Recenzja #692 Palec Boży: Kataklizm
Kataklizm to rozszerzenie do gry Palec Boży, które wprowadza jeszcze więcej przezabawnych mechanik. Zatem jeżeli lubicie przygody w Archipelagu Pępka Świata, ten dodatek może się wam spodobać
Informacje o grze
Autor gry Palec Boży: Kataklizm: Jan Truchanowicz, Łukasz Włodarczyk
Wydawnictwo: Fox Games
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: ok. 40 minut
Wiek: 8+
Tej gry nie otrzymałem od wydawcy w celach reklamowych i pochodzi ona z własnej kolekcji.
Współpraca reklamowa z Ceneo.pl
Kataklizm to pierwsze rozszerzenie do gry Palec Boży, które znacząco urozmaica rozgrywkę. Dodatek ten zmieni część naszych proroków w mistyków, umożliwi grę w pięć osób, a także zaoferuje dodatkową fazę KATAKLIZMÓW. Gradobicie, pioruny, susza, szarańcza, to tylko część z klęsk, które jeden z graczy ześle na mapę archipelagu pępka świata.
Przegląd elementów dodatku Kataklizm
Wewnątrz dodatku Kataklizm znaleźć możemy dwustronną kartę boga oraz komplet czerwonych żetonów. Od teraz możliwa jest gra w pięć osób. Do kompletu dodano także karty mistyków, dzięki którym część naszych proroków awansuje na wyższy poziom. W rezultacie będą oni mieć dodatkowe zdolności, które wykorzystane w odpowiedni sposób, przybliżą nas do zwycięstwa. Co więcej, w pudełku znajdziemy również nowe karty praw, a przede wszystkim także karty kataklizmów. Te ostatnie wprowadzają nową mechanikę do podstawowej wersji gry. Oczywiście nie umyka naszej uwadze także obecność skoczni, którą wprowadza jedno z praw gry.
Zarys Rozgrywki
Wraz z rozszerzeniem Kataklizm, rozgrywka w Palec Boży mocno się nie zmienia. Do partii może dołączyć piąty gracz, nazywany ruchomym. Może on wybrać, z której chmury będzie od teraz korzystać. Naturalnie faza głosowania, a także faza misji przebiegają bez zmian. Dodatek umożliwia wprowadzenie fazy kataklizmu przed końcową fazą nawracania. Bezapelacyjnie klęski żywiołowe potrafią zmienić kompletnie oblicze całej rozgrywki.
Recenzja dodatku Kataklizm
Dodatek Kataklizm znacząco zwiększa regrywalność podstawki. Po pierwsze – do naszej grupy możemy dołączyć kolejnego gracza. W efekcie ten towarzyski tytuł będzie jeszcze bardziej towarzyski. Po drugie – mamy kolejnego boga, jeszcze więcej praw, a także kataklizmy, które wstrząsną, jeżeli nie stołem, to planszą na pewno. Po trzecie – mistycy dają dodatkowe umiejętności i zastępują część proroków. W moim przekonaniu tych rozwiązań brakło w wersji podstawowej.
Cała rozgrywka przebiega względnie szybko, a każdy będzie stale zaangażowany w obecną partię. Zdecydowanie Palec Boży to bardzo dynamiczna gra, przy której można się po prostu odprężyć. Co więcej, Kataklizm nie sprawi, że setup będzie trwał dłużej, a próg wejścia będzie nagle niebywale wysoki.
Bezsprzecznie ogromny plus za to, że zawartość dodatku pomieści się z grą podstawową. Z drugiej strony, jakże miałby się nie mieścić, biorąc pod uwagę rozmiary tego długiego jak jamnik pudełka. Jednakże nie wszystko uznać mogę za pracę niemalże idealną. Pewne elementy pozostawiają sobie trochę do życzenia. Mianowicie chodzi tu o niektóre karty, których opis potrafi nie być dość dobrze doprecyzowany. Ponadto są także umiejętności wyżej wspomnianych mistyków. Bowiem bywały sytuacje, w których poszczególne umiejętności były kompletnie do niczego. A skoro już jesteśmy przy grzechach projektantów, skocznia do pionków mogła być zdecydowanie lepiej dopracowana. Poza tym, nie dostrzegam tu jakichś większych wpadek.
Podsumowanie dodatku Kataklizm
Na koniec można stwierdzić jasno, jeżeli tak jak ja, kochacie Palec Boży, Kataklizm jest obowiązkowym rozszerzeniem, które urozmaici rozgrywkę. Warto również wspomnieć, że wydawnictwo Fox Games wkrótce udostępni do dyspozycji Graczy kolejny dodatek pt. Kwiat Wiśni. Co za tym idzie, otworzy to możliwość gry w sześć osób! Podobnie, jak Kataklizm, najnowszy projekt będzie mieć dodatkowych bogów oraz nowe drewniane krążki. Jednakże to nie wszystko, ponieważ według zapowiedzi, wewnątrz najnowszej produkcji ma być także tryb drużynowy oraz kooperacyjny. Zatem obydwa dodatki w pewnym sensie są od siebie zależne. Podsumowując, Kataklizm nie jest pozbawiony wad, ale nie ma to aż tak dużego znaczenia w tej lekkiej towarzyskiej grze planszowej. Ostatecznie i tak zostają one przyćmione pozytywnymi aspektami, które wprowadzają dodatkowe warianty do wspólnej zabawy.
Mocne Strony:
- więcej asymetryczności,
- więcej regrywalności,
- możliwość gry w piątkę,
- dodatkowa dwustronna karta bogów,
- zwiększona pula praw,
- mistycy,
- dodatkowa faza kataklizmów.
Słabe Strony:
- Niektóre opisy kart mogły być lepiej opisane,
- umiejętności mistyków nie są dobrze wyważone,
- skocznia powinna zostać zaprojektowana z dużo większą starannością.
Przydatne linki:
Profil gry w serwisie Board Game Geek