Recenzja #221 Sen
A gdybyśmy tak mogli tworzyć własne sny? Albo podkradać innym piękne krainy, tym samym zmieniając ich marzenia senne w koszmary? Takie możliwości daje Sen – do Ciebie należy decyzja, co zrobisz! Byle tylko nie zawiodła Cię pamięć, bo pobudka nie będzie przyjemna…
Informacje o grze
Autor gry: Gamewright
Ilustracje: Marcin Minor
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 20 minut
Wiek: 8-108
Mechaniki w grze: Card Game, Hand Management, Memory
Stwórz własny sen! Jakie krainy w nim odwiedzisz? Piękne jak z bajki czy mroczne i pełne złowieszczych kruków?
Sen to rodzinna gra, w której tury przebiegają w skupieniu. Obserwując poczynania rywali, dążymy do stworzenia najprzyjemniejszej wersji snu, a więc takiego, w którym liczbę kruków zredukujemy do minimum, od czasu do czasu zmieniając krainy innych w koszmary.
Przegląd elementów gry
W niedużym, zgrabnym pudełku znajdują się 54 karty, notes wraz z ołówkiem do zapisywania punktacji, instrukcja, woreczek strunowy na karty, naklejka Właściciela gry i Karta megamocy (z dwoma ostatnimi bonusami możemy spotkać się również w innych grach wydawnictwa Nasza Księgarnia).
Każda z kart przedstawia ilustrację i liczbę kruków w danej krainie: najmniejsza wartość to 0 a największa 9. Wśród wszystkich kart występuje też 9 krain specjalnych (po trzy każdego rodzaju), które w znacznym stopniu będą urozmaicać rozgrywkę.
Dołączona do gry instrukcja jest bardzo czytelna, a wszystkie możliwe działania są przedstawione na przykładach wraz z rysunkami. Nie ma więc możliwości, aby po jej przeczytaniu coś było dla nas niezrozumiałe. Z zasadami gry możemy zapoznać się także na stronie wydawnictwa, gdzie dostępne jest 8-minutowe wideo wyjaśniające reguły Snu.
Notes i ołówek przydadzą nam się podczas rozgrywki, ponieważ w każdej turze będziemy musieli notować aktualne wyniki.
Przyjrzyjmy się bliżej głównym elementom gry – kartom. Im mniejsza liczba kruków w przedstawionej krainie, tym jest ona bardziej kolorowa i chętniej widzielibyśmy ją w swoim śnie. Najmniej pożądaną kartą będzie więc ta, na której widnieje duży kruk – wartość tej karty wynosi aż 9 i tyle samo mamy ich w talii. Najmilej widzianą krainą jest ta przedstawiająca kotka. Nie ma tam żadnego kruka. Wszystkie karty o danej wartości są jednakowe – wyjątek stanowią karty specjalne, o których napiszę za chwilę. Wśród nich dostrzec możemy kota, ryby, mysz, ćmy i inne mniej lub bardziej mroczne stworzenia.
Zasady gry
Każdą rundę zaczynamy od rozdania graczom po 4 karty w taki sposób, aby nikt nie poznał ich wartości. Kładziemy je przed sobą – to właśnie nasz tytułowy sen. Pozostałe karty kładziemy na środku, tworząc stos zakryty, a jedną kartę odkrywamy i umieszczamy obok, wskazując stos odkryty. Teraz każdy podgląda dwie spośród swoich kart i stara się je zapamiętać. Celem gry jest dążenie do tworzenia snów o najmniejszej liczbie kruków.
W trakcie każdej swojej tury gracz wykonuje jedno z poniższych działań:
- Bierze kartę ze stosu zakrytego.
- Bierze kartę ze stosu odkrytego.
Następnie analizuje jej wartość i decyduje, czy chce ją dołączyć do swojego snu, czy odrzucić na stos odkryty. Jeśli gracz postanowi zatrzymać krainę dla siebie, musi ją wymienić na jedną z kart należących do jego snu (a tę drugą odrzucić). Oczywiście, jeśli ktoś zadecyduje położyć ją na miejscu nieznanej jeszcze karty, jest ryzyko, że będzie musiał odłożyć na odkryty stos krainę o małej liczbie kruków. W ten sposób kolejna osoba w kolejce będzie mogła wziąć ją dla siebie. Żeby jednak gra nie była zbyt monotonna i zwiększyła się rywalizacja pomiędzy graczami, niektóre karty umożliwiają wykonanie dodatkowych akcji: na swoją korzyść bądź na niekorzyść rywali. Są to trzy krainy specjalne o wartościach 5, 6 i 7. Biorąc taką kartę ze stosu zakrytego, możemy rozpatrzyć jedną z trzech dostępnych akcji, jednocześnie odkładając ją na stos odkryty:
- Weź 2.
- Podejrzyj 1.
- Zamień 2.
Pierwsza z nich oznacza, że ze stosu zakrytego bierzemy dwie karty: jedną odrzucamy, a drugą rozpatrujemy w standardowy sposób (zamieniamy z którąś z naszych krain, odrzucamy na stos odkryty albo wykorzystujemy działanie specjalne). Karta Podejrzyj 1 oznacza, że możemy poznać zawartość dowolnej karty na stole: naszej lub przeciwnika. Karta Zamień 2 pozwala nam podmienić dowolne dwie krainy na stole. Możemy więc zabrać komuś kartę, która wydaje nam się interesująca (bo na przykład ktoś był bardzo zadowolony po jej otrzymaniu), albo zamienić je rywalom. Jaki cel miałoby drugie działania? Jeśli wiemy, że gracze znają swoje karty, podmiana zmusi do poznawania ich od nowa. Warto więc zwracać uwagę na poczynania innych i je zapamiętywać.
Nie mamy obowiązku wykorzystywać specjalnych działań karty – możemy je traktować jak zwykłe krainy.
Runda kończy się, gdy gracz, przekonany o tym, że ma najmniej kruków w swoim śnie, krzyknie na początku swojej tury Pobudka! lub skończą się karty na stosie zakrytym. Wtedy każdy odkrywa swoje karty i podlicza kruki. Są to punkty, które zostają nam przypisane. Jeśli jednak osoba, która krzyknęła Pobudka! nie ma najmniejszej liczby kruków, otrzymuje dodatkowo 5 punktów. Pamiętajmy, że dążymy do uzyskania ja najmniejszej ich liczby. Kolejne tury rozgrywamy dokładnie w ten sam sposób. Gra kończy się, gdy pierwszy gracz zbierze co najmniej 100 kruków.
Recenzja
Sen to gra o prostych do wyjaśnienia zasadach. Przygotowanie rozgrywki jest bardzo szybkie, a czas gry to około 20 minut, więc łatwo możemy znaleźć na nią czas. Chociaż autorzy proponują minimalny wiek graczy jako 8 lat, to z doświadczenia śmiało mogę stwierdzić, że Sen możemy zaproponować także młodszym. Do gry podejść możemy już w dwie osoby, ale znacznie lepiej sprawdzi się przy większej liczbie graczy. Nie ma jednak większego znaczenia, czy gramy we troje, czy więcej, gdyż każda rozgrywka sprawi nam podobną przyjemność. Oczywiście im większa liczba osób, tym trudniej będzie nam zapamiętywać ruchy innych graczy, ale możemy to potraktować jako dodatkowe wyzwanie. Sen jest grą o wysokim poziomie rywalizacji. Choć kolejne tury przebiegają raczej w ciszy i skupieniu, emocje są na wysokim poziomie. Nigdy nie wiemy, czy zdążymy stworzyć wymarzony sen, zanim ktoś zarządzi pobudkę. Gra przebiega w sposób spokojny (tytuł zobowiązuje!), więc wykonanie kart powinno być wystarczające.
Po dokładniejszym przyjrzeniu się kartom dostrzeżemy, że przedstawione ilustracje nie są idealnie ostre. Możemy jedynie przypuszczać, że był to celowy zabieg, aby dodać grze sennego klimatu – zauważmy, że zarówno instrukcja, jak i symbole kruków wraz z wartościami są już bardzo wyraziste. Choć liczba różnych krain jest dość ograniczona, w większości przypadków nie przywiązujemy do tego zbyt dużej uwagi, skupiając się na zapamiętywaniu kart i ruchów innych graczy.
Choć Sen prawdopodobnie nie jest skierowany bezpośrednio do zaawansowanych graczy, może stać się dla nich pomostem do podjęcia rozgrywek z zupełnie niedoświadczonymi lub młodszymi graczami. To, co wiele osób może uznać za minus, to wysoki poziom losowości. Niestety, czasami pech nas nie opuści, w przeciwieństwie do tych wszędobylskich kruków. Ze względu na prostą i spokojną atmosferę podejście do gry nie powinno stanowić dla nikogo problemu nawet po ciężkim dniu w pracy lub w szkole.
Między dzwonkami
Ponieważ Sen jest grą rodzinną, poprosiłam uczniów, aby powiedzieli, co o niej sądzą. Oto niektóre z ich wypowiedzi:
Gra jest super! Dostarcza dużo emocji, jest stresująca, bo można stracić kotki, ale ten stres jest fajny.
Zuzia, 8 lat
Gra Sen jest bardzo ciekawa – ma ładne obrazki i pobudza wyobraźnię.
Nina, 12 lat
Jest to lekka gra, łatwa do nauki dla wszystkich. Przyjemna na każdą okazję.
Liwia, 18 lat
Gra Sen jest jedną z dobrych gier. Jest bardzo fajna i spokojnie się gra.
Klaudia, 12 lat
W Sen gra mi się z wielką przyjemnością.
Zuzia, 12 lat
Sen jest idealnym przykładem gry, w której rozgrywka, choć przebiega w spokoju, bardzo angażuje dzieci emocjonalnie. Mają więc doskonałą okazję, aby trenować cierpliwość i umiejętność utrzymywania pokerowej twarzy, kiedy zdobywane karty zbliżają je do zwycięstwa. Czy zatem tylko młodsi odczują satysfakcję z tej gry? Zdecydowanie nie – choć na pewno ich radość i chęć rywalizacji dla starszych może być wysoko postawioną poprzeczką.
Podsumowanie
Sen jest jedną z gier, którą wyciągam na stół w ramach rozgrzewki, gdy spotykamy się w gronie mniej doświadczonych graczy. Jest to gra pokochana przez uczniów, którzy proszą o nią zawsze, gdy organizujemy klasowe spotkania integracyjne. Uroczy kotek szybko podbił serca uczennic, a rywalizacja dodatkowo sprawia, że do tej karcianki często wracamy. Warto też zauważyć, że jest to odpowiednia gra, która, poza rozwijaniem pamięci, uczy obserwacji poczynań graczy, co jest niezwykle istotne przy wielu innych tytułach.
Kolejnym dużym plusem Snu jest cena, więc, nawet gdyby okazało się, że nie jest to gra dla nas, możemy wręczyć ją początkującym, którzy powinni ją bardziej docenić. Po rozegraniu wielu rozgrywek zaczynamy troszeczkę żałować, że nie ma więcej kart specjalnych, aby jeszcze bardziej urozmaicać grę. Jeśli jednak przez to Sen trafi na półkę, na pewno jeszcze do niego wrócimy.
Mocne strony:
- proste zasady,
- po otwarciu możemy od razu grać,
- trening pamięci,
- jest bardzo emocjonująca dla młodszych dzieci,
- cena.
Słabe strony:
- wysoka losowość,
- mało dodatkowych akcji specjalnych.
Przydatne linki:
Profil gry w serwisie Board Game Geek