Recenzje

Recenzja #32 Bąbelsy

Bąbelsy logo Diceland

Bąbelsy to dwuosobowa gra planszowa, która jest odpowiednikiem jednej z najpopularniejszych gier na nasze smartfony – gra posiada również 20 wyzwań dla wariantu jednoosobowego.

Informacje o grze

Autor gry: Gregory Oliver

Ilustracje: Aleksiej Rudikow

Wydawnictwo: Rebel

Liczba graczy: 1-2

Czas gry: 30 minut

Ranking BGG: ogólny – 3484

Wiek: 8+

Mechaniki w grze: Pattern Building

Cena gry to około: 55 zł (według serwisu Ceneo.pl) – kliknij i zobacz oferty sklepów.

Zarys fabularny/krótki opis z pudełka

Bąbelsy to małe, okrągłe i kolorowe stworzenia o niespotykanych zdolnościach. Unoszą się w otaczającej planetę próżni kosmicznej i przemieszczają dzięki sile grawitacji. Gdy jednak wylądują na którejś z planet, często oddzielają się od stada swoich pobratymców, by na niej zamieszkać z kilkoma przyjaciółmi.

Twoim zadaniem jest ustawienie Bąbelsów w odpowiedniej konfiguracji kolorystycznej i upewnienie się, że większość z nich wyląduje na powierzchni Twojej planety.”

Bąbelsy (1)

Wykonanie/elementy gry

Po otwarciu pudełka ujrzymy kilka elementów – co ważne, nie znajdziemy tam zbyt dużo wolnej przestrzeni, dzięki temu pudełko jest kompaktowe i można je zabrać ze sobą praktycznie wszędzie.

Bąbelsy (2)

Instrukcja do gry została napisana dobrze, a liczne przykłady idealnie przeprowadzają nas przez zasady gry. Jedynie wariant solo pozostawia nieco do życzenia, gdyż pojawiają się tam pewne niedomówienia, ale o tym później.

Pierwsze co rzuca nam się w oczy, to materiałowy woreczek, w którym będziemy przechowywali nasze specyficzne stworzonka. Jest on na tyle duży, że nie mamy problemu z losowaniem kolejnych żetonów.

Trzonem gry są wcześniej wspomniane stworzenia, których gatunek dumnie zwie się bąbelsami. Stworzonka te żyją w otaczającej planety próżni i przemieszczają się między nimi dzięki sile grawitacji. Bębelsy dzielą się na różnokolorowe rasy, z różnymi zdolnościami.

Do gry została dołączona dwustronna plansza, na której będziemy toczyli pojedynki. Z jednej strony znajduje się plansza z planetami na której panuje lato i zima, a na drugiej wiosna i jesień.

Na spodzie pudełka została umieszczona pomoc dla graczy. Dzięki temu wiemy jakie umiejętności posiadają nasze różnokolorowe bąbelsy.

Bąbelsy (8)

Rozgrywka

Zasady gry są bardzo proste. Aby przygotować się do rozgrywki należy na środkowej części planszy (niebie) ułożyć po dwa bąbelsy z każdego koloru (oprócz czarnych) . Bąbelsy należy ułożyć w taki sposób, by dwa takie same kolory, nie stykały się ze sobą (pionowo, poziomo i po ukosie). Resztę kolorowych bąbelsów umieszczamy w woreczku i dorzucamy tam trzy sztuki czarnych odpowiedników. Dodatkowo na planszy, na planecie każdego z graczy umieszczamy czarne bąbelsy. To ile i w jaki sposób należy je ułożyć, zależy od poziomu trudności na jaki się zdecydujemy. Poniżej prezentujemy 3 możliwości (łatwy, normalny, trudny).

Pozostałe czarne żetony naszych stworzeń należy odłożyć do pudełka. Ich większa ilość jest potrzebna do wariantu solo. W ten oto prosty sposób przygotowaliśmy naszą grę – teraz dwoje graczy siada na przeciwko siebie i zaczyna się prawdziwa rywalizacja.

Bąbelsy (20)

Każdy z graczy będzie w swojej turze wykonywał 5 prostych kroków:

  1. Dobieramy jednego bąbelsa z woreczka i umieszczamy go na dowolnym pustym polu na niebie, czynność tą wykonujemy do momentu całkowitego uzupełnienia nieba (pomijamy tę czynność w pierwszej turze pierwszego gracza).
  2. Następnie gracz może zamienić miejscami na niebie dwa dowolne sąsiadujące ze sobą bąbelsy (nie po ukosie).
  3. Wybieramy dwa sąsiadujące ze sobą bąbelsy (w pionie lub poziomie) i zrzucamy je na naszą planetę – spadają one na pierwsze wolne miejsce w tym samym rzędzie, na którym pierwotnie się znajdowały.
  4. Jeśli w tym momencie 3 lub więcej bąbelsów tworzy linię w tym samym kolorze, to trafiają one do obszaru punktacji gracza.
  5. Następnie jeśli nad bąbelsami, które właśnie trafiły do naszego obszaru punktacji, znajdowały się jakieś inne, to pod wpływem grawitacji spadają niżej. Jeśli w ten sposób utworzy się następna linia, to kolejne bąbelsy lądują u nas jako punkty. W tym momencie możemy użyć mocy specjalnej bąbelsów, w zależności od koloru, który właśnie punktował.

Bąbelsy (21)Możemy skorzystać z takich umiejętności jak:

  • czerwone – możemy zamienić miejscami dwa sąsiadujące ze sobą bąbelsy na planecie przeciwnika,
  • fioletowe – wybieramy jednego z bąbelsów z naszej planety znajdującego się w górnym rzędzie (bąbels nie może być zablokowany przez inne żetony) i wysyłamy go na planetę przeciwnika w tym samym rzędzie z którego wyruszył. Oczywiście musi się znaleźć tam dla niego miejsce.
  • niebieskie – dzięki tej rasie, możemy wybrać jednego bąbelsa z nieba i zrzucić go na planetę przeciwnika,
  • zielone – dzięki nim gracz może zamienić miejscami dwa sąsiadujące ze sobą bąbelsy na jego własnej planecie,
  • żółte – pozwalają graczowi na wybranie jednego wolnego bąbelsa i umieszczenie go w obszarze punktacji gracza.

Zawsze możemy wybrać czarnego bąbelsa, jeśli tylko nie jest zablokowany innymi żetonami. Czarne żetony nigdy nie znikają z planszy poprzez ułożenie ich w linii, nie posiadają też żadnych zdolności – ich jedynym zadaniem jest przeszkadzanie graczom. Z czasem na niebie również pojawią się ich odpowiedniki, więc w miarę postępu, gra będzie stawał się trudniejsza.

Bąbelsy (14)

Gra dobiega końca, gdy tylko któremuś z graczy zabraknie miejsca na planecie lub gdy w woreczku brakuje żetonów do uzupełnienia wolnych miejsc na niebie. W sytuacji pierwszej wygrywa gracz, na którego planecie jest jeszcze wolna przestrzeń, a w sytuacji drugiej podliczamy wszystkie żetony – każdy z nich jest wart 1 punkt na koniec gry. Osoba, która posiada największa ilość punktów zostaje mianowana władcą tych tajemniczych i unikatowych stworzeń oraz wygrywa pojedynek.

Bąbelsy (12)

Gdy druga osoba jest niedysponowana…

W grze istnieje wariant solo, który pozwala nam na zmierzenie się z szeregiem różnych wyzwań o rosnącym poziomie trudności. Wyzwań jest 20 i każdy z nich wymaga nieco innego podejścia, a zarazem jest trudniejszy. Instrukcja niestety nie tłumaczy nam dokładnie zasad tego trybu, więc musiałem zaczerpnąć wiedzy z angielskiej instrukcji, która rozwiała moje wszelkie wątpliwości co do zasad.

Bąbelsy (23)

Otóż w polskiej instrukcji jest mowa, że gra przebiega w taki sam sposób jak w wariancie dwuosobowym, natomiast w angielskiej mamy informację o tym, że nie zrzucamy bąbelsów na planetę przeciwnika. Możemy tego dokonać tylko poprzez ułożenie na naszej planecie linii składającej się z 3 lub więcej żetonów – wtedy możemy wysłać jeden z nich na planetę przeciwnika (w tym samym rzędzie z którego został on wysłany). Nie ma też informacji o tym, co w przypadku gdy dany rząd jest zablokowany przez innego bąbelsa. Twórca instrukcji zastosował zbyt ogólny skrót myślowy – przez co rodzą się niedomówienia.

Bąbelsy (29)

Podsumowanie

Bąbelsy to gra, która od razu przykuwa wzrok swoim wykonaniem. Gra jest bardzo kolorowa i zachęca nas okładką do rozgrywki. Żetony bąbelsów są bardzo solidne i nie powinny ulec zniszczeniu, nawet po zażartych potyczkach. Graficznie zarówno plansza, jak i bąbelsy są bardzo ładne. Sympatyczne stworzonka szczerzą do nas ząbki i mają bardzo zróżnicowane minki, szkoda że twórcy nie pokusili się o zachowanie minek na obu stronach bąbelsa. Cieszy też dolna część pudełka, która idealnie sprawdza się w trakcie rozgrywki w roli wspomagacza. Dzięki niej szybko przypomnimy sobie umiejętności poszczególnych ras.

Bąbelsy (27)

Mimo że przenosimy się do uniwersum tych dziwnych stworzonek, to nie odczujemy tam żadnego klimatu. Jest to gra typowo logiczna i w tej roli wykonuje swoje zadanie bardzo dobrze. Mechanicznie gra przypomina jedną z wielu gier komórkowych typu match-3, czyli połącz coś składającego się z trzech elementów w jedną linię. Chyba najbardziej popularną i raczej wszystkim znaną grą z tej serii jest Candy Crush Saga. Tutaj twórca dodał dodatkowy smaczek, znany również z serii gier tetris, czyli elementy spadające z nieba. Autor pomieszał obie mechaniki i dodał do tego wariant rywalizacyjny dla dwóch graczy. Co wyszło z tej mieszanki? Coś co potrafi zaskoczyć i zachwycić. Mechanicznie gra działa bardzo dobrze. Cieszą umiejętności różnych ras, dzięki czemu możemy poprzeszkadzać naszemu rywalowi – czasami nawet dość mocno.

Bąbelsy (24)

Gra jest mocno rywalizacyjna i na każdym kroku będziemy starali sobie przeszkadzać. Oczywiście możemy zagrywać się w wariant pokojowy, ale jest on zwyczajnie nudny i raczej sprawdzi się do potyczek z młodszymi dziećmi. Warto wspomnieć o losowości. Czasem może ona napsuć nam nieco krwi, ale raczej większość zależy od naszych przemyślanych decyzji. Gra jest bardzo dynamiczna i czas oczekiwania na naszą turę jest krótki – wykonujemy swoje ruchy raz za razem, także czas rozgrywki nie powinien przekroczyć pudełkowych 30 minut. Jeśli akurat nie będziemy mogli znaleźć kogoś chętnego do gry, to na deser otrzymujemy 20 wyzwań dla pojedynczego gracza. Niektóre zagadki są bardzo proste, a niektóre z nich stanowią spore wyzwanie – polecam spróbować przejść wszystkie 20. Samo tłumaczenie gry innym graczom, to zaledwie parę sekund, więc próg wejścia do gry jest bardzo niski. Bardzo lubię tytuły, które przy prostych zasadach pozwalają nam nieco pomyśleć.

Bąbelsy (16)

Jeśli w pewnym momencie gra zrobi się dla nas zbyt łatwa, to możemy sobie w każdej chwili zwiększyć poziom trudności poprzez dołożenie na początku rozgrywki większej ilości czarnych żetonów. Fajnie, że za pomocą niektórych akcji, czarne żetony mogą również lądować na planecie przeciwnika. Jeśli chodzi o regrywalność, to raczej nie jest to tytuł, w który będziemy się zagrywali partia za partią, ale idealnie sprawdzi się jako przerywnik między większymi tytułami. W grze praktycznie przez czas będziemy robili to samo, ale każdy nasz ruch wymaga przemyślenia i to mi się bardzo spodobało. Bąbelsy to gra, która cieszy oko swoim wykonaniem, intryguje mechaniką i pozwala na inteligentną potyczkę, w której kluczem do zwycięstwa jest umiejętne wykorzystanie umiejętności naszych słodkich potworków – polecam.

Bąbelsy (28)


Zalety

  • dobre wykonanie,
  • mechanika znanej gry ze smartfonów przeniesiona na planszę,
  • niski próg wejścia,
  • wyzwania dla tryby solo,
  • ciekawa oprawa graficzna,
  • różne tryby trudności,
  • zróżnicowanie bąbelsów,
  • spora doza negatywnej interakcji,
  • idealna do rozgrywek z partnerem/partnerką lub dziećmi,

Wady

  • niedomówienia instrukcji dla wariantu solo,
  • czasami losowość ma dominujący wpływ na rozgrywkę.

Bąbelsy (26)

Przydatne linki:

Kliknij i znajdź najtańszą ofertę 

*Otwierając okienka kolejnych sklepów na Ceneo sprawiasz, że otrzymujemy drobną bonifikatę, z której utrzymujemy serwer i domenę. Nic cię to nie kosztuje, a dokładasz małą cegiełkę w rozwoju serwisu, który jest całkowicie wolny od reklam.

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Dziękujemy wydawnictwu Rebel za przekazanie gry do recenzji.

rebel logo

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *