Recenzja #441 Decipher
Poznajcie Decipher – grę słowną, którą rozgrywa się… w pudełku! Przekonajcie się, czy Wasza wyobraźnia i umiejętność dedukcji wystarczą, aby móc odtworzyć wyrazy rozsypane na kawałki i zostać najlepszym Poszukiwaczem słów.
Informacje o grze Decipher
Autor gry Decipher: Bill Eberle, Peter Olotka, Greg Olotka
Wydawnictwo: FoxGames
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 30 min.
Wiek: 10+
Decipher to gra słowna, która powstała na podstawie gry Runes wydanej pierwotnie w 1981 roku. Podobnie, jak w archetypie, tu również podstawowym elementem rozgrywki jest budowanie słów z fragmentów liter. Tym razem gra wydana została w barwnej oprawie, zaprojektowanej w technicznie niezwykle ciekawy sposób. Zapraszam do recenzji!
Przegląd elementów
Wewnątrz estetycznego pudełka znajduje się wyjątkowa wypraska. Co takiego sprawia, że jest ona tak niespotykana? Poza wygodnym przechowywaniem elementów, służy również do przeprowadzania rozgrywki. Decipher to przede wszystkim: fragmenty liter w czterech kształtach i kolorach, płytki liter, dwustronna plansza, kasetka Słowotwórcy i żetony punktów. Każdy z tych komponentów ma swoje miejsce, a sama rozgrywka nie wymaga wyciągania wszystkiego z pudełka.
Zarówno pudełko, jak i jego zawartość, jest kolorowe i wykonane nie tylko estetycznie, ale i solidnie. Na szczęście, to nie jedyne zalety gry Decipher!
Zarys rozgrywki w grze Decipher
Decipher przeznaczony jest dla liczby od dwóch do czterech graczy. W zależności od tego, czy do rozgrywki zasiądziemy we dwoje, czy w szerszym gronie, jej specyfika nieco się różni. Wyjaśnijmy jednak pokrótce, na czym ona polega.
Gry nie musimy wcześniej przygotowywać, gdyż wszystko jest już rozłożone wewnątrz pudełka. Jeden z graczy wciela się w Słowotwórcę, układa sekretne słowo wewnątrz kasetki i umieszcza w komorze fragmenty liter konieczne do jego zbudowania. Wszystko to dzieje się za zasłoną w postaci planszy oddzielającej go od pozostałych graczy. Gdy słowo jest już przygotowane, zasłania niewykorzystane elementy gry, kładąc planszę w wyprasce.
Słowotwórca po kolei wręcza graczom wybrany przezeń fragment litery. Zadaniem Poszukiwacza słów jest ustalenie, jaka litera sekretnego słowa zawiera daną część i na którym miejscu się znajduje. Planszę tworzą obszary litery i w zależności od tego, iluliterowy wyraz musimy odgadnąć, rozgrywka toczy się na innej jej części. Gracz do skutku próbuje umieścić otrzymany fragment w odpowiednim obszarze. Za każdym razem, gdy robi to błędnie, Słowotwórca zaznacza to na planszy, jednocześnie zyskując punkty za pomyłki przeciwników.
W każdej chwili dowolny gracz może spróbować odgadnąć sekretne słowo, aby zebrać najwięcej punktów. Gdy to nastąpi, runda dobiega końca, a Słowotwórcą zostaje kolejny gracz.
Recenzja gry Decipher
Decipher to tytuł wyróżniający się nieszablonowym podejściem do przygotowania rozgrywki: toczy się ona w pudełku, które jest do tego idealnie dostosowane. Dzięki temu i niewielkiej wadze, chociaż gra nie jest wydaniem kieszonkowym, doskonale nadaje się na podróż lub rodzinny piknik. Miejcie jednak na uwadze, że wzmianka o rodzinnym pikniku wcale nie oznacza, że mamy tu do czynienia z prostym tytułem familijnym, który nie wymaga od nas zbyt wiele myślenia. Wręcz przeciwnie. Choć zasady gry Decipher są bardzo przystępne, sama rozgrywka wymaga od graczy zaangażowania, wyobraźni, skupienia i dedukowania.
Rozgrywka
W przypadku gry w składzie trzy lub czteroosobowym, rozgrywka nabiera rywalizującego charakteru, jako że poza nami ktoś inny również walczy o punkty za odszyfrowane słowo. Na jednych może to działać mobilizująco, na innych demotywująco, zatem ci drudzy zdecydowanie lepiej odnajdą się w rozgrywce dwuosobowej. Osobiście preferuję tę spokojniejszą, jednocześnie trudniejszą wersję, jednak nie mogę powiedzieć, że w większym gronie gra traci na wartości.
Kolejną zaletą gry jest jej regrywalność. Dopóki nie zabraknie słów w słowniku, każda rozgrywka będzie niepowtarzalna. Jedyne, co nas ogranicza, to wymóg, aby wybierane wyrazy składały się z trzech, czterech, pięciu lub sześciu liter. Oczywiście, powinniśmy wcześniej określić pewne zasady dotyczące doboru słów, na przykład zakaz wybierania skrótów, nazw własnych, odmian i takich, których jeden z graczy może nie znać. Pozwoli to uniknąć nieporozumień, nie mając jednocześnie negatywnego wpływu na poziom trudności gry.
W grze ciężko mówić o negatywnej interakcji, bo chociaż gracze konkurują ze sobą, łączy ich wspólny cel: odgadnąć sekretne słowo. Jedyną osobą, która może nam ułatwiać zadanie lub je utrudniać, jest Słowotwórca. Zauważmy, że z jednakowych fragmentów liter można zbudować różne litery, więc im więcej takich w słowie, tym trudniejsza rozgrywka. Na początku Poszukiwacz zawsze będzie zmuszony do układania elementów na chybił trafił, ale po kilku turach sytuacja staje się coraz bardziej klarowna.
Jak w wielu grach słownych, tu również możemy spodziewać się postojów. Najbardziej zauważalne są one w grze dwuosobowej, gdy tylko jeden Poszukiwacz próbuje odgadnąć hasło, a Słowotwórca często musi po prostu czekać na kolejny krok poszukującego. W większym składzie szybciej odgaduje się słowo, zatem rozgrywka jest bardziej dynamiczna. Każda nasza gra trwała od ok. 40 minut do 1,5 godziny.
Jakość wykonania
Gra wykonana jest solidnie, nie dopatrzyłam się w niej niczego, co pod względem jakości mogłoby pozostawić jej cokolwiek do życzenia. Decipher nie tylko dobrze wygląda, ale jest też porządnie wydany; nie musimy obawiać się zużycia elementów po kilku rozgrywkach. Plansza pełniąca podwójną rolę (zasłona w trakcie przygotowania, miejsce układania fragmentów podczas gry) wykonana jest z twardej tektury i doskonale sprawdza się w każdej z nich. Co istotne dla pozycji umysłowej, choć gra jest kolorowa, w czasie rozgrywki nie zarzuca nas zbyt pstrokatym wykończeniem.
Podsumowanie
Już po pierwszej rozgrywce Decipher zasilił moją kolekcję gier słownych, do których na pewno będę wracać. Być może niekoniecznie po cięższym dniu w pracy, gdy wydajność dedukcji jest znacznie obniżona, ale w innych okolicznościach z pewnością. Oryginalne wydanie i efektowne wykończenie sprawiają, że gra prezentuje się niezwykle ciekawie, a proste zasady nie ograniczają grona odbiorców. Nawet osoba, która deklarowała się jako osoba nielubiąca gier słownych, uznała Decipher za ciekawą pozycję (szczególnie w roli Słowotwórcy).
Komu poleciłabym omawianą tu pozycję? Każdemu, kto lubi niedługie gry dedukcyjne i ceni sobie jakość, estetykę oraz pomysłowość wykonania!
Mocne strony:
- oryginalne i estetyczne wydanie;
- solidne wykonanie wszystkich elementów;
- proste zasady;
- rozgrywka angażująca myślenie i dedukowanie;
- ogromna regrywalność;
- brak czasu na przygotowanie rozgrywki – toczy się w pudełku.
Słabe strony:
- postoje występujące głównie w grze dwuosobowej.
Przydatne linki:
Profil gry w serwisie Board Game Geek