Recenzje

Recenzja #101 Boss Monster: Niezbędnik Bohatera

Recenzja 101

Boss Monster: Niezbędnik Bohatera to mini-dodatek, który nieco podnosi w grze poziom trudności. Poszukiwacze przygód tym razem rosną w siłę, ponieważ otrzymali wspaniałe wzmocnienie w postaci najróżniejszych przedmiotów. Czy uda Ci się ich pokonać i ograbić z posiadanego ekwipunku?

Informacje o grze

Autor gry: Johnny O’Neal, Chris O’Neal

Wydawnictwo: Trefl Kraków (Trefl Joker Line)

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 30 minut

Wiek: 13+

Mechaniki w grze: Auction/Bidding, Hand Management, Player Elimination, Take That


Naszym partnerem jest sklep z grami planszowymi:

Przystań Gier


Zarys fabularny/krótki opis z pudełka

Poszukiwacze przygód kontratakują!

Niezbędnik bohatera (1)

Przegląd elementów gry

Małe tekturowe pudełeczko dodatku z klimatyczną okładką skrywa w sobie tylko lub aż 27 kart. Z czego 20 sztuk to nowego rodzaju karty, czyli przedmioty. Pozostałe karty to 4 nowe wypaśne komnaty, 2 sztuki czarów oraz instrukcja.

Niezbędnik bohatera (3)

Wszystkie karty zostały utrzymane w tym samym stylu co podstawowa wersja gry. Tutaj również pojawiają się pikselowe grafiki, a motywem przewodnim dodatku zostały przedmioty, w które będą mogli się wyposażyć dzielni śmiałkowie przybywający do miasta.

Jeśli nie znacie Boss Monster to zapraszam do naszej recenzji, gdzie dowiecie się o podstawowych zasadach gry.

Recenzja #45 Boss Monster

Boss Monster (2)

Rozgrywka

Rozgrywka w zasadzie nie uległa zmianie. Dodatkowe karty czarów i komnat należy wtasować do istniejących talii, są one niezbędne gdyż mają powiązania z kartami przedmiotów. Talię przedmiotów natomiast należy przetasować i ułożyć nieopodal talii bohaterów. Od teraz co rundę, będziemy odkrywali jeden przedmiot. Większość z nich została przypisana do danej klasy postaci, dlatego też gdy tylko pojawiający się w mieście bohater posiada symbol, który odpowiada symbolowi na karcie przedmiotu – zabiera go. Przedmiot ten należy ułożyć pod bohaterem w taki sposób, by widniała na nim tylko część w czarnej ramce. Opis w ramce mówi nam o efekcie tego przedmiotu.

Niezbędnik bohatera (10)

Są również przedmioty z symbolem znaku zapytania, które dołączane są do nowo pojawiającego się w mieście bohatera lub takiego, który czeka na swoją przygodę najdłużej ze wszystkich.

Gdy bohater z przedmiotem wejdzie do naszych podziemnych komnat, natychmiast trzeba zastosować efekt tego przedmiotu. Jakie przedmioty mogą pojawić w trakcie rozgrywki? Oto przykłady:

  • Kombinezon z goblina – typowe komnaty potworów nie zadają obrażeń temu bohaterowi.
  • Miecz bez kompleksów – ten bohaterów otrzymuje pięć dodatkowych żyć.
  • Szaty inkwizytora – zniszcz pierwszą wypaśną komnatę, którą przejdzie ten bohater.

Niezbędnik bohatera (7)

Jak sami widzicie, zdolności przedmiotów są najróżniejsze. Zastanawiacie się pewnie teraz, po co właściwie ich używać, skoro mają nam tylko zaszkodzić. Otóż jest również druga strona medalu. Gdy bohater z przedmiotem zginie w naszych podziemiach, to otrzymujemy tę kartę i od teraz możemy z niej skorzystać. Na karcie przedmiotu została wyszczególniona również ramka, w której znajduje się tak zwana „Zdolność Bossa”. Jest to jednorazowa umiejętność, z której możemy skorzystać podczas fazy budowy lub przygód.

Niezbędnik bohatera (6)

Gdy skorzystamy z takiej umiejętności, kartę tę należy odwrócić rewersem do góry i od tego momentu przestaje ona być dla nas dostępna. Taka umiejętność nie jest także dla nas dostępna, gdy posiadający ją bohater przeszedł nasze podziemia i zadał nam rany, wtedy również taka karta trafia do nas rewersem do góry.

Przyjrzyjmy się zatem trzem przykładowym zdolnościom, wynikających z tych kart:

  • Pierścień niewidzialności – zaneguj czar zagrany podczas Twojej fazy przygód.
  • Necronomicon – dociągnij kartę czaru.
  • Bomba – zniszcz komnatę w Twoich podziemiach: zadaj 5 obrażeń bohaterowi w tej komnacie.

Niezbędnik bohatera (4)

Podsumowanie

Jak zatem Niezbędnik Bohatera sprawdza się w praktyce? Czy nie za bardzo utrudnia rozgrywkę w Boss Monstera? Moim zdaniem sprawdza się dobrze, a nawet bardzo dobrze. Podstawowy Boss Monster nie wymagał od nas zbyt wielu decyzji do podjęcia, a dzięki kartom przedmiotów jest ich znacznie więcej. Również szansa na otrzymanie pięciu ran była relatywnie niska, tym razem częściej będą pojawiały się partie, w których któryś z graczy po prostu otrzyma pięć ran i gra zakończy się zwycięstwem jeszcze przed uzbieraniem dziesięciu dusz bohaterów. Rozgrywka oczywiście jest bardziej skomplikowana, ale poziom trudności wskoczył moim zdaniem na odpowiednie miejsce.

Wykonanie dodatku jest równie dobre jak podstawki. W zasadzie otrzymujemy więcej tego samego, więcej grafik w stylu pixel-art okraszonych dawką humoru i odwołujących się do lat 80′ i 90″. Karty z dodatku mieszczą się bezproblemowo w pudełku z podstawki, także nie musimy się martwić o noszenie ze sobą kolejnych elementów.

Niezbędnik bohatera (5)

Zasady dodatku zostały spisane na dwustronicowej karcie i są banalnie proste do wprowadzenia i wytłumaczenia. Mimo faktu, że dzięki temu rozszerzeniu otrzymujemy tylko 26 kart, to wnoszą one na tyle dużo do rozgrywki, że pojawia się tutaj duży powiew świeżości. Szkoda tylko, że zabrakło dodatkowych kart bossów, czy też większej liczby nowych komnat lub czarów. Dodatek sprawia, że gra zyskuje jeszcze więcej na regrywalności, jednak nadal najlepiej skaluje się na dwie osoby.

Mam również wrażenie, że wzrósł tutaj nieco poziom negatywnej interakcji. Nie jest tego powodem tylko zagrywanie kart przedmiotów, czyli korzystanie ze „zdolności bossa”, ale również układanie komnat w tak wścibski sposób, aby bohater z przedmiotem, który ewidentnie zaszkodzi naszemu rywalowi, trafił akurat do niego.

 

Rozszerzenie to nie spowodowało, że poczułem w tej grze klimat, którego nie czułem już w samej podstawce. Jednak teraz bardziej wiarygodni stają się dla mnie bohaterowie, którzy dzięki przedmiotom stanowią dla nas realne zagrożenie. Teraz pięć razy zastanowimy się zanim zwabimy do nas takiego śmiałka. W zasadzie nowy rodzaj kart nie spowodował, że grał ucierpiała na dynamice. Rozgrywka wciąż jest płynna, ale wymaga od nas większego skupienia. Czas gry również nie uległ znaczącemu wydłużeniu. Co więcej, gra częściej może skończyć się teraz przed czasem, dzięki „temu gorszemu zakończeniu”, czyli otrzymaniu pięciu ran.

Niezbędnik Bohatera to świetny dodatek do bardzo dobrej gry jaką jest Boss Monster. Jest to pozycja obowiązkowa dla fanów podstawowej wersji gry. Korzystając z kart z rozszerzenia bawiłem się przednio i nie sądzę, bym chciał jeszcze kiedyś zagrać partię bez niego. Myślę, że to najlepsza rekomendacja dla tej gry. Polecam.

Niezbędnik bohatera (2)


Zalety:

  • więcej głębi i kombinowania,
  • zwiększony poziom trudności,
  • niska cena,
  • ten sam humor na kartach co w podstawce.

Wady:

  • zabrakło przynajmniej jednego nowego bossa.

Przydatne linki:

Gry planszowe kupisz tutaj

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Dziękujemy wydawnictwu Trefl Kraków (Trefl Joker Line) za przekazanie dodatku do recenzji

Trefl Joker Line

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *