Moje Top 10 gier planszowych – miejsca od 10 do 6
Top 10 gier planszowych w 2017 roku według bloga Diceland
Oczywiście ten wpis musiał pojawić się na tym blogu, ponieważ każdy szanujący się bloger czy też wideo-recenzent musi posiadać swoje top. Ze mną nie będzie inaczej, dlatego również chciałbym zaprezentować Wam moje osobiste zestawienie 10 najlepszych gier planszowych wraz z ich krótkim opisem i powodem dla którego dana gra znalazła się w tym topie.
Magnum Sal
Gra polskich autorów: Filipa Miłuńskiego i Marcina Krupińskiego. Jest to pierwsza polska eurogra z mechaniką worker-placement – czyli umieszczamy jakieś zasoby celem zdobycia innych zasobów. Jednak to co najważniejsze, w tej grze jest bardzo dużo klimatu, a sama mechanika jest bezpośrednio połączona z tematem gry, co pozytywnie wpływa na doznania płynące z rozgrywki. Gra opowiada o wydobywaniu soli z kopalni w Wieliczce i sprzedawaniu jej na rynku oraz odpowiadaniu na oferty królewskich zamówień na sól, a im czystsza, tym bardziej wartościowa. Jednak aby wydobyć tą najcenniejszą, musimy zejść naprawdę głęboko w czeluści kopali. Pięknie wykonana plansza do gry jest jej głównym atutem, a wyglądem przypomina równie klimatyczną planszę do gry „Epoka Kamienia”.
Dodatkowo do gry dostępny jest dodatek „Muria”, który ponoć jeszcze bardziej urozmaica rozgrywkę, przez co gra z pewnością znalazłaby się wyżej w moim rankingu, ale o tym przekonam się dopiero po zakupie.
Dlaczego ta gra?
Piękne klimatyczne wykonanie.
Mechanika gry połączona z klimatem.
Całkiem niezła regrywalność.
System umieszczania górników w kopalni.
Negatywna interakcja.
System ekonomii w grze.
Galeria:
*Grafiki pochodzą z serwisu BoardGameGeek – Link do galerii Magnum Sal
Targi
Jest to dwuosobowa gra planszowa autorstwa Andreasa Steigera wydana w 2012 roku. Jednak gra niestety nie doczekała się jeszcze polskiego wydania, aczkolwiek w serwisie BoardGameGeek możemy znaleźć naklejki na żetony i polską instrukcję do wydrukowania. Mam cichą nadzieję, że ta pozycja pojawi się w pełnej polskiej wersji językowej na rodzimym rynku. Gra opowiada o mężczyznach z plemienia Tuaregów, których kultura nakazuje im zakrywać twarze, w przeciwieństwie do kobiet, które nie mają takich nakazów. Plemię to zamieszkuje w namiotach. Warto podkreślić, że to kobiety mają ostateczne słowo w podejmowaniu decyzji. W grze handlujemy towarami (daktyle, sól, pieprz) celem powiększania naszego klanu. W każdej rundzie oferty się zmieniają i to my decydujemy w jaki sposób będziemy rozwijać nasz klan.
W grze istnieje bardzo oryginalny mechanizm, który naprawdę wyróżnia tę grę od innych tego typu. Wokół planszy porusza się złodziej, który blokuje aktualne pole na którym się znajduje. Celem gracza jest rozmieścić pionki Tuaregów tylko na brzegach planszy, ale nigdy na przeciwko innego gracza. Dodatkowo na przecięciu naszych pionów zdobywamy bonusowe akcje i to właśnie ten mechanizm sprawia, że gra trafiła do mojego zestawienia najlepszych gier.
Dlaczego ta gra?
Oryginalna mechanika.
Bardzo dobra gra dla dwóch graczy.
Duża regrywalność.
Wiele dróg do zwycięstwa.
Negatywna interakcja.
Bardzo ciekawy temat gry.
Świetnie zbalansowana ekonomicznie.
Galeria:
*Grafiki pochodzą z serwisu BoardGameGeek – Link do galerii Targi
Pory Roku
Fenomenalna gra karciana z przepięknymi ilustracjami, autorstwa Régisa Bonnessée. Gra miała swoją premierę w 2012 roku i wtedy też zachwyciła wszystkich swoim wykonaniem. Gra opowiada o legendarnym turnieju 12 pór roku (3 lata), którego zadaniem jest wyłonienie nowego arcymaga królestwa Xidit. Każda z pór roku jest inna, przez co w każdej z nich będziemy zdobywać inne żywioły (ogień, ziemia, powietrze i woda). Żywioły te będą nam służyły do przywoływania kompanów, nowych czarów i różnego rodzaju magicznego asortymentu. W trakcie gry będziemy rzucać kośćmi odpowiadającymi danej porze roku, a kości te pozwolą nam wybrać pomiędzy dodatkową energią, dodatkowymi kartami, kryształami (punkty na koniec gry), zwiększyć nasz poziom przywoływania, a także wymienić posiadaną energię na kolejne kryształy.
Dodatkowo warto wspomnieć, że podczas wyboru kości przez graczy, jedna z nich pozostaje niewybrana i oznacza ona przesunięcie się w czasie, dlatego też, to właśnie gracze decydują jak szybko w grze będzie upływał czas i kiedy będą zmieniać się pory roku. Gra posiada przepiękne kości, które są odpowiednio przyporządkowane do aktualnego sezonu. Mnogość kart zapewnia zróżnicowane kombinacje, a dodatkowo gra posiada już wydane dwa dodatki z kolejnymi kartami, które znacząco zwiększają mnogość zagrań, przez co gra bardzo zyskuje na regrywalności.
Dlaczego ta gra?
Przepiękne wykonanie.
Piękne, duże kości.
Mnogość kombinacji i dróg do zwycięstwa.
Duża regrywalność.
Świetna wypraska.
Łatwa do nauczenia.
Współzależność kart.
Galeria:
*Grafiki pochodzą z serwisu BoardGameGeek – Link do galerii Seasons
Osadnicy: Narodziny Imperium
Polska gra, autorstwa najsłynniejszego polskiego autora gier planszowych – Ignacego Trzewiczka, który znany jest przede wszystkim z gry „Robinson Crusoe: Przygoda na przeklętej wyspie”. Gra swoim wykonaniem przypomina serie gier komputerowych „The Settlers”, sam autor w wywiadzie informuje nas, że wzorował się właśnie na tym tytule. W grze przyjdzie nam zmierzyć się jedną z 4 dostępnych frakcji: Rzymianami, Barbarzyńcami, Japończykami czy też Egipcjanami (gra zawiera 2 duże dodatki frakcyjne, które dodają frakcję Atlantydów i Azteków). Gra posiada możliwość rozgrywki max do 4 osób, jednak najprzyjemniejsza jest rozgrywka dwuosobowa, bo wtedy nie mamy dużych przestojów w grze.
Rozgrywka polega na budowaniu swojego imperium poprzez zagrywanie kolejnych kart zwykłych i frakcyjnych, opłacając odpowiednio ich koszt w zasobach, których wykonanie stoi na niezwykle wysokim poziomie. Każdą z frakcji gra się inaczej, a kolejne frakcje z dodatków jeszcze bardziej urozmaicają już i tak bardzo przyjemną rozgrywkę, co wpływa na dużą jej regrywalność. Dodatkowym atutem jest możliwość gry solo. W internecie możemy znaleźć, różne warianty ulepszające rozgrywkę solo, a także oficjalny wariant kampanii na stronie wydawnictwa Portal.
Dlaczego ta gra?
Wysoka jakość wykonania komponentów.
Nawiązanie do komputerowej serii gier „The Settlers”.
Piękne ilustracje.
Zróżnicowanie frakcji.
Bardzo dobry wariant gry solo.
Przyjemna, satysfakcjonująca rozgrywka.
Możliwość powiększania gry o kolejne frakcje i karty.
Galeria:
*Grafiki pochodzą z serwisu BoardGameGeek – Link do galerii Osadnicy: Narodziny Imperium
Cyklady
Gra Cyklady, jednego z najsłynniejszych autorów gier planszowych na świecie – Bruno Cathali oraz towarzyszącemu mu w projektowaniu Ludovica Maublanc. Gra miała swoją premierę w 2009 roku i do dziś premierę mają kolejne dodatki do gry. Dzięki pięknemu, dużemu i wypełnionemu po brzegi pudełku, gra zdobyła bardzo dużą popularność w Polsce. W grze walczymy na tytułowych Cykladach oraz licytujemy się z innymi graczami o to, które bóstwo z mitologii greckiej będzie służyło w danej turze właśnie nam. Każdy z pięciu bogów pozwala nam osiągać cele w innej dziedzinie. Ares – bóg wojny, pozwala nam rekrutować nowe jednostki piechoty, przemieszczać ją, a także budować budynki, które zapewniają dodatkowe wsparcie dla jednostek lądowych. Posejdon – bóg oceanów, pozwala rekrutować nowe jednostki morskie, dzięki niemu możemy poruszać naszą flotą i atakować kolejne wysepki, a także zbudować port, który zwiększa siłę naszych statków w obrębie naszej wyspy. Zeus pozwala na rekrutację kapłanów, dzięki którym koszt ofiary podczas kolejnej licytacji o boga spada o 1 za każdego kapłana w kolekcji, budynkiem Zeusa jest świątynia, która również obniża koszt, ale tym razem zakupu mitologicznych stworzeń (służą one do różnych celów i pomagają one graczom w konkretnych sytuacjach), dodatkową umiejętnością Zeusa jest możliwość, dociągu nowych stworów. Atena pozwala nam rekrutować filozofów, dzięki którym mamy możliwość osiągnięcia zwycięstwa, a budynkiem Ateny jest Uniwersytet, który wlicza się jako 4 budynek (4 różne budynki to jeden z warunków zwycięstwa). Ostatnim bogiem jest Apollo, którego jedyną funkcją jest zwiększanie naszych zasobów pieniężnych.
Gra posiada całą masę pięknie wykonanych figurek. Każdy gracz wybierając swój kolor podczas gry dostaje indywidualne figurki jednostek lądowych i morskich, a dodatkowo do gry dołączone są figurki kilku mitologicznych potworów, które po pomalowaniu są jeszcze bardziej klimatyczne. Warunkiem zwycięstwa jest posiadanie jednej lub dwóch metropolii (które uzyskujemy po wybudowaniu 4 różnych budynków w trakcie gry), bądź też 4 lub 8 kart filozofów (4 w przypadku posiadania jednej metropolii, 0śmiu jeśli posiadamy dwie metropolie), także drogi do zwycięstwa są dwie. Do gry obecnie można kupić aż 3 dodatki, które zmieniają znacząco rozgrywkę (Hades, Tytani i Monumenty).
Dlaczego ta gra?
Piękne wykonanie.
Duża ilość figurek.
Regrywalność na wysokim poziomie.
Mechanika licytacji w grze.
Walka o tereny na morzu.
Kraken !!!
i inne potwory.
Możliwość zmiany wariantów gry poprzez nowe dodatki.
Galeria:
*Grafiki pochodzą z serwisu BoardGameGeek – Link do galerii Cyklady