Recenzje

Recenzja #56 – Morze Chmur

 Recenzja 56

Morze Chmur jest szybką grą karcianą, w której obejmujemy dowództwo nad jednym z podniebnych żaglowców należących do pirackiej braci. Szukanie skarbów, werbowanie załogi i starcia z innymi piratami będą naszym chlebem powszednim. Na miano najgorszego pirata zasłuży tylko najlepszy.

Informacje o grze

Autor gry: Théo Rivière

Ilustracje: Miguel Coimbra

Wydawnictwo: 2Pionki

Liczba graczy: 2-4

Czas gry: 20-45 minut

Wiek: 10+

Mechaniki w grze: Card Drafting, Press Your Luck, Set Collection

Kliknij i zobacz oferty najtańszych sklepów

Morze Chmur (1)

Wykonanie/elementy gry

„Morze Chmur” wzbudza nasze zainteresowanie już po spojrzeniu na pudełko. Od razu widać piękne grafiki, których więcej ujrzymy po jego otworzeniu. Najpierw wyjmiemy krótką instrukcję, która w zwięzły sposób przeprowadzi nas przez zasady gry. Już po jednokrotnej lekturze nie powinniśmy mieć żadnych wątpliwości jak grać. Następnie będziemy mogli obejrzeć pięknie ilustrowane plansze graczy. Są one, jak i cała gra, utrzymane w bajkowo-fantastycznym klimacie. Każda z nich różni się dość mocno od pozostałych. Mamy więc do wyboru panią kapitan, która w wolnym czasie zsyła na swych wrogów klątwy, klasycznego pirata bez oka, lubiącego rum, egzotyczną piękność ze wschodniej Azji oraz „arystokratę”, który będzie chciał udowodnić swoją dominację nad innymi.

Wyjmiemy również niewielkich rozmiarów pole gry, które będzie nam przypominać na jakim etapie wyprawy jesteśmy. Po za walorami estetycznymi wszystkie plansze są wzorowo wykonane i na pewno wytrzymają próbę czasu. Kolejnym elementem będą liczne karty przedstawiające nasze łupy oraz członków załogi. Są one podzielone na kilka rodzajów: załogę, przedmioty, relikty i rum. Odróżnimy je dzięki odmiennym rewersom. Oprócz tego w pudełku znajdują się dwa drewniane znaczniki: statek i kapelusz, kartonowy znacznik papugi, bloczek z kartami punktacji oraz kartonowe dublony.

Wszystkie elementy są wykonane bardzo solidnie i wpisują się w stylistykę gry. Po wyjęciu wszystkich elementów, w pudełku pozostanie jedynie wypraska, pozwalająca na utrzymanie ładu i porządku. Jedynym jej minusem jest fakt, że za każdym razem będziemy musieli rozkładać kartonową figurkę papugi. Nie stanowi to jednak dużego problemu.

Zasady gry

Zasady gry są banalnie proste. Pod planszą znajdują się trzy miejsca, w których piraci mogą znaleźć łupy na każdej z odwiedzanych wysp. W swojej turze gracz odkryje najpierw pierwszą kryjówkę ze skarbami. Obejrzy wszystkie znajdujące się tam karty. Może na nich znaleźć nowych członków załogi, butelki różnego rodzaju rumu, cenne relikty, bądź mniej lub bardziej tajemnicze przedmioty, które przyniosą nam korzyści w trakcie lub na koniec gry. Może się zdarzyć również tak, że wśród potencjalnych zdobyczy znajdziemy przedmioty, które spowodują negatywne dla nas efekty.

Jeśli pierwszy stos nam nie odpowiada, odkładamy wszystkie zabrane karty oraz dokładamy kolejną kartę z talii (do maksymalnej ilości 3 kart, później dokładane są dublony). Dzięki temu następni piraci natrafią na więcej skarbów. Aktywny gracz podnosi następnie kolejny stos i powtarza powyższe czynności. Jeśli żaden ze stosów nie będzie dość wartościowy dla pirata, będzie musiał wziąć jedną kartę w ciemno ze stosu, a kolejka przechodzi do kolejnego gracza. W trakcie rozgrywki wszyscy poszukiwacze skarbów aż trzy razy spotkają się na jednej z wysp, co oczywiście nie zaowocuje wspólnym popijaniem rumu, a walką na szable. W trakcie abordażu każdy z piratów będzie porównywał siłę swojej załogi z oboma sąsiadami (w grze dwuosobowej jedynie z przeciwnikiem). Jeśli zebrana przez niego grupa jest mocniejsza, może wcielić w życie efekty zapisane na kartach każdej z postaci.

Morze Chmur (12)
Plansza ze ścieżką podróży i 3 kryjówkami ze skarbami

Z reguły pozwalają one na zarobek poprzez kradzież lub otrzymanie pieniędzy z banku, mogą jednak pozwolić także na kradzież rumu, wymianę przedmiotu, czy przejęcie znacznika papugi. Ostatnia opcja nie jest wcale najmniej istotna, gdyż posiadacz tego pięknego ptaka wygrywa wszelkie remisy. Jeśli do remisu dochodzi pomiędzy graczami nie posiadającymi znacznika, wygrywa osoba będąca najbliżej po lewej stronie pirata z papugą. Po odwiedzeniu ostatniej wyspy podliczamy punkty i wyłaniamy zwycięzcę.

Morze Chmur (18)
Notes punktacji

Rozgrywka i podsumowanie

„Morze Chmur” to gra, która od razu urzeka swoim wykonaniem. Bardzo podoba mi się oprawa graficzna i wprowadzony przez nią luźny, nieco bajkowy klimat. Również jakość wykonania nikogo nie rozczaruje. Sama rozgrywka jest prosta, szybka i daje dużo frajdy. W grze nie mamy zbyt wiele decyzji do podjęcia, gdyż w zasadzie ograniczają się one do opcji weź lub zostaw. Czasami jednak może się to okazać trudniejsze niż myślimy. Wziąć właśnie odkryte skarby, które są korzystne dla konkurentów, czy szukać dalej w nadziei na znalezienie czegoś lepszego dla nas samych? Dodatkowo każda decyzja o kontynuacji poszukiwań sprawia, że inni gracze odkryją bogatsze kryjówki. Dzięki temu oraz abordażom w grze znajdziemy sporo interakcji.

Sama walka to prosty mechanizm, który nie komplikuje rozgrywki. Siła załogi jest ogólnie znana, podobnie jak moment w którym dochodzi do potyczek. Dzięki temu każdy może ocenić, czy skupić się na zbieraniu kamratów czy lepiej znaleźć inny sposób na zdobywanie punktów. Co ważne, profity ze zwycięskich pojedynków nie dają nam pewności wygranej w grze. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że w wariancie dwuosobowym są one mniej istotne niż inne możliwości na wzbogacanie się. Jednak po rozegraniu kilkunastu partii stwierdzam, że balans gry jest całkiem niezły. Niekiedy wydaje mi się, że zbieranie reliktów jest nieco bardziej wartościowe, a tuż po tym przegrywam z żoną, która uzbierała astronomiczną ilość kart tajemnicy, lub sam zdobywam fortunę szmuglując rum.

Oczywiście w grze doświadczymy mnóstwo losowości, ale czyż szczęście nie było niezbędnym elementem w drodze do sukcesu każdego pirata? Skalowanie gry uznałbym za dobre. Wariant 3 i 4 osobowy jest dla mnie ciekawszy, szczególnie ze względu na większą dozę interakcji. Jednak dwuosobowe zmagania także dostarczają pozytywnych wrażeń, będąc przy tym ciut bardziej przewidywalnymi. Jeśli chodzi o klimat, to tworzą go przede wszystkim grafiki, odrobinę wspierane przez mechanikę. Można by się dopatrzeć pewnych zgrzytów między tematem a zasadami, jednak patrząc całościowo nie można powiedzieć, że gra jest „sucha”.

Reasumując, „Morze Chmur” to lekka pozycja, w którą z przyjemnością zagrają zarówno młodsi jak i starsi gracze. Proste zasady postawią przed nami niekiedy spore dylematy, a zagrania innych graczy mogą rozpalić do czerwoności. Krótki czas rozgrywki pozwoli nam na zagranie partyjki nawet w zapracowane dni. Będziemy musieli przy tym lekko się napocić, aby zapewnić sobie wygraną. Osobiście, zawsze chętnie zagram w tę pozycję wydawnictwa „2 Pionki”.

Morze Chmur (19)


Zalety:

  • ciekawy temat
  • szybka i wciągająca rozgrywka,
  • proste zasady,
  • piękne grafiki,
  • bardzo solidne wykonanie,

Wady:

  • spora losowość.

Przydatne linki:

Grę najtaniej kupisz tutaj

*Otwierając okienka kolejnych sklepów na Ceneo sprawiasz, że otrzymujemy drobną bonifikatę, z której utrzymujemy serwer i domenę. Nic cię to nie kosztuje, a dokładasz małą cegiełkę w rozwoju serwisu, który jest całkowicie wolny od reklam.

Link do strony wydawnictwa

Profil gry w serwisie Board Game Geek


Dziękujemy wydawnictwu 2Pionki za przekazanie gry do recenzjipionki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *