Recenzja #978 Dom kotów: Wykreślanka z pazurem
Rzuć kostkami i stwórz swój własny przytulny domek pełen kotów i…myszy! Wpisuj cyfry i twórz pokoje, przy okazji zbierając dodatkowe bonusy. Dom kotów: Wykreślanka z pazurem to przyjemna gra typu roll & write, w której czekają na Was aż 4 poziomy trudności!
Informacje o grze Dom kotów
Autorzy gry Dom kotów: , Kristian Amundsen Østby, William Attia
Wydawnictwo: Muduko
Liczba graczy: 1-6
Czas gry: 15-20 minut
Wiek: 10+
Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Muduko. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.
Współpraca reklamowa z Ceneo.pl
Dom Kotów to gra stworzona przez doświadczonych twórców gier planszowych, którzy mogą pochwalić się już całkiem pokaźnym portfolio. William Attia to autor między innymi gier Caylus i Nimalia, a Kristian Amundsen Østby to twórca takich hitów jak Wyspy Tukana, czy Revive. Co mogło powstać z takiego połączenia? Oczywiście dobra wykreślanka i to w dodatku taka, w której będziemy rysować koty i myszy. Jesteście ciekawi, jak spodobała nam się gra? Zapraszamy do recenzji!
Przegląd elementów i zarys rozgrywki
Dom Kotów to gra zajmująca niewielkie pudełko, w którego środku znajdziemy dwa, dwustronnie zadrukowane bloczki arkuszy. Każdy bloczek to dwa poziomy, na które składa się po 60 gotowych do rozgrywki stron. Arkusze są czytelne i dosyć minimalistyczne zilustrowane. Mamy tabelki oraz kilka rubryk do wypełnienia, a na niektórych poziomach znajdziemy również dodatkowo dorysowane rzędy i kolumny…serów. W pudełku znajdziemy także cztery niebieskie kostki do gry, żetony zdolności oraz kilka ołówków, dzięki czemu jesteśmy gotowi do rozgrywki natychmiast po otwarciu opakowania. Do gry załączono również krótką instrukcję, która w czytelny sposób wyjaśnia zasady wypełniania tabelek.
Rozgrywkę musimy rozpocząć od odpowiedniego przygotowania arkuszy. Na początku wybieramy (bądź losujemy) kafelki zdolności i przerysowujemy ich symbole odpowiednie okienka. W zależności od wybranego poziomu będziemy również wpisywać początkowe cyfry do naszych „domów”. Następnie rzucamy kośćmi i w każdej rundzie musimy narysować 3 wybrane przez nas symbole. Głównym celem gry jest tworzenie „pokoi” składających się z cyfr. Ich wielkość zależy od ich wartości, czyli przykładowo pokój z 4, musi składać się z 4 sąsiadujących ze sobą cyfr 4. Za każdy ukończony „pokój” otrzymamy punkty na koniec rozgrywki, a także bonus, który przyda nam się w dalszej rozgrywce. Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy zapełni wszystkie puste pola na swoim arkuszu. Dodatkowo każdy poziom ma nieco inne zasady punktowania za symbole myszy i kotów.
Recenzja gry
Dom Kotów okazał się całkiem przyjemną i niezbyt skomplikowaną wykreślanką. Zasady rozgrywki są proste, ale dzięki czterem różnym poziomom gra się nie nudzi i sprawia sporo przyjemności. To dobra pozycja, aby zaciekawić nowych graczy mechaniką roll&write. Jest szybko, ale równocześnie mamy czas, aby pokombinować i wykorzystać nasze bonusy. Możemy również próbować zdobyć punkty za koty i myszy. Mnie najbardziej spodobał się trzeci poziom gry, w którym mamy do wypełnienia dość skomplikowany układ domku, a równocześnie trzeba myśleć o kolorach, polach bonusowych oraz oczywiście o zwierzakach. Ciekawy okazał się również poziom czwarty, w którym to od nas zależy, gdzie dorysujemy kolejne pola, które następnie będziemy zapełniać cyframi. Na tym poziomie, wszyscy gracze grają do całkowitego zapełniania wolnych pól na swoich arkuszach. Oprócz tego regrywalność zapewniają nam kafelki bonusów, które sprawiają, że każda rozgrywka będzie wyjątkowa.
Podczas zabawy niezbyt wczułam się w temat gry. Dla mnie było to wypełnianie cyframi pól na planszy, przypominające nieco grę Trek 12. Nie czułam, że projektuje domek pełen myszy i kotów. Na mój gust trochę za mało tam kotów jak na kocią grę. Oczywiście nie przeszkadza to w przyjemności płynącej z rozgrywki, bo ta okazała się bardzo sympatyczna i wciągająca. Podczas zabawy nie mamy praktycznie żadnej interakcji z innymi graczami, każdy wypełnia wyłącznie swój arkusz. Dzięki temu gra idealnie nadaje się do solowych rozgrywek, a nasz wynik możemy sprawdzić w specjalnej tabelce. Możemy również utrudnić sobie zabawę i dodatkowo skreślać jedno wolne pole w każdej turze. Wtedy zabawa staje się jeszcze bardziej wymagająca!
Podsumowanie
Dom Kotów to bardzo przyjemna wykreślanka, która idealnie sprawdzi się do lekkich rozgrywek. Zasady nie są skomplikowane, a różnorodne zdolności kafelków i cztery poziomy trudności zapewniają sporą regrywalność. Gra nie jest odkrywcza, a temat wydaje się nieco „doklejony”, ale to nie przeszkadza świetnie się bawić podczas zapełniania kolejnych pól! Polecamy do rodzinnych rozgrywek, dla początkujących graczy oraz do gry solo.
Mocne Strony:
- ładne wykonanie gry,
- cztery poziomy rozgrywki,
- dobrze działa solo,
- kafelki zwiększające regrywalność,
- nieskomplikowane zasady,
- sprawdzi się dla początkujących graczy.
Słabe Strony:
- mocno umowny klimat.