Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Recenzje

Recenzja #1084 Zamęt: Rebelia kontra Imperium

Wyobraź sobie miasto pod żelazną pięścią autorytarnego Imperium. Nadzieja na wolność tli się tylko w sercach nielicznych buntowników. Właśnie tu rozgrywa się Zamęt: Rebelia kontra Imperium – najnowsza, szybka i klimatyczna gra karciana dla dwóch osób, która przenosi graczy do świata pełnego napięcia, blefu i strategicznych decyzji.

Autor gry: Brendan Hansen

Wydawnictwo: Muduko

Liczba graczy: 2

Czas gry: 10-20 minut

Wiek: 10+


Gry została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Muduko. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl



Zamęt to asymetryczna gra karciana dla dwóch osób, która przenosi graczy w dystopijny świat konfliktu między opresyjnym Imperium a walczącą o wolność Rebelią. Zaprojektowana przez Brendana Hansena i zilustrowana przez Jora Rosa, gra charakteryzuje się szybką rozgrywką trwającą około 10-30 minut i prostymi zasadami, które można wytłumaczyć w kilka minut.

W tym tytule jeden gracz wciela się w Rebelię, próbującą wyzwolić trzy z pięciu dystryktów (Ministerstwo Dobrobytu, Ministerstwo Prawdy, Ministerstwo Pokoju, Komendę Policji i Kapitol), podczas gdy drugi gracz jako Imperium stara się temu zapobiec, utrzymując kontrolę do momentu wyczerpania talii kart Rebelii.


Mechanika rozgrywki

Rozgrywka w Zamęt opiera się na ciekawym podziale ról i zadań. Gracz sterujący Rebelią ma talię kart przedstawiających agentów o różnych zdolnościach: Destrukcja, Wywiad, Powstanie, Zaopatrzenie oraz karty Dezinformacji. W każdej rundzie wybiera dwa sąsiadujące dystrykty i zagrywa trzy karty – dwie zakryte i jedną odkrytą.

Imperium natomiast dysponuje czterema żetonami akcji, z których w każdej rundzie może wykorzystać dwa. Do wyboru ma: odkrycie zakrytej karty Rebelii, zniszczenie karty, przesunięcie karty między dystryktami lub zablokowanie jednego z dystryktów. Co istotne, dwie wybrane akcje w danej rundzie będą niedostępne w następnej, co wymusza planowanie.

Rebelia wygrywa, gdy wyzwoli trzy dystrykty, realizując określone misje (np. zebranie kart o określonej łącznej wartości lub konkretnym zestawie kolorów). Imperium zwycięża, jeśli do końca gry (wyczerpania talii Rebelii) utrzyma kontrolę nad trzema dystryktami.


Innowacyjna asymetria

Jednym z największych atutów Unrest jest asymetryczna rozgrywka. Każdy z graczy ma zupełnie inny zestaw narzędzi i możliwości, co sprawia, że partie są dynamiczne i nieprzewidywalne. Mechanika, w której Rebelia ukrywa część swoich zagrywek, a Imperium musi reagować na ograniczone informacje, tworzy taktyczną głębię mimo prostych zasad.

Element blefowania i dedukcji

Bardzo ciekawie zaprojektowany został element blefowania i dedukcji obecny w grze. Możliwość zagrywania kart częściowo zakrytych wprowadza element niepewności i taktycznego zwodzenia przeciwnika.

Szybka nauka i rozgrywka

Zasady są proste do przyswojenia, a partie krótkie, co pozwala na rozegranie kilku gier podczas jednego spotkania i wypróbowanie obu stron konfliktu. To sprawia, że gra nadaje się zarówno dla doświadczonych graczy szukających szybkiej rozrywki, jak i dla osób rozpoczynających przygodę z grami planszowymi.

Atrakcyjna oprawa graficzna

Grafiki autorstwa Jora Rosa budują klimat dystopijnego świata bez przywiązania do konkretnej epoki historycznej. Kolorystyka i projekt komponentów pomagają w immersji i sprawiają, że gra jest nie tylko taktycznym wyzwaniem, ale też estetycznym doświadczeniem.


Nierównowaga między rolami graczy

Największą bolączką gry Zamęt jest nierównowaga między doświadczeniami graczy. Rola Rebelii jest znacznie bardziej angażująca i oferuje więcej interesujących decyzji strategicznych. Gracz Imperium często pozostaje w pozycji reaktywnej, co może być mniej satysfakcjonujące. Można z czystym sumieniem określić tę grą jako tytuł dla półtora gracza.

Problemy z balansem rozgrywki

Przy standardowych zasadach Imperium ma przewagę i wygrywa częściej, natomiast przy wykorzystaniu wariantu z Kapitolem szala przechyla się mocno na korzyść Rebelii. Tak przynajmniej wynika z naszych rozgrywek.

Ograniczona regrywalność

Choć początkowo gra oferuje świeże doświadczenie, po kilku rozgrywkach może pojawić się poczucie powtarzalności, szczególnie dla gracza Imperium. Brak alternatywnych warunków zwycięstwa dla Imperium (poza przetrwaniem do końca talii) może powodować, że finał rozgrywki jest mało ekscytujący.

Problemy z płynnością rozgrywki

Element ukrytych informacji, choć interesujący taktycznie, może spowalniać rozgrywkę ze względu na częste odkrywanie kart przez grającego Rebelią, a to zaburza płynność gry. Jest o szczególnie odczuwalne przy pierwszych rozgrywkach, gdy gracze uczą się mechaniki.


Dla kogo jest Unrest?

Idealna dla miłośników asymetrycznych gier dla dwóch osób.

Dla graczy ceniących element blefowania i ukrytej informacji.

Dla par i grup szukających szybkich, ale strategicznych rozgrywek.


Podsumowanie

Zamęt to interesująca propozycja w kategorii gier stricte dla dwóch osób, która dzięki asymetrycznej rozgrywce, elementowi blefu i krótkiemu czasowi rozgrywki może znaleźć swoich entuzjastów. Jednakże nierównowaga w doświadczeniach graczy i potencjalne problemy z balansem, które mogą powodować, że gra będzie bardziej atrakcyjna dla jednej strony konfliktu.

Jeśli szukasz szybkiej, kompaktowej gry dla dwóch osób z elementami taktycznymi i nie przeszkadza ci potencjalna nierównowaga ról, Zamęt może być wartym uwagi produktem. Jednak jeśli oczekujesz w pełni zrównoważonego doświadczenia dla obu graczy, możesz być nieco rozczarowany.

Zamęt to gra, która błyszczy pomysłem, ale potyka się w realizacji pełnego potencjału. Dla odpowiednich graczy będzie jednak źródłem wielu ekscytujących i taktycznych pojedynków.



Przydatne linki:

Link do strony wydawnictwa

Więcej o grze na Planszeo

Jeśli doceniasz naszą pracę i zaangażowanie albo po prostu podoba Ci się nasz portal i to, co robimy, to możesz nas wesprzeć niewielką kwotą – za co bardzo dziękujemy!!!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *