Recenzje

Recenzja #451 Zawartość dodatkowa do gry Elekt

Elekt to jedna z najciekawszych polskich karcianek, która wciąż utrzymuje się w topce naszych gier planszowych. Wydawnictwo What the Frog przygotowało dla swoich fanów kolejne karciane rozszerzenia z nowymi mechanikami, a do tego wszystkiego Album Inspiracji, Płyta CD z muzyką oraz Kompendium Wiedzy o grze wraz z trybem solo. No wow! Zawartość dodatkowa do gry Elekt stała się faktem!


Informacje o grze

Autor gry Elekt: Krzysztof Głośnicki

Wydawnictwo: What the Frog

Liczba graczy: 1-4 (pojawił się wariant solo)

Czas gry: 60- 90 minut

Wiek: 16+



Elekt to polska gra karciana autorstwa Krzysztofa Głośnickiego ze wspaniałymi ilustracjami Katarzyny Malinowskiej, którą poznałem całkiem przypadkowo zaintrygowany klimatycznymi ilustracjami. Gdy tylko Elekt trafił na nasz stół, stał się bez wątpienia naszym karcianym hitem. Początkowo mieliśmy okazję przetestować podstawkę oraz 3 dodatki: Powołanie, Spiż oraz Wiedźmy (+18), które świetnie komponowały się z całością, uzupełniając ją o nowe karty. Tym razem mamy do czynienia z kolejnymi dodatkami karcianymi: Intrygi, Artefakty oraz Minstrel. Jednak w tym przypadku wnoszą one nowe mechaniki i nową jakość, a jakby tego było mało, to dla zainteresowanych przygotowano także: Album Inspiracji wraz z płytą CD oraz kompendium wiedzy. Jeśli nie znacie jeszcze Elekta, to koniecznie zajrzyjcie do naszej recenzji, link poniżej:

Link do naszej recenzji Elekta

Nie spodziewałem się tak sprytnej gry karcianej, która wciągnie mnie już od pierwszej partii. W zasadzie już po lekturze instrukcji wiedziałem, że jest to tytuł, którego od dawna szukałem.

Fragment naszej recenzji

Elekt trafił również do naszego zestawienia Top 40 gier planszowych w 2020 roku. Mały spoiler – w tym roku również pojawi się w naszym Top 2021. To jedna z najlepszych gier karcianych, a w dodatku pochodzi od polskiego autora i wydawcy. Cieszę się bardzo, że do gry pojawiły się dodatki i elementy uzupełniające. Jak one się prezentują i co o nich myślimy? Zobaczcie poniżej.


Recenzja

Echo Światów: Album Inspiracji + Płyta CD z muzyką do gry

Album Echo Światów i kilkudziesięciostronicowa książeczka wypełniona wspaniałymi ilustracjami, które pojawiały się wcześniej na kartach Elekta. Tym razem możemy zobaczyć je w większym formacie, a dodatkowo poczytać ciekawe historie z nimi związane, czy też posłuchać utworów muzycznych nimi inspirowanych. Historie są krótkie, ale bardzo ciekawe i dobrze uzupełniają wiedzę na temat tego, co mogliśmy zobaczyć w tej sprytnej karciance. Największe wrażenie zrobiła na mnie jednak płyta z klimatyczną muzyką. Mroczne ambienty sprawdzają się doskonale podczas zaciekłych potyczek. Muzyka ta idealnie koresponduje z pojawiającymi się grafikami i całym światem Klanarchii. Dodatkowo w albumie znajdziemy porady dla Mistrzów Gry. Dla mnie najciekawszym fragmentem była część o tym, jak dobierać muzykę na sesję, ale jest tam wiele innych ciekawych porad, z których warto korzystać, jeśli uczestniczycie lub prowadzicie takie sesje. Utwory muzyczne z płyty można również pobrać w wersji mp3.

Kompendium wiedzy o grze

Czegoś takiego mi brakowało – pomyślałem, kiedy trafiły do mnie kolejne karciane dodatki. Kompendium wiedzy o grze zbiera informacje o wszystkich dodatkach, wyjaśnia niuanse związane z nimi, a także odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania. W tej mini-książeczce dowiadujemy się o poziomie trudności poszczególnych dodatków. Jakby jeszcze tego było mało, to na deser otrzymujemy dopracowany tryb solo „Cesarski Gambit”, który sprawdzi się idealnie w sytuacji, gdy nie mamy akurat towarzyszy przy stole, a mamy ochotę na partyjkę w Elekta. Mamy tutaj skalowalny poziom trudności oraz ciekawą mechanikę wirtualnego gracza, którego nazwano „Starsze Rody”.

Dodatki Karciane: Intrygi, Artefakty, Minstrel

Intrygi to jeden z najciekawszych dodatków do gry Elekt, który zmienia niemal całkowicie oblicze kolejnych rozgrywek. Są to specjalne karty scenariuszy, które modyfikują podstawowe zasady gry. Możemy wybrać/wylosować jedną taką kartę lub nawet kilka i podejść do rozgrywki w zupełnie inny sposób. Przykładem takich kart jest np. wprowadzenie draftu jednostek elitarnych jeszcze przed rozpoczęciem rozgrywki lub też zmiana pozycji stref, gdzie Dwór pojawia się jako pierwszy. Intrygi oferują także nową mechanikę „poświęcenia”. To nowy sposób na zdobywanie tytułów niezbędnych do odniesienia zwycięstwa, musimy jednak ponieść pewien koszt, czyli dokonać poświęcenia: jednostek, artefaktów, czy też żaru. A na koniec otrzymujemy nową jednostkę podstawową, kilka elitarnych i nowe wspaniałe grafiki. Ten dodatek wpływa pozytywnie na i tak niesamowitą regrywalność Elekta.

Artefakty to kolejne bardzo ciekawe rozszerzenie znacząco wpływające na rozgrywkę. Tytułowe artefakty to nowy rodzaj kart i nowe decyzje do podjęcia podczas potyczek. Karty te możemy zdobyć poprzez rezygnację z efektu zwycięstwa w konfrontacji w strefach (możesz np. zrezygnować z efektu przemocy i w zamian za usunięcie jednostki przeciwnika, dobrać nowy artefakt na rękę). Artefakty pozwalają na najróżniejsze zagrania taktyczne, a często posiadają umiejętność natychmiastowego użycia, więc sprawdzają się doskonale w niweczeniu planów naszych przeciwników. Do tego wszystkiego nowa jednostka podstawowa, jednostki elitarne i karty przywilejów związane z mechaniką artefaktów. Wpływ nowych kart na rozgrywkę jest bardzo duży, a ich odpowiednie użycie może mocno namieszać w szykach wroga.

Minstrel to najmniejszy z nowych dodatków wprowadzający nową jednostkę podstawową i związaną z nią mechanikę zagrywania nowych kart melodii. To nie tylko nowe zagrania taktyczne, ale także nowy sposób na zdobycie tytułów niezbędnych do osiągnięcia zwycięstwa. Jeśli tylko graczom uda się zagrać wszystkie melodie, minstrel układa „Pieśń Zwycięstwa” i jego melodie stają się tytułami, a my do końca rozgrywki nie możemy korzystać już z jego unikatowej zdolności. Ten mini dodatek być może nie odwraca rozgrywki do góry nogami, ale wprowadzą bardzo ciekawą jednostkę podstawową, której zdolność jest bardzo mocna i przydatna w wielu sytuacjach.

Słowem Podsumowania

Kolejne rozszerzenia do Elekta to coś, czemu nie mogłem się oprzeć. W porównaniu do pierwszych 3 dodatków karcianych, te potrafią niejedną rozgrywkę obrócić do góry nogami. Wiele świetnych pomysłów okraszonych wciąż tymi samymi mrocznymi ilustracjami. To jedyna karcianka w mojej kolekcji, którą zakoszulkowałem, a to już o czymś świadczy. Rozgrywka z nowymi dodatkami była dla mnie odświeżająca i wyniosła Elekta na jeszcze wyższy poziom. Bawiłem się przednio, ponieważ kombinowania jest tutaj co nie miara. Wciąż największą zaletą tej gry jest dla mnie możliwość ciągłego przechytrzania przeciwników. Te dodatki wprowadziły kolejne możliwości taktyczne, a dzięki temu pojawiło się wiele nowych pomysłów na to, jak wbić sztylet przeciwnikowi. Do tego wszystkiego gracze mogą wejść w posiadanie inspirującego albumu, klimatycznej muzyki i kompendium wiedzy o grze wraz z dopracowanym trybem solo. Warto! Warto! Naprawdę warto!


Przydatne linki:

Dodatki kupisz w sklepie What the Frog

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.


Grę do recenzji przekazało wydawnictwo What the Frog. Bardzo dziękujemy!

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *