Recenzja #1001 Łąka: Księga Wypraw
Łąka to jedna z naszych ulubionych gier planszowych o przyrodzie. Wspaniale ilustrowane karty i przyjemna, relaksująca rozgrywka sprawiają, że jest to idealna pozycja familijna. W tej recenzji zaprezentujemy Wam najnowszy dodatek do tej fantastycznej gry, czyli Łąka: Księga Wypraw. Przeżyj niesamowitą przygodę i odwiedź nowe miejsca, podziwiając piękno natury!
Informacje o grze Łąka: Księga Wypraw
Autor gry Łąka: Księga wypraw: Klemens Kalicki
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 60-90 minut
Wiek: 10+
Gry została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Rebel. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.
Współpraca reklamowa z Ceneo.pl
Łąka to moim zdaniem jedna z najlepszych gier polskiego autorstwa, z ciekawą mechaniką i prostymi zasadami, które jednocześnie pozwalają nieco pokombinować. Do tego oszałamiające ilustracje stworzone przez Karolinę Kijak! Każda rozgrywka to uczta dla oczu i duszy – żadna gra nie działa na mnie tak relaksująco, jak ta. Chociaż podczas rozgrywki rywalizujemy o zwycięstwo i staramy się, aby to nasze karty przyniosły jak najwięcej punktów, zabawa jest wyjątkowo przyjemna. Z chęcią dołożyłam do mojej Łąki dodatek Z biegiem strumienia i z ogromną niecierpliwością czekałam na Księgę Wypraw. Czy dodatek okazał się niezbędny do rozgrywki i wystarczająco wpływa na podstawową grę, aby dołączyć go do kolekcji?
Nowe przygody na Łące
Otwierając pudełko gry Łąka: Księga wypraw przeżyłam spory szok… Dawno nie widziałam tak „bogatego” dodatku do gry. Liczba różnokolorowych żetonów i kart była wprost oszałamiająca. Do tego różne niecodziennie elementy i nakładki na magnes, składane pudełeczka i gruba księga-kołonotatnik. Wypchnięcie wszystkich elementów, podzielenie kart i przyporządkowanie ich do odpowiednich pudełeczek zajęło mi naprawdę sporo czasu… Wszystkie elementy gry wykonano z należytą starannością. Żetony idealnie pasują w swoje miejsca, a karty są przepiękne i można podziwiać je godzinami… Również instrukcja do gry jest dobrze przygotowana i dokładnie omawia każdy wariant rozgrywki. A tych mamy w grze aż…6. Każdy to oddzielna wyprawa z własnymi zasadami. Możemy grać w nie po kolei (w trybie wędrówki) lub możemy zagrać w dowolnej kolejności według uznania.
Najważniejszym elementem gry jest oczywiście Księga wypraw. Są to właściwie osobne plansze do gry, które możemy wygodnie przechowywać w formie notesu. W zależności od liczby graczy będziemy podłączać do nich żetony wcięć. Gra jest bardzo sprytnie przemyślana, gdyż każda plansza zapewnia nam zupełnie nowe przygody. Gra świetnie rozwija podstawową rozgrywkę i wnosi ją na inny poziom. Musimy więcej kombinować oraz mamy dodatkowe elementy, o których musimy pamiętać, aby wygrać i zdobyć dodatkowe „gwiazdki” do wpisania w arkuszu. To nadal jest przyjemna, rodzinna Łąka, ale wymagająca nieco więcej zaangażowania i myślenia. Każda wyprawa to osobna gra, w którą można zagrać niezależnie od siebie. Sprawia, to, że tak naprawdę to 6 w 1, czyli turbo dodatek, który jest po prostu MUST HAVE dla każdego miłośnika tej pięknej gry. A co spotka nas na kolejnych wyprawach?
Czasem słońce, czasem deszcz…
Wyprawa 1. Początek. Rozpoczynamy naszą wędrówkę, lecz tym razem musimy zwrócić uwagę również na pogodę. Punkty otrzymamy nie tylko na karty łąki, ale również za karty pogody. Czasem będzie to piękne słońce, a innym razem deszczowe chmury… Zdobyte karty pogody będziemy umieszczać pod kartami krajobrazu. Oprócz punktów takie karty mogą zapewnić nam dodatkowe akcje, takie jak na przykład zagranie kolejnej karty z ręki, dobranie żetonu drogi, czy zyskanie dodatkowego symbolu zwierzęcia na swojej łące. W Księdze Wypraw możemy również realizować cele i otrzymać za nie specjalne premie. Bardzo spodobały mi się rozgrywki z pogodą, dodaje to grze naturalności i klimatu. W końcu podczas każdego spaceru pogoda ma duże znaczenie, prawda? Karty pogody posiadają wartościowe akcje, wiec zdecydowanie warto dołączać je do swojej łąki.
Wyprawa 2. Mostki. Tym razem wyruszamy na wędrówkę po podmokłych terenach, gdzie będziemy mogli spotkać najprzeróżniejsze gatunki roślin i zwierząt. Spacer po taki terenie wcale nie jest łatwy, ale na szczęście mamy do dyspozycji mostki! W tym wariancie gry, obszar łąki gracza zostanie przedzielony… planszą strumienia. Żeby zrealizować cele, symbole będą musiały znajdować po obu jego stronach. Podczas rozgrywki w Mostki musimy zwrócić więc uwagę na zrównoważony rozwój obu brzegów. W Księdze wypraw będziemy natomiast mogli zrealizować nasze cele i oczywiście otrzymać za nie dodatkowe premie. Spodobało mi się podzielenie łąki, gdyż teraz każdą dokładaną kartę trzeba dokładnie przemyśleć. Lepiej położyć ją po prawej, czy po lewej stronie? W tym wariancie musimy postarać się zaplanować nasze ruchy, aby mieć szanse na zrealizowanie celów.
Wyprawa 3. Wiatraki. Tym razem zatrzymamy się w przepięknej dolinie tulipanów. Poczujemy tu nieco bardziej wiosenny klimat i będziemy mogli podziwiać kolorowe kwiaty… Oprócz nich zwiedzimy urocze wiatraki, które oczywiście zapewnią nam dodatkowe punkty. Dodatkowo w tym wariancie wykorzystamy specjalne żetony ścieżek. Będziemy nad nimi układać karty podłoży (od lewej do prawej). Za każdym razem, kiedy gracz zagra kartę z symbolem pasującym do ścieżki, otrzymuje możliwość przesunięcia po niej swojego pionka. Co więcej, przekręca również tarczę wiatraka w swoim kolorze o 1 pozycję do przodu. Na każdym żetonie śmig znajdziemy specjalną akcję, która pozwoli nam dobrać dodatkowy bonus. Układanie kart na ścieżkach wymaga logicznego myślenia i zapewnia kolejną porcję główkowania. Jak tu dołożyć kartę, aby nasz wiatrak znowu „podarował” nam bonus? Warto wspomnieć, że wiatraczki się nie przesuwają, ponieważ mają mały magnes, który przyciąga je do planszy!
Wyprawa 4. Balony. Czas na podniebną przygodę! W tym wariancie polecimy kolorowym balonem i będziemy podziwiać z góry piękno przyrody… Gracze muszą zwrócić jednak uwagę na kierunek wiatru i obserwację kompasu. Muszą również zdecydować o lądowaniu, aby wykorzystać akcje specjalne. Umieszczając żeton w jednym ze wcięć w Księdze, gracz może zdecydować się na lot balonem lub realizację celu. Warto tutaj zwrócić uwagę na tory lotu balonów. Mamy do wyboru dwa tory, po którym gracze mogą przesuwać pionki, aby zdobywać bonusy. Możemy również zdecydować się na międzylądowanie. Należy pamiętać także, aby po skończonej rundzie obrócić tarczę róży wiatrów.
Wyprawa 5. Wieża obserwacyjna. Czas na obserwację okolicy z wygodnej wieży widokowej! Możemy zapoznać się dzięki niej z ciekawostkami przyrodniczymi, które znajdują się na poszczególnych poziomach. Podczas rozgrywki możemy zdobyć lornetki, które pozwolą zobaczyć nowe gatunki, zrealizować cele, bądź wykonać dodatkowe akcje. Tym razem dokładamy do naszej łąki żetony wieży pod wybranymi kolumnami kart. Największe znaczenie mają tutaj lornetki, które otwierają przed nami mnóstwo możliwości i akcji. Pozwalają, chociażby dobrać żetony widnokręgu o odpowiedniej wartości, które zapewnią nam dodatkowe punkty na koniec rozgrywki. Na każdym piętrze wieże czekają na nas inne akcje. Ilość możliwości jest ogromna, a każda rozgrywka jest zupełnie inna.
Wyprawa 6. Jaskinia. Przed nami ostatnia wyprawa. Podziwialiśmy już świat z góry, czas więc udać się pod ziemię i sprawdzić, jaki gatunki poukrywały się przed naszym wzrokiem… W tym wariancie do rozgrywki dołączymy aż 32 nowe karty, na których znajdziemy zupełnie nowe gatunki roślin i zwierząt. Ale to nie wszystko! Na ścianach jaskini będziemy również mogli podziwiać niesamowite malowidła! Kiedy umieścimy żeton szlaku w Księdze, oprócz wykonania akcji specjalnej możemy zabrać 1 z żetonów malowideł, o ile posiadamy na swojej łące wymagane symbole. Po dobraniu malowidła, gracz może poruszyć swoim pionkiem w głąb tajemniczej jaskini… Jaskinia oczywiście zapewnia dodatkowe akcje i umożliwia otrzymanie kolejnych punktów. Warto więc gromadzić odpowiednie symbole, aby móc się wewnątrz niej przemieszać.
Warto wspomnieć, że w Łąkę możemy zagrać również solo! Ja co prawda, wolę grać w nią w rodzinnym gronie, ale jak wiadomo, czasem samotny spacer również jest potrzebny… Księga Wypraw bardzo przypadła mi do gustu. Nowe możliwości zdobywania punktów są pomysłowe i tworzą nam całkiem zgrabną opowieść. A Ty, skusisz się na wędrówkę?
Podsumowanie
Łąka: Księga wypraw to jeden z najlepszych dodatków do gier, jakie udało mi się poznać. Mnóstwo pięknie wykonanych elementów i aż 6 nowych wariantów rozgrywki! Z tym rozszerzeniem niesamowicie zwiększa nam się regrywalność gry! Zwiększa się również nieco poziom trudności, gdyż teraz mamy dodatkowe możliwości zdobywania punktów. Księga wypraw to według mnie obowiązkowy dodatek, który zdecydowanie warto mieć w kolekcji, jeśli lubicie Łąkę. Sporo nowych pomysłów na rozgrywkę oraz tryb wędrówki sprawiają, że gra długo się nie znudzi. Polecamy!
Mocne Strony:
- bogata zawartość opakowania,
- dobra cena za to co oferuje dodatek,
- tryb wędrówki,
- 6 osobnych wariantów rozgrywki,
- bardzo ładne ilustracje,
- praktyczna Księga wypraw,
- świetnie wzbogaca rozgrywkę.
Słabe Strony:
- brak.