Recenzje

Recenzja #46 Pile-Up Rush

Recenzja 46

Pile-Up Rush to przestrzenna gra zręcznościowa, w której stoczycie między sobą zawzięty pojedynek w bardzo ograniczonym czasie. Czy to ty będziesz osobą, która przyczyni się do zawalenia całej konstrukcji?

Informacje o grze

Autorzy gry: Pierre Compain, Frédéric Guattari

Wydawnictwo: Korea Board Games (NiceGameHub)

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 20 minut

Wiek: 7+

Pile up Rush (1)

Wykonanie/elementy gry

Po otwarciu bardzo ciekawie ilustrowanego pudelka do gry, ujrzymy 2 instrukcje (przynajmniej w moim egzemplarzu) jedną w języku angielskim, a drugą prawdopodobnie po koreańsku.

Gra ma na tyle proste zasady, że tak naprawdę mieszczą się one na 3 stronach. Dodatkowo znajdziemy tam kilka ilustracji i przykładów  z gry. Instrukcja nie pozostawia żadnych wątpliwości co do tego, jak prawidłowo powinna  przebiegać rozgrywka.

Głównym elementem są drewniane klocuszki w dwóch kolorach: pomarańczowym i seledynowym (wybaczcie jeśli źle nazwałem kolory). Oba posiadają po jednym klocuszku wybranego kształtu. Figury są najróżniejsze, otrzymujemy: długie prostokąty, ucięte kule, wielokąty najróżniejszych kształtów, okrągłe dyski, zakrzywione prostokąty itd. Każdy zestaw składa się z 10 elementów, co w sumie daje 20 drewnianych i solidnie wykonanych drewnianych klocków.

Do gry dołączona została okrągła drewniana podstawa naszej konstrukcji. Jest ona dwustronna, a to dlatego, że jedna ze stron służy do rozgrywki w łatwiejszym, a druga w trudniejszym wariancie gry.

Klepsydra odmierzająca czas ze specjalnym oznaczaniem informującym o możliwości jej odwrócenia.

Pile up Rush (3)

Rozgrywka

Pile-Up Rush to prosta, ale jednocześnie wymagająca gra zręcznościowa, w której naszym zadaniem jest umieszczenie jak największej ilości elementów poprzez dokładanie ich do konstrukcji znajdującej się na drewnianej podstawce. Oczywiście by nie było tak łatwo, ogranicza nas czas. Czas, którym będziemy musieli odpowiednio zarządzać, ale zacznijmy od samego początku. Dzielimy się na dwie drużyny i otrzymujemy po 10 klocuszków w wybranym przez nas kolorze. Podstawę naszej konstrukcji umieszczamy na środku stołu odpowiednią stroną (w zależności jakiego trybu rozgrywki oczekujemy). Łatwiejsza strona jest płaska, trudniejsza przypomina kształtem koronę. Na środku stołu umieszczamy klepsydrę. Wybieramy drużynę, która rozpocznie grę. W kolejnych rundach rozpoczynać będzie zespół, który przegrał poprzednią rundę.

Pile up Rush (11)

W pierwszej rundzie, drużyna rozpoczynająca odwraca klepsydrę i w bardzo ograniczonym czasie jej gracze muszą dokładać elementy na drewnianej podstawce. Pierwszy zespół może umieścić maksymalnie do 3 elementów. Musimy uważać aby nie skończył się nam czas w klepsydrze, ponieważ wtedy automatycznie przegrywamy rundę. Gdy tylko odwrócimy klepsydrę, zanim nasz czas upłynie, od razu swoją turę zaczyna druga drużyna, tym razem mogą umieścić dowolną ilość elementów. Ważne by odwrócić klepsydrę przed upływem czasu. Runda może skończyć się w trzech następujących przypadkach:

  • gdy jeden lub więcej elementów konstrukcji spadnie poza drewniany ring – 1 punkt,
  • gdy gracze nie zdążą odwrócić klepsydry przed upływem czasu i dołożeniem przynajmniej jednego elementu – 1 punkt,
  • gdy dana drużyna umieści wszystkie swoje elementy na ringu – 2 punkty,

Pile up Rush (13)

Za każdy zdobyty punkt zwycięstwa, musimy zabrać naszym przeciwnikom jeden wybrany przez nas klocuszek. Nie będzie on mógł być użyty w aktualnej rozgrywce. Dzięki zabranym elementom naszym przeciwnikom, łatwiej zapamiętamy aktualny wynik gry. Drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 4 punkty wygrywa.

W trakcie rozgrywki pamiętajmy o poniższych zasadach:

  • możemy trzymać w ręku tylko jeden element jednocześnie i używać tylko jednej ręki podczas gry,
  • nie możesz bezpośrednio dotykać elementów konstrukcji, do tego celu może posłużyć aktualnie trzymany w ręku klocuszek,
  • zanim tura dobiegnie końca, musisz umieścić przynajmniej jeden klocuszek na konstrukcji,
  • gracze z jednej drużyny mogą wykonywać akcje jednocześnie,
  • nie możemy odwrócić klepsydry dopóki którykolwiek z graczy trzyma w ręku klocuszek.

Pile up Rush (14)

 

Podsumowanie

Pile-up Rush to bardzo szybka i dynamiczna gra, w której przyjdzie nam budować pewną konstrukcję z najróżniejszych elementów. Mają one przeróżny kształt, a ich wykonanie jest bardzo solidnie. Dzięki dużej różnorodności elementów, konstrukcja za każdym razem będzie przybierała inny kształt. Natomiast samo pudełko do gry posiada fantastyczną okładkę, a wypraska w środku mieści idealnie wszystkie elementy.

Najciekawszą formą rozgrywki jest starcie drużynowe, w którym musimy sobie wzajemnie pomagać. Gra skaluje się dobrze, aczkolwiek w wariancie dwuosobowym rozgrywka jest bardziej emocjonująca i dostarcza znacznie więcej frajdy. Pile-up Rush posiada bajecznie proste zasady, także wytłumaczenie ich nie zajmuje dłużej niż kilka chwil.

Pile up Rush (15)

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest możliwość zagrania na dwóch różnych stopniach trudności. Ostrzegam jednak że wariant prosty jest już na tyle wymagający, że o tym trudniejszym nawet nie pomyślimy. Na pudełku znajdziemy informację, że czas jednej partii to 20 minut. Nie zgodzę się z tym. Partie, z racji mechaniki ciągłego odwracania klepsydry są bardzo dynamiczne i przez to rozgrywka może zakończyć się nawet po 10 minutach. Dzięki tak szybkim rozgrywkom mamy ciągłą chęć odegrania się. Gra pozwala wykazać się nam architektonicznymi zdolnościami. Dzięki mechanice ciągłego odwracania klepsydry, gra w żadnym momencie się nie dłuży. Wręcz przeciwnie, dzięki ciągłej presji czasu możemy nawet zacząć się stresować, gdyż zawsze jest go za mało. Z pewnością jeśli twoje ręce drżą w takich chwilach, to nie uda ci się osiągnąć zwycięstwa w Pile-up Rush. Jestem zdania, że nawet przy perfekcyjnym opanowaniu, ciężko jest pozbyć się wszystkich swoich elementów, celem zdobycia dwóch punktów.

Pile up Rush (16)

Jeśli lubisz gry z dużą dynamiką i prostymi zasadami oraz masz zmysł przestrzennego budowania, to gra z pewnością cię zachwyci. Jeśli Pile-up Rush ci się spodobał, to musisz szukać ofert w zagranicznych sklepach. Niestety nie udało mi się znaleźć polskiego sklepu, który oferowałby tę produkcję. Nie mniej jednak, jeśli będziesz miał kiedyś okazję kupić tę grę, to polecam z czystym sumieniem. Z pewnością nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto.

Pile up Rush (17)


Zalety

  • emocjonująca rozgrywka,
  • dynamika gry,
  • ciekawy pomysł,
  • dwa poziomy trudności,
  • bardzo dobre wykonanie,
  • świetna wypraska,
  • proste zasady,
  • wariant drużynowy,

Wady

  • raczej niedostępna na naszym rynku,

Przydatne linki:

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Dziękujemy SweetLemonPublishing za przekazanie gry do recenzji

pic3151659

 

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

2 thoughts on “Recenzja #46 Pile-Up Rush

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *