Planszowa gra roku 2017 oraz wcześniejsze edycje cz.1
Głównym celem najpopularniejszej i najbardziej prestiżowej nagrody w świecie naszego hobby gier planszowych, od zawsze było promowanie tego rodzaju spędzania wolnego czasu. Nagroda jest przyznawana od 2004 roku i od tamtej pory cieszy się coraz większym uznaniem wśród polskich planszomaniaków. Śmiem twierdzić, że od tamtej pory nastąpił ogromny rozwój polskiego rynku gier planszowych, między innymi dzięki tej nagrodzie. Do tej pory gry planszowe były kojarzone tylko i wyłącznie z rozrywką dla dzieci, a najbardziej znanymi grami były: Monopoly, Chińczyk, Grzybobranie czy też warcaby. Dzisiaj świat gier planszowych na szczęście jest bogatszy o bardziej zaawansowane i ciekawsze produkcje, które zdecydowanie dostarczają więcej przyjemności z samej rozgrywki.
Jednym z celów tej nagrody jest również ułatwienie kupującym dokonania wyboru, zwłaszcza jeśli jest to ich pierwsza gra planszowa. Dzięki temu, że kapituła nagrody to bardzo szerokie grono osób, zajmujące się tym hobby już od wielu lat, to mamy do czynienia wyróżnieniem naprawdę najlepszych dostępnych tytułów na rynku. Z racji tego, że konsumentów można podzielić na:
- tych co szukają gier zaawansowanych, czyli tytułów, przy których podczas rozgrywki zaangażowane zostają wszystkie szare komórki,
- niedzielnych, familijnych graczy, którzy chcą kupić grę prostą, lecz na tyle ciekawą by dobrze bawić się w gronie rodzinnym,
- rodziców, chcących kupić grę dla swoich pociech, która nie tylko ich zainteresuje, ale także postawi na rozwój dziecka w różnych kierunkach,
Dlatego też od 2017 roku formuła konkursu została zmieniona i od tej pory przyznawana jest nagroda w kilku kategoriach:
- Najlepsza gra dla całej rodziny,
- Najlepsza gra zaawansowana,
- Najlepsza gra dziecięca,
Oprócz tego przyznawana jest nagroda główna dla najlepszej gry planszowej danego roku, oraz pomniejsze wyróżnienia m.in. dla najlepszej gry tematycznej oraz za najlepszą oprawę graficzną.
Jednak zanim przejdziemy do omówienia gry roku 2017, to zobaczmy jak to wyglądało w poprzednich latach.
Rok 2004 i zwycięstwo gry Drakon. Gra, w której tytułowa smoczyca Drakon postanawia się zabawić z poszukiwaczami skarbów, którzy próbowali ukraść złoto, którego tak pilnie strzeże. Zamiast pożreć ich na miejscu, organizuje dla nich małą zabawę, w której ten poszukiwać, który pierwszy zbierze 10 monet będzie mógł odejść w spokoju, a reszta stanie się dla smoczycy smacznym kąskiem. Celem gracza jest zbieranie złota i pokonywanie labiryntu pełnego pułapek i niebezpieczeństw.
Do nagrody zostały nominowane następujące tytuły: Arena Maximus, Bzura 1939, Chaos, Drakon, El-Alamein 1942, Expedycja, Fandoom, Globalny Konflikt, Grody, Gwiazdy Okej!, Magic Arena, Ogrodzianka, Pentomino, Stalingrad 1942-43, Tabu – szybkie rysowanie, Troja, Unia Europejska, Upwords, Wratismania, Zaginione Miasta.
Rok 2005 i doskonale znana wszystkim planszomaniakom gra Osadnicy z Catanu. Pozycja ta jest popularna nawet dziś, a na sklepowych pólkach, możemy znaleźć całą masę dodatków. Gra ta, często jest polecana świeżakom, jako tak zwana „gra na start”. Gracze wcielają się w osadników na nowo odkrytej wyspie Catan. Ich celem jest rozbudowa kolonii na wyspie, poprzez stawianie kolejnych dróg i miast. Każda kolonia dostarcza graczom dobra naturalne niezbędne do rozbudowy kolejnych osiedli.
W 2007 roku została zmieniona nieco formuła przyznawania nagrody. Wcześniejsze edycje wyglądały tak, że np. gry wydane w 2004 roku brały udział w plebiscycie na nagrodę gry 2004 roku, a plebiscyt ten miał miejsce, tak naprawdę w 2005 roku. Dlatego też, od tego momentu była przyznawana nagroda za rok poprzedni, np. wszystkie wydane gry w 2006 roku otrzymywały tytuł gry roku 2007. Dlatego też, nie mamy nagrody gry roku 2006, a zastępuje ją nagroda gry roku 2007. Dodatkowym wyróżnieniem od tamtej pory, była również gra wybrana przez samych graczy.
A nagrodę tę otrzymały gry Wysokie Napięcie jako Gra Roku 2007 i Neuroshima Hex! jako Gra Roku 2007 Wyróżnienie Graczy.
Wysokie napięcie to gra licytacyjna, w której zadaniem graczy jest podłączanie do miast kolejnych sieci energetycznych. Niektóre z elektrowni wymagają od gracza specyficznych surowców, których cena na rynku jest dynamicznie zmienna. Zwycięża gracz, który zbuduje największą sieć elektrowni, które będą dostarczać energię do miast.
Neuroshima Hex! to gra polskiego autora Michała Oracza i polskiego wydawnictwa Portal. W której gracze na planszy będą walczyć różnymi frakcjami między sobą w postapokaliptycznym świecie Neuroshimy. Rozgrywka odbywa się na heksagonalnej planszy, a zwycięzcom zostaje ten, który najsprytniej wykorzysta umiejętności i cechy danej frakcji.
W 2008 roku kapituła i gracze dokonali jedynego słusznego wyboru i oba tytuły zgarnęła gra Puerto Rico. Fenomenalna gra ekonomiczna, która zachwyca do dziś. Wykorzystuję ona mechanikę wyboru ról, dlatego też w każdej turze będziemy wykonywali wybrane przez graczy role, które pozwalają na różnego rodzaju akcje, od zasiewania nowych pól na wyspie Puerto Rico, poprzez budowę kolejnych budynków, kończąc na eksporcie zebranych dóbr za pomocą statków w odległe miejsca.
W 2009 roku kapituła i gracze również byli zgodni i oba tytuły zgarnęła fenomenalna gra ekonomiczna Agricola, która również znalazła się w moim osobistym rankingu gier planszowych. Agricola to gra o ciężkich czasach, zaraz po wielkiej zarazie panującej w Europie. Ludność zaczyna odżywać, a życie na roli jest bardzo ciężką pracą. Jednak nie tylko ciężka praca, a pomysł na wykorzystanie aktualnie panujących warunków może w przyszłości doprowadzić tego, że ze zwykłej roli zamieni się ona w naprawdę świetnie zarządzaną i dostarczającą wiele różnych dóbr, farmę. Jednak nie będzie to takie proste.
Rok 2010 i kolejna zgodna decyzja – tym razem oba tytuły przypadły grze Cywilizacja: Poprzez Wieki. Gra, która mocno odwołuje się do popularnej komputerowej gry Sid Meier’s Civilization. Gracze przez 4 ery będą rozwijać swoją cywilizację, budować nowe budynki, dokonywać postępu technicznego, napadać inne nacje, zawierać różnego rodzaju pakty, dbać o zadowolenie i wyżywienie swoich ludzi i wiele innych. Pytanie tylko na co, jako gracz postawisz: na rozwój militarny i atakowanie innych graczy, rozwój technologiczny i wyprzedzenie wszystkich w postępie, czy też chciałbyś postawić na rozwój duchowy. Do Ciebie należy decyzja.
W 2011 roku kapituła wybrała Boże Igrzysko jako Grę Roku 2011, a tytuł Gra Roku 2011 Wyróżnienie Graczy otrzymała gra Warhammer Inwazja.
Gra Boże Igrzysko opowiada o Magnatach Rzeczypospolitej Polskiej w okresie rządów Władysława Jagiełły do czasów rozbiorów Polski. Zadaniem graczy jest walka z historycznymi wrogami poprzez rozwój kulturalny Polski, a także powiększanie indywidualnych majątków graczy. Rozwoju mogą dokonywać na 5 prowincjach kraju. Magnaci mogą pozyskiwać kolejne wojska, by bronić zarówno Rzeczypospolitej jak i własnych włości i osiągać w ten sposób chwałę.
Gra Warhammer Inwazja to gra typu LCG, czyli kupując grę otrzymujemy podstawowe frakcje, a do gry możemy dokupować kolejne karty wzbogacając swoją kolekcje o nowe możliwości i strategie. Gra toczy się w świecie Warhammera. Gracz może wcielić się w różne rasy występujące w tym świecie m.in. w niezniszczalnych krasnoludów, niszczycielskich Orków i zmutowane siły chaosu. Każda z ras to odrębna historia i własny pomysł na rozgrywkę. Aby zwyciężać trzeba nie tylko walczyć z przeciwnikami, ale także skupiać się na rozwoju własnego królestwa.
W 2012 roku Grą Roku została Kolejka, a wyróżnienie graczy trafiło do gry Labyrinth: The Paths of Destiny.
Kolejka to polska gra wydana przez Instytut Pamięci Narodowej, która opowiada o czasach przed rokiem 90′. O czasach w których, żeby kupić cokolwiek w sklepie, trzeba było odczekać swoje w kolejce, zapłacić specjalnymi „kartkami”, a i tak nie zawsze starczało towaru dla wszystkich. Dlatego też, tak ważne były przepychanki kolejkowe. W grze otrzymujemy listę zakupów i stojąc w tytułowej kolejce, zadaniem gracza jest tak sprytne przepychanie się by udało się kupić towar z listy. Świetna gra dla całej rodziny.
W grze Labirynth: The Path of Destiny gracze wcielą się w epickich bohaterów, którzy używając swoich specjalnych mocy będą zdobywać magiczne artefakty i zmieniać wygląd tytułowego labiryntu. Pragnieniem bohaterów jest zdobycie nieśmiertelności, która czeka na nich w samym centrum labiryntu, ale droga tam nie będzie lekka, gdyż każdy z graczy chce ją zdobyć i mieć ją na wyłączność. Jednak nie tylko gracze stoją na naszej drodze do upragnionej nieśmiertelności, jest także Golem, którego w sprytny sposób trzeba jeszcze przechytrzyć.
W 2013 roku pojawiła się nowa nagroda „Zaawansowana Gra Roku”, która zastąpiła wyróżnienie graczy. Tytuł Gry Roku otrzymała gra Smallworld, a pierwszy w historii konkursu tytuł Zaawansowanej Gry Roku przypadł grze Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie.
Smallworld to gra dla całej rodziny, w której gracze będą podczas rozgrywki wcielać się w kolejne rasy. Dzięki tym rasom, będą podbijać kolejne tereny i otrzymywać złoto za każdy z zajmowanych terenów. Jednak nie będzie to takie proste, gdyż ras na mapie będzie bardzo dużo i walka o kolejne tereny będzie bardzo zacięta. Osłabione rasy będą wymierać, by przejść do historii, a w ich miejsce będą pojawiać się kolejne i kolejne i kolejne.
Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie to gra najsłynniejszego polskiego autora gier planszowych Ignacego Trzewiczka, wydawnictwa Portal. Nie dziwię się, że gra zdobyła właśnie ten tytuł, ponieważ jest ona fantastyczna, aczkolwiek zasady gry nie należą do najłatwiejszych, a mógłbym powiedzieć, że jest nawet dość trudna. Może i gra posiada wiele zawiłych reguł, ale satysfakcja z rozgrywki wynagradza wysiłek graczy. Jest to gra kooperacyjna, w której gracze wcielają się w rozbitków na tytułowej przeklętej wyspie. Nie bez powodu wyspa ta nosi taką nazwę, gdyż na wyspie dzieje się wiele niebezpiecznych rzeczy i wszystko chce byśmy na niej zginęli.
Tytuł Gry Roku 2014 otrzymała gra Potwory w Tokio, zaś tytuł Zaawansowanej Gry Roku należał do gry Terra Mystica.
Potwory w Tokio to fenomenalna gra imprezowa, w której będziemy walczyć w tytułowym Tokio z potworami innych graczy. Mechanizm gry opiera się na rzucie pięknie wykonanymi kośćmi, dzięki którym będziemy dokonywać ważnych wyborów: czy zaatakować, czy się uleczyć, czy zdobyć energię niezbędną do zakupu kart pozwalających na ulepszenie potwora, czy też przeznaczyć kości na punkty – do nas należy wybór. Wygrać można na dwa sposoby – zdobywając jako pierwszy 20 pkt, lub niszcząc wszystkich pozostałych graczy.
Terra Mystica, to gra wypakowana po brzegi elementami. Gracze wcielają się w różne dostępne rasy – a jest ich naprawdę sporo, bo aż 14. W grze będziemy starali się rozwijać daną rasę bardziej efektownie od naszych oponentów. Terra Mystica to magiczny świat, w którym, tereny mogą zostać przekształcane. Każda z ras ma swój ulubiony rodzaj terenu i tylko na nim może się rozbudowywać, dlatego też każda z ras posiada zdolność pozwalającą na przekształcanie terenów. W grze trzeba zadbać o równowagę między sąsiedztwem z innymi graczami, a wolną przestrzenią możliwą do dalszej ekspansji rasy.
Rok 2015 to rok w którym tytuł Gry Roku przypadł grze Splendor, a tytuł Zaawansowanej gry Roku należał do gry Osadnicy: Narodziny Imperium.
Splendor to bardzo popularna gra, często polecana początkującym graczom i taka właśnie jest ta gra – prosta i wciągająca zarazem. Wielu twierdzi, że gra uzależnia, ja do tych graczy nie należę. Gra jest przepięknie wykonana, a na medal zasługują, żetony, które przypominają te do gry w pokera i jest niezwykła przyjemność trzymać je w ręce, a podczas samej rozgrywki słychać jak gracze bawią się nimi w ręku. Żetony pozwalają na zdobycie kolejnych kart, karty te pomagają w zdobywaniu jeszcze lepszych kart, a celem jest zdobycie jak najwyższego prestiżu i bogactwa. Gracz, który będzie wyróżniał się z pośród reszty, zwróci na siebie uwagę szlachty, która odwiedzi własnie niego i dostarczy mu bonusowych punktów.
Gra Osadnicy: Narodziny Imperium to gra polskiego autora Ignacego Trzewiczka. Następna z kolei świetna gra tego autora. Gracze wybierają jedną z czterech frakcji – Rzymian, Barbarzyńców, Egipcjan i Japończyków i zaczynają budować swoje imperium. Gra nawiązuje do komputerowej gry The Settlers. Zadaniem gracza jest budowanie lokacji zwykłych, a następnie dzięki nim mamy możliwość budowania lokacji frakcyjnych, które przynoszą więcej pkt na koniec gry. Każda z lokacji posiada indywidualne zastosowanie – mamy lokacje produkcyjne, lokacje z pewną cechą, oraz lokacje z umiejętnościami specjalnymi. Wygrywa gracz, który najlepiej rozbuduje swoje imperium. Do gry możemy dokupić kolejne dodatki, zawierające jeszcze inne frakcje.
W ubiegłym roku nagrodę najlepszej gry zdobyli Tajniacy. Tytuł Gry Zaawansowanej przypadł grze Marco Polo.
Gra Tajniacy autorstwa Vlaady Chvatila szturmem wbiła się na najwyższe miejsce wszystkich rankingów gier planszowych. Ta niepozorna gra imprezowa zdominowała całkowicie rynek gier tego gatunku. W grze wcielamy się w szefów wywiadu, których zadaniem jest przekazanie swoim agentom ważnych wskazówek. Zadaniem szefa jest przekazanie tylko jednego hasła co turę, w tak sprytny sposób, by hasło to kojarzyło się z jak największą liczbą słów znajdujących się na stole. I w ten oto sposób dwie ekipy agentów i dwójka szefów mierzą się ze sobą do czasu, aż któraś z grup wskaże wszystkie słowa należące do nich. Jednak szczególną uwagę należy zwracać na to by nie wskazywać słów należących do drużyny przeciwnej, a tym bardziej kryptonimy należącego do zabójcy – wybór go to automatyczna przegrana naszej drużyny. Gra już teraz doczekała się kolejnej edycji, w której zamiast słów mamy wieloznaczne obrazki, a w przygotowaniu jest już kolejna gra, tym raz mniej cenzuralna.
Gra Marco Polo opowiada o wyprawie śladami słynnego Marco Polo w kierunku dalekiego wschodu. W grze będziemy starali się w bardzo rozważny sposób planowali nasze szlaki oraz handlowali różnymi dobrami: wielbłądami, złotem czy też przyprawami. Podczas rozgrywki, gracze muszą jak najefektowniej wykorzystywać umiejętności swoich postaci, tak by stać się jak najlepszymi kupcami i pokonać konkurencję. Dodatkowo gracze będą brali udział w ważnych wydarzenia mających miejsce w tamtym okresie. Poprzez kolejne rzuty kośćmi, gracze będą decydować, co w danej turze będą robić. Mogą dokonać wyboru między 5 akcjami: zdobycie wielbłądów i surowców, zdobycie pieniędzy, pozyskanie kontraktów, skorzystanie z akcji odwiedzonego miasta, bądź też wyruszenie w dalszą wyprawę.
Już wkrótce druga część. Zapraszam.
A tymczasem zachęcam do komentowania i odwiedzenia oficjalnej strony omawianej nagrody.