Recenzja #131 Hero Realms

Recenzja 131 Recenzja #131 Hero Realms

W grze Hero Realms będziemy rekrutowali potężnych wojowników, a wszystko po to, aby pokonać w morderczym starciu naszego przeciwnika. Zrobimy to przy pomocy specjalnej mechaniki budowania talii, która znana jest z poprzedniej odsłony tejże gry “Star Realms”.

Informacje o grze

Autorzy gry: Robert Dougherty, Darwin Kastle

Ilustracje: Randy Delven, Vito Gesualdi, Antonis Papantoniou

Wydawnictwo: Games Factory

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 20 minut

Wiek: 12+

Mechaniki w grze: Card Drafting, Deck / Pool Building, Hand Management

button gre kupisz tutaj Recenzja #131 Hero Realms

Wstęp

Zostań bohaterem! Dokonuj imponujących czynów i rekrutuj potężnych Czempionów do walki po Twojej stronie.

Hero Realms to kolejna z serii zaraz po Star Realms seria szybkich karcianek opartych na mechanice budowania talii. Gry cieszą się ogromną popularnością na całym świecie, a do każdej z nich wyszło sporo ciekawych dodatków. Jeśli chodzi o polski rynek, to nie mogło być inaczej. Wydawnictwo Games Factory postanowiło wziąć te tytuły w swoje ręce i wypuścić je po polsku na rodzimym rynku. Na początku w nasze ręce trafiła gra Star Realms, która osadzona została w świecie sci-fi. Poniżej znajdzie link do naszej recenzji:

Recenzja Star Realms

Warto zaznaczyć, że dzisiaj omawiane Hero Realms w dużej mierze opiera się na tej samej mechanice co Star Realms. Powiem więcej, obie gry są niemal identyczne. Niewielkie zmiany na kartach sprawiły jednak, że w oba tytuły gra się nieco inaczej. Dlatego też dzisiejsza recenzja będzie po części oparta porównaniu obu tych tytułów.

Hero Realms 1 Recenzja #131 Hero Realms

Przegląd elementów gry

Tym razem pudełko jest znacznie większe i solidniejsze. Po jego otwarciu okaże się, że w środku znajdziemy sporo wolnej przestrzeni. Jest to zabieg celowy, gdyż już teraz wiemy, że do gry zostaną wydane dodatki, które później będziemy mogli ze spokojem umieścić w jego środku. Nie spodobała mi się niestety okładka do gry, tutaj mogłoby być zdecydowanie lepiej. Jeśli chodzi o zawartość, to w środku znajdziemy bardzo dobrze napisaną instrukcję, która raczej nie pozostawia żadnych wątpliwości jak grać w Hero Realms. Oprócz wyjaśnienia standardowych reguł gry oferuje nam ona dodatkowe warianty na więcej niż dwóch graczy.

Rdzeniem gry są karty, a dokładniej 144 sztuki. Technika ich wykonania stoi na przeciętnym poziomie, dlatego też ze względu na obsługę gry wymagane będzie ich zakoszulkowanie, gdyż niestety dość szybko dojdzie do przetarcia czarnych obramowań. Grafiki na kartach są świetne i w przeciwieństwie do Star Realms bardzo przypadły mi do gustu, a może po prostu klimat fantasy jest bliższy memu sercu. Na kartach tych znajdziemy bardzo prostą symbolikę, z którą nie powinniśmy mieć żadnych problemów po zapoznaniu się regułami gry.

Karty te dzielą się na:

  • karty startowe (złoto i atak),
  • karty do odliczania punktów życia w czterech kolorach,
  • karty handlu – dostępne do kupienia podczas gry.

Rozgrywka

Ręka startowa każdego gracza będzie się składać z dziesięciu kart. W odróżnieniu od Star Realms, tutaj początek jest zdecydowanie ciekawszy, gdyż karty zostały nieco bardziej urozmaicone. Otrzymujemy 7 sztuk złota o wartości 1, jedną sztukę złota o wartości 2 oraz atak o wartości 1 i 2. W Star Realms otrzymywaliśmy tylko 8 pojedynczych sztuk złota i 2 karty ataku o wartości 1. Wprawdzie niewielka zmiana, ale mająca duży wpływ na całość rozgrywki. Dzięki takiemu rozwiązaniu nasza talia szybciej rozszerzy się o cenniejsze karty, jak również wpłynie na liczbę zadanych ran już od samego początku.

Hero Realms 10 Recenzja #131 Hero Realms

Na czym zatem opiera się mechanika Hero Realms. Jest to oczywiście typowy przedstawiciel gier z kategorii deck-builderów. Tutaj naszą talię będziemy budować na podstawie tego, co akurat ma nam do zaoferowania rynek. Dostęp do niego mają wszyscy gracze i co turę na podstawie posiadanego aktualnie złota, dokonają zakupu wybranych kart. Co turę dobierzemy na rękę 5 nowych kart, za pomocą których zaatakujemy naszego rywala/rywali oraz zaopatrzymy się w nowe karty. Na rynku zawsze będzie się znajdowało 5 kart oraz bonusowa talia ognistych klejnotów. Za każdym razem, gdy dokonamy zakupów, uzupełniamy rynek. Gracze będą rozgrywali swoje tury naprzemiennie do momentu, aż życie któregoś gracza spadnie do 0.

Na kartach widnieją symbole, z reguły oznaczają one złoto, siłę ataku lub leczenie. Dodatkowo znajdziemy na nich ikony sojuszu, gdyż większość kart została podzielona na cztery frakcje: żółtą, niebieską, czerwoną oraz zieloną. Tutaj pojawia się bardzo ważna zasada dotycząca Hero Realms. Gdy tylko pojawią się na naszej ręce dwie lub więcej kart tego samego koloru, to aktywuje się wtedy umiejętność sojuszu (jeśli takowa na karcie występuje). Sprawia to, że w grze możemy tworzyć bardzo silne kombinacje, dzięki którym zyskamy dużą przewagę.

W grze występują tak zwani Czampioni, którzy po naszej turze pozostaną na polu bitwy do momentu ich ogłuszenia przez naszego oponenta. Niektórzy z nich (Strażnicy) będą chronili innych Czempionów oraz nas samych przed atakami graczy. Aby pokonać Czampiona, gracz musi uzbierać na swoich kartach atak równy lub większy sile danego bohatera. Pozostały atak może skierować w kierunku innego czempiona lub po prostu gracza. Jeśli natomiast nie jest w stanie przebić się przez strażnika, wtedy strażnik uchodzi z życiem, a my nie otrzymujemy żadnych ran.

W grze istnieje również mechanika poświęcenia kart. Polega ona na odrzuceniu na zawsze danej karty celem uzyskania jednorazowej, często bardzo silnej umiejętności. Zdolność ta pojawia się na niektórych kartach, a użycie jej w kluczowym momencie może zadecydować o wyniku toczonej batalii.

A co się stanie, gdy wyczerpie się nasza talia kart? To bardzo proste, bierzemy wszystkie karty (te, których użyliśmy i te, które właśnie kupiliśmy) tworzymy z nich nową talię, tasujemy ją i dobieramy ponownie do pięciu kart. To właśnie sedno mechaniki budowania talii. Za każdym przetasowaniem nasza talia będzie coraz silniejsza, a dzięki niektórym zdolnościom kart odrzucimy niepotrzebne karty, co z kolei sprawi, że wyszczuplimy talię i zwiększymy prawdopodobieństwo dobrania tych kart, na których zależy nam najbardziej.

Podsumowanie

Jak już wspomniałem na samym początku tej recenzji, Hero Realms nie powala swoim wykonaniem, ale od strony graficznej prezentuje się bardzo dobrze. Szkoda, że twórcy nie pokusili się na usunięcie czarnych obramowań. Taki zabieg sprawiłby, że gra zyskałaby znacząco na atrakcyjności, a tak, aby dłużej cieszyć się grą musimy zaopatrzyć się w ochronne koszulki, gdyż czarne krawędzie szybko się wycierają.

Wydawnictwo zdecydowało się pójść nieco inną drogą i zapewnić nam dodatkowe miejsce w pudełku na przyszłe dodatki, które niebawem mają się pojawić. Między innymi będą to talie bohaterów, które sprawią, że gra stanie się asymetryczna. Początkowa ręka gracza będzie dostosowana do klasy postaci, którą wybierze. Do wyboru będziemy mieli takich bohaterów jak: Kleryk, Wojownik, Łowca, Złodziej i Czarodziej. Następne dodatki pozwolą nam zmierzyć się indywidualnie lub drużynowo z talią bossa, a jeszcze inne, odbyć niesamowitą i niepowtarzalną przygodę. Jak sami widzicie, jest na co czekać.

Hero Realms 5 Recenzja #131 Hero Realms

Jeśli chodzi o rozgrywkę, to bawiliśmy się przy Hero Realms tak samo dobrze, jak przy Star Realms. Teraz posiadając obie pozycje na półce, z pewnością na moim stole częściej będzie gościł Hero Realms, głównie z powodu tematyki fantasy, która bardziej mi odpowiada. Gra jest jeszcze bardziej dynamiczna od swojej poprzedniczki ze względu na dużo większe obrażenia, które już od samego początku gry zadajemy naszemu przeciwnikowi. Dodatkowo tym razem w pudełku otrzymujemy możliwość rozgrywki w większym składzie. Różne warianty pozwalają nam dostosować rozgrywkę do własnych upodobań. Z pewnością w tej kwestii będzie jeszcze lepiej, gdy na naszym rynku pojawią się wspomniane już Hero Packi.

Dużym plusem Hero Realms jest sposób liczenia punktów. W Star Realms musieliśmy operować sporą liczbą kart i łatwo można było się pogubić w tym aspekcie. Tutaj sprawa została znacząco ułatwiona i sprawdza się o niebo lepiej.

Podział talii na cztery różniące się od siebie frakcje sprawia, że gra wymusza od nas specjalizację w jednym lub co najwyżej dwóch kolorach jednocześnie, gdyż wtedy możemy liczyć na aktywację silnych umiejętności sojuszniczych. Dzięki takiemu rozwiązaniu za każdym razem będziemy łączyli karty na różne sposoby, a to sprawi, że każda z naszych partii będzie niepowtarzalna. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by spróbować innych mniej popularnych rozwiązań. Gra posiada niesamowitą regrywalność, a z kolejnymi dodatkami zyska jeszcze więcej w tej kwestii. Bardzo krótki czas gry i wysoki poziom dynamiki powodują, że praktycznie nigdy nie kończy się na jednej rozgrywce. Tutaj rzeczywiście występuje syndrom jeszcze jednej partii, przecież musimy spróbować się odegrać po sromotnej porażce. O Hero Realms można powiedzieć, że jest niemalże uzależniająca.

Losowość w Hero Realms jak to zwykle bywa w grach karcianych, ma duży wpływ na rozgrywkę. Częściowo jest ona  kontrolowana przez nas już od samego początku. To od nas zależy, na jakie karty z rynku i jaką strategię na daną partię się zdecydujemy. Jednak nigdy nie wiemy, w jakiej konfiguracji dobierzemy kolejne karty na rękę. Sprawę ułatwiają zdolności, dzięki którym wyszczuplimy nasz deck.

Szkoda, że Czempioni nie zachowali tego samego stylu, co bazy w Star Realms. Ich poziome ustawianie sprawiało, że mocno się wyróżniały na tle pozostałych kart. W Hero Realms musimy być ostrożni, by przypadkowo nie pozbyć się bohatera, który aktualnie nas osłania.

Hero Realms 14 Recenzja #131 Hero Realms

Zasady gry w Hero Realms są banalnie proste, dlatego też łatwo wytłumaczyć tę grę nowym graczom. Gra ta idealnie sprawdzi się w roli fillera, jak i pełnoprawnej gry. Z pewnością przypadnie do gustu fanom mechaniki budowania talii i tematyki fantasy. Jeśli jedynym powodem, dla którego nie zaopatrzyliście się w Star Realms były nieprzemawiające do Was grafiki kosmicznych statków, to może tym razem się uda. Warto spróbować, ponieważ gra jest przednia i podoba się każdemu, a na dodatek jest tania jak barszcz. Za tę cenę otrzymujecie nie tylko ponad 140 kart, ale także niesamowity i wciągający gameplay. W gronie moich znajomych nie trafiła się jeszcze osoba, której Hero Realms nie przypadłoby do gustu.

Jeśli natomiast jesteście szczęśliwymi posiadaczami Star Realms, to również uważam, że powinniście rozważyć zakup Hero Realms. Na początku faktycznie możecie czuć jakbyście grali w niemal identyczną grę, ale kolejne dodatki do obu tych gier uświadamiają nam, że obie produkcje podążają w zupełnie innych kierunkach.

Hero Realms 22 Recenzja #131 Hero Realms

Hero Realms to szybka, emocjonująca i prosta gra karciana o niesamowitych możliwościach. Jest to pozycja obowiązkowa w kolekcji każdego gracza. Ja z niecierpliwością wyczekuję premiery zbliżających się dodatków. Nie mogę się doczekać chwili kiedy moją ulubioną klasą postaci, czyli łowcą, zmierzę się z przerażającym smokiem, czy też krwiożerczym Liczem. Jeśli jeszcze nie graliście w Hero Realms, to czas nadrobić zaległości.

Hero Realms 21 Recenzja #131 Hero Realms

 


Zalety:

  • dynamiczna i szybka rozgrywka,
  • dużo emocji podczas partii,
  • możliwość tworzenia kombinacji kart,
  • uzależnia,
  • ogromna regrywalność,
  • świetne grafiki,
  • bardzo dobra cena,
  • duże możliwości rozszerzenia podstawowej gry.

Wady:

  • karty mogłyby być lepszej jakości (wymagają zakoszulkowania),
  • karty bohaterów mogłyby się bardziej różnić od zwykłych kart.

Przydatne linki:

Grę kupisz tutaj

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Dziękujemy wydawnictwu Games Factory za przekazanie gry do recenzji

games factory publishing logo 1 Recenzja #131 Hero Realms

 

Dodaj komentarz