Recenzje

Recenzja #718 Small World of Warcraft

Witajcie w jednym z najbardziej rozpoznawalnych uniwersów ze świata gier komputerowych. Oto Azeroth w parze z mechaniką ze znanej i lubianej planszówki – Small World, które tworzy udany związek. Kontroluj różne znane rasy z Warcraft i przejmuj jak najwięcej terenów dzięki unikalnym zdolnościom.


Informacje o grze Small World of Warcraft

Autor gry Small World of Warcraft: Philippe Keyaerts

Wydawnictwo: Rebel

Liczba graczy: 2-5

Czas gry: 40-80 minut

Wiek: 10+


Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od księgarni TaniaKsiazka.pl. Księgarnia nie miała wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.


Recenzja Small World of Warcraft

Być może nie należę do największych fanów uniwersum Warcrafta, ale spędziłem w tym świecie mnóstwo godzin i bardzo go lubię, dlatego też tak bardzo zainteresowałem się grą Small World of Warcraft. W tym standardowej wielkości pudełku znajdziemy całą masę elementów, posortowanych w dobrze przemyślanej wyprasce. Jest ich dość sporo, a na całość składają się tekturowe plansze wysp, mnóstwo tekturowych znaczników i żetonów. Najważniejszymi elementami są jednak kafelki ras i cech, które będą w losowy sposób łączyć się, tworząc unikalne kombinacje. Jeśli znacie uniwersum Warcrafta, to poczujecie się tutaj jak w domu. Całość wykonania uważam za ogromny plus, jednakże spora paleta barw może stwarzać problemy z czytelnością podczas rozgrywek w większym gronie. Kolejnym plusem, ale również niezbędnym elementem są specjalne planszetki ze skrótem zasad i wyjaśnieniem umiejętności ras i cech znajdujących się na żetonach. Bez tego ani rusz podczas pierwszych rozgrywek.

Niekończąca się walka Hordy z Przymierzem w Small World of Warcraft

W wielkim telegraficznym wręcz skrócie rozgrywka w Small World of Warcraft polega na kontrolowaniu terenów przez różne rasy, którymi będziemy władać. W czasie kolejnych tur wejdziemy w posiadanie kolejnych ras, a poprzednie będą odchodzić w niepamięć (chociaż wciąż mogą dla nas punktować). To od nas zależy, kiedy nadejdzie ten moment, gdyż nasze i przeciwników działania będą skutecznie umniejszać liczebność naszych armii. Kluczem jest tutaj również mechanika łączenia w pary specjalnej cechy z umiejętnością danej rasy. Takie oto sprytne rozwiązanie sprawia, że podczas każdej rozgrywki staniemy przed wyborem coraz to nowszych, unikatowych kombinacji. Umiejętne ich wykorzystanie i wybór w odpowiednim momencie jest kluczowym elementem strategii. Niestety pierwsze partie to tak naprawdę tutorial i zapoznawanie się z działaniem kolejnych cech i umiejętności. Aby więc w pełni wykorzystać potencjał Small World of Warcraft, wszyscy gracze powinni poznać wszystkie umiejętności, bo tylko to pozwoli na świadomą rywalizację z innymi graczami.

Bardzo lubianą przeze mnie mechaniką jest wybór samej rasy/cechy. Te znajdują się w kolumnie, a każda para znajdująca się poniżej pierwszej, będzie oznaczała dla nas dodatkowy koszt. Monety, które zostawimy na niewybranych przez nas rasach, zostają tam do momentu, aż któryś z graczy nie zdecyduje się na jej wybór. Oczywiście łatwo się domyślić, że mechanika ta świetnie niweluje nieatrakcyjność niektórych połączeń (rasa – cecha). Zwykle wybór ten nie będzie taki prosty. Rasy i cechy są unikatowe, niektóre z nich przydają się w określonych okolicznościach, a dla niektórych kluczowy jest teren, na którym będziemy się znajdować.

Pojawiają się również Murloki

W trakcie rozgrywki będziemy zajmować kolejne obszary, zarówno puste pola, jak i te, na których znajdują się neutralne jednostki (Murloki). Możemy oczywiście również wejść w posiadanie obszarów kontrolowanych przez jednostki rasy innych graczy. Aby tego dokonać musimy przeznaczyć na to o jedną jednostkę więcej, niż posiada tam nasz przeciwnik. W momencie przejęcia traci on na zawsze jedną jednostkę, a pozostałe wracają pod jego kontrolę. Zajmowanie jak największej liczby terenów wiąże się z ogromnymi benefitami, bo za każdy obszar pod kontrolą naszej aktywnej, jak i wymarłej rasy otrzymamy cenne monety, które są jednocześnie punktami zwycięstwa.

Gry planszowe w bardzo dobrych cenach kupisz w internetowej księgarni TaniaKsiazka.pl

Para doskonała?

Small World of Warcraft to idealne połączenie mechaniki znanej planszówki z uniwersum ze znanej gry komputerowej. Tutaj działa w zasadzie wszystko, a całość tworzy znakomitą mieszankę. Ogromna zmienność podczas kolejnych rozgrywek pozytywnie wpływa na regrywalność. Decyzji do podjęcia w trakcie naszych tur jest sporo, choć mechanizm działania gry jest niezwykle prosty i intuicyjny. Najważniejsze jest jednak dokładne poznanie wszystkich cech i umiejętności ras, bo tylko to pozwoli w pełni cieszyć się grą. Tury graczy będą wtedy dynamiczne, a walka o kolejne tereny nabierze nowego wymiaru. Pierwsze rozgrywki to tak naprawdę nieświadome błądzenie we mgle. Największym zarzutem do Small World of Warcraft jest jednak jej czytelność. Przy większej liczbie graczy, mimo że rozgrywka staje się jeszcze ciekawsza, to niestety ciężko o czytelność. Z niewielkiej odległości od stołu feeria barw wszystkich elementów sprawia, że ciężko o rozpoznanie terenu i podjęcie kolejnych decyzji. Dlatego też najlepiej grało mi się w gronie trzech graczy.

Czy Small World może być jeszcze lepszy?

Small World of Warcraft to bardzo dobra propozycja nie tylko dla fanów uniwersum Warcrafta. Odnajdą się tutaj średnio-zaawansowani, jak i bardziej familijni gracze. Podstawowe reguły wyjaśnia bardzo dobrze napisana instrukcja, przez co próg wejścia jest dość niski. Fani podstawowego Small Worlda znajdą tutaj pewne zmiany uatrakcyjniające rozgrywkę, co powinno również zachęcić do zakupu. Mi Small World of Warcraft spodobał się bardziej aniżeli pierwowzór, nie tylko ze względu na kilka zmian, ale również zważywszy na tematykę gry.

Ciekawym nawiązaniem do Warcrafta jest również odwieczny konflikt Hordy z Przymierzem i mechanika z tym związana. Również pojawiające się w grze artefakty potrafią mocno namieszać w rozgrywce. Moim zdaniem to najlepsza na rynku wersja Small Worlda i tylko ta zostaje z nami w kolekcji. Uwielbiam wcielać się i porzucać kolejne rasy oraz wykorzystywać unikalne połączenia ras z cechami. To tytuł godny polecenia ze względu na mechanikę, zawartość pudełka, wykonanie gry i uniwersum Warcrafta.


Mocne Strony:

  • uniwersum Warcrafta pasuje idealnie do mechaniki Small Worlda,
  • ogromna różnorodność, pozytywnie wpływa na regrywalność,
  • sporo decyzji do podjęcia w trakcie rozgrywki,
  • gra ani przez chwilę nie staje się monotonna ze względu na zmiany ras,
  • świetne wykonanie i wypraska ułatwiająca przygotowanie rozgrywki.

Słabe Strony:

  • potrzeba kilku partii, by czerpać pełną radość z rozgrywki,
  • przy większej liczbie graczy, czytelność gry drastycznie spada.

Przydatne linki:

Small World of Warcraft w bardzo dobrej cenie kupisz tutaj


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.


Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *