Artykuły i Reportaże

Gry planszowe jako prezent – gry dla dwóch graczy.

gry na prezent dla dwoch graczy

Gry planszowe jako prezent – to seria artykułów polecających gry, które sprawdzą się doskonale jako prezent na każdą okazję. Drugi artykuł w serii poświęcony będzie grom dla dwóch graczy. Dzięki nim każda dwuosobowa partia będzie znakomitym doznaniem.

Piotr

Memoir 44 (wyd. Days of Wonder)

 

Moje najnowsze dwuosobowe odkrycie, choć sama gra ma już swoje lata i pokaźną pulę dodatków. W grze staniemy po jednej ze stron konfliktu podczas II Wojny Światowej. W pudełku z podstawową wersją gry otrzymamy 16 scenariuszy przybliżających nam m.in. lądowanie na plażach Normandii. Każdy z nich zawiera krótki opis historyczny, opis przygotowania pola walki oraz specjalne zasady mające zastosowanie w danym akcie. Każdy z graczy będzie miał do dyspozycji 3 rodzaje jednostek (zależnie od scenariusza) w postaci bardzo ładnie wykonanych figurek, które dodają grze klimatu.

Sama gra ma bardzo proste zasady. Gracze mają do dyspozycji pewną liczbę kart rozkazów, dzięki którym będą przemieszczali określoną na nich ilość jednostek. Wskażą one także w których z 3 sekcji, na które podzielona jest plansza, będą one możliwe do wykonania. Możemy też otrzymać karty pozwalające na pewne specjalne działania. W grze występują różne rodzaje terenu oraz umocnienia, które modyfikują możliwości ofensywne atakującego. Sama walka rozstrzygana jest poprzez rzut kośćmi, które mówią nam czy i ile jednostek obrońcy poległo podczas natarcia. Jeśli uda nam się wyeliminować cały odział wroga otrzymujemy medal, który przybliża nas do zakończenia rozgrywki zwycięstwem.

Pomimo prostoty zasad i sporej dozy losowości rozgrywka daje wiele radości. Piękne wykonanie, do którego przyzwyczaiło nas wydawnictwo Days of Wonder, wzbogaca jeszcze bardziej pozytywne doświadczenia. Mimo dość długiego przygotowania rozgrywka jest szybka i dynamiczna. Czas pojedynczej partii to ok. 40 minut. Dzięki temu zawsze mamy czas żeby odegrać się za przegraną. Podstawowa wersja gry zapewni wiele godzin świetnej zabawy. Jeśli jednak będzie nam mało możemy polować na dodatki, których dodruki pojawiają się co jakiś czas na rynku.

Grę w najlepszej cenie dostaniecie tutaj


Pięć Klanów (wyd. Rebel)

To kolejna pozycja wydawnictwa Days of Wonder (w Polsce Rebel), którą mogę polecić do rozgrywek dwuosobowych. Tym razem jednak będziemy mogli z niej korzystać także w większym gronie. Gra prezentuje się znakomicie i oferuje nam bardzo ciekawą rozgrywkę. Na początku gry na każdym z 25 kafelków planszy rozmieszczonych będzie po 3 przedstawicieli 5 plemion. W swoim ruchu gracze będą podnosić wszystkie meeple i wykonywać ruch do wybranego kafelka pozostawiając po jednym z nich na każdym mijanym polu. Na końcowej płytce musi znajdować się członek plemienia w tym samym kolorze co meeple którym kończymy ruch. W tym momencie wykonujemy przypisaną do niego akcję oraz możemy zdecydować się na skorzystanie ze zdolności kafla na którym skończyliśmy nasz ruch.

Mechanizm gry jest bardzo prosty, jednak daje naprawdę wiele możliwości na zdobycie punktów, a każdy ruch przeciwnika zmienia sytuację na planszy i może wpłynąć na obmyśloną przez nas taktykę. Może to niekiedy prowadzić do lekkiego paraliżu decyzyjnego, jednak jest on mniej odczuwalny w partiach dwuosobowych. W tym wariancie każdy z graczy będzie wykonywał dwie akcje w trakcie jednej tury. Kolejność ich wykonywania ustalana jest poprzez licytację, a wiec możemy zadziałać tak, aby wykonywać dwie następujące po sobie akcje, co zwiększa jeszcze głębię taktyczną gry. Na swoim koncie mam już wiele partii, w każdym składzie osobowym i gra zawsze dostarcza pozytywnych wrażeń.

Grę w najlepszej cenie dostaniecie tutaj


7 Cudów Świata: Pojedynek (wyd. Rebel)

7 Cudów Świata: Pojedynek – jest to gra, której większości graczy nie trzeba przedstawiać. Duet autorów Bruno Cathala, AntoineBauza stworzył grę niemal idealną do rozgrywek dwuosobowych. Będziemy w niej tworzyć własną cywilizację poprzez zakup kart dostępnych na stole. Karty podzielone są na 3 epoki i rozkładane w taki sposób, że część z nich jest dla nas niewidoczna. Dodatkowo dostępne do zakupu są jedynie karty, których dolna krawędź jest wolna. Dobrane karty będą nam dostarczać surowców potrzebnych do zakupu kolejnych kart, punkty zwycięstwa, symbole rozwoju naukowego, bądź zwiększą naszą siłę militarną. Możemy zwyciężyć na trzy sposoby. Poprzez zwycięstwo militarne – osiągając odpowiednio dużą przewagę w sile nad oponentem, naukowe – jeśli uda nam się zebrać 6 różnych symboli rozwoju naukowego, lub cywilne – wtedy podliczamy punkty po zakończonej rozgrywce.

Gra jest bardzo szybka, gdyż średnio partia nie powinna zabrać nam więcej niż 30 minut. Zasady gry są naprawdę proste, jednak wybory przed którymi staniemy, zmuszą nas do myślenia. Przed każdą rozgrywką z talii każdej epoki usuniemy po trzy losowo wybrane karty, co zapobiega powtarzalności rozgrywki. Pomimo faktu, że statystycznie najczęściej dochodzi do zwycięstwa cywilnego, to pozostałe możliwości zakończenia partii są również osiągalne. Gra zdecydowanie wciąga i to z każdą partią coraz bardziej. Osoby, które będą chciały więcej, mają możliwość zakupu dodatku i zwiększenia możliwości dostępnych w grze.

Grę w najlepszej cenie dostaniecie tutaj


Adrian

Tajniacy Duet (wyd. Rebel)

Tajniacy Duet to idealny tytuł dla dwóch osób. Jeśli znacie osoby, które lubią i grają w standardową wersję Tajniaków lub Tajniaków Obrazki, to powinniście zainteresować się tą pozycją. W tej części, idea gra pozostaje niezmieniona. Pewnej modyfikacji uległa natomiast karta klucza, która tym razem jest dwustronna i zawiera informacje dla jednej i dla drugiej osoby. Jedna z osób musi przekazać informacje ze swojej strony karty klucza drugiej osobie i odwrotnie. Tak tym razem musicie ściśle współpracować, aby udało się osiągnąć zwycięstwo. Oczywiście istnieje możliwość grania w większą ilość osób i w tym wariancie Tajniacy Duet również dobrze będą działać.

Jeśli nie znacie jeszcze w Tajniaków, to w grze chodzi o połączenie jak największej ilości słów, które są umieszczone w pięciu kolumnach i pięciu wierszach, co w sumie daje 25 słów. Naszym zadaniem jest sprytne połączenie określonych słów na naszej karcie klucza i przekazanie tego innym graczom za pomocą słowa klucza. Przyjmijmy, że po drugiej stronie stołu leżą słowa burza, aura i słońce, to możemy użyć słowa Pogoda 3. Trójka oznacza ile słów pasuje do słowa pogoda. Musimy jednak uważać na zabójcę, którego jeśli któryś z graczy wskaże, wtedy automatycznie przegrywamy. I to w zasadzie całe zasady gry.

Mimo, że podstawowa wersja Tajniaków również zawiera wariant dwuosobowy, to został on ewidentnie dodany na siłę. Tajniacy Duet to gra bardziej zaawansowana od standardowej wersji Tajniaków, gdyż głębia rozgrywki nieco wzrosła. Dodatkowo karty, które otrzymujecie w Duecie, możecie wykorzystać w innych wersjach Tajniaków. Całość dopełnia kampania, którą możecie wspólnie próbować przejść. Jednak ostrzegam, nie jest to łatwe zadanie.

Grę w najlepszej cenie dostaniecie tutaj


Kawerna: Jaskinia konta Jaskinia (wyd. Lacerta)

Stoisz przed rozpadliną w skale – nowym domem twojego krasnoludzkiego plemienia. Przed Tobą mnóstwo pracy, a na początku masz tylko dwie pary rąk. Niedługo przybędzie więcej współplemieńców, więc nie trać czasu. Plemię po sąsiedzku chyba radzi sobie trochę lepiej od Twojego…

Kawerna: Jaskinia kontra Jaskinia to gra w której wcielicie się w rolę krasnaludków, które starają się poprzez kucie w skale, zbudować jak najbardziej efektywną ekonomicznie pieczarę składającą się z najróżniejszych izb. Poprzez wykuwanie kolejnych skał będziemy otrzymywali nie tylko więcej miejsca na rozbudowę naszego schronienia, ale otrzymamy także dostęp do nowego rodzaju pomieszczeń. Gra z każdą rundą nabiera rozpędu, jednak kończy się w takim momencie, w którym mamy ochotę na jeszcze jedną partię. Całość polega na budowie jak najbardziej efektywnego silniczka, z którego pozyskamy niezbędne surowce do budowy kolejnych pomieszczeń i złota. To właśnie kolejne izby dostarczą nam na koniec gry cenne punkty, ale nie zapominajmy również o złocie, które ostatecznie jest również warte 1 punkt za każdą jego sztukę. W grze oprócz wcześniej wspomnianego złota będziemy operowali takimi surowcami jak: płaskurka, len, kamień, drewno i żywność.

Gra nie zajmuje dużo miejsca na stole, mieści się w niedużym pudełeczku, a jednocześnie pozwala na dość intensywną rozgrywkę, którą możecie rozegrać w niecałą godzinkę. Jeśli znacie fanów Uwe Rosenberga lub po prostu Kawerna, to gra w którą ciężko czasami rozegrać partię ze względu na jej rozmiar i długość rozgrywki, to mała Kawerna w tym przypadku sprawdzi się idealnie. Całość prezentuje się bardzo dobrze.

Grę w najlepszej cenie dostaniecie tutaj

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *