Planszowy Express

Planszowy Express #83

2 września 2018 roku

Witaj w Planszowym Expressie! Przygotowaliśmy dla Ciebie najciekawsze wiadomości ze świata gier planszowych.

W tym tygodniu: Planszówki w Spodku, Nanty Narking, Podaj Hasło, Kaleidos, Lost Cities: Pojedynek, Leśne Duchy, Tuareg, Kemet, The River, Zdobywcy Kosmosu i wiele innych, a dodatkowo najpopularniejsze gry na BGG.


Zajrzyjcie koniecznie do naszych najnowszych artykułów/recenzji:


Wydarzenie: Planszówki w Spodku?

Już w tym miesiącu planszówkowa mapa Polski wzbogaci się o nowy festiwal gier. W weekend 22-23 września w Katowicach odbędzie się pierwsza edycja Planszówek w Spodku.

To nowe wydarzenie, którego celem jest popularyzacja grania w gry planszowe, jako ciekawego sposobu na spędzanie czasu w gronie rodziny i przyjaciół. Przez dwa dni (sobotę i niedzielę) każdy będzie mógł przyjść i zagrać w dostępne w wypożyczalni gry. Festiwal jest skierowany zarówno do doświadczonych graczy, jak i do tych, którzy dopiero odkrywają radość płynącą z grania.

Na uczestników Planszówek w Spodku czekać będą atrakcje w postaci dostępu do biblioteki 400 różnych gier, pomocnych animatorów tłumaczących zasady, wspaniałych współgraczy i miłej atmosfery. Będzie można też spotkać wydawców z różnych zakątków Polski, poznać ich nowe tytuły, a nawet zakupić je do swojej kolekcji. Będzie można też zagrać w najciekawsze prototypy początkujących autorów. W planach są również konkursy dla odwiedzających.

Serdecznie zapraszamy wszystkich, gdyż planszówki to świetna zabawa dla każdego i doskonały sposób na budowanie więzi między ludźmi.

Organizatorem jest Ludiversum – katowicka kawiarnia z grami planszowymi.

Najważniejsze informacje:

DATA FESTIWALU: 22-23 września 2018

GODZINY FESTIWALU: Sobota 10.00-21.00, Niedziela 10.00-19.00

MIEJSCE: Spodek, al. Korfantego 35, Katowice

WSTĘP: 10 zł (bilet 2-dniowy)

WYDARZENIE NA FACEBOOKU: link tutaj


Kickstarter: Nanty Narking (wyd. Phalanx)

Nanty Narking to wiktoriańska gra planszowa, która jest reimplementacją znanej i lubianej gry planszowej Świat Dysku: Anhk Morpork. Obecnie ceny białego kruka są naprawdę wysokie i przekraczają nawet kwotę 600 zł. Na szczęście brak praw do Świata Dysku zaowocował przeniesieniem mechaniki do innego uniwersum. Tym razem zanurzymy się głęboko w świecie literatury Dickensa i Sir Arthura Conan Doyle.

Wydarzenia na kartach są teraz ściśle powiązane z prawdziwymi i fikcyjnymi postaciami oraz miejscami znajdującymi się w Londynie, a ponad dziewięćdziesiąt figurek przypomina prawdziwe postacie z tego miasta. Dokładniej mówiąc, po skrupulatnej analizie inspiracji Sir Terry’ego Pratchetta literaturą Doyla, które zostały znalezione i zidentyfikowane w historycznej literaturze angielskiej, wszystkie miejsca, wydarzenia i postacie w grze otrzymały nowe tożsamości, odpowiadające tym znajdującym się w grze Ankh-Morpork.

W ten sposób gra zachowuje swoją atrakcyjność dla rzeszy fanów poprzedniego wydania, ale rozszerza swój zasięg na szeroką gamę osób ogólnie zainteresowanych historią ludzkości i literaturą okresu wiktoriańskiego. Nanty Narking zawiera także więcej celów gracza niż w oryginalnej grze, pozwalając na większą różnorodność podczas rozgrywki.

Start kampanii 3 września na platformie Kickstarter


Premiera: Podaj Hasło (wyd. Granna)

Gracze dzielą się na dwie drużyny. Zadaniem obu zespołów jest podanie jak największej liczby haseł, które pasują do danej kategorii oraz zawierają wskazaną literę. Wszystko dzieje się pod presją czasu, który odmierza klepsydra. Podaj hasło to szalona gra imprezowa, w której liczy się kreatywność, refleks i szybkość myślenia.

Gra jest już do kupienia w sklepach


Premiera: Kaleidos (wyd. Trefl Joker Line)

„Kaleidos”, najnowsza premiera Fabryki Kart Trefl-Kraków, to  bogactwo barw, motywów i intrygujących szczegółów, wyścig na spostrzegawczość w bajecznie kolorowej i pomysłowej oprawie.

Tytuł stworzył oryginalny, włoski duet, doświadczony projektant gier Spartaco Albertarelli i utalentowana ilustratorka Elena Prette. Wielokrotnie nagradzany przyciąga i dzieci, i dorosłych.

Celem rozgrywki jest odszukanie na ilustracji jak największej liczby obiektów, których nazwa rozpoczyna się na wylosowaną literę. Choć zasady są bardzo przystępne, a rywalizacja na szybkość i refleks wywołuje śmiech i emocje, to jednak największym atutem „Kaleidosu” są baśniowe obrazy. Klimatyczne prace artystki sprawiają, że gra staje się wręcz hipnotyzująca. Z jednej strony dla punktacji liczy się szybkość, z drugiej zaś ważne jest dostrzeżenie na ilustracjach każdego detalu. Ta mnogość barw i bogactwo elementów! Jak w prawdziwym kalejdoskopie!

Już wkrótce recenzja gry w naszym serwisie.

Gra jest już do kupienia w sklepach


Zapowiedź: Lost Cities: Pojedynek (wyd. Galakta)

Pamiętacie Zaginione Miasta? Dzisiaj mamy przyjemność zapowiedzieć nowe wcielenie tej gry – Lost Cities: Pojedynek! Poznajcie nową wersję klasycznej gry autorstwa Reinera Knizii. Nowa wersja zachwyca pięknymi grafikami Vincenta Dutrait i oferuje dodatkowy, dłuższy wariant rozgrywki, wprowadzający szóstą talię.

Przy pomocy kart zorganizujecie ekspedycje badawcze, które wyruszą do najdalszych, owianych tajemnicą krańców Ziemi: na wieczną zmarzlinę, do lasów deszczowych, na pustynię, do wulkanicznej jaskini oraz pod wodę. Waszym celem jest ukończenie wypraw w jak największej chwale! Jeśli któryś z was jest pewny swojego sukcesu, może założyć się, że ekspedycja się powiedzie. Jednak jak każdy zakład, niesie to ze sobą pewne ryzyko. Gracz z największą liczbą punktów po trzech partiach zostaje zwycięzcą.

Lost Cities: Pojedynek to gra karciana z prostymi zasadami, które można wytłumaczyć w kilka minut. Jednak, podobnie jak inne gry Reinera Knizii, oferuje ona bogactwo opcji taktycznych i będzie wymagała od Was przemyślanych ruchów, aby zapewnić sobie zwycięstwo. Instrukcja to zaledwie 4 małe strony, dzięki którym dowiecie się, jak należy dobierać i zagrywać karty na rozłożoną między Wami kolorową planszę ekspedycji. Karty należy zagrywać ostrożnie, zachowując kolejność od mniej punktowanych do wartych więcej – ekspedycja nie będzie zawracać z drogi! Na końcu rundy następuje podliczenie punktów za wysłane ekspedycje – nie jest to jednak proste dodawanie – gracz zbiera dodatkowe punkty za różne taktyczne zagrania, np. mnoży wartość ekspedycji przez 2, jeśli zagrał jedną kartę zakładu. Czy uda Wam się zaplanować taką ekspedycję, która przywiezie najwięcej skarbów i odkryje zaginione miasta?

Premiera w III kwartale 2018 roku


Zapowiedź: Leśne Duchy (wyd. Fox Games)

W „Leśnych Duchach” gracze reprezentują cztery żywioły, które żywią się siłami natury. Podczas rozgrywki gracze rywalizują ze sobą, aby zdobyć jak najwięcej (dziewięć różnych) symboli duchowych, a każdy z nich jest związany z innym elementem natury. W kolejnych turach gracze dociągają do dwóch kafelków leśnych duchów (wspólna pula 48 płytek) ze skraju lasu. Gracze kontynuują swoje tury do momentu aż las opustoszeje (znikną wszystkie karty). Na koniec gry gracze zdobywają punkty natury za wszystkie zestawy duchów (powiększone o żetony przysług), których liczba jest większa od zestawów innych graczy.

Kto ma najwięcej punktów natury na koniec gry, wygrywa. Leśne Duchy to typowa gra z gatunku set-collection z bardzo ciekawym twistem.

Premiera w październiku 2018 roku


Premiera: Tuareg (wyd. Galakta)

W przeciwieństwie do innych kultur, w pustynnym plemieniu Tuaregów to mężczyźni zakrywają swoje twarze. Tuareskie kobiety nie noszą zasłon – to właśnie one zarządzają domostwami, a ich głos jest najważniejszy. Poszczególne plemiona tego ludu połączone są w klany, którym przewodzą szlachetnie urodzeni, zwani „imúšaɣ”.

W grze Tuareg gracze – jako wodzowie tuareskich plemion – handlują towarami takimi jak daktyle, sól czy pieprz, za co otrzymują złoto oraz inne korzyści, umacniając pozycję swojego rodu. W każdej rundzie na obszarze gry dostępne są nowe oferty, dzięki którym gracze otrzymują towary, niezbędne do zdobycia upragnionych kart plemienia, zapewniających premie podczas rozgrywki oraz punkty na koniec gry. Tuareg to gra w wyjątkową mechaniką, w której nie ma zbyt wiele miejsca na „ślepy traf” i liczy się przede wszystkim dobre planowanie. Rozgrywka toczy się na planszy o wymiarach 5 x 5 kart, na której 16 kart brzegowych jest stałych, zaś 9 kart w środku reprezentuje różne towary, które gracze będą zdobywać i karty plemienia, stanowiące ostateczny warunek zwycięstwa. My już mamy swój długo wyczekiwany egzemplarz, a Wy?

setup tuareg

Gra jest już do kupienia w sklepach


Zapowiedź: Kemet (wyd. Funiverse)

W czasach starożytnego Egiptu, bogowie krainy słońca i Nilu rzucali podległe im oddziały w epickie boje demonstrując swoją potęgę. Na pustyni lub u stóp gigantycznych świątyń, używali swych boskich mocy, aby wspomóc wojowników w walce, przywoływać i kontrolować mitologiczne stwory oraz powiększać swoją władzę nad światem.

W Kemet każdy z graczy reprezentuje egipskie plemię, którego celem jest pokonanie przeciwników w chwalebnych bitwach z pomocą bogów starożytnego Egiptu lub poprzez inwazję na bogate terytoria. Powiększaj swoje armie, uwalniaj boskie moce, przejmuj kontrolę nad świątyniami i przywołuj mistyczne istoty! Kemet to gra strategiczna nastawiona przede wszystkim na rozgrywanie bitew pomiędzy armiami graczy. Każde zwycięstwo może przynieść nam punkty zwycięstwa, które potrzebne nam są aby wygrać grę. Dzielą się one na dwa rodzaje: permamentne i tymczasowe. Te pierwsze raz zdobyte zostają z nami na zawsze i stanowią bardzo dobrą bazę do ostatecznego pokonania przeciwników. Nie da się jednak wygrać Kemeta bez punktów tymczasowych, które bardzo często zmieniają swoich właścicieli podczas samej rozgrywki.

Sercem gry są walki, które toczone są za pomocą zestawów kart. Nie jest to proste rzucanie wyższych liczbowo kart, ponieważ każda z nich posiada trzy wartości: atak, obronę i obrażenia. Przy przeprowadzeniu ataku zliczamy siłę podstawową jednostek i potworów. Następnie każdy ze swojej talii wybiera 2 karty, jedną z nich odrzuca a drugą używa do walki. Sumujemy wartości siły i sprawdzamy kto wygrywa starcie. W przypadku gdy atakujący wygrywa, otrzymuje permanentny punkt zwycięstwa. Remis oraz porażka nie daje żadnych punktów zwycięstwa żadnej ze stron. Rozliczamy potem obrażenia, czyli ilość zabitych jednostek podczas potyczki.

Dodatkowo wydawnictwo Funiverse poinformowało nas, że do gry zostaną wydane dwa dodatki: „Ta-Seti”  i „Seth”.

Premiera gry w 2018 roku (bliżej nieustalona)


Zapowiedź: The River (wyd. Rebel)

Spójrz na tę wspaniałą rzekę i otaczające ją tereny. Popatrz, jak piękna jest okolica, która rozpościera się przed Tobą i pomyśl, że już niebawem to właśnie tutaj stanie Twój dom! Wciel się w dzielnego pioniera i odkryj zupełnie nowy świat, nietknięty do tej pory przez człowieka. Gromadź zasoby i wykorzystuj je do rozbudowania swojej posiadłości tak, by stała się perłą całej okolicy. Gracz z najbardziej imponującym dorobkiem, pod koniec gry zostanie ogłoszony zwycięzcą.

Podczas rozgrywki uczestnicy zarządzają własną grupą osadników, między którymi rozdzielają zadania. Mogą wysyłać ich, by pozyskali niezbędne surowce lub wykorzystać ich siłę do rozbudowy posiadłości. Dzięki nim możliwe jest eksplorowanie kolejnych terenów w górze rzeki oraz przebudowa zagospodarowanych ziem. Planując ruchy należy pamiętać, że niektóre akcje są ograniczone: nie możemy pozyskać większej ilości zasobów, niż znajduje się na planszy, a z niektórych pól może skorzystać tylko jeden gracz. Ta zależność znacząco wpływa na poziom rozgrywki i nasze możliwości; sprawia że gra wymaga od nas umiejętnego planowania.

Naszym głównym celem jest rozbudowanie własnej płytki rzeki. Znajduje się na niej 12 pól, które możemy zapełnić dostępnymi kafelkami terenu, te z kolei zwykle dają nam określone profity (najczęściej produkcję surowców lub magazyny, w których możemy przechowywać zebrane dobra). Oprócz tego w swojej posiadłości możemy stawiać wartościowe budynki, które zaowocują punktami na koniec gry. Zabawa kończy się, gdy któryś z graczy zapełni kafelkami całą płytkę rzeki lub gdy wybuduje maksymalną liczbę budynków.

Premiera w IV kwartale 2018 roku


Zapowiedź: Zdobywcy Kosmosu (wyd. Watermelon Publishing)

Podbój kosmosu był jednym z najważniejszych osiągnięć XX wieku. W 1957 roku pierwsza satelita „Sputnik 1” został umieszczony na orbicie. Cztery lata później Jurij Gagarin wykonał pierwszy lot kosmiczny na pokładzie statku „Vostok 1”. Ta gra jest dedykowana pierwszym zdobywcom kosmosu – tym wyjątkowym ludziom, którzy urzeczywistnili marzenia o lotach w kosmos.

Każdy z graczy staje się szefem korpusu badawczego w Centrum Badań Kosmicznych. Celem Twojej działalności jest realizacja projektów kosmicznych na dużą skalę – od umieszczania satelit i załogowych statków kosmicznych na orbicie aż po uruchomienie zautomatyzowanych stacji interplanetarnych. Jako kierownik Ośrodka Badań i Rozwoju w Centrum Badań Kosmicznych będziesz rekrutował do swojego zespołu najlepszych Specjalistów, a dzięki ich unikatowym umiejętnościom i wysiłkom, wcielisz w życie swoje ambitne koncepty i uzyskasz Punkty Postępu w wyścigu o podbój kosmosu.

Gra kończy się, gdy gracze zrealizują wszystkie dostępne projekty lub gdy jeden z nich przydzieli 12 Specjalistów do swojego zespołu. Specjaliści i Projekty dostarczają Punkty Postępu. Gracz, któremu udało się zgromadzić największą liczbę Punktów Postępu, wygrywa grę.


Gry, które w ostatnich tygodniach zyskały największą popularność (wraz z linkami):

  1. Root – skok z 768 na 558 miejsce, obecnie 437.
  2. Brass: Birmingham – skok z 749 na 569 miejsce, obecnie 466.
  3. Palm Island – skok z 2665 na 2236 miejsce, obecnie 2154.
  4. My Little Scythe  – skok z 3146 na 2665 miejsce, obecnie 2444.
  5. Everdell – skok z 858 na 763 miejsce, obecnie 709.

*Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o wyżej wymienionych grach, wystarczy kliknąć w odnośnik do angielskiej strony BGG, gdzie znajdziecie pełen opis i zdjęcia danej gry.


Szybkie informacje:

  • Zostały wydane takie gry jak: Przepowiednia,Polska Luxtorpeda – odjazd, Grajeczka, Speed Dating, dodatki Bandits do Colt Express, Little Big Fish, Carta Imperia Victoria, Ilôs, Paper Tales, Panaceum, The Others 7 Sins: Apokalipsa i Gniew, Patataj, Ale cyrk!, Skarpetki, Munchkin: Gloom, Burano
  • 7 Cudów Świata: Armada (Rebel) – premiera w październiku 2018 roku, 
  • Escape Tales: Rytuał Przebudzenia (Board&Dice) – premiera w październiku 2018 roku, 
  • Smash Up: Awesome Level 9000 (Bard) – premiera w październiku 2018 roku, 
  • Ethnos (Portal Games) – premiera we wrześniu 2018 roku, 
  • Concordia Galia/Kostaryka (Egmont) – premiera w październiku 2018 roku,
  • Zombicide: Czarna Plaga Wolsburg (Portal Games) – premiera we wrześniu 2018 roku,
  • My Little Scythe (Phalanx) – premiera w październiku 2018 roku, 
  • Scythe: Fenris Powstaje (Phalanx) – premiera w październiku 2018 roku, 
  • Obrońcy Galaktyki (Lucrum Games) – premiera w październiku 2018 roku, 
  • Tajne Agentki (Lucrum Games) – premiera w październiku 2018 roku, 
  • Sagrada (Fox Games) – premiera w październiku 2018 roku, 
  • Die Quacksalber von Quedlinburg (G3) – premiera w IV kwartale 2018 roku, 
  • Vudulhu (Black Monk) – premiera we wrześniu 2018 roku, 
  • AXIO (Egmont) – premiera w IV kwartale 2018 roku, 
  • Dochodzenie (Lucrum Games) – premiera w listopadzie 2018 roku.

Przegapiłeś poprzedni Planszowy Express? Nic straconego – kliknij tutaj!


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba ci się Diceland, to koniecznie polub nas na Facebooku.


Zapraszamy również na kanał Krainy Gier Planszowych, gdzie znajdziecie wideo-recenzje i unboxingi gier planszowych:

Kraina Gier

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *