Recenzja #10 Winnica
Winnica to nietypowa gra planszowa, ale jakże fantastyczna zabawa dla całych rodzin, przyjaciół i znajomych. Czas zacząć winobranie poprzez rysowanie.
Informacje o grze
Autor gry: Eilif Svensson, Kristian Amundsen Østby
Ilustracje: Gjermund Bohne
Wydawnictwo: Granna
Liczba graczy: 1-12
Czas gry: 15 minut
Wiek: 10+
Naszym partnerem jest sklep z grami planszowymi:
„Na słonecznych stokach południowej Francji dojrzewają właśnie najlepsze winogrona. Czas rozpocząć winobranie !
Przed Tobą prawdziwe wyzwanie – organizacja pracy w Twojej winnicy. Rusz szlakiem najlepszych winogron i dołącz do grona najznakomitszych mistrzów francuskiego winiarstwa”
Wykonanie
Po otwarciu pudełka Winnicy ujrzymy niestety dość sporo pustej przestrzeni. Pudełko mogłoby być spokojnie mniejsze, przynajmniej wielkości instrukcji do gry. Okładka pudełka jest śliczna i cieszy oko.
Jeśli chodzi o samą instrukcję, to jest ona czytelna, ładnie ilustrowana i bardzo dobrze wyjaśnia zasady rozgrywki. Reguły gry znajdują się na 8 stronach wraz z licznymi przykładami z rozgrywki.
W pudełku znajdziemy również notesik, dość sporej grubości, na którym będziemy malowali nasze ścieżki. Szkoda tylko, że arkusze nie są dwustronne, ale i tak ich liczba jest zadowalająca i powinna starczyć na bardzo długo (150 arkuszy).
Natomiast w sytuacji gdy zabraknie nam już karteczek do rysowania, to możemy je zakupić w sklepie Granny, albo wydrukować je z poniższego linku, dostępne będą również w dziale „pobierz” na naszej stronie:
Arkusze do rysowania
Otrzymujemy także 42 karty ścieżek w dwóch kolorach (szare i żółte), 6 kart z farmami i jedną kartę do gry jednoosobowej. Ich wykonanie jest solidne, a ilustracje są bardzo przejrzyste i czytelne.
Szkoda tylko, że do pudełka nie został dołączony przynajmniej jeden woreczek strunowy. Fakt, iż pudełko jest zdecydowanie za duże, wpływa na to, że karty latają luzem i musimy zaopatrzyć się w przynajmniej jakąś recepturkę.
Rozgrywka
W grze Winnica będziemy rysować ścieżki na swoich arkuszach, próbując połączyć w jak najbardziej efektywny sposób winogrona z farmami i zamkami. Na końcu każdej rundy będziemy podliczać punkty dla danej farmy. Ważne jest to, by liczba zdobywanych punktów co rundę wzrastała stopniowo. Jeśli nie uda nam się zdobyć więcej punktów w danej rundzie, niż w poprzedniej, to niestety otrzymujemy zero punktów, a to jest równoznaczne z tym, że na koniec rozgrywki otrzymamy minus 5 punktów, więc trzeba bardzo uważnie planować nasze ścieżki i nie jest to takie proste na jakie mogłoby się wydawać.
Na początku gry, każdy z graczy otrzymuje swój własny arkusz z planem winnicy. Dodatkowo musimy zaopatrzyć każdego uczestnika zabawy w coś do pisania. Tasujemy wszystkie karty ścieżek, a oddzielnie tasujemy talię farm. Na początku każdej rundy będziemy odkrywali tylko jedną kartę farmy. Dzięki niej wiemy, za którą farmę w danej rundzie będziemy punktowali, musimy to zaznaczyć na naszym arkuszu w odpowiednim miejscu. Następnie zaczynamy dobieranie kolejnych kart ścieżek. Na karty ścieżek składa się 6 różnych wariantów drogi, każdą musimy narysować w odpowiedni sposób. Na karcie widnieje numerek, które jest również na naszym arkuszu – oznacza on dokładny sposób rysowania danej ścieżki. Gdy wszyscy gracze narysują swoją ścieżkę, to dociągamy kolejną kartę i postępujemy tak samo jak poprzednio. Gdy z talii ścieżek wyciągniemy 4-tą żółtą kartę, to po narysowaniu odpowiadającej jej ścieżki, kończymy rundę i przechodzimy do podliczania punktów.
Za każde połączone winogrono z naszą farmą otrzymujemy po jednym punkcie. W kolejnych rundach staramy się zdobyć więcej punktów niż uprzednio. Po 5 rundzie rozgrywka się kończy, przez co jedna z farm nie zostaje użyta. Dlatego też, zawsze jest pewna niewiadoma w postaci farmy, która się nie pojawi.
Zliczamy wszystkie punkty za farmy, odejmujemy minusowe punkty za zerową punktację w danej rundzie i dodajemy dodatkowe punkty za połączone winogrona z zamkami. Zamki są w dwóch kolorach, tak jak w przypadku winogron. Za każde połączone winogrono w kolorze zamku z tym właśnie zamkiem otrzymujemy bonusowe punkty (1 punkt za winogrono w kolorze zamku). Wygrywa osoba, która zgromadziła największą liczbę punktów.
Dla jednego gracza punktacja jest następująca:
Podsumowanie
Winnica to ślicznie ilustrowana gra dla od 1 do 12 osób i w każdym gronie sprawdza się ona dobrze. Mamy również możliwość zagrania w większą liczbę graczy, jesteśmy ograniczeni tylko arkuszami. Pomimo tego, że każdy arkusz jest tak naprawdę taki sam, to za każdym razem karty będą dochodziły w całkowicie odmienny sposób i każda rozgrywka będzie się nieco różniła od poprzedniej. Dodatkowo czasami może być tak, że od razu pojawią się 4 żółte karty, przez co skończymy szybko daną rundę, a czasem będą pojawiały się znacznie później, przez co będziemy mieli więcej czasu na narysowanie ścieżek odpowiedniej długości.
Cały czas rysujemy kolejne ścieżki w niepewności, gdyż nigdy nie wiemy jaka karta pojawi się następna i bardzo dobrze wpływa to na regrywalność tego tytułu. Fakt, że do gry została dołączona karta jakości win powoduje, że możemy mierzyć się z nią w samotności. Będziemy starali się pobijać własne rekordy. Póki co, mój to 60 punktów, więc na ten moment jestem w stanie stworzyć wino stołowe.
Mimo, iż ilustracje są naprawdę śliczne to klimatu w grze nie doświadczymy. Po prostu malujemy kolejne kreski i łączymy kolejne pola. Można tak naprawdę było wymyślić cokolwiek i gra również dobrze by działała. Mechanika w grze jest bardzo sprytna. Nie możemy zbytnio porywać się na kolejne punkty, gdyż w ten sposób możemy naprawdę dużo stracić. Gdyby nie ta reguła gry, to byłaby to zwykła gra o malowaniu, a w ten sposób dostajemy naprawdę coś bardzo ciekawego. Nieraz trzeba się nieźle nagłówkować przed narysowaniem kolejnych ścieżek. Jeśli dana ścieżka nam nie pasuje lub po prostu jesteśmy bardzo ciekawi jaka farma pojawi się w następnej kolejności, to możemy podejrzeć kartę farm kosztem rysowania ścieżki. Dzięki temu mechanizmowi, ograniczamy w pewien sposób losowość.
Zasady gry jak widać nie są skomplikowane i gra tak naprawdę sprawdzi się w każdym gronie, tym bardziej, że czas rozgrywki to około 15 minut, a samo tłumaczenie zasad to około 60 sekund. Gra robi duże wrażenie swoim wykonaniem na grających i równie dobrze sprawdza się jako zabawa z dziećmi. Podczas rozgrywki ani na moment nie odczujemy znużenia, gdyż cały czas towarzyszą nam różne emocje. Często bywa tak, że złościmy się, bo tak szybko skończyła się dana runda, bądź też nie doszła nam karta, ale tak samo często radujemy się jeśli uda nam się połączyć w ciekawy sposób nasze ścieżki, a jednocześnie szczęście będzie po naszej stronie. Nasze wrażenia z rozgrywek są bardzo pozytywne i Winnica będzie bardzo chętnie zdejmowana półeczki, tym bardziej, że można w nią zagrać tak naprawdę wszędzie.
Dodatkowo na stronie BGG udało mi się znaleźć dodatkowe arkusze do Winnicy, każdy z nich posiada zupełnie inne rozmieszczenie winogron, farm i zamków, co jeszcze bardziej może wpłynąć na i tak duży potencjał regrywalności:
Link do dodatkowych arkuszy na BGG
Zalety
- łatwo się tłumaczy,
- śliczna,
- ciekawa łamigłówka,
- dostarcza dużo emocji,
- dość krótki czas rozgrywki,
- można zagrać wszędzie,
- świetnie się skaluje,
- duża regrywalność,
- kontrolowana losowość,
Wady
- zbyt duże pudełko,
- brak woreczka strunowego na karty,
- brak klimatu,
Przydatne linki:
Gry planszowe kupisz tutaj
Profil gry w serwisie Board Game Geek