Recenzja #356 LOGO
Kuchnia, sklep, łazienka… Gdzie nie spojrzysz, wszędzie otaczają nas te doskonale znane i te nieco mniej loga najróżniejszych marek. Czy potrafisz je rozpoznać i wiesz o nich coś więcej? Poznaj LOGO – quizową grę planszową, w której sprawdzisz swoją wiedzę na temat popularnych marek!
Informacje o grze LOGO
Wydawnictwo: Trefl
Liczba graczy: 2-6 lub 2 drużyny
Czas gry: 60 min.
Wiek: 12+
Mechaniki w grze: Memory
Produkty. Codziennie wybieramy je, kupujemy i używamy w różnych życiowych sytuacjach. Każdy z nich ma swoją markę, swoje logo. Im właśnie poświęcona jest gra planszowa LOGO. Poznaj interesujące fakty z historii poszczególnych marek, odkryj zaskakujące skojarzenia i baw się, odgadując niebanalne zagadki. LOGO to doskonała zabawa dla całej rodziny!
Poznajcie LOGO – towarzyską grę, która sprawdzi Waszą wiedzę dotyczącą otaczających nas produktów oraz ich producentów i przekonajcie się, czy podbije Wasze serca.
Sprawdź grę Color Brain – inną grę od wydawnictwa Trefl – nasza recenzja tutaj.
Przegląd elementów gry
Pudełko pokryte logami znanych marek doskonale oddaje motyw przewodni gry. Wewnątrz znajdziemy niemałą planszę z kolorowym torem, 330 kart pytań wraz z pudełkiem do ich przechowywania, 6 pionków oraz krótką instrukcję. Na każdej karcie znajdziemy 4 pytania na różnokolorowych polach, którym odpowiadają pola na planszy.
Zasady gry LOGO
W LOGO możemy grać w wariancie indywidualnym lub drużynowym. Przedstawię po krótko, na czym polega każdy z nich.
Wariant indywidualny
Każdy z graczy wybiera pionek i stawia go na polu startowym. Najstarszy bierze wierzchnią kartę z pytaniem i odczytuje pierwsze osobie po jego lewej stronie. Jeśli gracz odpowie prawidłowo, przesuwa pionek na pole o danym kolorze i próbuje odpowiedzieć na kolejne. Jeżeli jednak nie udzieli dobrej odpowiedzi, na pytanie próbuje odpowiedzieć kolejny gracz. I tak pytanie może przechodzić do kolejnych osób, aż skończą się pytania na karcie. W szczególnym przypadku może zdarzyć się, że kolejka wróci do gracza początkującego. Gdy skończą się pytania na karcie, pytającym zostaje kolejna osoba. Gra trwa do momentu, aż pierwszy gracz ukończy tor.
Wariant drużynowy
W tym przypadku gracze dzielą się na dwie drużyny i tyle też pionków ustawiamy na polu startowym. Gracz z jednego z zespołów bierze wierzchnią kartę pytań i czyta pierwsze przeciwnikom. Jeśli odpowiedzą prawidłowo, rozgrywka toczy się jak w wariancie indywidualnym. Jeżeli jednak drużyna się pomyli, na to samo pytanie odpowiadają gracze z zespołu, do którego należy pytający.
W LOGO występują trzy rodzaje kart:
- obrazkowe – z obrazkiem na rewersie, do którego będą nawiązywały pytania,
- rozmaitości – na nich pojawią się pytania odwołujące się do wiedzy ogólnej o danej marce,
- kategorii – gdzie występują pytania ze wspólnej kategorii.
Niektóre z nich będą dla graczy dość oczywiste, ale pojawi się też wiele takich, które potrafią zaskoczyć. Jakie zatem pytania możemy spotkać?
- Jaki owad w czarne kropki znajduje się w logo sieci dyskontów – Proste, prawda?
- Podaj nazwę sieci hoteli [z literą S w logo]. – Cóż, nie może być za łatwo…
Recenzja gry LOGO
LOGO to już kolejna gra imprezowa od wydawnictwa Trefl, w jaką miałam okazję zagrać. Jak na tle innych wpadła ona w moich oczach?
Rozgrywka
LOGO charakteryzuje się prostotą w wyglądzie i zasadach. Plansza przypomina mi nieco 5 Sekund, choć jest od niej zdecydowanie większa. Podobnie będziemy jednak odpowiadać na pytania i przesuwać się po torze ku mecie, ale tutaj nie mamy presji czasu kluczowej dla wspomnianej gry tego samego wydawnictwa. Ze względu na wiedzę, która będzie tutaj weryfikowana, LOGO nie sprawdzi się wśród młodszych graczy, chociaż na niektóre pytania na pewno by odpowiedzieli. Autorzy sugerują wiek 12+, ale w moich oczach może on się okazać nieco zaniżony. Wiele pytań jest jednak takich, na które nawet dorośli będą mieli problem z udzieleniem odpowiedzi, za to możemy poznać naprawdę sporo ciekawostek ze świata marek.
Bardzo dobrze sprawdzi się tu wariant drużynowy, w którym możemy połączyć swoje siły i wiedzę, aby wziąć udział w starciu dwóch zespołów. W grze dwuosobowej nie odczuliśmy takiej satysfakcji, ale jest to zjawisko naturalne dla gier imprezowych – im nas więcej, tym ciekawiej!
Na czas gry wpływa tutaj zastanawianie się nad odpowiedzią. Czasami trwa to dosyć długo i w takich momentach brakowało nam klepsydry, która nieco zwiększałaby dynamikę gry. Rozgrywka trwa dość długo, jak na grę imprezową, bo nawet 60 minut.
Ponieważ w LOGO mamy do czynienia z grą quizową, musimy nastawić się, że w końcu przyjdzie taka gra, w której pytania zaczną się powtarzać, a ponieważ na każde jest jedna konkretna odpowiedź (inaczej, niż np. w 5 Sekundach), to regrywalność będzie się obniżać.
Na pewno wielu z Was kojarzy grę na telefon, w której rozpoznajemy loga danych marek. Z początku byliśmy przekonani, ze właśnie na tym będzie polegała omawiana pozycja. Pozytywnie zaskoczył nas fakt, że chociaż ten elementów również występuje w LOGO, to gra nie ogranicza się do odgadywania marek na podstawie obrazków.
Wykonanie
To, co w grze LOGO zasługuje na plus, to na pewno duża, solidna plansza i pudełko do przechowywania kart, dzięki czemu nie ma tutaj problemu z rozsypanymi kartami, których jest dość sporo. Dzięki pudełku możemy też trzymać karty w porządku, aby nie wracać do tych z poprzednich rozgrywek. Oczywiście, do czasu, aż przejdziemy przez wszystkie. Gra jednak nie przyciąga po względem graficznym: charakteryzuje ją duża ilość czerwieni i kilka dodatkowych kolorów przeznaczonych dla kolejnych pytań. Na minus stawiam również zbyt duże pudełko. Nie licząc planszy, jego zawartość zajmuje małą część całego kartonu.
Grono odbiorców
LOGO należy do gier, które nie wymagają specjalnego zainteresowania planszówkami. Ta towarzyska gra quizowa nawet lepiej sprawdzi się wśród osób preferujących lekką zabawę, niż angażujące i wymagające zrozumienia wielu zasad tytuły, co potwierdziło się w rzeczywistości. Wytrawni gracze prawdopodobnie nie będą nią zainteresowani, ale ci, którzy stawiają na imprezówki, mogą być zadowoleni z przystępności zasad i niewielkich ograniczeń wiedzowych oraz wiekowych. Gdybym jednak miała wybierać spomiędzy popularnych 5 Sekund a LOGO, stawiałabym na to pierwsze. Była to jedna z moich pierwszych gier i jej dynamika bardziej mi odpowiadała. Co nie zmienia faktu, że w LOGO również grało nam się przyjemnie, ale na tle ogromnej liczby dostępnych gier imprezowych ta mnie nie urzekła.
Podsumowanie gry LOGO
LOGO to prosta, quizowa gra towarzyska, która pozwala graczom sprawdzić swoją wiedzę i pamięć z zakresu wszechobecnych marek. Łatwe zasady i charakter rozgrywki będą odpowiednie dla osób zupełnie nie związanych z planszówkami oraz dla tych, którzy stawiają na gry imprezowe i nie są w stosunku do nich zbyt wymagający. Chociaż sama raczej nie będę do niej wracać zbyt często, bez problemu znajdę w towarzystwie osoby, jakim rozgrywka w LOGO sprawi przyjemność.
Mocne strony:
- proste zasady,
- występowanie wariantu indywidualnego i drużynowego,
- sporo ciekawostek dot. znanych marek.
Słabe strony:
- zdecydowanie zbyt duże pudełko w stosunku do zawartości,
- niska atrakcyjność wykonania,
- nie wyróżnia się na tle innych gier imprezowych.
Przydatne linki:
Profil gry w serwisie Board Game Geek
Ojaaa, coś idealnego dla mnie i mojej narzeczonej, uwielbiamy tego typu zabawy, często graliśmy w coś takiego w apce, a teraz z powodzeniem moglibyśmy grać przy stole 😀 Dzięki za podrzucenie recenzji.