Recenzje

Recenzja #50 Domek

Recenzja 50

Domek to gra przeznaczona dla dzieci i całych rodzin. Podczas gry będziecie urządzać tytułowy domek, budując w nim kolejne pomieszczenia i umieszczając w nich różnego rodzaju wyposażenie.

Informacje o grze

Autor gry: Klemens Kalicki

Ilustracje: Bartłomiej Kordowski

Wydawnictwo: Rebel

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 30 minut

Wiek: 7+

Mechaniki w grze: Card Drafting, Memory, Pattern Building, Set Collection

Kliknij i zobacz oferty najtańszych sklepów

Zarys fabularny/krótki opis z pudełka

Jak będzie wyglądał Twój wymarzony dom? Wolisz mieć dużą sypialnię, a w niej eleganckie łóżko z baldachimem, czy może preferujesz przestronny salon, w którym swobodnie zmieścisz fortepian?

Domek rebel (1)

Wykonanie/elementy gry

Jak widzicie okładka do gry Domek jest bardzo kolorowa. Na pierwszym jej planie widzimy małą dziewczynkę, a tuż za nią jej rodziców. Widzimy tam również tytułowy domek, do którego właśnie wprowadza się cała rodzinka. Dlatego też okładka do gry symbolizuje drzwi, a po ich otworzeniu należałoby urządzić nasze nowe ognisko domowe i tak też się dzieje. Zobaczmy co ukrywa się za „drzwiami”:

Domek rebel (2)

Po wyjęciu instrukcji i planszetek graczy, ukazuje nam się świetna wypraska, w której wszystko ma swoje miejsce. Została ona stylizowana na tytułowy domek – świetny pomysł, przypominający rozwiązanie z gry Capital, gdzie wypraska również została stylizowana na coś związanego z głównym motywem gry. Instrukcja zawiera liczne przykłady, które ułatwią nam zrozumienie i tak bardzo prostych zasad. Jest ona napisana lekko i przyjemnie, a jej długość to 16 stron.

Domek rebel (3)

Gra została przeznaczona dla od 2 do 4 graczy. Dlatego też, przygotowane zostały dla nich planszetki pustych domków. To właśnie na nich będziemy układali kolejne karty z pomieszczaniami podczas urządzania naszego nowego domu. Zostały one wykonane na twardej tekturze, więc raczej nieszybko ulegną zniszczeniu.

Domek rebel (5)

Karty będą pojawiały się na planszy projektów, która została stylizowana na wygląd deski kreślarskiej. Ona również została wykonana z twardej tektury i prezentuje się bardzo solidnie.

Domek rebel (4)

Głównym elementem gry są jednak karty. Na ich awersach znajdziemy różnego rodzaju pomieszczenia i aneksy, typu kuchnia, salon, łazienka, garaż i wiele innych. Każde pomieszczenie, nawet w ramach tego samego rodzaju jest ilustrowane inaczej. Zostały one skonstruowane w taki sposób, że np. dwa pomieszczenia kuchenne, pomimo tego że różnią się od siebie, to jednocześnie do siebie pasują. Najważniejsze na co należy zwrócić uwagę, to przede wszystkim ich wykonanie – są one po prostu śliczne. Karty te zrobiły na mnie ogromnie pozytywne wrażenie.

Domek rebel (15)

Pozostałe karty to różnego rodzaju wyposażenie wnętrz, narzędzia budowlane pomocne w różnych przypadkach, pomocnicy budowlani oraz karty dachów. Przecież każdy pełnoprawny domek powinien mieć swój dach. Rodzaje kart zostały odróżnione ilustracjami na rewersach. Liczba kart liczy 108 sztuk (60 kart pomieszczeń i 48 kart dodatków).

Dodatkowo w pudełku znajdziemy znacznik pierwszego gracza wykonany z drewna i przypominający domek. Specjalne żetony, które odpowiadają kartom dodatkowego wyposażenia. 4 karty pomocy informujące nas o tym za co na koniec gry możemy dodatkowo zapunktować. Ostatnim elementem jest notesik, który ułatwi podliczanie punktów pod koniec rozgrywki.

Rozgrywka

Rozgrywka w Domek trwa zawsze 12 rund. W ich trakcie przyjdzie nam tworzyć własny domek, poprzez umieszczanie na swojej planszy kolejnych kart pomieszczeń, które dodatkowo możemy upiększać za pomocą różnych dodatków. Skorzystasz z pomocników i narzędzi, które przydadzą się w określonych momentach gry. Zajmiesz się również budową dachu, którego mechanika polega na zapamiętywaniu kolejnych jego części. Zwycięży osoba, która rozbuduje swój wymarzony domek w najlepszy możliwy sposób.

Domek rebel (28)

Zanim jednak rozpoczniemy budowę domku, czy też jego urządzanie, musimy przygotować rozgrywkę. Każdy z graczy biorący udział w rozgrywce bierze swoją planszę pustego domku oraz płytkę pomocy. Na środku stołu w zasięgu wszystkich graczy umieszczamy tor dobierania kart wraz z dobrze potasowanymi dwiema taliami: dodatków i pomieszczeń. Najmłodszy z uczestników zabawy otrzymuje znacznik pierwszego gracza, a żetony wyposażenia umieszczamy na stole w łatwo dostępnym dla wszystkich miejscu. Jesteśmy gotowi do gry.

Domek rebel (20)

Tor dobierania przedstawia dwie linie, na które w każdej turze będziemy wykładali kolejne karty. Znajduje się tam również specjalne pole, które oznacza „znacznik pierwszego gracza”. Dwa tory tworzą kolumny, dlatego też za każdym razem gdy przyjdzie nam pobrać karty, będziemy pobierali po dwie sztuki z górnego i dolnego rzędu w jednej kolumnie. Wyjątkiem od tej zasady jest kolumna ze znacznikiem pierwszego gracza. Gracz, który zdecyduje się na to pole, będzie mógł pobrać tylko jedną kartę, ale w zamian otrzyma znacznik pierwszego gracza, który pozwoli mu wybierać karty w pierwszej kolejności podczas kolejnej tury.

Zatem pierwsza osoba pobiera parę kart i umieszcza je na swojej planszy, a zaraz po niej, ruch wykonuje kolejna osoba po jej lewej stronie. W ten sposób karty będą ubywać, a ostatniej osobie pozostanie najmniejszy wybór kart, dlatego też tak ważne jest bycie pierwszym w tej grze. Oczywiście jeśli nikt nie wybrał pola ze znacznikiem pierwszego gracza, to w kolejnej turze pozostaje nim ta sama osoba co w poprzedniej. Pozostałe karty odrzucamy na stos kart odrzuconych i w kolejnej turze pobieramy nowe karty.

Domek rebel (21)

Pomieszczenia możemy podzielić na 3 rodzaje:

  • Karty pomieszczeń – możemy je układać na 10 polach dwóch górnych kondygnacji.
  • Karty pomieszczeń (Aneksy) – karty, które punktują dodatkowo jeśli znajdują się obok właściwych pomieszczeń.
  • Karty pomieszczeń piwnicznych – mogą zostać umieszczone tylko na dwóch polach najniższej kondygnacji. Zostały one wyróżnione ciemną ramką i nazwą na górnej części karty.

W tali dodatków znajdziemy natomiast:

  • Karty dachu – będziemy je umieszczali zakryte w odpowiednim miejscu na naszej planszetce. Musimy je zapamiętywać, gdyż nie możemy oglądać już odłożonych kart. Karty dachu przynoszą nam dodatkowe punkty jeśli mamy przynajmniej 4 takie karty. Jeśli mamy ich więcej to wybieramy, które z nich staną się naszym dachem. Najlepiej aby były jednolitego koloru, gdyż wtedy otrzymamy dodatkową bonifikatę. Dodatkowe punkty zgarniemy również jeśli na kartach znajdują się okna.
  • Karty wyposażenia – po pobraniu takiej karty, bierzemy odpowiadający jej żeton wyposażenia i umieszczamy go na wskazanej karcie, a samą kartę odrzucamy. Jeśli nie możemy dołożyć żetonu wyposażenia lub po prostu nie chcemy tego zrobić, to możemy po prostu odrzucić taką kartę. Najważniejsza zasada mówi, że taki żeton zamyka pomieszczenie i nie może ono być dalej rozbudowywane.
  • Karty narzędzi – umieszczamy je wokół naszej planszy i możemy ich użyć w dowolnym momencie gry (są one jednorazowe).
  • Karty pomocników – tak samo jak w przypadku narzędzi, z tą różnicą, że przynoszą nam one korzyści na koniec gry (wyjątkiem jest dekoratorka).

Domek rebel (16)

Jak będziemy wykładali nasze pomieszczenia?

Po pobraniu karty z toru dobierania umieszczamy ją na naszej planszy. Może ona zostać umieszczona na pustym polu, a pod nią nie może znajdować się puste pole. Raz ułożone karty nie mogą zostać przeniesione. Jeśli nie chcemy z jakiegoś powodu dokładać pomieszczenia, albo po prosto nie możemy tego zrobić, to układamy takie pomieszczenie na na naszej planszy rewersem do góry. Taka karta stanowi puste niezagospodarowane pomieszczenie, które na koniec gry jest warte 0 punktów. Większość pomieszczeń składa się z kilku części. Dlatego też mogą one zostać rozbudowane i wtedy przynoszą nam więcej punktów. Na dole każdej karty widnieje liczba punktów, które otrzymamy jeśli nasze pomieszczenie składa się z 1, 2 lub 3 części. Dwie ważne zasady mówią, że pomieszczenia sąsiadują ze sobą tylko w poziomie i nie można ich rozbudowywać ponad możliwy limit.

Domek rebel (22)

Ważne jest budowanie większych pomieszczeń, ale również należy zadbać o funkcjonalność naszego domku. Po ukończonej rozgrywce otrzymamy dodatkowe punkty za posiadanie łazienki na każdym z dwóch pięter oraz za to gdy w naszym domku znajdują się przynajmniej po jednym pomieszczeni łazienki, kuchni i sypialni. Na koniec gry sumujemy punkty za wybudowane pomieszczenia, dach, żetony wyposażenia oraz bonusy funkcjonalności domku.

Domek rebel (24)

Podsumowanie

Jak sami mogliście zauważyć, wykonanie gry Domek nie może się nie podobać. Okładka zachęci do rozgrywki nie tylko najmłodszych graczy, ale również tych starszych. Karty pokoi, dodatków, plansze graczy i plansza główna są wykonane świetne. Ogromną zaletą jest to, że każda karta pomieszczenia jest inna, a domek po wybudowaniu sprawia, że czujemy efekt „wow”. W tej grze naprawdę możemy poczuć się jak dekoratorzy wnętrz. Marzyłeś/aś o garażu, saunie, bibliotece, a może o pokoju gier? Wszystko da się zrobić. To od ciebie zależy jak będzie ostatecznie wyglądał twój wymarzony dom. Co prawda mamy pewnego rodzaju ograniczenia, jak np. salon, który nie może składać się z więcej niż 3 części, a końcowa punktacja i związany z nią bonus za funkcjonalność domku powoduje, że jesteśmy zmuszeni budować dom według pewnych standardów/schematów. Nie skupienie się na tym bonusie może skutkować naszą porażką.

Domek rebel (18)

Zasady gry w Domek są banalnie proste. Grę tłumaczy się w bardzo łatwy sposób, a to dlatego że większość akcji w grze jest po prostu intuicyjna. Zarówno przełożenie mechaniczne na realizm, jak i grafika gry sprawiają, że możemy się tutaj poczuć jak prawdziwi architekci. Gra sprawia wiele radości i nie tylko najmłodszym, rodzice i nieco starsze dzieci, również będą się przy niej nieźle bawić. Kombinowania jest nawet sporo, zwłaszcza podczas wyboru kart. Negatywna interakcja ogranicza się do podbierania kart ze stosu dobierania, ale jeśli weźmiemy komuś karty, które nam się nie przydadzą, to dużo na takim zagraniu nie zyskamy. Duże znaczenie natomiast ma pierwszeństwo w każdej rundzie. Osoba ze znacznikiem pierwszego gracza dokonuje wyboru spośród 4 zestawów kart (plus jedna karta z polem pierwszego gracza). Najbardziej natomiast może ucierpieć osoba, która jest ostatnia w turze.

Regrywalność gry jest bardzo dobra. Każda rozgrywka różni się od poprzedniej, a to dlatego, że karty które dochodzą na torze dopierania, za każdym razem ułożą się inaczej. Spowoduje to, że każdorazowo nasze wybory będą inne. Gra skaluje się bardzo dobrze gdyż przy dwóch i trzech graczach zastosowano specjalną zasadę, która mówi, że pierwszy gracz musi dodatkowo odrzucić jedną parę kart z toru dobierania (za wyjątkiem pola ze znacznikiem pierwszego gracza). Przy dwóch graczach gra wydaje się najbardziej „luźna”. W tym wariancie mamy największą swobodę budowania.

Natomiast jeśli lubimy ścisk i większą głębie – wybieramy wariant 3 lub 4 osobowy. W grze Domek czas oczekiwania na swoją turę absolutnie się nie dłuży. Przez ani jeden moment nie czujemy znużenia. Pomaga temu mechanika zapamiętywania kart dachów oraz ciągle zmieniająca się sytuacja na polu dobierania kart. Gra jest dynamiczna i bardzo satysfakcjonująca. Oczywiście nie jest to wielka gra ekonomiczna pokroju Agricoli, ale powinna ona przypaść do gustu nie tylko niedzielnym graczom i rodzinom z dziećmi.

Domek rebel (32)

Domek to gra, która zdobyła najbardziej prestiżową nagrodę przyznawaną grom planszowym w Polsce w kategorii „Gra Roku dla całej rodziny”. Otrzymała ten tytuł nie bez powodu. Domek to gra, która bardzo nam się spodobała, a zwłaszcza mojej narzeczonej i chyba dlatego lądowała ona u nas na stole definitywnie zbyt często. Skutkowało to ograniczeniem rozgrywek w inne gry planszowe, no ale co zrobić. Czasem życie wymaga poświęceń, a akurat ten rodzaj poświęcenia był nadzwyczaj przyjemny. Rozgrywka trwa zazwyczaj nie dłużej niż pudełkowe 30 minut, więc gra sprawdzi się nawet w roli filerka. Idealnie nadaje się również podczas rodzinnych i przyjacielskich spotkań i sprawdzi się zwłaszcza wśród osób, którym gry planszowe są obce. Z pewnością znajdą się takie osoby, którym Domek nie sprawi przyjemności albo ich po prostu znudzi, ale raczej nie będzie to duża grupa społeczeństwa.

Domek to świetna, niezwykle kolorowa gra gra rodzinna, z którą przyjemnie spędzicie pół godzinki. Jeśli graliście kiedyś w Simsy lub po prostu chcielibyście urządzić jakiś domek to gra jest dla was. Proste zasady i wciągająca mechanika oraz widoczny efekt na koniec rozgrywki sprawiają, że pudełko tej gry raczej szybko się u nas nie zakurzy. Z czystym sumieniem polecam.

Domek rebel (29)

Domek rebel (30)


Zalety

  • proste i intuicyjne zasady,
  • idealna dla dzieci i całych rodzin,
  • praktycznie pozbawiona negatywnej interakcji,
  • efekt „wow” po wybudowaniu domku,
  • dobra skalowalność,
  • dzieciaki ją uwielbiają,
  • piękne wykonanie i śliczne grafiki na kartach,
  • każda pomieszczenie jest inne,

Wady

  • brak,

Domek rebel (27)

Przydatne linki:

Grę kupisz najtaniej tutaj – kliknij i sam się przekonaj.

*Otwierając okienka kolejnych sklepów na Ceneo sprawiasz, że otrzymujemy drobną bonifikatę, z której utrzymujemy serwer i domenę. Nic cię to nie kosztuje, a dokładasz małą cegiełkę w rozwoju serwisu, który jest całkowicie wolny od reklam.

Link do strony wydawnictwa.

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Dziękujemy wydawnictwu Rebel za przekazanie gry do recenzji

rebel logo

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

One thought on “Recenzja #50 Domek

  • Zgadzam się z tym, że to uniwersalna gra, w której zarówno młodsi, jak i starsi dają radę. Zdarzyło mi się grać z pięciolatkiem i też ogarniał zasady. Gra wymaga przy tym trochę myślenia i nieco planowania, ale nie za bardzo. Jest łatwa i przyjemna. Za jej wadę uznałabym, że jest zbyt prosta i krótka, więc nie można w nią grać zbyt często, bo się znudzi.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *