Recenzje

Recenzja #882 Wielce Imponujące Budowle

Wielce Imponujące Budowle to kafelkowa gra o budowaniu starożytnego miasta. To, co wyróżnia ten tytuł na tle konkurencji, to duża liczba drewnianych budynków 3D. 21 znanych monumentów może od teraz być częścią Twojego miasta. Koń Trojański, Ziggurat, Latarnia Morska na Faros, Wielki Mur Chiński i wiele, wiele innych historycznych budowli.

Autor gry Wielce Imponujące Budowle: Zé Mendes

Wydawnictwo: Lucky Duck Games

Liczba graczy: 1-5

Czas gry: 70 minut

Wiek: 14+


Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Lucky Duck Games. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl


Wielce Imponujące Budowle to nowa propozycja od wydawnictwa Lucku Duck Games. Pod klimatyczną okładką standardowej wielkości pudełka znajdziemy mnóstwo elementów. Tekturowe, dwustronne plansze terenów do rozbudowy naszego miasta, plansze do zarządzania surowcami dla graczy, talię kart, kilka drewnianych znaczników, całe mnóstwo tekturowych kafelków o najróżniejszych kształtach i to, co zrobiło na mnie największe wrażenie – 21 drewnianych budowli, które na planszy prezentują się fantastycznie. Całe wykonanie jest spójne, gra cieszy oko i w zasadzie nie da się przejść obok niej obojętnie. Wykonanie to duża zaleta Wielce Imponujących Budowli.


Proste zasady – spora głębia rozgrywki

Zasady gry w Wielce Imponujące Budowle są dość proste, przez co tytuł ten znajdzie swoich zwolenników w grupach graczy rodzinnych, ale nie tylko. Proste zasady nie oznaczają, że tytuł ten nie dostarczy satysfakcji bardziej zaawansowanym graczom, którzy lubią pokombinować. Tutaj jest sporo rozwiązań mechanicznych, dzięki którym jest się nad czym zastanawiać podczas rozgrywki. Przyda się jednak umiejętność planowania przestrzennego, zresztą jak w każdej grze kafelkowej, w której mamy do czynienia z elementami tetriso-podobnymi.

Gracze co turę będą dysponowali ograniczoną liczbą złota do wydania. Wydając je, dobiorą kolejne kafelki miasta, które umieszczą na swoich niezabudowanych jeszcze terenach na planszy. Istnieją jednak pewne obostrzenia, które zmuszają nas do przemyślanych decyzji. Każdy nowy fragment naszego miasta, może zostać dołożony do kafelka drogi (te również budujemy) lub wcześniej dołożonego fragmentu, ale musi pasować do niego kolorem. Gracze mogą również wydać część złota na zakup wcześniej wspomnianej drogi, wieży, dzięki której możemy budować drogi w innych miejscach (niekoniecznie przy ciągu istniejących dróg), albo też monument, który pozwoli nam być pierwszym lub drugim graczem w kolejnej rundzie. Jest to kluczowe ze względu na to, że do wyboru jest tylko kilka kafelków na rundę. Dlatego też nie chcemy być ostatnimi w kolejce, bo nasze decyzje staną się wtedy mocno ograniczone. Gracze mogą również zaciągać pożyczki, które później będą musieli jednak spłacić, bo inaczej odbije się to negatywnie na ich ostatecznym wyniku.

Monumenty to podstawa rozwoju naszego miasta.

Kluczową decyzją w naszej turze jest zakup monumentu. Ten możemy nabyć w momencie, gdy posiadamy jeszcze jakieś złoto, ale jest to jednoznaczne z końcem naszej tury. W każdej rundzie będziemy mieli do wyboru kilka historycznych budowli, ale aby je wybudować w naszym mieście, musimy spełnić odpowiednie warunki, a każda z nich posiada nieco inne wytyczne co do umieszczenia. Niektóre z nich mogą znajdować się tylko na ziemi, inne muszą graniczyć z rzeką, jeziorem lub specjalnym polem naturalnych zasobów. Często warunkiem ich umieszczenia będzie sąsiedztwo drogi, czy też wcześniej umieszczonego na planszy kafelka terenu (dzielnic). Te dzielą się na 5 typów: Biblioteka, Gospodarstwo, Mieszkanie, Targ oraz Świątynia.


Sposobów na zwycięstwo jest przynajmniej kilka, ale ważny jest zrównoważony rozwój miasta.

Kafelki terenów posiadają nie tylko różne kształty i ceny, ale także przynoszą korzyści w postaci różnego rodzaju zasobów. Te będziemy zaznaczać na naszej prywatnej planszy. Kluczem w ich pozyskiwaniu jest zrównoważony rozwój, gdyż na koniec rozgrywki otrzymamy punkty za najniższą liczbę towaru określonego typu. Ich rosnąca liczba jest również związana ze wzrostem populacji w naszym mieście. Generalnie, graczom zależeć będzie na pozyskiwaniu różnych towarów, czyli budowaniu zróżnicowanych dzielnic, odpowiednim zaprojektowaniu miasta i spełnianiu warunków umieszczenia monumentów, gdyż te również dostarczą nam upragnione zwycięstwo. Musimy tak zaplanować naszą przestrzeń, aby w większości rund udało nam się postawić taki budynek.

Punkty otrzymamy również za niezakryte naturalne zasoby występujące na planszy, a które graniczą z naszymi terenami oraz za każdą dzielnicę, która jest otoczona z każdej ze stron innymi elementami takimi jak: inne dzielnice, monumenty, drogi, rzeki, czy też zasoby naturalne. Jak sami widzicie, sposobów na zdobycie punktów jest przynajmniej kilka, dlatego też warto skrupulatnie planować rozbudowę naszego miasta. Planowanie jest także zależne od tego, co mamy do dyspozycji, a więc nasze decyzje będą się ciągle zmieniać. Warto dbać o dobrą pozycję w kolejności, gdyż większy wybór jest jednoznaczny z większą szansą na znalezienie dobrego rozwiązania.

Dlatego też w tym aspekcie Wielkich Imponujących Budowli czuć największą rywalizację między graczami. Co prawda można jeszcze obserwować miasta naszych rywali i próbować podbierać im to, na czym im zależy, ale jest to zwykle równoznaczne z poświęceniem, bo moglibyśmy zdecydować się na to, co nam akurat bardziej pasuje. Musicie mieć jednak na uwadze, że często będzie się zdarzać tak, że będziemy dążyli do tego, aby stworzyć konkretne warunki pod konkretny monument, a inny gracz, zupełnie przypadkiem zabierze nam ten monument. Dla jednych będzie to frustrujące, a innych będzie napędzać do dalszego rozwoju miasta.


Wariant zaawansowany oraz tryb solo.

Bardzo spodobało mi się to, jak przebiega rozgrywka w tej produkcji. Jest tutaj nad czym się zastanawiać, a czasem trzeba przemyśleć kilka kroków do przodu. Satysfakcja z kolejnych dobrych wyborów, które skończą się dla nas wysokim wynikiem punktowym gwarantowana. Również aspekt wizualny odgrywa w tej grze istotną rolę. Przyjemnie jest obserwować, jak nasze starożytne miasto stale się powiększa i wchodzi w posiadanie coraz to nowszych imponujących budowli. Gra jest prosta w wytłumaczeniu, rozgrywka jest dynamiczna, a całość dobrze się skaluje. Jakby było Wam mało rozgrywek w grupie, to stworzony został tutaj dedykowany tryb solo, gdzie będziemy rywalizować z automą.

Gdyby jednak graczom znudziła się podstawowa wersja gry lub brakowało im dodatkowej głębi, to stworzono tutaj zasady zaawansowane. W tym trybie będziemy używać specjalnych kart celów – te zdefiniują nam charakter każdej rozgrywki, gdyż za spełnienie określonych wymagań otrzymamy dodatkowe punkty. W każdej rozgrywce użyjemy 3 takich kart, dlatego też możemy otrzymać całkiem pokaźną pulę dodatkowych punktów. Dzięki temu trybowi gra znacznie zyskuje na regrywalności, choć i tak w wersji podstawowej stoi ona na dość wysokim poziomie.

Wielkie imponujące Budowle to bardzo dobry tytuł, ze świetnym wykonaniem, niskim progiem wejścia i całkiem sporą głębią podczas rozgrywki. Bardzo lubię gry kafelkowe i city buildery, dlatego też tytuł ten trafia do mojej kolekcji i zajmuje bardzo wysokie miejsce w osobistym rankingu gier tego typu. Z pewnością spodoba się on nie tylko familijnym graczom, ale również Ci nieco bardziej zaawansowani znajdą tu wiele dobra dla siebie, zwłaszcza jeśli skorzystają oni z wariantu zaawansowanego. Wiem już, że wydawnictwo Lucky Duck Games planuje wydać rozszerzenie z kolejnymi monumentami, dlatego z niecierpliwością go wyczekuję, a Wam polecam Wielce Imponujące Budowle. To bardzo dobra gra w swojej kategorii!


  • fantastyczne wykonanie,
  • historyczne budowle 3d,
  • niski próg wejścia idący w parze ze sporą satysfakcją z rozgrywki,
  • dobre skalowanie,
  • wyraźna rywalizacja o kolejność w rundzie,
  • tryb wykorzystujący karty celów,
  • tryb solo.
  • brak!

Przydatne linki:

Link do strony wydawnictwa

Więcej o grze na Planszeo

Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *