Recenzja #389 Top 10
Poznajcie Top 10 – nową grę imprezową, w której każdy będzie musiał się wypowiedzieć, nie raz doprowadzając wszystkich do płaczu… ze śmiechu, oczywiście!
Informacje o grze Top 10
Autor gry: Aurélien Picolet
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy: 4-9
Czas gry: ok. 20 min.
Wiek: 14+
Mechaniki w grze: Cooperative Game
10 powodów, żeby powiedzieć coś głupiego!
Przegląd elementów Top 10
Wewnątrz pudełka znajdziemy instrukcję, 125 kart zajawki, 10 kart numerków, 8 żetonów oraz matę. W sporej jednak części rozgrywka będzie toczyła się nad stołem, angażując wszystkich do wypowiadania się na niekoniecznie codzienne tematy.
Na każdej karcie zajawki znajdują się 4 tematy, co łącznie daje nam aż 500 niepowtarzalnych rund. Więcej przeczytacie o nich w dalszej części. Mata, która graczom przywodzi na myśl podkładkę pod mysz, podzielona jest na trzy części: na jednej z nich będziemy układać karty numerków, zaś dwie pozostałe to strefy jednorożca i dwójki.
Zasady gry
Przed rozgrywką na macie w strefie jednorożca układamy żetony w liczbie równej liczbie graczy. W każdej rundzie jeden z graczy zostaje kapitanem. Wybiera on zajawkę i czyta na głos. Następnie każdy losuje jedną kartę z numerkiem w taki sposób, aby nikt inny nie zobaczył jej zawartości. W zależności od wylosowanej karty, należy odpowiedzieć na zajawkę. Co zatem może przeczytać nam kapitan?
- Budzisz się po imprezie z okropnym bólem głowy. Okazuje się, że na ramieniu masz tatuaż. Co przedstawia? Od To można usunąć, prawda? do Ale kozacki!.
- Kapitan zrobił sobie test DNA i okazało się, ze jest spokrewniony z… Dokończ zdanie. od najgorszej do najlepszej wiadomości.
- Mówią, że nadepnięcie bosą stopą na klocek Lego to najgorsze, w co można wdepnąć. Czy na pewno? Od najmniej do najbardziej bolesnego przykładu.
- Piszesz klasówkę i ściągasz od kolegi z ławki. Pokaż, jak ci idzie. Od mistrza dyskrecji do otwartego zżynania.
Numerek na wylosowanej karcie wskazuje, gdzie na skali od 1 do 10 musi znaleźć się nasza odpowiedź. Gdy każdy już będzie miał okazję odpowiedzieć na zajawkę, zadaniem kapitana jest ustalić właściwą kolejność wypowiedzi. Wykładamy swoje karty numerków na matę. Jeśli okaże się, że kapitan się pomylił i nad kartą o niższym numerze znajdzie się ta z wyższym, przekładamy żeton ze strefy jednorożca do strefy dwójki.
W kolejnej rundzie następny gracz zostaje kapitanem i rozgrywka toczy się od początku. Jedynie żetony zostają tam, gdzie były po ostatniej wypowiedzi. Jeśli po 5 rundzie wciąż chociaż jeden z nich znajduje się w strefie jednorożca – wygrywamy!
Recenzja
Chyba nikt nie będzie miał wątpliwości, że Top 10 to zdecydowanie gra imprezowa. Jej lekki i humorystyczny charakter doskonale sprawdzi się w towarzystwie, które ma ochotę na luźną rozgrywkę pełną pozytywnych emocji. A tych tutaj nie brakuje! Wybierając zajawki w roli kapitana, niejednokrotnie żałowaliśmy, że z którejś musimy zrezygnować, więc nie mam wątpliwości, że do Top 10 jeszcze wrócimy. Ze względu na ogromną ich liczbę przez długi czas nie będzie trzeba martwić się o regrywalność – nawet w jednakowym towarzystwie.
W jakim składzie?
Nie jest to przykład gry, do której będziemy często wracać, ponieważ najlepiej zasiąść do niej w dość licznym gronie. Rozgrywka 7-osobowa sprawiła nam prawdziwą frajdę i myślę, że 5 osób to minimalna liczba graczy, aby bawić się naprawdę dobrze. Im mniej graczy, tym mniej odpowiedzi na zajawki, a co za tym idzie – zabawa będzie po prostu łatwiejsza. Przy 7 osobach musieliśmy się już nakombinować, aby jak najcelniej przekazać odpowiedź kapitanowi.
Top 10 na tle innych gier imprezowych
Ze względu na niedługi czas rozgrywki i zasady, które możemy błyskawicznie wyjaśnić, Top 10 możemy wyjąć w dowolnym momencie spotkania. A na jednej partii zapewne się nie skończy! Choć jest to gra imprezowa, od czasu do czasu musimy być przygotowani na postoje spowodowane poszukiwaniem odpowiedzi na zajawkę. Top 10 cechuje się też oryginalnością wśród imprezówek, jednak ze względu na specyficzny charakter, nie każdemu może odpowiadać. Cóż, same nazwy stref jednorożca i dwójki są już dość wymowne. Jeśli jednak mamy zdystansowane towarzystwo, warto zaproponować im Top 10.
Elementy Top 10
Choć żetony i sama plansza z początku zwracają naszą uwagę, w trakcie jej trwania szybko o nich zapominamy. Zabawa w Top 10 toczy się tak naprawdę nad stołem i wspólnie uznaliśmy, że przekładanie żetonów, które w ostateczności daje nam zwycięstwo lub porażkę, zdecydowanie nie jest istotną stroną całej rozgrywki. To raczej dodatek, który przypomina nam, że warto postarać się przy odpowiadaniu na zajawki. Ponieważ do gry można zasiadać także w bardzo luźnych warunkach, zabrakło mi lepszego wykonania kart, szczególnie numerków, które cały czas wędrują między graczami. Sama osobiście szybko je zakoszulkowałam, aby nie uległy zniszczeniu.
Podsumowanie
Ponieważ zazwyczaj gry imprezowe, do jakich zasiadamy, wybieramy spośród tych słownych, z ciekawością dla odmiany sięgnęłam po Top 10. Pozycja ta doskonale sprawdziła się w większym towarzystwie i w luźnej atmosferze, gdzie nie było warunków do rozegrania bardziej rozbudowanych planszówek. Niektóre pytania były co prawda łatwiejsze do rozpracowania wśród osób, które znają się lepiej, ale jednocześnie mieliśmy okazję poznać się z mniej poważnej strony. Jeśli więc i Ty poszukujesz prostej i szybkiej gry, którą możesz zabrać ze sobą na imprezę, aby nieco rozkręcić towarzystwo, zaopatrz się w Top 10!
Mocne strony:
- proste zasady,
- humorystyczna rozgrywka,
- ogromna liczba zajawek zapewniająca dużą regrywalność,
- rozgrywka toczy się nad stołem, angażując wszystkich graczy.
Słabe strony:
- specyfika wykonania nie każdemu może się spodobać,
- karty mogłyby być trwalsze, szczególnie jak na grę imprezową.
Przydatne linki:
Profil gry w serwisie Board Game Geek