Recenzje

Recenzja #41 Zgliszcza – Pakiet Stanowy 01

Recenzja 41

51 Stan: Master Set – Zgliszcza to pierwszy pakiet stanowy, czyli dodatek do podstawowej wersji gry. Dodaje on 50 nowych kart i zupełnie nową mechanikę polegającą na tworzeniu własnego stanu wśród ruin i dociągu kart z pośród odrzuconych przez innych graczy.

Informacje o grze

Autor gry: Ignacy Trzewiczek

Ilustracje: Grupa ilustratorów

Wydawnictwo: Portal Games

Liczba graczy: 1-4

Czas gry: 60-90 minut

Wiek: 14+

Ranking BGG: Ogólny – 255, (tematyczna – 45, strategiczna 131)

Mechaniki w grze: Card Drafting, Hand Management, Variable Phase Order, Worker Placement

 Kliknij i zobacz oferty najtańszych sklepów

Zarys fabularny/krótki opis z pudełka

Cień dawnej świetności spowija całe miasta Stanów Zjednoczonych. Po horyzont rozciągają się ruiny budynków dawnej cywilizacji. Większość uważa, że wypełnione są tylko kurzem i niebezpieczeństwem. Jednak te spowite radiacją ziemie przemierzają jednostki, które potrafią wycisnąć z nich wiele dobrego. Ten stary magazyn pokryty mchem? Po kilku godzinach doświadczony zbieracz uczyni z niego bezpieczne schronienie z odrobiną żarcia, ciepłych koców i kilku innych cennych rzeczy do przehandlowania. Myślisz, że uda ci się nauczyć od tych szperaczy paru sztuczek i doprowadzić twoją Frakcję do zwycięstwa?

Zgliszcza (1)

Wykonanie/elementy gry

Zgliszcza, czyli pierwszy pakiet stanowy dostajemy w małym pudełeczku, w którym znajdziemy 50 kart. Cieszy fakt, że pudełeczko jest małe i nie będzie zajmować dużo miejsca w naszej kolekcji, a co najważniejsze mieści się w pudełku podstawowej wersji gry, nawet nie musimy pozbywać się klimatycznej tekturowej wkładki.

Zgliszcza (2)

Dodatek zawiera krótką, dwustronną instrukcję, na której znajdziemy wyjaśnienie nowych mechanik. Są one wytłumaczone bardzo dobrze i już po pierwszym jej przeczytaniu, nie mamy wątpliwości jak zastosować nowe zasady w praktyce.

Tak jak wcześniej wspominałem, w pudełku znajdziemy 50 kart, które graficznie nie odbiegają od podstawowej wersji gry, a grafiki na kartach nadal stoją na bardzo wysokim poziomie. Spośród wszystkich kart rozszerzenia Zgliszcza, znajdziemy 6 nowych kart połączeń, które będą stanowiły nowe miejsce w które wyślemy naszych ludzi, by uzyskać pewne profity. Oczywiście nowe karty połączeń są również mocno powiązane z mechaniką dodatku.

Zgliszcza (5)

Rozgrywka

Nie będę tutaj wyjaśniał zasad podstawowej wersji gry, gdyż pojawiły się one w mojej recenzji 51 Stanu: Master Set – kliknij by przejść. Omówię tylko zmiany jakie zachodzą względem pierwotnych zasad. W dodatku pojawia się nowa definicja – osobisty stos kart odrzuconych. Oznacza to, że teraz każdy z graczy w sytuacji, w której będzie zmuszony odrzucić karty (np. podczas plądrowania, czy przebudowy lokacji), będzie je odrzucał na swój osobisty odkryty stos kart odrzuconych. Również w fazie draftu, karty które mielibyśmy odrzucić, trafiają na osobisty stos kart odrzuconych osoby, która posiada znacznik pierwszego gracza. Ikony typu kart, będą teraz pełniły dodatkową rolę, ale o tym za chwilę.

Z sześciu nowych kart połączeń w kolorze żółtym, stworzymy nowy dodatkowy stos dostępny dla wszystkich graczy. Działa na tej samej zasadzie jak karty połączeń z podstawowej wersji gry (aby pobrać kartę połączeń, należy wysłać dwóch ludzi celem uzyskania tej karty). Pozostałe karty z dodatku Zgliszcza wtasowywujemy do podstawowej talii 51 Stanu: Master Set. Musimy również pamiętać o tym, by zachować dodatkowe miejsce na stole na osobisty stos kart odrzuconych.

Zgliszcza (6)

Na kartach znajdziemy nową ikonę, która oznacza osobisty stos kart odrzuconych innego dowolnego wybranego przez nas gracza. Może się ona pojawić w polu łupów, produkcji, bonusu za zbudowanie, umowy czy też na tekście karty. Oznacza to, że pobieramy taką kartę na naszą rękę i od teraz należy ona do nas. Może mieć również inne znaczenie, które powoduje, że podczas wykonywania tej akcji wskażemy kartę na stosie kart odrzuconych wybranego gracza, następnie wskażemy ikonę typu karty i otrzymamy pasujący do tej ikony zasób (wyjątkiem jest ikona Statuy Wolności, która nie ma przypisanego do siebie surowca).

Zgliszcza (11)

Drugą ciekawą mechaniką, która otrzymujemy wraz z dodatkiem jest pozyskiwanie nowych ruin. Niektóre karty z dodatku posiadają akcję, która pozwoli nam na otrzymywanie nowych ruin, znajdziemy także taką kartę, która będzie dla nas produkowała ruiny. Zapytacie co to właściwe oznacza? Otóż za każdym razem, gdy mamy otrzymać wcześniej wspomniane ruiny, to pobieramy górną kartę z talii kart i układamy ją w dowolnym miejscu (tak jak pozostałe budowane lokacje) przy swojej planszy frakcji stroną zakrytą (możemy wcześniej podejrzeć co się pod nią znajduje). W ten oto sposób będziemy tworzyli nasz nowy stan wśród ruin.

Zgliszcza (12)

Dodatek ten posiada wiele kart, mocno powiązanych właśnie z ruinami. Między innymi będziemy punktowali za coraz to większą ilość ruin w naszym stanie, jak i będziemy mogli je odbudować i znowu cieszyć się działaniem takiej karty.

Zgliszcza (7)

Podsumowanie

Dodatek Zgliszcza inspirowany jest na starym dodatku do pierwszej edycji gry „Ruiny” wydanym w 2012 roku. Zgliszcza to odświeżona wersja dopasowana do Nowej Edycji gry. W dodatku, którego cena jest bardzo przystępna, otrzymujemy 50 kart. Są one wykonane i ilustrowane równie dobrze co karty z podstawki. Karty te wprowadzają zupełnie nowe mechaniki oraz sposoby zdobywania punktów. Dzięki mechanice odzyskiwania kart z osobistego stosu kart odrzuconych gra nabiera jeszcze większej głębi strategicznej. Teraz w odpowiednim momencie możemy skorzystać z kart, które zostały odrzucone przez naszych rywali. Musimy jednak sami uważać co odrzucamy, gdyż nasi konkurenci nie śpią i tylko czekają na nasze karty. Mechanika ta sprawia, że pojawia się dodatkowy element kombinowania, co dostarcza jeszcze większej frajdy podczas gry i znacząco zwiększa regrywalność.

Zgliszcza (8)

Grafiki na kartach są klimatyczne i oddają ducha budowania naszego stanu wśród ruin. Tak więc ruiny nabierają teraz nowego znaczenia w rozgrywce. Będziemy mogli nie tylko je odbudowywać, ale również pozyskiwać i punktować za nie. Jest to nowy i bardzo ciekawy element strategiczny. 51 Stan Master Set, to bardzo dobra gra, a dodatek ten sprawia, że jest ona jeszcze ciekawsza i jeszcze chętniej mamy ochotę zdjąć z pułki akurat tę pozycję.

Oczywiście wtasowanie to podstawowej talii nowych kart powoduje nieco rozszerzenie całej talii, co wpływa na to, że ciężko odnaleźć upragnioną kartę, ale twórcy zastosowali sprytny zabieg i dodali 3 bardzo ważne karty, które pojawiły się już podstawce. Mowa tutaj o karcie szkoła, która produkuje nam ludzi, tak niezbędnych w przypadku korzystania z kart połączeń, których teraz są 3 stosy. Dodatkowo zawsze możemy podebrać upragnione karty naszym oponentom z odrzuconych przez nich kart. W dodatku pojawia się również nowa forma negatywnej interakcji. Będziemy mogli podkradać Ruiny innych graczy, celem dołączenia do naszego stanu lub je po prostu niszczyć.

Zgliszcza (9)

Dzięki nowej talii kart połączeń, mamy większy wybór, po co aktualnie wyślemy naszych ludzi i uwierzcie mi, decyzje nie są już takie proste. Dzięki temu, że mamy 3 takie talie i wszystkie są aktywne w trakcie gry, w przypadku rozgrywki trzyosobowej żaden z graczy nie będzie stratny w konkretnej turze. Jeśli chodzi o skalowalność, to uważam, że teraz przyjemniej gra się w 3 osobowym składzie, gdyż nie tylko wpływa na to aspekt, o którym wspomniałem przed chwilą, ale sama mechaniką pobierania kart z osobistych stosów kart odrzuconych powoduje, że dzięki większej liczbie grających mamy zdecydowanie dużo większą możliwość wyboru i kombinowania. Podsumowując Zgliszcza to dodatek, który idealnie sprawdza się w swojej roli. Rozszerza podstawową wersję gry o dodatkowe mechaniki, strategie i możliwości punktowania, a co najważniejsze jeszcze bardziej podnosi regrywalność gry. Jest to pozycja obowiązkowa dla fanów podstawki. Z czystym sumieniem polecam.

Zgliszcza (10)


Zalety

  • jeszcze większa regrywalność,
  • grafiki wciąż na wysokim poziomie,
  • proste i czytelne zmiany w zasadach,
  • jeszcze większa głębia strategii,
  • nowe drogi do zwycięstwa,
  • przystępna cena,

Wady

  • brak

Przydatne linki:

Kliknij i znajdź najtańszą ofertę

*Otwierając okienka kolejnych sklepów na Ceneo sprawiasz, że otrzymujemy drobną bonifikatę, z której utrzymujemy serwer i domenę. Nic cię to nie kosztuje, a dokładasz małą cegiełkę w rozwoju serwisu, który jest całkowicie wolny od reklam.

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za przekazanie gry do recenzji

Portal

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *