Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Recenzje

Recenzja #1078 Coco Crazy

Niech rozpocznie się kokosowa zabawa na całego w grze Coco Crazy. Wykorzystaj swoją pamięć, aby przechytrzyć innych współgraczy i jako pierwszy wytropić małpki we wszystkich kolorach. Ale uwaga, wyspy z kokosami stale zmieniają swoje miejsce, co może przysporzyć nie lada zawrót głowy.

Autor gry: Hajo Bücken

Wydawnictwo: G3

Liczba graczy: 2-8

Czas gry: 20 minut

Wiek: 7+


Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa G3. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl



Coco Crazy to gra pamięciowa przeznaczona dla 2–8 graczy w wieku od 7 lat (chociaż moim zdaniem pięciolatki mogą już spokojnie zagrać). Rozgrywka opiera się na sześciu plastikowych kokosach, w których ukryto 36 małp w sześciu kolorach (po sześć sztuk każdego odcienia). Celem gracza jest zebranie po jednej małpie każdej barwy poprzez:

  • Zapamiętywanie lokalizacji kolorów podczas początkowego podglądania kokosów
  • Manipulowanie pozycjami kokosów za pomocą akcji wywołanych rzutem kostką.
  • Ryzykowne zgadywanie zawartości kokosów przy użyciu symbolu pytajnika na kostce.

Kluczowym elementem strategii jest śledzenie ruchu kokosów na okrągłej planszy imitującej wyspy. Gracze muszą zapamiętać nie tylko początkowy układ, ale także zmiany wprowadzane przez przeciwników poprzez:

  1. Obracanie całej planszy o 90 stopni.
  2. Zamianę miejscami dwóch losowo wybranych kokosów.
  3. Podglądanie zawartości wybranego kokosa przez wszystkich graczy jednocześnie.

Przebieg rozgrywki

Każda tura rozpoczyna się rzutem specjalną kostką z pięcioma symbolami:

  • Pytajnik – zgadywanie koloru w wybranym kokosie (poprawne zgadnięcie nagradzane małpą).
  • Strzałka – obrót planszy, zmieniający względne położenie wszystkich kokosów.
  • Oczy – tajne podglądnięcie zawartości dowolnego kokosa przez wszystkich graczy.
  • Kokos – wymiana miejscami dwóch dowolnych kokosów.
  • Małpi Joker – wybór dowolnej akcji (poza strzałką) z powyższych.

Zwycięzcą zostaje osoba, która jako pierwsza zgromadzi po jednej małpie każdego koloru (w wersji dla 7–8 graczy wymagane jest pięć kolorów).


Innowacyjne połączenie gry pamięciowej i orientacji przestrzennej

Coco Crazy unika stagnacji typowej dla gier pamięciowych dzięki mechanicznemu mieszaniu kokosów. Takie rozwiązanie stymuluje nie tylko pamięć krótkotrwałą, ale również orientację przestrzenną.

Skalowanie trudności

Grę tak naprawdę można dostosowywać do preferencji i wieku gracza. Twórcy wprowadzili nieco uproszczony wariant dla większego grona graczy, ale może on sprawdzić się świetnie w rozgrywce z młodszymi graczami. Dla prawdziwych profesjonalistów przygotowano również nieco trudniejszy wariant.

Jakość wykonania

Kokosy wykonano z wytrzymałego plastiku odpornego na wielokrotne otwieranie i upadki, co potwierdzają nasze liczne rozgrywki. Małpki są estetyczne i wyraziste. Dzieci bez problemu radzą sobie z zaglądaniem do kokosów, co oczywiście rozwija małą motorykę. Warto również wspomnieć o grubej planszy, na której toczy się rozgrywka.

Walory edukacyjne

Coco Crazy rozwija nie tylko pamięć, ale także orientację przestrzenną, umiejętność dedukcji i koordynacje wzrokowo-ruchową.


Losowość mechaniki

Z pewnością jest to tytuł, który w głównej mierze opiera się na losowości przy rzutach kością. Nie jestem również przekonany do akcji oczu, które pozwalają wszystkim graczom zajrzeć do dowolnych kokosów. Akcja ta sprawia, że znacznie łatwiej odnaleźć brakujące kolory małpek.

Niejasności wynikające z tłumaczenia

Niestety polskie tłumaczenie nie jest dostatecznie precyzyjne. Problem leży w liczbie mnogiej niektórych akcji. Przykładowo: „obracacie planszę o 90 stopni”, czy też „wskazujecie kokosa i deklarujecie, jakiego koloru małpki kryją się w środku…”. Oba te przykłady wskazują, że wszyscy gracze powinni wykonać te akcje, a poprawnie akcje te może wykonać tylko jeden gracz (rzucający aktualnie kostką). Ten sam problem dotyczy również akcji Jokera. Może to wprowadzać w błąd familijnych graczy.

Monotonia w małych grupach

W rozgrywkach 2–3 osobowych powtarzalność akcji (zwłaszcza przy częstych obrotach planszy) może prowadzić do znużenia.


Dla kogo jest Coco Crazy?

Coco Crazy sprawdzi się najlepiej w gronie rodzinnym z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Bezpośrednia rywalizacja bez elementów przemocy, walory edukacyjne i możliwość wspólnego spędzania czasu z dala od ekranów. Tytuł ten sprawdzi się również jako narzędzie dla nauczycieli czy terapeutów w pomocy przy różnych schorzeniach: afazji, zaburzeniach koncentracji, czy też integracji sensorycznej. To tytuł, który może sprawdzić się zarówno podczas podróży, imprez jak i na szkolnej świetlicy.


Podsumowanie – kokosowa zabawa z zastrzeżeniami

Coco Crazy zasługuje na uwagę jako innowacyjne połączenie gry pamięciowej z elementami zręcznościowymi. Mimo pewnych wad związanych z losowością i tłumaczeniem, jej walory edukacyjne i wysokiej jakości wykonanie czynią ją wartościową pozycją w rodzinnych kolekcjach. Dla rodzin szukających gry rozwijającej umiejętności poznawcze u dzieci w wieku szkolnym to pozycja obowiązkowa. Gracze oczekujący głębszych mechanik strategicznych mogą jednak poczuć niedosyt ze względu na dominujący czynnik losowy i prostotę rozgrywki.



Przydatne linki:

Link do strony wydawnictwa

Więcej o grze na Planszeo

Jeśli doceniasz naszą pracę i zaangażowanie albo po prostu podoba Ci się nasz portal i to, co robimy, to możesz nas wesprzeć niewielką kwotą – za co bardzo dziękujemy!!!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *