Recenzja #957 Chrzań to! Gra z dużą ilością wasabi.
Dzisiaj mamy dla Was bardzo apetyczną grę obok, której nie da się przejść obojętnie. Mowa oczywiście o Chrzań to!, czyli grze z dużą ilością wasabi i cudownych, kolorowych elementów. Nieważne, czy lubicie sushi, czy wolicie schabowego… Ta gra zaspokoi apetyt każdego konesera planszówek!
Informacje o grze
Autor gry Chrzań to!: Josh Cappel i Adam Gertzbein
Wydawnictwo: Lucrum Games
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 30 minut
Wiek: 8+
Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Lucrum Games. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.
Współpraca reklamowa z Ceneo.pl
Jeśli okładka Chrzań to! wydaje Wam się nieco znajoma i macie wrażenie, że widzieliście już coś podobnego, to macie rację! Chrzań to! to nowa edycja gry Wasabi, która ukazała się w 2008 roku. Gra otrzymała odświeżoną szatę graficzną i udoskonalone zasady, a zachowała swój oryginalny temat i ogólny zarys rozgrywki. Widzicie kolejne podobieństwa? Tak, tak, Dobry Rok oraz Klonowa Dolina, dwie cudowne gry od Lucrum Games i KTBG. Jestem ogromną fanką tych gier i, jak przystało na psychofankę mam je w wersjach deluxe… Dzisiaj opowiem Wam nieco o Chrzań to!, które już w zwykłej edycji retail zachwyciło mnie wykonaniem.
Przegląd elementów i zarys rozgrywki
Chrzań to! to gra zajmująca średniej wielkości opakowanie (identycznych rozmiarów jak wspomniane wyżej Dobry Rok i Klonowa Dolina). Pudełko jest wyjątkowo ciężkie, a po otwarciu wieczka naszym oczom ukaże się ogrom kolorowych elementów. Nie jest to jednak jakaś pstrokacizna, a elegancja w pełnej krasie! Na mnie największe wrażenie zrobiła plansza, która do złudzenia przypomina matę do przygotowywania sushi, a także miseczki. Ach, co to za miseczki! Ciężkie, gładkie, takie, które można spokojnie postawić na stole przy japońskim mistrzu kuchni, a on nie mrugnąłby nawet okiem, że coś jest nie tak! Gra jest fantastycznie wykonana. Grube żetony, śliczne ilustracje potraw, zielone kostki wasabi, małe filiżaneczki z zieloną herbatą. Cudo!
To jedna z ładniej wydanych gier w mojej kolekcji. Co ciekawe, mój egzemplarz to podstawowa wersja gry, którą znajdziecie w sklepach. Na stronie wydawcy można kupić jeszcze grę deluxe, z dedykowanym insertem i dodatkami (sos sojowy, imbir). Ja jestem jednak bardzo zadowolona z wykonania mojej wersji (z kartonowym insertem), więc zostawiam deluxe dla jeszcze większych koneserów. Według mnie cena gry (ok.120 zł) jest naprawdę atrakcyjna za jakość, którą dostajemy.
Czas na krótki zarys rozgrywki. W grze wcielimy się w mistrzów kuchni, których zadaniem będzie przygotowanie zamówień dla głodnych klientów. Będziemy dobierać karty z zamówieniami, a naszym zadaniem będzie ułożenie na planszy odpowiedniego układu z wymienionych na karcie składników. Do wyboru będziemy mieć łatwiejsze i trudniejsza zamówienia, które oczywiście będą się różniły od siebie liczbą możliwych do zdobycia punktów. Dodatkowo dania możemy serwować w pięknym stylu (w kolejności zgodnej z kartą), dzięki czemu dostaniemy do naszych miseczek kostki wasabi, czyli po prostu…punkty. Co ciekawe, wszyscy gracze zwijają rolki na jednej macie. Oznacza to, że cały czas będą wchodzić sobie w drogę (rolkę?). Gra kończy się w momencie zapełnienia całej planszy (plus dodatkowa rudna, w której możemy jeszcze nieco pokombinować z kartami akcji).
Recenzja gry
Karty akcji są esencją Chrzań to!. To dzięki nim możemy przekładać, dokładać, wyrzucać, zamieniać składniki na planszy itd. Karty są wyjątkowo silne i przydaje się dobra znajomość ich działania. Na początku rozgrywki zabawa jest dość spokojna, gracze dokładają składniki i każdy sobie rzepkę skrobię. Po pierwszych rundach zaczyna się jednak robić nieco tłoczno, a niektóre składniki nijak nam nie pasują, więc musimy się ich pozbyć lub dopasować do naszych zamówień. Wtedy zaczyna się prawdziwa logiczna rzeź! Musimy całościowo patrzeć na planszę i szukać okazji do zapunktowania. Gra to typowy abstrakt logiczny, w którym wydzieramy sobie punkty. Nie mamy wprawdzie bezpośredniej negatywnej interakcji. Nie mamy wpływu na zamówienia i kostki wasabi przeciwników, możemy jedynie pokrzyżować ich plany na planszy, dokładając nasze składniki. Zwykle jednak każdy myśli o swoich rolkach i zdobyciu, jak największej liczby punktów.
Chrzań to! jest grą niezbyt długą (pół godziny) i dobrze sprawdzi się jako gra towarzyska na luźne spotkania ze znajomymi. Dzięki prostym zasadom szybko ją wytłumaczymy współgraczom, warto mieć jednak na uwadze, że ktoś, kto zna dobrze karty akcji, na wstępie będzie mieć przewagę nad początkującymi kucharzami. Gra jest pozycją raczej rodzinną, lekką, lecz dającą sporo satysfakcji. Dokładanie składników i kart jest wyjątkowo klimatyczne, jak na pozycję logiczną. Chrzań to! przypomina mi nieco Scrabble, w ślicznym i szybszym wydaniu. Też układamy „krzyżówki” i musimy konfrontować nasze wybory z innymi. Jeśli chodzi o skalowanie, mam trochę inne odczucia przy rozgrywkach w danym gronie. Gra 2-osobowa jest najbardziej taktyczna, przy większych składach mamy nieco więcej zamieszania. Karty akcji jednak działają niezawodnie i bez problemu możemy przygotować sushi. Oczywiście te trudniejsze przepisy wymagają o wiele więcej kombinowania, ale te są bardziej obfite w punkty.
Komu poleciłabym Chrzań to!? Graczom, którzy lubią ładnie wydane gry, przy których można z przyjemnością pokombinować. Graczom familijnym, którzy grają z dziećmi i chcą je nauczyć logicznego myślenia. Wielbicielom sushi i gotowania (przy tej grze zdecydowanie można zrobić się głodnym!). Mnie gra przypadła do gustu (i do smaku) i z dumą zajmie miejsce obok równie ślicznych: Dobrego Roku i Klonowej Doliny.
Podsumowanie
Chrzań to! Gra z dużą ilością wasabi to bardzo ładnie wydana gra logiczna, w której wcielimy się w kucharzy przygotowujących smaczne sushi. Gra jest bardzo przyjemna i wymaga logicznego myślenia oraz ciągłego analizowania sytuacji na planszy i szukania korzystnych okazji. To idealna gra towarzyska i rodzinna, szybka, esencjonalna w rozgrywce. Sprawdzi się zarówno jako gra 2-sobowa, jak i przy większych składach. Polecamy!
Mocne Strony:
- doskonałe wykonanie (miseczki!),
- proste zasady rozgrywki,
- wymaga logicznego myślenia,
- optymalny czas gry,
- ciekawe wykorzystanie kart akcji i możliwość tworzenia combosów.
Słabe Strony:
- !zmaga apetyt. Po pierwszej rozgrywce szukałam natychmiast restauracji serwującej sushi…