Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Recenzje

Recenzja #1064 Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana

Zanurz się w Śródziemiu jak nigdy dotąd! Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana to kooperacja, która łączy klasyczną mechanikę zbierania lew z fabularną kampanią inspirowaną pierwszym tomem Władcy Pierścieni. Każdy rozdział to nowe wyzwania, postacie i cele, a piękna, witrażowa oprawa graficzna przyciąga wzrok już od pierwszego otwarcia pudełka.

Autor gry: Bryan Bornmueller

Wydawnictwo:  Rebel

Liczba graczy: 1-4

Czas gry: 20 minut

Wiek: 10+


Gry została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Rebel. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl



Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana to kooperacyjna gra karciana oparta na mechanice zbierania lew (trick-taking), osadzona w świecie Władcy Pierścieni. Gracze wspólnie przechodzą przez 18 rozdziałów kampanii, odtwarzając wydarzenia z pierwszego tomu trylogii Tolkiena. Każdy rozdział wprowadza nowe postacie i wyzwania, a celem jest wspólne spełnienie indywidualnych warunków zwycięstwa przypisanych każdej postaci.


Kilka innowacyjnych rozwiązań

Gra bazuje na klasycznych zasadach trick-taking znanych z takich gier jak Załoga: Wyprawa w Głębiny, czy też Cat in the Box, ale wprowadza kilka istotnych innowacji:

  • Każdy rozdział to osobny scenariusz z własnymi postaciami i celami do zrealizowania. Gracze muszą wspólnie spełnić indywidualne warunki zwycięstwa przypisane każdej postaci, np. Frodo musi wygrać określoną liczbę kart Pierścienia, a Sam zdobyć konkretną kartę wzgórza.
  • W grze występuje tylko jedna karta atutowa – Jedyny Pierścień – co odróżnia ją od innych karcianek ze zbieraniem lew.
  • Rozgrywka jest całkowicie kooperacyjna, a wybór postaci następuje po zapoznaniu się z kartami na ręce, co dodaje warstwę strategicznego planowania już na starcie.
  • Każdy rozdział wprowadza nowe postacie, zasady i wyzwania, co sprawia, że gra stopniowo staje się coraz bardziej złożona i różnorodna.

1. Oprawa graficzna i wykonanie

  • Gra wyróżnia się przepiękną, inspirowaną witrażami oprawą graficzną oraz wysoką jakością wykonania elementów, zwłaszcza jak na tak niewielkie, wręcz kieszonkowe pudełko.
  • Holograficzne pudełko i przemyślana organizacja komponentów robią bardzo dobre wrażenie.
  • Karty są płótnowane, a więc nie wymagają koszulkowania, aby przetrwać wiele emocjonujących rozgrywek.

2. Klimat i integracja z fabułą

  • Każdy rozdział kampanii wprowadza nowe postacie oraz wyzwania fabularne, które nawiązują do wydarzeń z książki. Spotkanie znajomych bohaterów w odpowiednich momentach buduje klimat i daje satysfakcję fanom uniwersum Władcy Pierścieni.
  • Choć niektóre cele postaci są dość abstrakcyjne, to jednak ogólna narracja i progresja fabularna są lepiej zintegrowane niż w innych grach trick-taking, np. Załoga: Wyprawa w Głębiny.

3. Różnorodność i rozwój rozgrywki

  • Gra stopniowo wprowadza nowe mechaniki i cele, dzięki czemu z każdą kolejną partią staje się bardziej złożona i angażująca.
  • Wybór postaci na podstawie rozdanego układu kart to ciekawy twist, który dodaje element łamigłówki już na początku każdej rundy.

4. Dostępność i skalowalność

  • Proste zasady sprawiają, że gra jest łatwa do nauczenia, nawet dla osób nieznających tego typu mechanik.
  • Dobrze działa zarówno w wariancie solo, w parach jak i w pełnym składzie.
  • Po ukończeniu kampanii dostępny jest tryb nieskończony z losowymi postaciami, co zwiększa regrywalność.

5. Kooperacja i interakcja

  • Gra wymusza współpracę i planowanie, a mechanika wymiany kart między graczami pozwala na subtelną komunikację bez ujawniania rąk.

1. Niski poziom trudności na początku rozgrywki

  • Pierwsze rozdziały są bardzo łatwe, zwłaszcza dla doświadczonych graczy trick-taking. Dopiero późniejsze etapy kampanii stanowią większe wyzwanie.
  • Dla niektórych graczy początek gry może być zbyt monotonny i mało różnorodny.

2. Losowość i frustracja w późniejszych rozdziałach

  • W niektórych późniejszych rozdziałach sukces zależy w dużej mierze od szczęśliwego rozdania kart, co bywa frustrujące i może wymagać kilku partii.
  • Czasem nawet najbardziej doświadczeni gracze mogą mieć problem z ukończeniem niektórych scenariuszy bez idealnego rozdania.

3. Tematyczność celów postaci

  • Niektóre cele postaci są dość abstrakcyjne i nie zawsze mają sens fabularny (np. Gandalf czy Bilbo mają po prostu wygrać określoną liczbę lew).
  • Tematyczne powiązania bywają luźne, choć całość ratuje ogólna narracja i historia.

4. Skalowanie na 2 osoby

  • Choć wariant dwuosobowy działa poprawnie, to jednak rozgrywka jest mniej emocjonująca niż przy 3-4 graczach. Część napięcia i niepewności znika, bo widzimy więcej kart, dzięki mechanice „piramidy kart” znanej z 7 Cudów Świata: Pojedynek.

Podsumowanie

Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – Wciągająca gra karciana to świetna propozycja dla fanów Władcy Pierścieni i gier karcianych, zwłaszcza tych, którzy lubią kooperacyjne wyzwania i stopniowo rozwijającą się kampanię. Gra zachwyca oprawą i klimatem, a także pomysłowym podejściem do mechaniki trick-taking. Jej największe zalety to różnorodność celów, fabularna progresja i dostępność dla różnych grup graczy.

Nie jest to jednak gra idealna — początek kampanii może rozczarować doświadczonych graczy, a w niektórych rozdziałach losowość może prowadzić do frustracji. Mimo to, dla większości odbiorców będzie to angażująca i pięknie wydana przygoda, która dobrze sprawdzi się zarówno w rodzinnych, jak i bardziej zaawansowanych grupach.



Przydatne linki:

Link do strony wydawnictwa

Więcej o grze na Planszeo

Jeśli doceniasz naszą pracę i zaangażowanie albo po prostu podoba Ci się nasz portal i to, co robimy, to możesz nas wesprzeć niewielką kwotą – za co bardzo dziękujemy!!!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *