Top 10 gier na Essen 2017
Zapraszamy do zestawienia 10 gier, które pojawią się na tegorocznych targach w Essen. Zostały wybrane gry i dodatki, które cieszą się największym zainteresowaniem. Czy tegoroczne Essen dostarczy nam gier niezapomnianych, w które będziemy się zagrywali z wielką przyjemnością?
Czas pokaże, a tymczasem zapraszam do lektury.
Miejsce 10
Noria
Na horyzoncie widać już początek nowej ery. Przyszłość Norii zależy od ciebie. Przekształć rozkwitające imperium w prężnie działające centrum handlowe. Odkrywaj latające wyspy, kupuj nowe statki i buduj fabryki. Zacznij inwestować w prestiżowe projekty, które mogą przynieść ci sukces, przekazując sekretną wiedzę politykom. Noria to gra debiutującej autorki gier planszowych – Sophii Wagner. Młoda i utalentowana autorka stworzyła steampunkowe uniwersum, a dzięki takim ilustratorom jak Michael Menzel i Klemens Franz projekt udało doprowadzić do końca. Głównym rdzeniem gry jest innowacyjny mechanizm zwany „wheel building”. Każdy z graczy wykonuje akcje na kole składającym się z trzech pierścieni ze specjalnymi akcjami. W trakcie gry gracze starają się uzyskać nowe talerze i manipulować nimi w taki sposób, by jak najbardziej zoptymalizować swoje ruchy. Zapowiada się intrygująco.
Mechaniki w grze: Deck / Pool Building
Miejsce 9
Terrafomacja Marsa: Wenus
Ludzie postanowili skolonizować kolejną planetę w układzie słonecznym. Na Czerwonej Planecie założono kilka mniejszych kolonii. Marsjanie, bo tak można nazywać mieszkańców tej planety są odgrodzeni od naturalnego środowiska. Muszą żyć na straszliwie zimnej, suchej i niemalże całkowicie pozbawionej atmosfery planecie. Tym razem oczy największych korporacji sięgają w przeciwnym kierunku, w stronę planety Wenus.
Ziemski rząd pozytywnie zareagował na kierunek nowej ekspansji ludności na kolejną po Marsie planetę. Dlatego też, będzie on wspierać w równym stopniu tych, którzy zdecydują się skupić na planecie Wenus. Wiadomo nie od dziś, że przedsięwzięcie to będzie nie lada wyzwaniem i być może zajmie nawet tysiące lat. Więc czym prędzej zaczynajmy pracę. Jesteśmy bardzo bliscy sukcesu, a Wenus, czyli druga planeta od słońca może nam w tym tylko pomóc.
Mechaniki w grze: Card Drafting, Tile Placement.
Premiera w Polsce na przełomie października i listopada tego roku (wyd. Rebel)
Miejsce 8
Charterstone
Zamożne Królestwo Greengully, rządzone przez stulecia przez Wiecznego Króla, wydało obywatelom rozkaz, aby skolonizować rozległe krainy poza jego granicami. Aby rozpocząć ekspansję swojej ludności, Wieczny Król wybrał sześciu obywateli do wykonania zadania, z których każdy ma unikalny zestaw umiejętności wykorzystywanych do budowy swojego statutu.
Charterstone to gra oparta na systemie Legacy. By populacja w nowej wsi rosła, przyjdzie nam budować nowe budynki. Będziemy do tego używać naklejki budowlanych, które są trwale dodawane do planszy i stają się przestrzeniami działania dla każdego gracza. Tak więc zaczynasz od prostych wyborów i niewielu pracowników, ale po jakimś czasie powstaje wioska tętniąca życiem z dziesiątkami możliwych działań.
Podróż przez wiele tajemnic Charterstone’a trwa 12 osobno rozgrywanych gier, ale nie jest to jeszcze koniec. Twoja ukończona wioska będzie jedyną w swoim rodzaju grą z mechaniką worker placement, w którą będziesz mógł się zagrywać bez końca. Czy Charterstone to nowy gatunek eurogier z mechaniką Legacy? Czy przyjdzie nam samemu tworzyć mechanikę gier typu worker placement?
Mechaniki w grze: „legacy”, worker placement
Miejsce 7
Agra
Indie, rok 1572. W tym roku przypadają 30. urodziny Abu’l-Fath Jalal-ud-din Muhammada, powszechnie znanego jako Akbara Wielkiego. Akbar jest trzecim władcą dynastii Mughal w Indiach, po odnoszącym w przeszłości sukcesy ojcu Humayun. Dzięki wytycznym swojego regatu, Bairam Khan, Akbar rozszerzył i skonsolidował domeny Mughalu w Indiach. Wykorzystując swoją silną osobowość i umiejętności jako generał, Akbar rozszerzył swoje Imperium, obejmując prawie wszystkie subkontynenty indyjskie na północ od rzeki Godavari; jego obecność jest odczuwalna w całym kraju ze względu na dominację wojskową, polityczną, kulturową i gospodarczą Mughalsa.
Notariusze i emisariusze z całego kraju są w drodze na urodziny Akbara. Jako ambitny właściciel gruntów, nie możesz przepuścić tak wspaniałej okazji, gdyż uroczystość będzie świetną okazją, aby twoje bogactwo i sława wzrosły.
Na twojej ziemi w Agrze uprawiasz i zbierasz bawełnę oraz kurkumę. Posiadasz las, z którego produkujesz drewno, a także mały, ale bardzo zyskowny kamieniołom piaskowcowy. Poprzez handel i przetwarzanie artykułów można uzyskać więcej luksusowych towarów, które następnie wykorzystasz. Oczywiście twoi konkurenci mają taki sam plan; musisz wykorzystać swoje umiejętności kombinowania, aby ich przechytrzyć.
Mechaniki w grze: Area Control / Area Influence, Trading, Worker Placement
Miejsce 6
Wasteland Express Delivery Service
Pierwsze skojarzenie po zobaczeniu okładki to Mad Max. Dzięki grze Wasteland Express Delivery Service będziemy mogli poczuć klimat piaszczystego i suchego środowiska. W postapokaliptycznym świecie wejdziesz w rolę kierowcy, a na swojej drodze spotkasz wiele skandalicznych i nieprzyjemnych postaci. Aby przetrwać niezbędny jest transport towarów między garstką pozostałych osad: woda, pożywienie i broń, to właśnie na te towary jest największy popyt. Będziesz walczył z obłąkańczymi bandytami, zamieszkującymi pustkę między osadami. Będziesz wypełniał zadania trzech frakcji: Armii Nowej Republiki, Orędzia Ceres i Archiwistów. Udoskonalaj swoją ciężarówkę i zatrudnij kilku szalonych jeźdźców, którzy pomogą w walce z wrogami.
Mechaniki w grze: Action Point Allowance System, Dice Rolling, Modular Board, Pick-up and Deliver, Variable Player Powers.
Miejsce 5
Projekt Gaja
Zapowiada się wielki hit – gra na podstawie „Terra Mystica”, która ma poprawić różne problemy występujące w pierwotnej wersji – ciekawe czy Projektowi Gaja również uda się wejść tak wysoko jak poprzedniczce. Miałem okazję zagrać, a jako że wcześniej nie grałem w Terre Mystikę, to ciężko porównywać mi oba tytuły. Jak dla mnie jest to produkt kompletny, daje masę możliwości doboru strategii i taktycznych decyzji, a modularna plansza i wiele różnych frakcji zapewni dziesiątki niezapomnianych chwil spędzonych przy grze. Na deser dostajemy ponoć niesamowicie dopracowany tryb solo, znajdujący się na kilku stronach instrukcji.
Wiele osób zarzuca tej grze brzydki wygląd grafik. Oczywiście mają do tego prawo, ale gra na żywo prezentuje się bardzo dobrze – a przypominam, że miałem okazję zagrać tylko w prototyp. Pełna wersja będzie zawierała również klimatyczne figurki budynków, które idealnie wkomponują się całość. Czy gra będzie ideałem – myślę, że tak, ale czas pokaże. Poniżej zdjęcie podczas partii w prototypową wersję gry.
Mechaniki w grze: Modular Board, Route/Network Building, Variable Phase Order, Variable Player Powers.
Miejsce 4
Coaster Park
Click, click, click… zaciśnij żołądek ponieważ czeka cię przejażdżka. W Coaster Park masz za zadanie budowę największych i najgorszych stoczni. Aby tego dokonać musisz zebrać odpowiednio zabójczą załogę. Pomoże ci ona przechytrzyć twoich kolegów budowniczych, celem zdobycia najlepszych elementów toru. Nigdy nie zapominaj o fizyce. Jeśli twoja kulka nie dotrwa końca szaleńczej przejażdżki, to czeka cię ponowna przebudowa. Grę zaprojektował Scott Almes. Jest to strategiczna gra przeznaczona dla od dwóch do czterech graczy poszukujących niezłych wrażeń. Rozgrywka potrwa od 30 do 60 minut.
Mechaniki w grze: Auction/Bidding, Card Drafting, Modular Board.
Miejsce 3
Dinosaur Island
Na Wyspie Dinozaurów gracze będą musieli zebrać DNA wymarłych gatunków dinozaurów, zbadać jego sekwencję, a następnie połączyć je w taki sposób, aby przywrócić te prehistoryczne istoty na nowo do życia. Gracze będą rywalizować ze sobą w każdym sezonie o najbardziej udany park. Ciężką pracą będziemy przyciągali turystów niezależnie od sezonu. Zdecydujesz się na stworzenie parku pełnego Velociraptorów? Ludzie je kochają, ale są bardzo niebezpieczne, więc trzeba będzie się odpowiednio przygotować. Jeśli coś pójdzie nie tak, to wiecie jak to się skończy. Możesz grać bezpiecznie i rozwijać tylko roślinożerne gatunki, ale wtedy nie przyciągniesz dużej uwagi, a może kupić rollercoaster, by zyskać dodatkową atencję? Czy tylko wam się to kojarzy z Jurassic Park?
Mechaniki w grze: Dice Rolling, Set Collection, Tile Placement, Worker Placement.
Miejsce 2
Photosynthesis
Przepięknie ilustrowana i wykonana gra o florze z trójwymiarowymi elementami drzew. Witajcie w świecie fotosyntezy – zielonej grze planszowej. Odpowiadaj za rosnące drzewa i kształtuj stale zmieniający się las, a wszystko dzięki nasionom i odpowiedniej strategii. Zaopiekuj się drzewami przez cały cykl ich życia, począwszy od sadzonek, po rozkwit i dorodne drzewo. Zdobywaj punkty poprzez zbieranie energii słonecznej za pomocą liści. Starannie wybieraj miejsca na sadzenie, gdyż drzewa w cieniu są pozbawione światła, a tym samym uniemożliwiają zdobycie cennych punktów.
Mechaniki w grze: Action Point Allowance System.
Miejsce 1
Clans of Caledonia
Klany Kaledonii (Clans of Caledonia) to średnio-ciężka gra ekonomiczna rozgrywające się w XIX-wiecznej Szkocji. W tym czasie Szkocja dokonała przejścia z rolnictwa do kraju uprzemysłowionego, który w dużym stopniu zależał od handlu i eksportu. W następnych latach aby wyżywić wzrost populacji, produkcja żywności znacznie wzrosła. Len był coraz częściej zastępowany tańszą bawełną, a hodowla owiec miała duże znaczenie. Zaczęło się pojawiać coraz więcej destylarni, a whisky stało się w Europie alkoholem z wyższej półki.
Gracze reprezentują klany historyczne o unikalnych zdolnościach i rywalizują produkcją, handlem i eksportem produktów rolnych oraz oczywiście whisky!
Gra kończy się po pięciu rundach. Każda runda składa się z trzech faz:
- Obroty graczy
- Faza produkcji
- Punktacja rundy
Podczas pierwszej fazy gracze wykonują jedną z ośmiu możliwych działań, od budowy, po modernizację, handel i eksport. W fazie produkcji każdy z graczy zbiera podstawowe zasoby, wyrafinowane towary i gotówkę z jednostek produkcyjnych zbudowanych na mapie gry. Każda jednostka produkcyjna sprawia, że dochód jest widoczny na planszetce gracza. Wyrafinowane towary wymagają odpowiedniego zasobu podstawowego. Gracze otrzymują punkty zwycięstwa w zależności od położenia żetonów punktów w bieżącej rundzie.
W grze doświadczymy osiem różnych klanów, modularną planszą z 16 różnymi konfiguracjami.
Mechaniki w grze: Area Control/Area Influence, Commodity Speculation, Modular Board, Route/Network Building, Trading, Variable Player Powers
*Wszystkie gry, które pojawią się na Essen – znajdziecie tutaj. To własnie na podstawie tej strony i klasyfikacji głosów graczy, powstała ta lista.