Recenzje

Recenzja #58 Łotry

Recenzja 58

Łotry to gra, która do bólu przesiąknięta jest negatywną interakcją oraz częstymi zwrotami akcji. Jest to pierwsza gra debiutującego wydawnictwa Spell Games, którego założycielem jak i autorem samej gry jest również debiutujący Grzegorz Pietras.

Informacje o grze

Autor gry: Grzegorz Pietras

Ilustracje: Kamil Patynowski (karty), Jakub Balewicz (okładka)

Wydawnictwo: Spell Games

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 15-45

Wiek: 12+

Mechaniki w grze: Hand Management, Action Point Allowance System, Card Drafting

Kliknij i zobacz oferty najtańszych sklepów

Zarys fabularny/krótki opis z pudełka

Bohaterowie naszego świata to często niepiśmienni, prości zniszczeni trudem życia ludzie. Część z nich pozostała wierna prawym zasadom i wytwarzaniu bogactwa, trudniąc się pracą na roli, pracą najemną, rzemiosłem czy handlem. Pozostali zeszli na haniebną ścieżkę, znajdziesz wśród nich złodziei, bandytów i zabójców.

Lotry (1)

Wykonanie/elementy gry

Po otworzeniu wieczka nieco za dużego pudełka do gry Łotry, naszym oczom ukazuje się jego zawartość. Znajdziemy tam instrukcję do gry, która została napisana bardzo dobrze. Przeprowadza nas ona w dość intuicyjny sposób przez zasady gry. Kilka przykładów z rozgrywki oraz ilustracje jeszcze łatwiej pozwalają nam zrozumieć mechanikę. Na końcu instrukcji znajdziemy opis wszystkich kart z pojawiających się w grze.

Zaraz pod nią swoje miejsce znalazła niewielka plansza służąca do zaznaczania naszego wyniku podczas rozgrywki. W jej tle widać tajemniczą sakiewkę ze złotem, jednak co najważniejsze posłuży nam ona nie tylko na określenie naszego aktualnego stanu majątku, ale także przypomni o bonusach, które pojawiają się w grze w mocno określonych momentach.

Lotry (4)

Głównym elementem gry jest 70 świetnie ilustrowanych kart. W większości przedstawiają one twarze różnych ludzi, a pojedynczo inne ilustracje. Bohaterowie na kartach nie są bezimienni, każdy z nich posiada niesamowitą ilustrację w stylu portretu, imię, profesję, koszt zagrania karty oraz pewien opis związany z mechaniką gry. Nie jestem znawcą sztuki, ale kreska prezentuje się bardzo dobrze. Żeby tego jeszcze było mało, struktura kart została wykonana nieco inaczej, niż przyzwyczaiły nas do tego inne wydawnictwa. Ciężko określić tą technikę, ale jest ona zdecydowanie niepodatna na ścieranie, a karty po wielu rozgrywka nie noszą śladów użytkowania. Chciałbym aby takie wykonanie kart stało się w Polsce standardem, a większe wydawnictwa poszły za przykładem Spell Games.

Lotry (8)

Ostatnim elementem gry są malutkie tekturowe znaczniki graczy. Jeden z nich posłuży nam do zaznaczania naszego aktualnego wyniku na planszy gry, a za pomocą pozostałych trzech będziemy opłacali koszt zagrania kart. Niestety ich wykonanie nie jest rewelacyjne. Są one za małe, brzydkie i ciężkie do odróżnienia przy słabym oświetleniu.  Chociaż zdjęcie poniżej bardzo podkreśla ich urok.

Lotry (7)

Twórca dorzuca nam dwa woreczki strunowe, w których przechowamy nasze karty oraz żetony. Wypraska, pomimo tego że jest zwykłą tekturową wkładką, prezentuje się nadzwyczaj dobrze. Chociaż samo pudełko mogłoby być odrobinę mniejsze.

Lotry (6)

Rozgrywka

Głównym celem w grze Łotry jest osiągnięcie 50 sztuk złota. Osoba, która jako pierwsza przekroczy ten wynik zostanie największym Łotrem, a jednocześnie poszczyci się zwycięstwem. Można to osiągnąć poprzez zagrywanie odpowiednich kart, ale nie będzie to takie proste, gdyż inni gracze tylko czekają by zniweczyć nasze plany. Zacznijmy od początku, czyli od przygotowania rozgrywki. Należy wyznaczyć w dowolny sposób pierwszego gracza lub po prostu zostaje nim właściciel gry. Następnie należy umieścić plansze do zaznaczania wyników na środku stołu w zasięgu wszystkich grających, którzy otrzymuję również tekturowe znaczniki w wybranym przez siebie kolorze. Jeden z nich umieszcza się na polu startowym pozostałe 3 wokół planszy. Kolejnym krokiem jest dokładne potasowanie wszystkich kart i rozdanie każdemu z graczy po 3 sztuki kart. Karty w tej grze trzymamy w tajemnicy przed innymi graczami.

Lotry (12)

Jeszcze przed rozpoczęciem rozgrywki, należy dwukrotnie z talii kart dobrać tyle kart ilu jest graczy i umieścić je odkryte na środku stołu. Następnie w odwrotnej kolejności (czyli gracz, który jest ostatni będzie pierwszy) wybieramy po jednej karcie do naszej ręki. Ostatecznie w naszej ręce powinno się znaleźć 5 kart.

Lotry (14)

W trakcie rozgrywki tura jednego gracza będzie przebiegała przez 2 fazy: fazę generacji oraz fazę akcji. Wykonujemy je w ściśle określonym porządku. Podczas fazy generacji również krok po kroku przechodzimy zawsze przez 3 czynności, będą to:

  • dobór 1 karty z talii głównej do naszej ręki,
  • dobór 1 znacznika akcji z puli znajdującej się wokół planszy,
  • generacja złota na podstawie zagranych kart we wcześniejszych turach.

Wygenerowanie złota jasno określa o ile należy przesunąć znacznik gracza na planszy gry. W pierwszej turze żaden z graczy nie wygeneruje złota ze względu na to, że nie zagrał jeszcze żadnej karty do swojego obszaru. Jeśli w naszym obszarze znajdują się postacie, które generują także karty lub znaczniki akcje, wtedy należy je pobierać w określonej kolejności.

Lotry (13)

Faza akcji, czyli sedno rozgrywki następuje od razu po fazie generacji. W czasie jej trwania możemy zagrywać dowolną ilość kart (jeśli tylko jesteśmy w stanie je opłacić). Niektóre z kart są darmowe, co oznacza że nie kosztują nas one znaczników akcji, jednak za zdecydowaną większość przyjdzie nam ponieść opłatę. Zapłata zawsze trafia do zasobów wokół planszy. Należy pamiętać że maksymalna liczba znaczników akcji wynosi 3. Dlatego też jeśli jesteśmy w posiadaniu 3 takich znaczników, nie możemy dobrać kolejnego. Niektóre z kart potrafią generować dodatkowe akcje. Możemy również zdecydować się na spasowanie i zachować aktualnie posiadane akcje na kolejną turę. Karty, które przyjdzie nam zagrywać dzielą się na 5 kategorii:

  • Robotnicy – ich głównym zadaniem jest generowanie złota. Jednak mogą oni również generować dodatkowe akcje i karty. Po ich zagraniu trafiają one do strefy gracza. Stamtąd mogą zostać zniszczeni przez innych graczy, a także odrzuceni przez nas samych. Możemy ich także przemieszczać uiszczając zapłatę w wysokości jednego znacznika akcji.
  • Strażnicy – to drugi rodzaj jednostek, które będą trafiały do naszego obszaru. Ich głównym zadaniem jest ochrona naszych Robotników. Jeśli dany robotnik jest strzeżony przez strażnika, nie może zostać zniszczony przez innego gracza. W pierwszej kolejności należy zniszczyć strażnika.
  • Kupcy – posiadają działanie natychmiastowe. Dzięki nim wymienimy jedne dobra na inne (np. złoto na karty lub żetony akcji). Po zagraniu i wykonaniu wymiany, karta kupca jest odrzucana na stos kart odrzuconych, na który trafiają również zabite jednostki z naszego obszaru.
  • Łotrzy – również działają natychmiast. To właśnie ich działanie przepełnione jest negatywną interakcją. Posłużą nam oni do kradzieży i niszczenia innych kart, znaczników akcji. Zagrana karta łotra trafia ostatecznie na stos kart odrzuconych.
  • Pułapki – to właśnie one uchronią nas przed łotrami.  W większości przypadku możemy je zagrywać podczas tury innego gracza, gdy tylko zostanie spełniony warunek w jej opisie. Twórca informuje, że możemy je zagrać tylko w ciągu 3 sekund po zagraniu karty innego gracza.

Lotry (9)

Karty mają określone zdolności, które zostały specjalnie pogrubione. Strzeżenie czyli ochrona robotników poprzez zagrania strażnika. Niszczenie oznacza wybranie strażnika lub niestrzeżonego robotnika innego gracza i wysłanie go na stos kart odrzuconych. Kradzież dokładnie określa jakie dobro należy odebrać innemu graczowi (złoto, karty, akcje). Zdobycie to po prostu otrzymanie wskazanego dobra. Generacja dotyczy tylko robotników i określa jaką ilość złota generujemy podczas fazy generacji. Wymiana jak sama nazwa wskazuje, pozwala wymienić jedne dobra na drugie. Dobranie, dodanie pozwala dobrać nam kartę lub znacznik akcji.

Zaraz po wykonaniu wszystkich czynności tura przechodzi do kolejnego gracza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Należy pamiętać o zasadzie, że w naszym obszarze może maksymalnie znajdować się po 3 robotników i 3 strażników. Dlatego też możemy ich przemieszczać, a także odrzucać podczas naszej tury.

Lotry (15)

Pola specjalne na planszy służą do uzyskiwania dodatkowych bonusów. Gdy tylko znacznik gracza znajdzie się na takim polu, natychmiast dobiera on 1 kartę z puli lub jeden znacznik akcji. Gdy gracz przekroczy takie pole nie stając na nim, wtedy może, ale nie musi dobrać jedną kartę w zamian za odrzucenie jednej z ręki – bonus ten działa tylko w przypadku zyskiwania złota, a nie jego utraty. Dlatego też, jeśli inny gracz ukradnie nam złoto i wtedy nasz znacznik przekroczy to pole, to bonus ten nie obowiązuje.

Lotry (16)

Podsumowanie

Łotry to gra debiutującego autora Grzegorza Pietrasa oraz jego wydawnictwa Spell Games. Stworzył on grę samotnie oraz samotnie postanowił ją wydać. Czy udało mu się stworzyć ciekawy tytuł? Poniżej znajdziecie odpowiedź na to pytanie. Zacznijmy od wykonania, które jest nierówne. Sama okładka gry została moim zdaniem źle dobrana do charakteru produkcji. Wyraźnie na pierwszy rzut oka rzuca się kuźnia, a nie motyw łotrów. Pudełko jest nieco za duże, a znaczniki akcji są małe i nieprzyjemne w użytkowaniu. Natomiast z drugiej strony otrzymujemy karty, które zostały wykonane rewelacyjnie. Ich specjalna struktura sprawi, że nie powinny one ulec szybkiemu zniszczeniu. Po wielu rozgrywkach nie widać nawet śladu użytkowania. Również specjalne tasowanie kart, nie wygina ich i pozostawia ich strukturę niezachwianą. Grafiki na kartach zachwycają i przywołują na myśl gry komputerowe z dawnych lat.

Lotry (18)

Dzięki rewelacyjnym grafikom i mocno związanej z tematem mechaniką gry, możemy odczuć średniowieczny klimat Łotrów. Spiski, zdrady, zabójstwa i kradzieże stoją tutaj na porządku dziennym. Rozgrywka w Łotry to nie przelewki, tutaj nie ma miejsca na przyjacielskie zagrania, a każdy z graczy dąży do określonego celu dosłownie po trupach. Przyjdzie nam kraść, niszczyć i czasem reagować na zagrania innych graczy zastawiając na nich pułapki. To właśnie mechanika pułapek sprawia, że nigdy nie możemy czuć się pewni naszego zagrania, a gra posiada wiele zwrotów akcji. Dzięki dużej liczbie kart, każda rozgrywka będzie nieco inna od poprzedniej, dzięki czemu gra zyskuje na grywalności. Niestety gra nie jest aż tak kombogenna jak się tego spodziewałem. Raczej w grze zdarzają się pojedyncze kombinacje poszczególnych kart (np. odrzuć kartę, zyskaj znacznik akcji, dzięki dwóm znacznikom akcji zagramy kolejną kartę, która pozwoli nam okraść wroga lub zniszczyć jego karty).

Lotry (5)

Gra skaluje się prawidłowo, ale nieco lepiej prezentuje się tutaj rozgrywka w większym gronie graczy. Podczas rozgrywek dwuosobowych może się pojawić tak zwany efekt kuli śnieżnej, który jest mocno ograniczony przy 3 i 4 graczach. Wtedy gdy tylko jeden z graczy zacznie bardziej odstawać od pozostałych, od razu zostanie poskromiony przez pozostałych. Jednak rozgrywki dwuosobowe również są ciekawe i ten wariant również mi odpowiada. Dużym plusem gry jest jej dynamika. Akcje następują jedna po drugiej i w grze nie uświadczymy raczej większych przestojów, przez co nie ma mowy o chwili nudy. Dzięki dużej dynamice, rozgrywka jest szybka i w pełnym składzie osobowym nie powinna trwać dłużej niż pudełkowe 45 minut. Śmiem twierdzić, że przy 4 ogranych graczach trwa nie więcej niż 30 minut, a w przypadku 2 graczy maksymalnie 15 minut.

Lotry (11)

Zasady gry są proste i nieskomplikowane. Instrukcja nie pozostawia żadnych wątpliwości jak grać prawidłowo. Dodatkowo grę tłumaczy się bardzo prosto i niedługo, a nowi gracze bardzo szybko łapią mechanikę gry i cieszą się w pełni rozgrywką już podczas pierwszej partii. Łotry to gra, która bardzo nam się spodobała. Duży wpływ na to miały proste zasady, duża ilość negatywnej interakcji oraz przede wszystkim świetne grafiki na kartach. Gra oczywiście nie ustrzegła się pojedynczych wpadek w postaci literówek, czy też wcześniej omawianych znaczników akcji. Jednak ostatecznie wady te zanikają podczas przyjemnych i niezobowiązujących partii. Łotry spodobają się przede wszystkim fanom średniowiecznego klimatu, zwolennikom negatywnej interakcji i osobom, które lubią częste zwroty akcji. Gra idealnie sprawdzi się w roli fillera między większymi pozycjami.

Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony debiutem Grzegorza Pietrasa i jego wydawnictwa Spell Games. Mam nadzieję, że jego kolejne produkcje będą tak dobre jak Łotry. Bez wahania polecam grę i uważam, że jest to udany debiut.

Lotry (19)


Zalety:

  • rewelacyjne grafiki na kartach,
  • specjalnie wzmacniane karty (niepodatne na ścieranie),
  • dynamiczna rozgrywka,
  • proste zasady,
  • dobra skalowalność,
  • masa negatywnej interakcji,
  • zwroty akcji (karty pułapek).

Wady:

  • pojedyncze literówki na kartach i w instrukcji,
  • nieco gorszej jakości znaczniki graczy,
  • nieprawidłowo dobrana okładka gry.

Lotry (17)

Przydatne linki:

Link do strony gry

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Dziękujemy wydawnictwu Spell Games za przekazanie gry do recenzji

Spell Games

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *