady gry,
- negatywna interakcja,
- ciekawa mechanika.
Wady:
- tylko dla dwóch osób,
- nieczytelne kafelki utrudniające rozgrywkę.
Przydatne linki:
Grę kupisz najtaniej tutaj – kliknij i sam się przekonaj*
*Otwierając okienka kolejnych sklepów na Ceneo sprawiasz, że otrzymujemy drobną bonifikatę, z której utrzymujemy serwer i domenę. Nic cię to nie kosztuje, a dokładasz małą cegiełkę w rozwoju serwisu, który jest całkowicie wolny od reklam.