Artykuły i Reportaże

Planszowa Gra Roku 2019

Ogłaszamy wyniki Planszowej Gry Roku 2019. Zobaczcie, które gry sięgnęły po koronę. Kategorii było kilka, ale najważniejsze z nich to nagroda główna, gra roku dla całej rodziny, zaawansowana gra roku oraz gra dla dzieci.

Przyznawana od 2004 roku, najstarsza i najbardziej prestiżowa nagroda w polskiej branży gier planszowych i karcianych, której celem jest wyróżnienie i nagrodzenie najciekawszych tytułów, inicjatyw związanych z nowoczesnymi wydanymi po polsku grami planszowymi oraz promocja idei gier planszowych jako ciekawego sposobu spędzania wolnego czasu, rozwijającego nie tylko intelektualnie, ale również społecznie.

Link do głównej strony plebiscytu Planszowa Gra Roku

Piotrek i ja (Adrian) mieliśmy możliwość dołączenia do składu kapituły, za co bardzo dziękujemy organizatorom!

Korytarze pod Smoczą Twierdzą stanowią najbardziej niebezpieczne terytorium w całym królestwie. Tylko najwięksi rabusie mogą się tam zakraść, ograbić smoka i dać drapaka, żeby później przechwalać się swoimi wyczynami w każdej tawernie. Grupa śmiałków biegłych w złodziejskim fachu właśnie szykuje się do tej eskapady. Po drodze będziecie rekrutować sojuszników i zbierać drogocenne łupy. Ale uwaga… jeden fałszywy krok i… brzdęk! – każdy nieostrożny hałas drażni smoka, a każdy skradziony artefakt wzmaga jego furię. Pozostaje mieć nadzieję, że inni będą zachowywać się głośniej. Kto okaże się najsprytniejszym złodziejem? Komu uda się ujść z życiem i łupami, a kto na zawsze zostanie w smoczych podziemiach?,

  • Autor: Paul Dennen
  • Liczba graczy: gracze: 2-4
  • Wiek graczy: wiek: 12+
  • Czas gry: czas: 30-60
  • Wydawnictwo: Lucrum Games


Azul

Gra logiczna. W trakcie rundy każdy gracz wybiera płytki z jednego z warsztatów dostawców i układa w swoim magazynie. Następnie wszyscy gracze jednocześnie – w ściśle określony sposób – przenoszą zebrane płytki na ścianę pałacu. Po ułożeniu płytek na ścianie podliczane są punkty. Wygra gracz, który zdobędzie najwięcej punktów w trakcie gry. Azulejos – oryginalnie były to biało-niebieskie płytki ceramiczne, sprowadzone do Europy przez Maurów. Sławę i popularność w Portugalii zdobyły po wizycie króla Manuela I w południowej Hiszpanii. Król zafascynował się oszałamiającym pięknem mauretańskich dekoracji pałacu w Alhambrze i pod ich wrażeniem zlecił natychmiast przyozdobienie swojego pałacu w Portugalii podobnymi płytkami.,

  • Autor: Michael Kiesling
  • Liczba graczy: gracze: 2-4
  • Wiek graczy: wiek: 8+
  • Czas gry: czas: 30-45 min.
  • Wydawnictwo: Lacerta

Decrypto

Decrypto to drużynowe zmagania w łamaniu słownych szyfrów za pomocą skojarzeń! Stań w szranki z przeciwną drużyną łamaczy kodów. Każda z dwóch drużyn otrzymuje zestaw znanych tylko im haseł. Jedna, wybrana osoba z drużyny staje się Szyfrantem – zna on kod i stara się przekazać swojej drużynie podpowiedzi słowne w taki sposób, aby jego sojusznicy dopasowali hasła do słów w odpowiedniej kolejności wskazanej przez kod. W tym samym czasie przeciwnicy również próbują go rozszyfrować, ale nie znają haseł oponentów, więc do dyspozycji mają tylko słowne podpowiedzi. Jeśli im się uda rozgryźć kod, otrzymują 1 żeton sukcesu. Dwa takie żetony oznaczają wygraną! Z kolei jeśli drużyna Szyfranta nie rozszyfruje jego słów i nie odgadnie kodu, zyskuje żeton porażki. Dwa takie żetony oznaczają przegraną. Decrypto to świetna imprezowa gra planszowa, doskonały tytuł okrzyknięty następcą Tajniaków! Zgarnij znajomych, usiądźcie przed księgą szyfrów i spróbujcie złamać kody przeciwników! ,

  • Autor: Thomas Dagenais-Lespérance
  • Liczba graczy: gracze: 3-8
  • Wiek graczy: wiek: 12+
  • Czas gry: czas: 15-15 Min
  • Wydawnictwo: Portal Games

Sagrada

Pomóż dokończyć budowę jednej z najbardziej epickich konstrukcji, jakie widział świat! Twoim zadaniem będzie stworzenie efektownego witrażu w legendarnej bazylice Sagrada Familia. Wybierz odpowiednie kostki i ułóż z nich witraż, który zapewni najwięcej punktów zwycięstwa! 1. Dobieraj kostki i układaj je tak, aby pasowały do wybranego wzoru. 2. Używaj narzędzi, które pomogą stworzyć witraż idealny. 3. Realizuj cele, które zapewnią dodatkowe punkty zwycięstwa.,

  • Autor: Adrian Adamescu, Daryl Andrews
  • Liczba graczy: gracze: 1-4
  • Wiek graczy: wiek: 13+
  • Czas gry: czas: 30-45 min.
  • Wydawnictwo: FoxGames

Szarlatani z Pasikurowic

Raz w roku, na 9 dni, rynek w Pasikurowicach otwiera swe podwoje. Najlepsi znachorzy i szarlatani z całego kraju zjeżdżają się, aby zaprezentować swoje lecznicze mikstury. Czkawka, cuchnące stopy, tęsknota za domem, nieszczęśliwa miłość – mają lek na wszystko. Wszyscy prześcigają się w warzeniu swoich eliksirów. Gracze wcielający się w szarlatanów dobierają składniki ze swoich woreczków i dodają je do kociołka. Czynią tak dopóty, dopóki nie uznają, że eliksir jest gotowy. Muszą jednak uważać, bo jeśli dodadzą zbyt dużo specjalnego składnika, kociołek eksploduje! Kluczem jest więc odnalezienie właściwego momentu, w którym należy przerwać dobieranie składników. Dobrą strategią może być rozpoczynanie od mniej skomplikowanych eliksirów, aby zdobyć punkty i monety, za które można kupić nowe składniki. Kupno najbardziej wartościowych składników, odrobina szczęścia, i kolejny eliksir może być najlepszym spośród tych, jakie uwarzyli wszyscy znachorzy w całym kraju.,

  • Autor: Wolfgang Warsch
  • Liczba graczy: gracze: 2-4
  • Wiek graczy: wiek: 10+
  • Czas gry: czas: 45 min.
  • Wydawnictwo: G3 sp. z o. o. sp. kom.


Pulsar 2849

Gra planszowa oparta na zarządzaniu kośćmi, utrzymana w klimacie science fiction. Uczestnicy eksplorują przestrzeń kosmiczną, rozbudowują flotę i rozwijają własne drzewo technologii poprzez tworzenie infrastruktury umożliwiającej transport energii z kolejnych pulsarów. Każdy z graczy dysponuje innymi możliwościami, a także indywidualnym celem, który stara się zrealizować. Główna mechanika gry opiera się o wybór odpowiednich kości i wykonywanie akcji z nimi związanych. W każdej turze los wskazuje, ile kości danego rodzaju pojawi się w grze. Uczestnicy kolejno decydują, z których kości chcą skorzystać; co ważne – wybór konkretnej wartości skutkuje przesunięciem się na torze kolejności w górę lub w dół. Tym samym gracze muszą stale dopasowywać swoją strategię do sytuacji na planszy, ale też analizować opłacalność poszczególnych ruchów. Spójny plan działania jest niezwykle ważny ze względu na ograniczoną liczbę tur. ,

  • Autor: Vladimír Suchý
  • Liczba graczy: gracze: 2-4
  • Wiek graczy: wiek: 14+
  • Czas gry: czas: 60-90 min.
  • Wydawnictwo: Rebel

Aeon’s End

Aeon’s End to kooperacyjna gra karciana oparta o mechanikę budowania talii, w której karty na żadnym etapie nie są tasowane, a zmienna kolejność tur graczy symuluje chaos bitwy. Gracze podejmują znaczące decyzje poprzez zarządzanie swoją talią. Podczas każdej rozgrywki, zmierzycie się z innym Nemezis, z których każdy ma unikalny zestaw umiejętności, zmuszając graczy do stosowania odmiennych taktyk w celu pokonania go. W Aeon’s End wcielisz się w potężnego maga Bram. Mnogość kombinacji zaklęć i artefaktów, możliwość grania solo oraz w grupie do czterech osób i unikatowe zdolności postaci zapewniają ogromną regrywalność.,

  • Autor: Kevin Riley
  • Liczba graczy: gracze: 1-4
  • Wiek graczy: wiek: 14+
  • Czas gry: czas: 60 Min
  • Wydawnictwo: Portal Games

Anachrony

Wydawaj rozkazy potężnym egzoszkieletom, przemierzaj szczeliny w czasie i poprowadź swoją ścieżkę przez apokaliptyczną przeszłość w epickiej grze planszowej science fiction! Anachrony to zaawansowana gra planszowa przeznaczona dla 1-4 graczy. Do zwycięstwa w grze prowadzi wiele dróg, jednak sukces zapewni tylko opracowanie doskonałej strategii. Gracze mogą wysyłać sobie cenne zasoby z przyszłości, ale później muszą się wrócić, aby uniknąć niebezpiecznych paradoksów. Aby wygrać, każdy z graczy musi dokładnie zaplanować swoje turnieje i wykorzystać dostępne zasoby w najlepszy możliwy sposób. ,

  • Autor: David Turczi, Victor Peter, Richard Amann
  • Liczba graczy: gracze: 1-4
  • Wiek graczy: wiek: 15
  • Czas gry: czas: 100 minut
  • Wydawnictwo: Albi Polska Sp. z o.o.

Coimbra

Przepięknie ilustrowana gra optymalizacyjna, która odkrywa nowe możliwości kryjące się w mechanice zarządzania kośćmi. Innowacyjny sposób ich dystrybucji i fakt, że oprócz ich wartości liczy się także ich kolor, sprawia, że nasze wybory wpływają na znaczną część gry. Wiele dróg do zwycięstwa, a także wielokrotnie zmieniające się powiązania pomiędzy mieszkańcami, ekspedycjami i klasztorami, sprawiają, że każda partia w Coimbrę będzie dostarczać nowych wrażeń i aby wygrać, będzie trzeba przyjąć inne strategie. Dodatkowo gra jest świetnie zbalansowana, przez co każdy z graczy liczy się w walce o zwycięstwo i tylko trafne decyzje oraz popełnione błędy wpływają na finalny wynik rozgrywki. To rozbudowana, wielowymiarowa planszówka skierowana do wytrawnych graczy.,

  • Autor: Flaminia Brasini, Virginio Gigli,
  • Liczba graczy: gracze: 2-4
  • Wiek graczy: wiek: 14+
  • Czas gry: czas: 60-90 min.
  • Wydawnictwo: Rebel

Detektyw: Kryminalna Gra Planszowa

Detektyw: Kryminalna Gra Planszowa to w pełni kooperacyjne, wciągające, detektywistyczne przeżycie. To gra wymagająca bystrości i dedukcji, a także całego wolnego wieczoru. Proste zasady oznaczają, że nic nie rozprasza twojej uwagi – możesz w pełni oddać się komunikacji w zespole, wytężyć szare komórki i rozwiązać każdą sprawę! Detektyw jest wymagającą grą dla 1 do 5 graczy, która opowiada spójną historię. Wcielisz się w niej w członka zespołu śledczych pracujących dla amerykańskiej Państwowej Agencji Detektywistycznej Antares. Zmierzysz się z pięcioma różnymi sprawami i będziesz je po kolei rozwiązywać. Razem stworzą one kampanię, która podda twoje umiejętności dedukcji prawdziwej próbie. Jeśli szukasz współczesnego symulatora pracy detektywa, ta gra jest dla Ciebie!,

  • Autor: Przemysław Rymer, Ignacy Trzewiczek, Jakub Łapot
  • Liczba graczy: gracze: 1-5
  • Wiek graczy: wiek: 16+
  • Czas gry: czas: 120-180 Min
  • Wydawnictwo: Portal Games


Ślimaki to mięczaki

Śpiesz się powoli! W tym wyścigu wygra najwolniejszy ślimak! Podczas gry nie znasz kolorów ślimaków należących do rywali. Za pomocą kostek przemieszczasz nie tylko swojego, lecz także pozostałe ślimaki. Takiego wyścigu jeszcze nie było! Rewelacyjna zabawa dla graczy w każdym wieku. ,

  • Autor: Eugeni Castano
  • Liczba graczy: gracze: 5-105 lat
  • Wiek graczy: wiek: 2-6
  • Czas gry: czas: 20 min
  • Wydawnictwo: NASZA KSIĘGARNIA

Ale cyrk!

Przed Państwem najsłynniejsza grupa cyrkowa świata! Zapraszamy na zapierające dech w piersiach akrobatyczne show! Poznajcie grupę śmiałków, która potrafi zaprzeczyć prawom grawitacji! Zadaniem graczy jest zaprezentowanie skomplikowanych układów akrobatycznych. Aby tego dokonać, muszą oni układać drewniane klocki z postaciami akrobatów jeden na drugim. Każdy z układów jest zapisany na kartach. Zmysł równowagi i precyzja ruchów są w cyrku na wagę złota nie możemy więc strącić wieży akrobatów. Kto pierwszy wykona 7 niepowtarzalnych układów, ten wywoła burzę oklasków i wygra rozgrywkę!,

  • Autor: Marco Teubner
  • Liczba graczy: gracze: 2-4
  • Wiek graczy: wiek: 6+
  • Czas gry: czas: 15
  • Wydawnictwo: Granna

Katamino

Katamino jest dynamiczną układanką i zmuszająca do myślenia zagadką. Rozwija zmysł obserwacji i zdolność logicznego myślenia. To klasyka gier logicznych z „płynnie regulowanym” poziomem trudności. Różne zasady gry powodują, że mogą zacząć się w nią bawić już trzylatki. Korzystając z kolejnych – coraz trudniejszych wariantów rozgrywki sprawia, że gra rośnie wraz z dzieckiem i adresowana jest w nieco zmienionej formie dla 4, 5, 6 i 8-latków. Oczywiście, dorośli amatorzy „gimnastyki mózgu” również znajdą tu coś dla siebie! Oprócz wariantu 1 osobowego, w wersji Family może jednocześnie rywalizować ze sobą 2 graczy!,

  • Autor: André Perriolat
  • Liczba graczy: gracze: 1-2
  • Wiek graczy: wiek: 3+
  • Czas gry: czas: 10 min.
  • Wydawnictwo: FoxGames

My little Scythe

My Little Scythe to przyjazna gra rodzinna z elementami rywalizacji, zaprojektowana przez Hoby’ego Chou i jego córkę Viennę, zainspirowana bestsellerową grą Scythe. Gra przeznaczona jest dla całej rodziny, w tym dla dzieci od 8 roku życia. Zasady są bardzo przystępne, dzięki czemu dzieci z łatwością je zrozumieją. Z kolei wybory jakie stają przed graczami nie należą do łatwych i gra doskonale sprawdza się jako lekka rozgrywka dla starszych graczy. Jako rodzeństwo Poszukiwaczy uczestniczysz w Turnieju Zbiorów, którego stawką jest sprawowanie rocznej władzy w zwierzęcym Królestwie Pomme. Poruszaj swoimi postaciami i rozwijaj ich zdolności, ucz się zaklęć, zbieraj magiczne klejnoty i słynne czerwone jabłka Pomme. Dostarcz je do zamku Everfree, by zostać władcą królestwa, a jeśli ktoś stanie Ci na drodze… rzuć mu wyzwanie w bitwie na ciasta!,

  • Autor: Hoby Chou, Vienna Chou
  • Liczba graczy: gracze: 1 – 6
  • Wiek graczy: wiek: 8+
  • Czas gry: czas: 45-60 minut
  • Wydawnictwo: Phalanx

Patchwork Express

Patchwork Express jest samodzielną grą, sprowadzającą oryginalną grę Patchwork do jej podstaw. Dzięki temu oraz z uwagi na większy rozmiar żetonów i niższe liczby, znakomicie nadaje się dla dzieci w wieku przedszkolnym. Patchwork to metoda szycia, w której łączy się małe kawałki materiału w większą całość, tworząc nowy wzór. W przeszłości wykorzystywano ją, żeby zagospodarować niechciane ścinki i skrawki. Dziś jest formą sztuki – z cennych tkanin projektanci wyczarowują cudowne włókiennicze kreacje. Największe arcydzieła powstają z nierównych kawałków materiału, dlatego tę właśnie technikę przyjęła większość artystycznego światka. Stworzenie pięknej kołdry nie jest jednak łatwe, wymaga wysiłku i czasu, a dostępne kawałki materiału nie zawsze chcą do siebie pasować. Musisz więc wybierać je bardzo uważnie i mieć solidny zapas guzików, który nie tylko pozwoli Ci zakończyć kołdrę, ale uczyni ją lepszą i ładniejszą od rękodzieł konkurencji.,

  • Autor: Uwe Rosenberg
  • Liczba graczy: gracze: 2
  • Wiek graczy: wiek: 6+
  • Czas gry: czas: 10-15 min.
  • Wydawnictwo: Lacerta

Dodatkowe wyróżnienia

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

2 thoughts on “Planszowa Gra Roku 2019

  • Pytanie z innej beczki… Co tak cicho na stronie?

    Odpowiedz
    • Pisaliśmy o tym na naszym fb. Urodziła mam się córeczka, ale już niedługo wracamy z wpisami. Chociaż z pewnością nie będą one tak częste. Zapraszamy do obserwowania naszego profilu na fb. Pozdrawiam.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *