Planszowy Express #64

Planszowy Express 63 1 Planszowy Express #64

17 marca 2018 roku

Witamy w kolejnym Planszowym Expressie. Przygotowaliśmy dla Was najświeższe wiadomości ze świata gier planszowych.

Co w tym tygodniu? Solar City, Strażnicy Xobos, Penny Dreadfun: Duchy, Demony, Dickensy, Architekci z Zachodniego Królestwa, Great Western Trail: Rails to the North, Decrypto, najpopularniejsze gry tygodnia na BGG i inne.


planszowe gram prix 2018 300x300 Planszowy Express #64

Nasz blog został nominowany w plebiscycie Gram Prix jako najlepszy blog/serwis. Będzie nam miło za każdy oddany na nas głos. Dodatkowo dla głosujących jest przewidziana ogromna pula nagród – około 100. Zagłosować możecie w tym miejscu – kliknij tutaj.


Zajrzyjcie koniecznie do naszych najnowszych recenzji:

Recenzja #114 CV Pocket

Czy kiedykolwiek mieliście problemy ze stworzeniem swojego CV? Z pomocą przychodzi kompaktowa gra o tytule CV Pocket, dzięki której uda wam się stworzyć idealne CV z przymrużeniem oka. Co dla ciebie jest najważniejsze nauka, praca czy relacje?

Recenzja #115 Pierwsi Marsjanie: Przygody na Czerwonej Planecie

Świat ciągle gna do przodu i choć teraz podróż na Marsa wydaje się czymś bardzo odległym, może się okazać, że w przyszłości to właśnie z tą planetą będziemy wiązać swoją przyszłość. Jak mogłyby wyglądać nasze początki w tym surowym i niegościnnym świecie? O przybliżenie nam możliwych scenariuszy postarał się autor gry „Pierwsi Marsjanie”.

Recenzja #116 Spoils of War

Spoils of War to gra pełna blefu, zakładów oraz licytowania się z naszymi przeciwnikami. Wikingowie zdobyli już skarby, ale przed nimi najtrudniejsze zadanie – ich podział! Rzuć kośćmi, zaryzykuj i zgarnij łupy dla siebie albo odejdziesz z pustymi rękoma…


Solar City (wyd. Games Factory)

Oładka Solar City PL Planszowy Express #64

Solar City to pierwsza autorska gra planszowa w pełni wydawana przez Games Factory. Jej autorami są Marcin Ropka i Viola Kijowska znani przede wszystkim jako autorzy gry Alien Artifacts.

Jest rok 2035.

Populacja ludzi na Ziemi dramatycznie spadła. Ludzkość znajduje się na skraju unicestwienia, a winić za to możemy wyłącznie siebie samych. Niepomni na wielokrotne ostrzeżenia i apele ekologów wciąż zatruwaliśmy środowisko, uwalniając setki ton dwutlenku węgla i pyłu do atmosfery. Nasza planeta, niegdyś pełna zieleni i życia, zamieniła się w szarą pustynię śmierci.

W obliczu nadchodzącej globalnej katastrofy przedstawiciele wielkich korporacji, założonych przez filantropów modernistycznego świata, opracowali i wdrożyli procedurę naprawczą. Plan był prosty – ewolucja na bazie istniejącej infrastruktury miejskiej zamiast rewolucji. Wespół z innymi CEO stajesz na czele jednej z takich korporacji. Twoim zadaniem będzie planowanie rozwoju miasta, które ma się przyczynić do poprawy środowiska naturalnego. Osiągniesz to wznosząc wielkie wieżowce i przekształcając je w wertykalne farmy, które uwalniają do atmosfery bezcenny tlen.

Tematyka Solar City wyrasta z idei solarpunka. Głównym założeniem tej nowoczesnej myśli koncepcyjnej jest ochrona środowiska poprzez wykorzystanie istniejących struktur miejskich i tworzenie nowych, które pozytywnie wpływają na środowisko naturalne. Wzrost zanieczyszczenia atmosfery spowodował, że naturalne dobra takie, jak czysta woda czy świeże powietrze stały się dobrem luksusowym. Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest świadome planowanie przestrzeni miejskiej i wznoszenie budynków, które produkują czystą energię, wodę i tlen.

Solar City jest grą planszową, w której gracze budują miasta przyszłości. W każdej turze gracz ma do wyboru jedną z trzech akcji:

  • Zbudować Wieżowiec, z którego każdorazowo – w momencie aktywacji – będzie czerpał fundusze.
  • Zbudować Budynek Publiczny, który – o ile znajduje się w odpowiednim miejscu – zapewni ciągły rozwój pozostałych struktur miasta.
  • Uruchomić Wertykalną Farmę, zamieniając Wieżowiec w naturalną fabrykę czystej energii, produkującą Punkty Tlenu.

Każdy wybór niesie ze sobą możliwość uruchomienia pewnej części miasta. Kiedy gracz to robi, pobiera fundusze z Wieżowców, a co ważniejsze, uniemożliwia aktywację tej samej części miasta innym graczom. Ta mechanika sprawia, że każdorazowo gracze muszą adaptować swoją strategię do ciągle zmieniającego się wyglądu miasta, tak swojego jak i przeciwników.

Pudełko zawiera 12 typów różnych Wieżowców/Wertykalnych Farm, a w każdej rozgrywce wykorzystuje się 6 z nich. Gracze mają dodatkowo do dyspozycji kilka różnych Budynków Publicznych, które silnie wpływają na rozwój miasta. To wszystko sprawia, że każda partia w Solar City będzie znacząco różniła się od wcześniejszych.

Rozgrywka trwa przez określoną liczbę rund (zależną od liczby graczy) albo do momentu, w którym jeden z graczy zapełni całą planszę miasta budynkami. Zwycięzcą zostaje gracz, który – w myśl idei solarpunku – najbardziej przyczynił się do poprawy środowiska naturalnego, która mierzona jest liczbą zdobytych Punktów Tlenu.

Więcej o grze już przed samą kampanią.

Gra pojawi się na jednej z platform do wspierania gier w dniu 29 maja 2018 roku

(gra trafi do wspierających w okolicach połowy października 2018 roku)


Nowa okładka do Strażnicy Xobos (wyd. Imagine Realm)

Strażnicy Xobos Planszowy Express #64

Po nieudanej kampanii gry Strażnicy Xobos, twórca po licznych głosach ludu zadecydował o zmianie szaty graficznej. Jak widać zmiana jak najbardziej na plus. Nie możemy się doczekać kolejnych grafik i gdy tylko je otrzymamy, pojawią się one natychmiast w naszym serwisie – obserwujcie.


Penny Dreadfun: Duchy, Demony, Dickensy (wyd. Redi Games)

Penny Dreadfun Planszowy Express #64

Przypominamy o trwającej kampanii na platformie wspieram.to gry Penny Dreadfun: Duchy, Demony, Dickensy od wydawnictwa Redi Games. Gra bardzo szybko przekroczyła wymagany próg, co sprawiło, że z pewnością zostanie wydana. Pamiętajmy, że do końca kampanii pozostało 25 dni, tak że jeszcze macie sporo czasu na podjęcie ostatecznej decyzji o wsparciu, jednak im wcześniej tym lepiej. Jednym z progów jest dedykowana klimatyczna aplikacja, która pozwoli nam zaznaczać zmiany w statystykach podczas trwającej rozgrywki.

Dodatkowo mamy dla Was informację, że już wkrótce na łamach naszego serwisu pojawi się recenzja tej gry – wyczekujcie, a najlepszym rozwiązaniem jest polubienie naszego fanpage lub subskrybcja mailowa, wtedy z pewnością recenzja nie umknie waszej uwadze.

b3639200706f011000d5e48ed1b27d0f Planszowy Express #64

PENNY DREADFUN: Duchy, Demony, Dickens to gra planszowa, która zabiera graczy do roku 1888, do wiktoriańskiej Anglii, pełnej okultyzmu, brytyjskiego humoru, chorób wenerycznych oraz mniej lub bardziej historycznych postaci. Celem gry jest dotarcie do centrum Piekła, uratowanie królowej Wiktorii i odprowadzenie jej na pole startowe, do Pałacu Buckingham. Gracze muszą wykorzystać wszystkie możliwe sposoby, sojusze i świństwa by przejąć królową i pokazać, kto jest najpotężniejszym – albo najsprytniejszym – graczem.

Link do trwającej kampanii gry


Architekci z Zachodniego Królestwa (wyd. Games Factory)

pic3781944 Planszowy Express #64

Wydawnictwo Games Factory informuje również, że pod jego skrzydłami pojawi się gra Architekci z Zachodniego Królestwa. Aktualnie trwa kampania gry na platformie Kickstarter – o tutaj. Gra wyszła spod tej samej ręki co Najeźdźcy z Północy, również sama grafika okładki i samej gry jest utrzymana w dokładnie takim samym bardzo ciekawym stylu. Polska wersja najprawdopodobniej pojawi się na jednej z polskich platform crowdfoundingowych.

pic3845157 Planszowy Express #64

W tej grze wcielicie się w tytułowych architektów, którzy poprzez rywalizację między sobą próbują zaimponować swojemu Królowi by utrzymać swój szlachetny status. Gracze będą musieli zbierać surowce, zatrudniać praktykantów i uważnie obserwować ich pracę. W tych zdradzieckich czasach musimy uważać na naszych rywali, gdyż nie cofną się oni przed niczym by wyraźnie spowolnić twój postęp. Punkty w grze zdobywamy poprzez budowę różnych budynków i pracą nad Katedrą Arcybiskupów. W trakcie partii podejmiemy wiele moralnych decyzji. Gra kończy się w momencie, gdy zostanie wybudowana określona liczba budowli.

pic3957829 Planszowy Express #64

Aktualnie trwa kampania gry na platformie Kickstarter – kliknij tutaj


Great Western Trail: Rails to the North (dodatek)

pic4039881 Planszowy Express #64

Dodatek “Rails to the North” wprowadza do podstawowej wersji gry zupełnie nowy system kolejowy, w którym gracze mogą ze sobą rywalizować, gdy rozwijają swoją hodowlę krów. Wraz z tym rozszerzeniem otrzymujemy możliwość dostarczania naszych stad do północno-wschodnich obszarów Stanów Zjednoczonych, zatrzymując się w Chicago, Detroit i Nowym Jorku.

Twórca przekonuje nas, że na nowym torze sprawa nieco się komplikuje. Oprócz nowego systemu kolejowego gracze odkryją także nowe płytki głównych stacji, prywatne budynki i rozbudowaną planszę graczy. Wszystko po to, aby zaoferować nam bardziej strategiczną głębie w podejmowanych decyzjach. Jak wyjdzie, przekonamy się gdy tylko wydawnictwo Lacerta ogłosi, że wyda ten dodatek po polsku.

pic3958045 Planszowy Express #64

Polska premiera dodatku stoi pod znakiem zapytania.


Decrypto (wyd. 2 Pionki)

gra planszowa 2pionki Decrypto front.1288290.800x0 Planszowy Express #64

Decrypto to drużynowe zmagania w łamaniu słownych szyfrów za pomocą skojarzeń! Zgarnij znajomych, usiądźcie przed księgą szyfrów i spróbujcie złamać kody przeciwników.

Portalcon 2018 6 Planszowy Express #64

Stańcie w szranki z przeciwną drużyną łamaczy kodów. Każda z dwóch drużyn otrzymuje zestaw znanych tylko im haseł. Jedna, wybrana osoba z drużyny staje się szyfrantem – zna on kod i stara się przekazać swojej drużynie podpowiedzi słowne w taki sposób, aby jego sojusznicy dopasowali hasła do słów w odpowiedniej kolejności wskazanej przez kod. W tym samym czasie przeciwnicy również próbują go rozszyfrować, ale nie znają haseł oponentów, więc do dyspozycji mają tylko słowne podpowiedzi.

Nam udało się zagrać 2 partie i już podczas drugiej, kiedy graliśmy znając w pełni zasady, bawiliśmy się przednio i gra z pewnością zagości na naszych stołach już po premierze. Bardzo podoba mi się wykonanie gry oraz sposób przekazywania haseł, a specjalnie przygotowane karty z szyfrem i słowami zapewnią praktycznie nieskończoną regrywalność.

Premiera w kwietniu 2018 roku



Gry, które w tym tygodniu zyskały największą popularność

pic3941484 Planszowy Express #64

  1. Thunderstone Quest – skok z 2129 na 1625 miejsce, obecnie 1537.
  2. Rising Sun – skok z 124 na 97 miejsce, obecnie 89.
  3. GKR: Heavy Hitters skok z 3200 na 2650 miejsce, obecnie 2554.
  4. Projekt Gaja – skok z 27 na 23 miejsce, obecnie 22.
  5. Rise to Nobility skok z 2734 na 2387 miejsce, obecnie 2264.

Szybkie informacje:

  • Zostały wydane takie gry jak: Wystawa światowa 1893, Dzieci kontra rodzice: Czekolada i cukierki, Spryciarz – Super gra, Dzieci kontra rodzice: Smaki świata, Arkana Miłości: Edycja premium, Kości obfitości.
  • Rurka wodna (wyd. Fox Games) – premiera w marcu 2018 roku,
  • IT Startup – Gra Karciana – premiera w czerwcu 2018 roku,
  • Mistrz sprzedaży (wyd. Asap Project) – premiera w IV kwartale 2018 roku,
  • Amerykańskie koleje (wyd. Baldar) – premiera w marcu 2018 roku,
  • Star Realms: Colony Wars (wyd. Games Factory) – premiera wWłoc III kwartale 2018 roku,
  • Vatowcy (Polska Akademia VAT) – aktualnie trwa kampania na platformie wspieram.to – link tutaj,
  • Eldritch Horror: Przedwieczna Groza – Maski Nyarlathotepa (wyd. Galakta) premiera w marcu 2018 roku.

Przegapiłeś poprzedni Planszowy Express? Nic straconego – kliknij tutaj


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba ci się Diceland, to koniecznie polub nas na Facebooku.


Zapraszamy również na kanał Krainy Gier Planszowych, gdzie znajdziecie wideo-recenzje i unboxingi gier planszowych:

Kraina Gier Planszowy Express #64

Dodaj komentarz