Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Recenzje

Recenzja #1062 Trakty i Kontrakty

Wciel się w rolę antropomorficznych kupców, którzy podróżują w tę i z powrotem zbierając najróżniejsze surowce i realizując przy tym wiele kontraktów. Zbieraj złote monety i niezwykle cenne bursztyny, aby zostać chwałę i uznanie Króla Prapuszczy.

Autor gry: Reiner Knizia

Wydawnictwo: Muduko

Liczba graczy: 2-6

Czas gry: 45 minut

Wiek: 8+


Gry została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Muduko. Nie miało to wpływu na kształt mojej opinii.

Współpraca reklamowa z Ceneo.pl



Trakty i Kontrakty to gra autorstwa Reinera Knizii, przeznaczona dla 2–6 graczy, która łączy prostotę zasad z głębią decyzji i sporą dawką interakcji. Gracze wcielają się w antropomorficzne zwierzęta przemierzające trakt handlowy. Ich zadaniem jest zbieranie towarów i realizacja tytułowych kontraktów, by zdobyć jak najwięcej bursztynów – główny cel gry.

Mechanika i przebieg rozgrywki

Rozgrywka opiera się na prostym schemacie: każdy gracz w swojej turze wykonuje dwie akcje spośród kilku dostępnych (podróż, zakup towaru, podatek, odrzucenie kontraktów i realizacja kontraktu). Kluczowym elementem jest jednokierunkowy ruch wzdłuż traktu – nie można się cofać, co zmusza do planowania i podejmowania ryzyka. Gracze w trakcie podróży będą kupować najróżniejsze surowce i realizować przy tym kontrakty. Ważne jest zwrócenie uwagi na burze, które komplikują zakupy – zmniejszają szansę na zdobycie towarów w okazyjnej cenie i ich ogólną dostępność. Po dotarciu do końca trasy gracze zawracają, aby na końcu podróży kupić cenne bursztyny, które mogą zadecydować o zwycięstwie.

Gra oferuje dwa dodatkowe moduły: jeden z unikalnymi mocami dla graczy, drugi z rozkazami zapewniającymi bonusy. Dzięki nim można zwiększyć poziom złożoności i regrywalności, co docenią bardziej doświadczeni gracze.


  • Proste zasady, niski próg wejścia – grę można wytłumaczyć w kilka minut, a rozgrywka jest intuicyjna nawet dla początkujących.
  • Ciekawe decyzje taktyczne – ograniczenie do dwóch akcji na turę wymusza planowanie i trudne wybory. Często trzeba decydować, czy zaryzykować i zostawić okazję innym graczom, czy też samemu z niej skorzystać.
  • Bardzo szybkie tury, dynamiczna rozgrywka – gra toczy się dynamicznie, a gracze często są zaskoczeni, że ich kolejka wraca tak szybko.
  • Interakcja i wyścig – decyzje graczy mają realny wpływ na tempo gry i dostępność zasobów. Wyścig po bursztyny i kontrakty buduje napięcie i wymusza obserwowanie ruchów przeciwników.
  • Piękna oprawa graficzna – ilustracje Piotra Sokołowskiego dodają grze uroku i przyciągają wzrok.
  • Moduły dodatkowe – dzięki nim mamy wybór między grą lekką i rodzinną a bardziej wymagającą, zależnie od preferencji.

  • Schematyczność mechaniki zbierania i wymiany zasobów – mimo ciekawie zaprojektowanej rozgrywki, rdzeń gry – zbieranie różnych towarów i wymiana ich na kontrakty – może wydać się nieco powtarzalny dla osób ogranych w podobne tytuły (np. Jaipur).
  • Mała głębia bez modułów – w podstawowej wersji gra jest bardzo lekka, co może nie zadowolić zaawansowanych graczy.
  • Możliwość przewidywalności – prosta mechanika sprawia, że po kilku partiach niektóre decyzje mogą wydawać się oczywiste, zwłaszcza w gronie doświadczonych graczy.
  • Nieco za mały woreczek do losowania – woreczek na żetony jest za mały, co utrudnia dokładne losowanie surowców.

Podsumowanie

Trakty i Kontrakty to bardzo udana gra familijna, która łączy prostotę zasad z emocjonującym wyścigiem i ciekawymi decyzjami. Sprawdzi się zarówno w gronie rodzinnym, jak i wśród planszówkowych wyjadaczy, jeśli włączymy moduły dodatkowe. Jej największymi atutami są szybka rozgrywka, interakcja i piękne wykonanie. Minusy to pewna powtarzalność mechaniki oraz niewielka głębia w wersji podstawowej, ale dla docelowej grupy odbiorców nie będzie to raczej wadą gry. Polecamy!



Przydatne linki:

Link do strony wydawnictwa

Więcej o grze na Planszeo

Jeśli doceniasz naszą pracę i zaangażowanie albo po prostu podoba Ci się nasz portal i to, co robimy, to możesz nas wesprzeć niewielką kwotą – za co bardzo dziękujemy!!!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *