Recenzje

Recenzja #406 Wielka Pętla: Peleton

Peleton to rozszerzenie do wyścigowej gry kolarskiej Wielka Pętla. Ten ciekawy dodatek pozwala nam zagrać w gronie sześciu graczy, a nawet przy zastosowaniu specjalnych zasad w 12 graczy. Rozgrywkę urozmaicą także dodatkowe fragmenty trasy. Jesteście gotowi na jazdę po wąskich, brukowych uliczkach?


Informacje o grze

Autor dodatku Wielka Pętla Peleton: Asger Harding Granerud

Ilustracje: Ossi Hiekkala, Jere Kasanen

Wydawnictwo: Fox Games

Liczba graczy: 1-12

Czas gry: 40 minut

Wiek: 8+

Mechaniki w grze: Hand Management, Modular Board, Simulation




Recenzja

Wielka Pętla: Peleton to już drugie (zaraz po dodatku Meteo), tym razem większe rozszerzenie do gry traktującej o wyścigach kolarskich. Podstawowa wersja gry – nasza recenzja tutaj – spodobała nam się tak bardzo, że gra do dzisiaj ląduje na naszym stole. Dlatego też postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej dodatkowi Peleton. Wprowadza on kilka nowości, bez których podstawowa gra wydaje się teraz niekompletna.

Nowe elementy wchodzące w skład tego dodatku, to dwie plansze, 4 figurki i talie kart dla dwóch dodatkowych graczy (różowy i szarobiały). Otrzymujemy także nowe karty etapów, które pokażą nam jak zbudować unikalne tory. Nie mogło zabraknąć również 9 dwustronnych fragmentów trasy. Od teraz gracze będą musieli pokonywać wąskie brukowe uliczki. Walka o pozycję na torze będzie jeszcze bardziej emocjonująca. Wielka Pętla: Peleton to również nowe zasady w tym: wariant z ucieczką, pojedynek z drużynami wirtualnymi oraz możliwość rozgrywki w 12 osób.

Jazda po bruku

Wąskie uliczki, po których będą poruszać się nasi kolaże sprawiają, że gra staje się jeszcze ciekawsza. Modyfikacja ta wydaje się z pozoru mało istotna, a zmienia naprawdę wiele. Brukowe alejki wpływają na tempo rozgrywki i nasze myślenie podczas zagrywania kart. Podczas pokonywania tych fragmentów łatwo pokrzyżować szyki naszym rywalom.

Aby jeszcze bardziej urozmaicić rozgrywkę, do naszej dyspozycji oddano strefy bufetu, czyli szersze uliczki, na których nasza minimalna prędkość to zawsze 4. Podczas pokonywania takich fragmentów również sporo się dzieje, zresztą to dobry moment, aby zająć kluczową dla nas pozycję w stawce.

Wariant z ucieczką

To kolejna modyfikacja rozgrywki zalecana do rozgrywki pięcio- i
sześcioosobowej. Pozwala ona na rozpoczęcie zabawy z kolarzami znajdującymi się na przedzie stawki. Aby zawodnik zajął tę korzystną pozycję, gracze wezmą uprzednio udział w licytacji, zagrywając kolejne karty z talii energii. Niestety zawodnicy z lepszą pozycją muszą dobrać 2 karty zmęczenia do swojej talii. Coś za coś. To bardzo ciekawe urozmaicenie rozgrywki.

Górale i Czasowicze

Modyfikacja ta wprowadza dwa typy wirtualnych drużyn. Górale to zawodnicy zaczynający wyścig zawsze na początku stawki, dodatkowo posiadają oni 2 specjalne karty ataku 9/2. Pojawienie się takiej karty oznacza poruszenie górala z przodu o dwa pola, a górala z tyłu aż o 9 pól.

Czasowicze to z kolei zawodnicy, którzy nie pobierają żadnych kart zmęczenia do swoich talii. W przeciwieństwie do górali, drużyn czasowiczów może być więcej niż 1. Wprowadzenie drużyn wirtualnych do naszej rozgrywki bardzo urozmaica rozgrywkę i dodaje jej niespotykanej dotąd głębi. Jeśli tylko nie mamy pod ręką graczy, warto wprowadzić takie drużyny do naszej zabawy.

12 osób przy jednym stole!

Podczas rozgrywki w tym wariancie do zabawy może dołączyć aż do 12 graczy. Wtedy każdy z graczy będzie sterował tylko jednym kolażem. Warto zrozumieć wcześniej podstawowe zasady gry i różnice wynikające z talii sprintera i roulera. Podczas takiej rozgrywki zaleca się użycie wariantu z ucieczką. Ta modyfikacja sprawia, że gra kolejny raz nabiera nowego wymiaru, a ponadto pozwala na zabawę w bardzo szerokim gronie graczy.

Peleton to bardzo ciekawe rozszerzenie do podstawowej wersji gry. Polecane szczególnie dla osób, które grają często w 5, 6, a nawet większą liczbę graczy (wtedy Wielka Pętla zamienia się w grę imprezową). Niektóre z modyfikacji sprawdzają się również w wariancie dwuosobowym i solo – zwłaszcza wirtualne drużyny górali i czasowiczów. Nie wyobrażam sobie teraz rozgrywki bez Peletonu. To dodatek obowiązkowy dla fanów podstawki. Nie tylko nie psuje on podstawowej mechaniki, ale zdecydowanie ją ulepsza i nadaje nowej głębi rozgrywce. Nowe taktyki i strategie są już gotowe do wypróbowania. Warto również zainstalować specjalną dedykowaną aplikację Flamme Rouge Companion, która pozwala wziąć udział w Wielkim Wyścigu. Polecam!


Mocne strony:

  • możliwość rozgrywki w nawet 12 osób,
  • nowe kafelki trasy urozmaicające wyścig,
  • drużyny wirtualne,
  • ciekawy wariant z ucieczką.

Słabe strony:

  • brak kart pomocy w języku polskim.

Przydatne linki:

Dodatek najtaniej kupisz tutaj

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba Ci się nasz serwis, to zachęcamy do obserwowania nas na facebooku.


Grę do recenzji przekazało wydawnictwo Fox Games. Bardzo dziękujemy!

foxgames

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *