Planszowy Express

Planszowy Express #81

12 sierpnia 2018 roku

Witaj w Planszowym Expressie! Przygotowaliśmy dla Ciebie najciekawsze wiadomości ze świata gier planszowych.

W tym tygodniu: nowości od wydawnictwa Nasza Księgarnia, dodatek American Kingdoms do gry Santa Maria, Anarchrony po polsku za sprawą wydawnictwa Albi, Clank! czytaj Brzdęk już wkrótce na sklepowych półkach, znamy daty premier gier od Lucrum Games, a dodatkowo najpopularniejsze gry na BGG i inne.


Zajrzyjcie koniecznie do naszych najnowszych artykułów/recenzji:


Zapowiedź: Nogi za pas! (wyd. Nasza Księgarnia)

UCIEKAJ! ALE Z GODNOŚCIĄ…
Nie znajdziesz tu śmiałka pokonującego smoka i zdobywającego serce księżniczki. Znajdziesz za to walczących o życie rycerzy-gamoni, którym zamarzyła się sława. Są w wyjątkowo niezręcznej sytuacji: z tyłu goni ich smok, a z zamku obserwuje ich księżniczka. Co więc robić? Uciekać! Byle nie za szybko, z godnością…

Premiera we wrześniu 2018 roku


Zapowiedź: Jamniki (wyd. Nasza Księgarnia)

UBIERZ JAMNIKA W KUBRACZEK!
Podczas gry Twój jamnik będzie rósł, musisz więc ubierać go w coraz większy kubraczek. Staraj się, aby na kubraczku było jak najwięcej symboli kostek – zdobędziesz za nie punkty! Dodatkowe punkty dostaniesz za kolory kubraczka.

Premiera we wrześniu 2018 roku


Zapowiedź: Bukiet (wyd. Nasza Księgarnia)

 

PIĘKNA GRA PEŁNA KWIATÓW!
Gracze uprawiają kwiaty na swoich polach. Kostki symbolizują klientów chcących kupić określone rodzaje kwiatów. Gracze ścinają je na swoich polach, za co zdobywają punkty. Uwaga! Każdy kwiat można ściąć tylko raz! Masz kilka dróg do zwycięstwa. Zostań najlepszym hodowcą kwiatów!

Premiera we wrześniu 2018 roku


Zapowiedź: Odlot (wyd. Nasza Księgarnia)

WYSOKICH LOTÓW!
Gra pamięciowa z dodatkiem ryzyka! Wcielasz się w pilota przedziwnych maszyn latających. Szybujesz w przestworzach, chcąc wzbić się jak najwyżej. Im wyżej polecisz, tym więcej punktów zdobędziesz.

Premiera we wrześniu 2018 roku


Zapowiedź: Paszczaki (wyd. Nasza Księgarnia)

ŁAPIEMY PASZCZAKI!
Podczas gry wszyscy kolejno wykładamy na stół po jednej karcie. Jak złapać paszczaka? Musisz swoją kartę wyłożyć w taki sposób, aby na początku i na końcu rzędu kart znalazł się taki sam paszczak. Gdy to ci się uda, zdobędziesz wszystkie paszczaki z tego rzędu!

Premiera we wrześniu 2018 roku


Zapowiedź: Santa Maria – American Kingdoms (wyd. Granna)

Pierwszy modułowy dodatek do gry Santa Maria – American Kingdoms będzie miał swoją polską instrukcję i pojawi się w sprzedaży pod koniec października.

Co nas czeka? Przede wszystkim nowe wyzwania i możliwości rozwoju naszej kolonii.

  • Odkryjemy nowy, niezwykle przydatny surowiec: kakao.
  • Pojawią się specjaliści, dzięki którym wybór kości będzie jeszcze ciekawszą decyzją.
  • Postać gubernatora zawita do naszej kolonii i sprawi, że rozbudowa naszej planszy będzie bardziej dynamiczna.

Ale uwaga! Rdzennej ludności sprzykrzyła się dominacja europejskich najeźdźców. Królestwo Majów staje do walki z kolonistami. Jeden z was wcieli się w asymetrycznego gracza, który będzie miał swoje własne cele i niepowtarzalne strategie. Poza tym w dodatku znajdziecie nowe żetony biskupów i uczonych. Zyskacie też możliwość gry w pięć osób.

Premiera gry w październiku 2018 roku


Zapowiedź: Przepowiednia (wyd. Lucrum Games)

Odważni poszukiwacze przygód wyruszają do tajemniczych, a zarazem intrygujących świątyń. W ich czeluściach skrywają się potężne tajemnice, chronione przez mroczne i śmiertelne przekleństwa. Tylko najodważniejsi i żądni przygód Łowcy Zaklęć mogą wejść do świątyń, przełamać mroczne klątwy, by zwrócić tajemne runy magicznej akademii i otrzymać za to wspaniałą nagrodę.

W grze Przepowiednia gracze wcielają się w rolę Łamaczy Klątw, podróżując pomiędzy dziką przyrodą a świątyniami, aby zebrać kryształy w różnych kolorach. Łączenie kolorowych kryształów w kryształową siatkę w prawidłowej kolejności przerywa klątwę świątyni, dzięki czemu otrzymamy runy i punkty zwycięstwa. Kiedy gracz złamie pięć klątw, gra się kończy. Kto ma największą liczbę punktów zwycięstwa, wygrywa.

Premiera w sierpniu 2018 roku


Zapowiedź: Anarchrony (wyd. Albi)

Świat się zmienił. W dwudziestym szóstym wieku Nowa Ziemia powoli podnosi się po Dniu Oczyszczenia: dniu, w którym eksplozja nieznanego pochodzenia o katastrofalnym zasięgu wstrząsnęła całą planetą. Większość ludności została zgładzona, a znaczna część powierzchni Ziemi przestała nadawać się do zamieszkania. Nikt nie wiedział co tak naprawdę spowodowało apokalipsę – jedyne co mogli zrobić ocaleni, to szukać schronienia i poczekać aż opadnie pył. Resztki ludzkości rozdzieliły się na cztery kompletnie różne ideologie zwane Ścieżkami: wyznającą pokój Ścieżkę Harmonii, żyjącą w jednej z niewielu ocalałych kolebek natury, pełnej flory i fauny; surową Ścieżkę Dominacji, przemierzającą oceany w olbrzymim statku-metropolii; przebiegłą Ścieżkę Postępu, patrzącą z góry na Ziemię ze swojego latającego miasta; oraz pobożną Ścieżkę Zbawienia, mieszkającą w rozległych podziemnych korytarzach i komnatach. Między Wyznawcami Ścieżek panuje kruchy pokój, lecz żyją prawie w zupełnym odosobnieniu. Ich jedynym punktem spotkań jest Stolica, ostatnie niezależne miasto na Ziemi, prowadzone przez globalny organ zarządzający: Radę Światową.

Wiele lat później odkrywcy znaleźli bogate źródło nieznanej substancji w Strefie Zero Dnia Oczyszczenia. Wytrzymałe i lekkie Neutronium, jak nazwali je odkrywcy, okazało się niezastąpione jako materiał budowlany. Dla upamiętnienia trzechsetnej rocznicy dnia apokalipsy, Rada Światowa rozpoczęła budowę pięciu Monumentów zrobionych w całości z Neutronium i reprezentujących cztery Ścieżki oraz Stolicę Świata. Gdy rozpoczęły się obchody rocznicy, delegacje czterech Ścieżek stały się świadkami najbardziej przełomowego zdarzenia od czasu Oczyszczenia.

Szczeliny w Czasie z przyszłości otworzyły się na Monumentach, odkrywając prawdziwą moc tajemniczego Neutronium: dzięki dopływowi energii jest ono w stanie otwierać tunele czasoprzestrzenne. Połączenie z przyszłością zapewniło ludzkości niespotykany wcześniej rozwój i dobrobyt, ale także doprowadziło do ponurych wniosków: Oczyszczenie było rezultatem pierwszej Szczeliny w Czasie. Niszczycielska energia uderzenia asteroidy z przyszłości została przesłana w czasie wstecz przez ogromne ilości Neutronium znajdujące się w asteroidzie. Uderzenie nieubłaganie się zbliża i zagraża nie tylko przeszłości, ale i przyszłości. Dzięki dostępowi do zasobów z teraźniejszości i przyszłości każda ze Ścieżek zrobi wszystko, by przygotować się na Uderzenie – i dominować nad przyszłością ludzkości jako jedyna prawdziwa Ścieżka.

Premiera w IV kwartale 2018 roku


Zapowiedź: Brzdęk (wyd. Lucrum Games)

(Gra objęta naszym patronatem)

Doskonale znacie ten motyw. Bohater dociera do leża potwora… cicho, cichutko, na paluszkach… wszystko idzie zgodnie z planem. Nagle jeden fałszywy ruch, drobna nieostrożność i BRZDĘK! Potwór się budzi, a nasz bohater znajduje się w poważnych tarapatach! Taka przygoda miała okazję spotkać Bilbo Bagginsa, hobbita i włamywacza wbrew własnej woli, który podjął się próby wykradzenia cennego klejnotu ze skarbca potężnego smoka Smauga. Przywołanie słynnego bohatera powołanego do życia przez pióro J.R.R. Tolkiena jest w tym miejscu bardzo na miejscu, ponieważ w grze, o której chcemy Wam dziś opowiedzieć, wcielamy się w podobnych mu włamywaczy, którzy mimo usilnych prób bezszelestnego przemierzania podziemnych korytarzy niechybnie rozdrażnią wielkiego, czerwonego smoka…

Gier w klimacie fantasy nie brakuje. Zazwyczaj nasi bohaterowie w takich grach prężą muskuły i po pewnym czasie niestraszny im już żaden przeciwnik. Nie w Clanku! Tu wprawdzie też niejako awansujemy bohatera. Mechanika deck-buildingu pozwala nam wzbogacać się o coraz to lepsze karty broni, magicznych przedmiotów, towarzyszy i sprytnych trików. Jednak cokolwiek byśmy nie uczynili, nie damy rady stawić czoła smokowi. Przeciwnie, korzystanie z niektórych dobrodziejstw znalezionych w lochach może tylko przyśpieszyć i tak nieuchronne wkurzenie przerośniętego gada. Dzięki temu, Clank daje graczom kompletnie unikalne doświadczenie gry Łotrzykiem.

Zastanówcie się, czy kiedykolwiek w innej grze fantasy mieliście sposobność rzeczywiście wczuć się w klimat tej profesji? Owszem mamy złodziejaszków w prawie każdej grze tego typu, ale czy rzeczywiście sprawia to, że czujecie jakbyście przemykali się w cieniu? W Clanku naprawdę stąpamy powoli i spokojnie, zaciskamy zęby, kiedy spowodujemy niepotrzebny hałas i usłyszymy niski pomruk budzącego się smoka. Ładujemy do plecaka nowe skarby i walczymy z chciwością, która każe nam zejść jeszcze głębiej…

I tu pojawia się kolejna mechanika Clanka – push your luck. Jej implementacja również nie jest czymś, co często można spotkać w grach. Zazwyczaj mechanizm ten tyczy się konkretnego działania w danej turze: czy rzucę jeszcze raz kostką, czy dobiorę kartę i zaryzykuję utratę wszystkiego, czy zadowolę się tym co mam. W Clanku push your luck ma skalę strategiczną. Zejście w niższe partię lochów to gwarancja uzyskania większego zysku.

Pozostaje jednak pytanie, czy mamy tyle pary w nogach, żeby stamtąd zwiać zanim smok nie zamieni nas w kopcącą się pieczeń? A przecież po lochach kręci się kilku śmiałków, kto wie, czy któryś nie zrobi czegoś głupiego i nie wkurzy smoka? Może lepiej chwycić pierwszy lepszy artefakt i bezpiecznie się ulotnić. Ale może smok wcale tak prędko nie otrząśnie się z objęć Morfeusza, a jakiś inny łotr zawinie skarby, które powinny należeć przecież do mnie?

Podobnych dylematów, emocji, napięcia i klimatu w Clanku nie brakuje. Prostota zasad i piękne grafiki sprawiają, że to świetna gra rodzinna. Ciekawe wybory i niebanalny miks mechanik sprawiają, że jednocześnie Clank pokochali także wytrawni gracze. Nic zatem dziwnego, że od momentu premiery nie znika on z czołówki “najgorętszych gier” serwisu Board Game Geek. Trudno się dziwić, że gdzie się nie pojawi, wyprzedaje się na pniu, a w dorocznym konkursie, którego stawką jest nagroda Golden Geek otrzymał aż pięć nominacji (w kategoriach: gra roku, gra rodzinna, gra innowacyjna, gra karciana, gra tematyczna).

Lucrum Games

Premiera gry w październiku 2018 roku

(wiemy również, że w polskiej wersji językowej ukaże się Brzdęk! Mokra Robota)



Gry, które w ostatnich tygodniach zyskały największą popularność (wraz z linkami):

  1. Root – skok z 3243 na 1860 miejsce, obecnie 1330.
  2. Brass: Birmingham – skok z 3483 na 2392 miejsce, obecnie 1563.
  3. Everdell – skok z 2232 na 1541 miejsce, obecnie 1217.
  4. Mint Delivery – skok z 5611 na 4766 miejsce, obecnie 4107.
  5. Tiny Epic Defenders (Second Edition) – skok z 4490 na 3841 miejsce, obecnie 3404.

*Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o wyżej wymienionych grach, wystarczy kliknąć w odnośnik do angielskiej strony BGG, gdzie znajdziecie pełen opis i zdjęcia danej gry.


Szybkie informacje:

  • Zostały wydane takie gry jak: Descent: Wędrówki w Mroku – Mgły Bilehall,Fallout: Gra planszowa, Kameleon.
  • Czarna Bandera (Lucrum Games) – premiera w październiku 2018 roku,
  • Wybierz mnie (Lucrum Games) – premiera w grudniu 2018 roku,
  • Rotunda (Lucrum Games) – premiera w sierpniu 2018 roku,
  • Fikolo (Lucrum Games) – premiera we wrześniu 2018 roku,
  • Amazonki (Lucrum Games) – premiera we wrześniu 2018 roku,
  • Burano (Lucrum Games) – premiera w sierpniu 2018 roku,
  • Aura (Lucrum Games) – premiera w listopadzie 2018 roku – o wszystkich grach od Lucrum Games mogliście przeczytać w poprzednich odcinkach Planszowego Expressu (zachęcam do korzystania z opcji wyszukiwania),
  • Posiadłość Szaleństwa: Świątynia Świtu (Galakta) – premiera w 2018 roku,
  • Kaleidos (Trefl-Kraków) – premiera w III kwartale 2018 roku,
  • Atlantis: Island of Gods (RedImp) – premiera w kwietniu 2019 roku,
  • GrimmoiR (Octupus Games) – aktualnie trwa kampania na Kickstarterze – link tutaj.

Przegapiłeś poprzedni Planszowy Express? Nic straconego – kliknij tutaj!


Jeśli chcesz być na bieżąco i podoba ci się Diceland, to koniecznie polub nas na Facebooku.


Zapraszamy również na kanał Krainy Gier Planszowych, gdzie znajdziecie wideo-recenzje i unboxingi gier planszowych:

Kraina Gier

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *