Recenzja #1064 Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana

Zanurz się w Śródziemiu jak nigdy dotąd! Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana to kooperacja, która łączy klasyczną mechanikę zbierania lew z fabularną kampanią inspirowaną pierwszym tomem Władcy Pierścieni. Każdy rozdział to nowe wyzwania, postacie i cele, a piękna, witrażowa oprawa graficzna przyciąga wzrok już od pierwszego otwarcia pudełka.
Informacje o grze Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana
Autor gry: Bryan Bornmueller
Wydawnictwo: Rebel
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 20 minut
Wiek: 10+
Gry została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Rebel. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.
Współpraca reklamowa z Ceneo.pl

Recenzja gry
Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana to kooperacyjna gra karciana oparta na mechanice zbierania lew (trick-taking), osadzona w świecie Władcy Pierścieni. Gracze wspólnie przechodzą przez 18 rozdziałów kampanii, odtwarzając wydarzenia z pierwszego tomu trylogii Tolkiena. Każdy rozdział wprowadza nowe postacie i wyzwania, a celem jest wspólne spełnienie indywidualnych warunków zwycięstwa przypisanych każdej postaci.

Kilka innowacyjnych rozwiązań
Gra bazuje na klasycznych zasadach trick-taking znanych z takich gier jak Załoga: Wyprawa w Głębiny, czy też Cat in the Box, ale wprowadza kilka istotnych innowacji:
- Każdy rozdział to osobny scenariusz z własnymi postaciami i celami do zrealizowania. Gracze muszą wspólnie spełnić indywidualne warunki zwycięstwa przypisane każdej postaci, np. Frodo musi wygrać określoną liczbę kart Pierścienia, a Sam zdobyć konkretną kartę wzgórza.
- W grze występuje tylko jedna karta atutowa – Jedyny Pierścień – co odróżnia ją od innych karcianek ze zbieraniem lew.
- Rozgrywka jest całkowicie kooperacyjna, a wybór postaci następuje po zapoznaniu się z kartami na ręce, co dodaje warstwę strategicznego planowania już na starcie.
- Każdy rozdział wprowadza nowe postacie, zasady i wyzwania, co sprawia, że gra stopniowo staje się coraz bardziej złożona i różnorodna.

Mocne strony
1. Oprawa graficzna i wykonanie
- Gra wyróżnia się przepiękną, inspirowaną witrażami oprawą graficzną oraz wysoką jakością wykonania elementów, zwłaszcza jak na tak niewielkie, wręcz kieszonkowe pudełko.
- Holograficzne pudełko i przemyślana organizacja komponentów robią bardzo dobre wrażenie.
- Karty są płótnowane, a więc nie wymagają koszulkowania, aby przetrwać wiele emocjonujących rozgrywek.
2. Klimat i integracja z fabułą
- Każdy rozdział kampanii wprowadza nowe postacie oraz wyzwania fabularne, które nawiązują do wydarzeń z książki. Spotkanie znajomych bohaterów w odpowiednich momentach buduje klimat i daje satysfakcję fanom uniwersum Władcy Pierścieni.
- Choć niektóre cele postaci są dość abstrakcyjne, to jednak ogólna narracja i progresja fabularna są lepiej zintegrowane niż w innych grach trick-taking, np. Załoga: Wyprawa w Głębiny.
3. Różnorodność i rozwój rozgrywki
- Gra stopniowo wprowadza nowe mechaniki i cele, dzięki czemu z każdą kolejną partią staje się bardziej złożona i angażująca.
- Wybór postaci na podstawie rozdanego układu kart to ciekawy twist, który dodaje element łamigłówki już na początku każdej rundy.
4. Dostępność i skalowalność
- Proste zasady sprawiają, że gra jest łatwa do nauczenia, nawet dla osób nieznających tego typu mechanik.
- Dobrze działa zarówno w wariancie solo, w parach jak i w pełnym składzie.
- Po ukończeniu kampanii dostępny jest tryb nieskończony z losowymi postaciami, co zwiększa regrywalność.
5. Kooperacja i interakcja
- Gra wymusza współpracę i planowanie, a mechanika wymiany kart między graczami pozwala na subtelną komunikację bez ujawniania rąk.

Słabe strony
1. Niski poziom trudności na początku rozgrywki
- Pierwsze rozdziały są bardzo łatwe, zwłaszcza dla doświadczonych graczy trick-taking. Dopiero późniejsze etapy kampanii stanowią większe wyzwanie.
- Dla niektórych graczy początek gry może być zbyt monotonny i mało różnorodny.
2. Losowość i frustracja w późniejszych rozdziałach
- W niektórych późniejszych rozdziałach sukces zależy w dużej mierze od szczęśliwego rozdania kart, co bywa frustrujące i może wymagać kilku partii.
- Czasem nawet najbardziej doświadczeni gracze mogą mieć problem z ukończeniem niektórych scenariuszy bez idealnego rozdania.
3. Tematyczność celów postaci
- Niektóre cele postaci są dość abstrakcyjne i nie zawsze mają sens fabularny (np. Gandalf czy Bilbo mają po prostu wygrać określoną liczbę lew).
- Tematyczne powiązania bywają luźne, choć całość ratuje ogólna narracja i historia.
4. Skalowanie na 2 osoby
- Choć wariant dwuosobowy działa poprawnie, to jednak rozgrywka jest mniej emocjonująca niż przy 3-4 graczach. Część napięcia i niepewności znika, bo widzimy więcej kart, dzięki mechanice „piramidy kart” znanej z 7 Cudów Świata: Pojedynek.

Podsumowanie
Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana to świetna propozycja dla fanów Władcy Pierścieni i gier karcianych, zwłaszcza tych, którzy lubią kooperacyjne wyzwania i stopniowo rozwijającą się kampanię. Gra zachwyca oprawą i klimatem, a także pomysłowym podejściem do mechaniki trick-taking. Jej największe zalety to różnorodność celów, fabularna progresja i dostępność dla różnych grup graczy.
Nie jest to jednak gra idealna — początek kampanii może rozczarować doświadczonych graczy, a w niektórych rozdziałach losowość może prowadzić do frustracji. Mimo to, dla większości odbiorców będzie to angażująca i pięknie wydana przygoda, która dobrze sprawdzi się zarówno w rodzinnych, jak i bardziej zaawansowanych grupach.
