Recenzje

Recenzja #7 Frogi

Frogi

Frogi to nowość od wydawnictwa Granna z serii GRAMY! Gra logiczna o żabkach, które lubią urządzać wyścigi.


Informacje o grze

Autor gry: Adam Kałuża

Ilustracje: Piotr Socha

Wydawnictwo: Granna

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 20 minut

Wiek: 7+


Naszym partnerem jest sklep z grami planszowymi:


„W głębokim stawie, gęsto porośniętym liśćmi lilii wodnych, żyje stado kolorowych żab. Od czasu do czasu żabki urządzają wyścigi. Po drodze czyhają jednak przeróżne niespodzianki i niebezpieczeństwa. Czasem z głębin wynurzy się nawet zębata paszcza podwodnego potwora. „


Wykonanie

Po otwarciu pudełka gry Frogi widzimy, że jest ono wypełnione po brzegi elementami.

W pudełku znajdziemy ładną, kolorową i 12-stronicową instrukcję, która licznymi przykładami idealnie przeprowadza nas przez wszystkie zasady gry.

46 kafelków terenu, w których znajdziemy również 8 kafelków terenu specjalnego i 4 kafelki startowe z kwiatami lilli wodnych. Kafelki te są ślicznie zilustrowane przez Piotra Sochę. Jest to dość specyficzny styl graficzny, który nam bardzo przypadł do gustu.

Wszystkie kafelki

12 ślicznych żabek w 4 kolorach (różowym, niebieskim, czerwonym i zielonym) po 3 na gracza. Żabki są wykonane bardzo solidne i stanowią bardzo ciekawy elementy gry.

A także 32 kafelki akcji w 4 kolorach, po 8 dla każdego gracza.

W środku pudełka znajdziemy jeszcze jeden woreczek strunowy, w którym będziemy mogli przechowywać nasze słodkie żabki.


Rozgrywka

W grze od wydawnictwa Granna – Frogi, będziemy urządzać wyścigi żabek. Gracze będą się starali przeprowadzić grupę swoich żabek ze swojego kafelka startowego na kafelki startowe innych graczy, np. w wariancie dwu i 4-osobowym, wszystkie nasze trzy żabki muszą się znaleźć po jednej na każdym kafelku innego gracza (w przypadku rozgrywki dwuosobowej również rozkładamy wszystkie kafelki startowe). Przy 3 graczach musimy przeprowadzić dwie żabki na dwa kafelki startowe naszych oponentów i jedną na dowolny z nich.

Jedną z głównych zalet gry jest jej regrywalność i oraz duża zmienność kolejnych partii. Dzięki kafelkom reprezentującym jezioro, możemy budować je w dowolny, wymyślony przez nas sposób. W instrukcji znajdziemy przykładowe ustawienia dla dwóch, trzech i czterech graczy.

Gra rozpoczyna się od naszych kafelków startowych, gdzie początkowo ustawiamy 3 nasze żabki.

Kafelki startowe

Żabki w kolejnych turach będą stopniowo opuszczały miejsce startu i zaczną swój wyścig do kafelków startowych innych graczy. Jednak nie będzie to takie proste. Opuszczając dany żeton na którym znajduje się liść lilii wodnej, zostaje on zatopiony i żadna z żabek nie będzie mogła na nigo wskoczyć dopóki nie zostanie odtopiony. W swojej turze gracz może przenieść żabkę na sąsiadujący kafelek (nie po skosie), odtopić kafelek z liściem lilli (odwrócić na drugą stronę), lub skorzystać z akcji specjalnej. W grze mamy 8 różnych akcji specjalnych:

  • Podwójny skok – dwa ruchy jedną z żabek,
  • Ruch + zamiana – możemy poruszyć naszą żabkę, a następnie zamienić miejscami dwie sąsiadujące ze sobą żabki,
  • Odtopienie/Zatopienie – gracz może odtopić, bądź zatopić dwa dowolne kafelki,
  • Ruch + odtopienie/zatopienie – gracz może poruszyć żabką, a następnie odtopić lub zatopić kafelek, albo wykonać to w odwrotnej kolejności,
  • Hipnotyzer – gracz może wykonać ruch żabką innego z graczy,
  • Skok przez zatopiony kafelek – jak sama nazwa wskazuje,
  • Wymiana – zamiana miejscami dwóch dowolnych kafelków na których nie stoją żabki,
  • Blokada – to żeton, który możemy wykorzystać w dowolnym momencie kiedy inny z graczy chce przesunąć naszą żabkę.
Kafelki akcji

Na początku rozgrywki losujemy 4 z nich i każdy jest akcją jednorazową, więc zanim z nich skorzystamy to lepiej dwa razy się zastanowić, czy może dana akcja nie przyda się bardziej w późniejszym etapie gry.

Dodatkowo, podczas rozkładania pola gry z kafelków, dobieramy losowo żetony terenu specjalnego. Cechuje je to, że w każdej rozgrywce każdy z żetonów może znaleźć się w innym miejscu na mapie. Te żetony to:

  • Dwie żabki – na tym kafelku mogą stać dwie żabki,
  • Niezatapialny – kafelek, którego nie da się zatopić,
  • Dodatkowy ruch – kafelek, który po wskoczeniu na niego, umożliwia nam wykonanie kolejnego ruchu naszą żabką,
  • Potwór wodny- gdy któraś z żabek gracza wskoczy na ten kafelek to omija go kolejka.
Kafelki specjalne

Co najważniejsze, gdy żabka wskoczy na kafelek na którym znajduje się już jakaś inna żabka (nasza lub przeciwników) to wtedy taką żabkę spychamy na sąsiednie pole. W ten sposób na planszy mogą powstawać dość długie reakcje łańcuchowe. Ważne jest również to, że nie możemy wykonać ruchu w momencie gdy dana żabka nie mogłaby zostać zepchnięta na żadne pole (wszystkie pola wokół są zatopione).

W ten oto sprytny sposób będziemy się starali przetransportować jak najszybciej nasze żabki na pola startowe naszych przeciwników, ale jak widać nie będzie to takie proste zadanie.

 


Podsumowanie

Przede wszystkim słowa uznania należą się grafikowi. Stworzył on niepowtarzalny styl, który nadaje bardzo ciekawego klimatu grze.

Żabki są solidnie wykonane i raczej nie powinny ulec zniszczeniu. Jednak należy na nie uważać, ponieważ są dość małe i raczej nie odpowiednie dla bardzo małych dzieci.

Gra posiada niezwykły potencjał regrywalności. Co rozgrywkę na ręku możemy mieć inne kafelki akcji, na polu gry mogą zostać wylosowane tereny specjalne na różne sposoby, oraz samo jeziorko możemy budować na dowolne sposoby. Jednak nie podoba mi się zaprezentowany przez twórców wariant 3-osobowy, wyraźnie widać, że jest on niesprawiedliwy, dlatego też nie zalecam rozgrywek 3 osobowych.

Wszystkie żabki

Jeśli chodzi o wariant dwuosobowy, to wydaję mi się, że odrobinę jest za luźno na polu gry i rozgrywka jest troszkę mniej ciekawa. Chociaż uważam, że dzieciom, zdecydowanie każdy z wariantów osobowych przypadnie do gustu. Frajda z poruszania żabkami, zatapiania i odtapiania pól, będzie bawiła każdego malucha. Najbardziej wyskalowany i zbalansowany jest wariant czteroosobowy, tutaj rozgrywka jest naprawdę bardzo ciekawa i daje okazję do niezłego pokombinowania. Przy tym wariancie będą się dobrze bawili nawet dorośli gracze.

Niestety uważam, że osoby starsze mają zdecydowaną przewagę w tej grze. Także uważam, że gra nadaję się do rozgrywek w gronie osób w podobnym przedziale wiekowym.

Warto zwrócić uwagę, że pierwsze rozgrywki mogą być dosyć trudne ze względu na zrozumienie zasad żetonów specjalnych i terenu specjalnego. Chociaż z tymi drugimi raczej nie było problemu już po pierwszej partii. Niestety niektóre żetony specjalne są bardzo podobne do siebie i czasem ciężkie do odróżnienia, zwłaszcza przy pierwszych partiach. Tutaj przez kilka partii zdecydowanie należy się posiłkować instrukcją do gry. Brakuje mi 4 kart pomocy gracza, które wyjaśniałyby zasady z tych kafelków. Jednak po kilku partiach wiemy już dokładnie jak używać kafelków i co one oznaczają.

W instrukcji znajdziemy małe niedopowiedzenia, ale nie wpływają one w żaden sposób na rozgrywkę i fun z gry. Bardzo się cieszę, że takie gry jak Frogi powstają – dobre mechanicznie, ładnie ilustrowane i z dużą liczbą elementów.  Cena gry jest fenomenalna w stosunku do tego co dostajemy w zamian. Warto jeszcze wspomnieć, że w grze występuje negatywna interakcja, która jednym może przypaść do gustu, a innych odpychać.  Osoby kreatywne mają tutaj niezłe pole do popisu, jestem ciekaw jakie warianty gry mogą powstać ze wszystkich kafelków w grze. Autorowi gry – Adamowi Kałuży znowu udało się stworzyć grę w której klimat i mechanika są ze sobą połączone i nie jest to czysta abstrakcja, tylko naprawdę czujemy, że bierzemy udział w wyścigu małych żabek.

Dzięki akcjom specjalnym możemy w dowolnym momencie gry zaskoczyć przeciwnika i odwrócić sytuację na planszy na naszą korzyść. Tak samo działają pola specjalne na planszy, odpowiednie ich wykorzystanie może nam dopomóc w wyścigu.

Osobiście bardzo polecam grę Frogi zarówno dla najmłodszych, jak i dla rozgrywek rodzinnych w nieco starszym gronie.


Zalety

  • cena,
  • oprawa graficzna,
  • ślicznie wykonane żabki,
  • mechanika gry,
  • klimat,
  • regrywalność.

Wady

  • małe niedopowiedzenia w instrukcji,
  • wyraźnie lepszy wariant 4-osobowy,
  • niektóre żetony specjalne mogłyby się bardziej różnić od siebie,
  • czasem występują trudności z odwracaniem kafelka,


Przydatne linki:

Gry planszowe kupisz tutaj

Profil gry w serwisie Board Game Geek

Link do strony wydawnictwa


Dziękujemy wydawnictwu Granna za przekazanie gry do recenzji

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *