Recenzje

Recenzja #35 Ticket to Ride 10th Anniversary/Ticket to Ride: USA

Recenzja Ticket 10th Edition

W dzisiejszej recenzji chciałbym wam opisać perłę w mojej kolekcji gier z serii Ticket to Ride, czyli wersję powstałą z okazji 10-lecia. Jest to wydanie „deluxe” pierwszej odsłony cyklu, dlatego też czytając ten artykuł dowiecie się również co sądzę o podstawowej odsłonie tej gry.

Informacje o grze

Autor gry: Alan R. Moon

Ilustracje: Julien Delval, Cyrille Daujean

Wydawnictwo: Days of Wonder

Liczba graczy: 2-5

Czas gry: 30-60 minut

Ranking BGG: N/A

Wiek: 8+

Mechaniki w grze: Card Drafting, Hand Management, Route/Network Building, Set Collection

Wstęp

W 2014 roku, z okazji 10 rocznicy wydania pierwszej gry z serii Ticket to Ride, wydawnictwo Days of Wonder postanowiło wydać jej specjalną edycję. Oczywiście o jej wyjątkowości stanowi głównie sposób wydania, który bez dwóch zdań jest bajeczny. Już podstawowe gry tego producenta stoją na znakomitym poziomie i przyciągają graczy swoim wyglądem.

Ticket to Ride 10th Anniversary

Zatem tutaj powinniśmy spodziewać się efektu „Wow”. Dokładnie te słowa padły z moich ust, kiedy po raz pierwszy otworzyłem to duże pudełko.

Wykonanie/elementy gry

O tym, że nie mamy do czynienia ze zwykłym przedstawicielem serii, mówi nam już samo opakowanie. Pudło jest większe od standardowej wielkości pozostałych pozycji. Na okładce przywita nas bardzo ładna grafika, a boki zaprezentują nazwę gry w czterech różnych językach. Po otworzeniu najpierw zobaczymy instrukcję, również w większym formacie. Zawiera ona spis elementów oraz zasady gry spisane w kilku językach, w tym polskim. Nie musimy się więc martwić, że wizerunek całości popsuje nam czarno-biały wydruk w naszym rodzimym języku.

W instrukcji doszukać możemy się jednak jednego braku. Opisuje ona bowiem zasady podstawowej wersji gry Ticket to Ride:USA, a w pudełku otrzymujemy również karty biletów pochodzące z dodatku USA 1910, który wprowadza także inne warianty rozgrywki. Oczywiście z łatwością znajdziemy brakujące reguły w internecie, jednak jest to niewielkie niedopatrzenie twórców. Niedawno odkryłem, że wydawca postarał się rozwiązać ten problem. Po założeniu konta i zarejestrowaniu swojego egzemplarza gry, dodatkowa instrukcja mogła zostać do nas wysłana. Mogła, ponieważ na stronie Days of Wonder widnieje wiadomość mówiąca, iż nakład dodatkowej instrukcji się wyczerpał. Niestety sam przeoczyłem tę możliwość, a do tej pory nie udało mi się ustalić czy nastąpi dodruk tego brakującego elementu.

Ticket to Ride 10th Edition (21)

Następnie nasz wzrok przykuje pięknie ilustrowana plansza, która także została powiększona. Przedstawia ona mapę Ameryki Północnej, z zaznaczonymi miastami Stanów Zjednoczonych i Kanady. Są one połączone trasami, z nieco powiększonymi miejscami na wagoniki. Całość otacza tor punktacji, jak to ma miejsce w każdej grze z tej serii. Ticket to Ride 10th Edition (4)

Po wyjęciu planszy dostrzegamy wypraskę, w której każdy element ma przypisane dla siebie miejsce, a w niej pięć ślicznych metalowych pudełek. Każde z nich skrywa to co najpiękniejsze w tej grze, czyli plastikowe wagoniki.

One również nieco urosły, ale co ważniejsze są teraz unikalne dla każdego z pięciu kolorów i zdecydowanie bardziej szczegółowe. Tym razem możemy tworzyć sieć połączeń, aby sprawniej przemieszczać się po Ameryce z naszym objazdowym cyrkiem lub rozwozić węgiel między wschodnim a zachodnim wybrzeżem. Zapewne większe wrażenie robią wagoniki w kolorach czerwonym, czarnym i żółtym/brązowym, jednak ja w podobnym stopniu doceniam repliki klasycznych wagonów pasażerskich.

W pudełku znajdziemy też elegancko ilustrowane karty wagonów oraz karty biletów, z zaznaczonym ich pochodzeniem (wersja klasyczna/dodatek).

Ostatni element to znaczniki punktacji, które tym razem przybrały niestandardowy kształt, pasujący do pól toru punktacji.

Jak sami widzicie zawartość pudełka prezentuje się znakomicie. Z tego też powodu jest to prawdziwy rarytas dla fana serii. Oczywiście za ekskluzywne wydanie musieliśmy zapłacić więcej niż za standardowe gry Ticket to Ride. Jednak cena ok. 300 zł za jaką można było ją zakupić wydaje się adekwatna do zawartości. Ticket to Ride 10th Edition (7)

 

Zasady Gry

Reguły gry są tożsame z zasadami podstawowej wersji Ticket to Ride (USA) oraz dodatku do niej czyli USA 1910. Z tego też powodu w naszej kolekcji nie znajduje się ta podstawowa wersja „pociągów”. W porównaniu do Wsiąść do Pociągu: Europa różnic jest kilka. Pełniejsze omówienie zasad odnajdziecie właśnie w artykule o tej części serii, teraz skupię się jedynie na różnicach.

Ticket to Ride 10th Edition (10)

Pierwszą z nich jest brak innych rodzajów połączeń, niż trasy zwykłe. Na planszy nie doszukamy się promów czy tuneli. W talii kart biletów nie natrafimy także na trasy długie i krótkie. Bez względu na liczbę punktów wszystkie trasy stanowią jednolitą talię dostępną dla wszystkich graczy. Przed rozpoczęciem rozgrywki otrzymujemy 3 takie karty i musimy wybrać przynajmniej 2 z nich. Dobieranie biletów w trakcie gry odbywa się na takich samych zasadach, jak w wersji europejskiej. Ostatnią różnicą jest brak możliwości wybudowania dworca.

Ticket to Ride 10th Edition (8)

Dodatek do mapy USA wprowadza do gry nowe karty biletów oraz 3 warianty rozgrywki. Pierwszym jest wariant 1910, wykorzystujący jedynie nowe karty oraz dający bonus na koniec gry za największą liczbę zrealizowanych biletów. Drugi to Mega Gra, w którym do rozgrywki wchodzą zarówno nowe jak i stare karty połączeń. Na koniec gry otrzymujemy bonus za największą liczbę spełnionych kart biletów jak i najdłuższy nieprzerwany ciąg wagoników. W tym wariancie zmienia się nieco przygotowanie gry, gdyż wybieramy 3 z 5 otrzymanych biletów, a także akcja dobierania kart celu ponieważ musimy pozostawić jedynie 1 z 4 kart. Ostatnią opcją są Duże Miasta, w których wykorzystujemy jedynie karty biletów prowadzące nas do tytułowych dużych miast. Na początku gry wybieramy 2 z 4 otrzymanych kart, natomiast podczas rozgrywki 1 z 4.

Rozgrywka i wrażenia

Jest to pierwowzór innych gier z tej serii, co widać zdecydowanie już po przeczytaniu instrukcji. Nie ma tu żadnych urozmaiceń, wszystko jest bardzo proste. Nie oznacza to jednak, że jest to najsłabsza z podstawowych wersji gry. Dużą rolę, jak zwykle, odgrywa w tym konfiguracja mapy. Dzięki niej w wariancie 3 i 5 osobowym na planszy czuć spory ścisk. W trakcie gry w 2 i 4 osoby jest nieco luźniej, jednak moim zdaniem ciaśniej niż na mapie Europy.

Ticket to Ride 10th Edition (9)Wyraźnie zaznacza się podział na długie połączenia między miastami na północnych i południowych krańcach mapy oraz liczniejsze krótkie połączenia w centrum. Dzięki temu gracze stają przed dylematem, czy wybrać nieco prostszą drogę przez środek mapy, odwiedzając większą liczbę miast, czy jechać objazdem i zdobyć większą liczbę punktów za połączenia między miastami. Oczywiście ryzykując, że ktoś nas ubiegnie i cały plan będzie nadawał się już tylko do kosza.Ticket to Ride 10th Edition (12)

W podstawowej wersji mocno niesprawiedliwe wydaje mi się dobieranie kart biletów. Po pierwsze możemy odrzucić tylko jeden z nich na początku, a po drugie wybierając jedynie z 3 musimy mieć jednak szczęście, aby trafić na wysoko punktowany bilet. Właśnie ten aspekt potrafi mnie mocno frustrować, dlatego też naprawdę doceniam rozwiązanie z podziałem tras na długie i krótkie jakie wprowadzono we Wsiąść do Pociągu: Europa. Tutaj trafiając bilety za 20-24 punkty zyskujemy sporą przewagę. Wraz z dodatkiem ten minus nieco się zmniejsza, gdyż wybieramy z większej puli biletów. Ticket to Ride 10th Edition (17)

Moim zdaniem brak promów czy tuneli w żadnym stopniu nie spłyca gry. Są to fajne rozwiązania, które zostały wprowadzone w dalszych częściach serii, jednak ich brak nie wpływa negatywnie na odbiór tej pozycji. Brak dworców powoduje natomiast dużo więcej emocji w trakcie gry. Ciekawą możliwością jest również rozegranie wariantu Dużych Miast. Jest to 7 aglomeracji, które od początku są znane wszystkim graczom. Dzięki temu nawet bez dobierania nowych kart biletów możemy rozpocząć wyścig o zapewnienie sobie dostępu właśnie do nich, a następnie łączenie ich z mniejszymi ośrodkami wskazanymi na kartach. W moim planszówkowym gronie ten wariant cieszy się tą samą sympatią co Mega Gra.

Ticket to Ride 10th Edition (23)

Jakie są zatem odczucia podczas rozgrywki? Muszę przyznać, że z reguły przy stole panuje napięta atmosfera. Często zdarzają się sytuacje konfliktowe i konieczność zmiany planów przez spóźnionych graczy. Gra skaluje się całkiem nieźle i nawet dwuosobowe potyczki mogą być zacięte. Jest to jednak mocno losowe i zależne od dobranych kart. W liczniejszym gronie raczej nie uda nam się zagrać partii, w której każdy zbuduje swoje połączenia spokojnie według planu. Dodatkowo w edycji z okazji 10-lecia, będziemy mogli cieszyć się naprawdę efektownym widokiem, który będzie coraz lepszy, wraz z rozwojem partii. Wizualnie gra robi świetne wrażenie.

Podsumowanie

Wsiąść do Pociągu: USA jest pierwowzorem serii, który pomimo ewolucji koncepcji gry nie stracił znacząco na znaczeniu. Nadal ma wielu fanów i to jak najbardziej słusznie. Gra jest emocjonująca i mocno rywalizacyjna. Jest także nieco bardziej losowa i niesprawiedliwa, jednak jeśli komuś to nie przeszkadza, to gra potrafi się odwdzięczyć. Na pewno lepiej sprawdzi się u graczy którzy lubią rywalizację, niekiedy dość ostrą (przynajmniej w naszym gronie zdarza się usłyszeć niecenzuralne zwroty) i większy poziom interakcji. Szczególnie z dodatkiem gra nabiera rumieńców. Ticket to Ride: 10th Anniversary Edition to nie tylko pięknie wykonana gra, która powinno zrobić wrażenie na każdym graczu, ale również ozdoba naszej kolekcji.


Zalety

  • Proste zasady.
  • Dynamiczna rozgrywka.
  • Krótki czas oczekiwania na swój ruch.
  • Przepiękne wykonanie.
  • Łatwa do wytłumaczenia.
  • Bardzo dobra do wprowadzenia nowych graczy.
  • Prosta, jednak wymagająca myślenia.
  • Wprowadza większą dawkę rywalizacji.

Wady

  • Może się okazać zbyt prosta dla bardziej zaawansowanych graczy.
  • Nieco większy poziom losowości, niż w innych grach z tej serii.
  • Ponieważ wagoniki są większe, nie mieszczą się na normalnych planszach gry.

Przydatne linki:

Profil gry w serwisie Board Game Geek

2 thoughts on “Recenzja #35 Ticket to Ride 10th Anniversary/Ticket to Ride: USA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *